Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik
Fra : Michael Bothager

Dato : 22-10-03 19:20

Hej alle.

Ole Larsen kom igår med en fin kritik af et af mine billeder, som jeg
har forsøgt at gøre bedre.

Så jeg stiller mig op ved siden af skydeskiven, så kan I fyre løs med
ris og ros.

Se på http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=47565

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 22-10-03 19:51

Intens og dejligt billede.
Du må da have haft kunstigt lys så dejlige farver du har på drengen.

Skal du ikke være med her også?
http://www.fotoportal.dk/konkurrence/

vh
Jan

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-10-03 19:53

Jan Emil Christiansen wrote:

> Intens og dejligt billede.
> Du må da have haft kunstigt lys så dejlige farver du har på drengen.
>
> Skal du ikke være med her også?
> http://www.fotoportal.dk/konkurrence/

Hej Jan, og tak.

Jo, der er fill-flash i ansigtet (-1 2/3 blænde), for at trække
baggrunden lidt ned i tonalitet. Og så er Fuji Velvia 50 også meget
intens i farverne.

Mht. konkurrencen, så overvejer jeg det lige. Det går ellers godt med
din side ser jeg

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 22-10-03 20:20

> Mht. konkurrencen, så overvejer jeg det lige.
Det var ikke for at presse dig - så bare lige chancen for at få et godt
sommerbillede med

>Det går ellers godt med din side ser jeg
Har masser af energi. Mangler bare at lære at fotografere, så skal det nok
blive godt. Øver mig flere dage om ugen - så det kommer nok uden jeg ligger
mærke til det.

> http://home20.inet.tele.dk/bothager/
Fed side i øvrigt.

Jan

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-10-03 21:29

> Det var ikke for at presse dig - så bare lige chancen for at få et godt
> sommerbillede med

No problemos

> Har masser af energi. Mangler bare at lære at fotografere, så skal det nok
> blive godt. Øver mig flere dage om ugen - så det kommer nok uden jeg ligger
> mærke til det.

Sådan! bare klem på

> Fed side i øvrigt.
Tak.

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 22-10-03 20:02

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Se på http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=47565

Hej Michael,

Kanon flot billedde - er vilde med de kraftige farver og kontrasten i
billedet mellem farverne.

Men lige et spørgsmål - hvordan benytter du selektiv curves? - er det i
Photoshop? ... ville gerne lige høre hvordan man skruer godt op for
konstrasten

Mvh.
Thomas Sinkbæk

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-10-03 20:22

Thomas Sinkbæk wrote:

> Hej Michael,
>
> Kanon flot billedde - er vilde med de kraftige farver og kontrasten i
> billedet mellem farverne.

Hej THomas, og tak for det.

> Men lige et spørgsmål - hvordan benytter du selektiv curves? - er det i
> Photoshop? ... ville gerne lige høre hvordan man skruer godt op for
> konstrasten

Jeg arbejder i Photoshop, men flere af de andre sw-pakker kan sikkert
det samme.

Det jeg gjorde er i princippet det samme som man også kan gøre i et
traditionelt mørkekammer, og Photoshop har bl.a. Burn og Dodge
værktøjerne. Her var det dog ikke disse 2 værktøjer jeg anvendte, de er
svære at anvende præcist. Det er lettere med selections og adjustment
layers.

Min fremgangs måde er følgende (sorry, men jeg ved ikke lige hvad det
hedder på danske):

1. Enten med marqee, lassoo eller magic wand vælger jeg det jeg skal
gøre mørkere/lysere
2. Feather den selection du lige har lavet, så kanterne ikke bliver alt
for skarpe
3. Imens selection er aktiv, oprettes et curves adjustment layer
4. I curves dialogen opretter og justerer jeg så de enkelte punkter, her
vil en stejlere kurve/linie betyde større kontrast, og en fladere kurve
5. Typisk hvis jeg sænker kontrasten i et område, så får den samme
selection også +5 til +10 saturation i et nyt hue/saturation adjustment
layer, og -5 til -10 hvis jeg øgede kontrasten

For at dette kan lade sig gøre skal billedet være i 24 bit. Jeg kan ikke
huske hvorhenne jeg lærte denne teknik, men der er mange andre der også
anvender den.

Fra : Alex W

Dato : 23-10-03 17:05

Hej Michael

Det er blevet meget bedre ... prøv næste gang at undereksponere 2 blænder på
fill-in flashen..
Gerne med en LumiQuest pocket bouncer, så får du lige løftet skyggerne og
får et flot lys i øjnene på din model!
Bounceren virker som en paraply.

Jeg læste lige i tråden at du var 1½ bl. under ... sådan ser det bare ikke
ud ... nærmest omvendt ... at flashen er alt for kraftig i forhold til
omgivelserne.

/Alex

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-10-03 17:34

"Alex W" <alex(fjern dette)@skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Gerne med en LumiQuest pocket bouncer

Hvad er det - en bouncer ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-10-03 17:48

Alex W wrote:
> [...]
>
> Jeg læste lige i tråden at du var 1½ bl. under ... sådan ser det bare ikke
> ud ... nærmest omvendt ... at flashen er alt for kraftig i forhold til

Hej ALex

Tak.

Har allerede anskaffet et stk. latterligt dyrt stykke hvidt plastik
(omnibouncen), men sådan en fætter havde jeg ikke sidste sommer.

Flash med Canon (dengang en 540EZ, nu med en 550EX) er ikke altid lige
let at forudse, medmindre man kører den helt på manuel. Og det er ikke
altid man har tid til det.

Fra : slet IKTT4

Dato : 24-10-03 08:49

Michael Bothager <not@valid.com> skrev:

> [...]

Hej Igen.

Har taenkt lidt mere, og har foelgende uddybning:

Med EOS 5/540EZ, viste det sig i praksis at "normal" flassniveau
var -1 2/3 bl. korrektion paa flashen. Saa det er ikke "fill-in
flash" ud fra den definition paa billedet, det har du ret i.

Baggrunden har jeg med vilje undereskponeret, saa den staar
moerkere, hvilket er i traad med din kommentar om at det ser ud
som at flashen har overeksponeret.

Flashmaaling med EOS 5/540EZ var opdelt i 3 zoner, saa den vesntre
zone (anvendt i billedet) har nok daekket lidt for meget lidt til
hoejre for drengen.

Nu har jeg EOS 3/550EX, og her er flashmaalingen lidt mere
konsistent indtil nu

Endnu en gang tak, du fik mig virkelig til at taenke endnu engang
over billedet.

PS! Undskyld med 'ae' osv. men den web-klient jeg sidder paa har
ikke danske tegn

Mvh
Michael Bothager

Fra : Alex W

Dato : 28-10-03 22:35

Hej Igen Michael

OK...
Dine billeder er meget gode !!! .. Også det med knægten og stranden, selv om
lyset har drillet ! )

Glæder mig til at se flere billeder... jeg lærer noget om at se, når jeg
kigger på dine billeder.

/Alex