Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D
Fra : JAO

Dato : 06-10-03 08:30

Jeg pætænker at investere i et Canon 10D og blandt flere spørgsmål i denne
forbindelse, kan jeg ikke finde svar på følgende. Nogle af Canons objektiver
er benævnt IS og USM hvad dækker dette over ?
Er der nogen der kan foreslå et godt alround-objektiv til at starte med
(måske Canon EF 28-135 mm 1/3.5-5.6 IS USM) ?
Hvilket kort vil være at foretrække til dette kamera (- og hvor kan disse
handles til en god pris, hvis det ikke skal være et SanDisk) ?

/Jørn

Fra : KNL DtP

Dato : 06-10-03 10:55

"JAO" <jorn.ovig@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle af Canons objektiver
> er benævnt IS og USM hvad dækker dette over ?

IS står for 'Image Stabilization' og dækker over, at der i Canon objektiver
sidder en lille føler, som måler evt. rystelser. Ved at kende disse, kan
den reducere dem ved at kompensere mekanisk, sådan at de to bevægelser
nærmest ophæver hinanden. Resultatet skulle være skarpere billeder ved lave
lukkehastigheder. Alt efter hvor meget man ryster på hånden, motivet type,
udgaven af IS og naturligvis lukketiden, så bliver resultatet noget bedre
end uden IS. Forvent dog ikke piv-skarpe billeder ved 1/8 sek. på 200 mm.

USM står for 'Ultra Sonic Motor' og er Canons fine forkortelse for
super-hurtigt-og-næsten-lydløs-autofokus. Jeg har selv sådan en motor
siddene i min 28-105'er og den er herlig. Fokuseringen går meget hurtigt og
er praktisk talt lydløs. Desuden er der også full time manuel fokus, så gør
at man til alle tider (også med AF tilkoblet) kan gribe manuelt ind, uden
at objektivet siger grimme lyde.

> Er der nogen der kan foreslå et godt alround-objektiv til at starte med
> (måske Canon EF 28-135 mm 1/3.5-5.6 IS USM) ?

28-135'eren har jeg ofte set nævnt sammen med EOS 10D og jeg vil tro, at
det er et ganske fornuftigt sæt. Bemærk dog at de 28 mm bliver til cirka 45
mm og at de 135 bliver til 215 mm, når de sættes på et dSLR som 10D
(grundet 1,6x forlængelsesfaktoren). Hvis du vil have et vidvinkel på bare
28 mm, så skal du have fat i et 17 mm supervidvinkel.

> Hvilket kort vil være at foretrække til dette kamera (- og hvor kan disse
> handles til en god pris, hvis det ikke skal være et SanDisk) ?

Efter nøje granskning af diverse hastighedstests på nettet og edbpriser.dk
købte jeg et Kingston CF-kort på 512 Mb. Den skriver og læser ganske
hurtigt, men der findes dog hurtigere modeller (som også koster betydeligt
mere). Sandisk er næsten altid langsomst i tests og kan derfor ikke
anbefales. Jeg købte mit kort hos www.pcfocus.dk (512 koster lige omkring
1000 kr.)

CompactFlashType II-kortene (de såkaldte MicroDrives) er en lille harddisk
(ofte på 1 Gb), som cirka koster det samme som et 512 Mb CF1-kort.
Problemet er bare, at de ikke tåler slag og stød særlig godt, så taber du
den på gulvet, kan det betyde at den ikke virker mere. Derfor valgte jeg de
normale CF1-kort, som er elektroniske og dermed ligeglade med den slags
fysisk belastning.

.... nu spørger du ikke om 10D'eren kan anbefales - men jeg svarer nu
alligevel: Helt klart

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk <-- under Galleri > Nyheder ligger der et par friske skud
med 10D'eren.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-10-03 21:26

> [...]
> end uden IS. Forvent dog ikke piv-skarpe billeder ved 1/8 sek. på 200 mm.

Se dette billede taget på 28mm (=45mm) med 10D og 28-125mm IS linsen på 1/6
sek håndholdt!
http://www.pbase.com/image/21999321 et andet billede fra samme sted blev
taget på 1/8 sekund på 70mm (=112mm).
Jeg er ret imponeret over effektiviteten af IS funktionen.
Mvh,
Hans

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-10-03 08:25

Hans Kruse wrote:

> [...]
> taget på 1/8 sekund på 70mm (=112mm).
> Jeg er ret imponeret over effektiviteten af IS funktionen.

Det samme her, og mange tak for din post, jeg har savnet at have noget
lidt mere konkret på IS

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 23-10-03 01:39

> [...]
gør
> at man til alle tider (også med AF tilkoblet) kan gribe manuelt ind, uden

Det bogstav, der ikke er der i den forkortelse, indikerer om USM-motoren er
af den billigere type, der er lydløs og hurtig men ikke har mulighed for
"full time" manuel fokus, eller den dyrere der har den funktion du
beskriver.
Jeg benytter et 28-135 IS og er glad for det. Eneste ulempe er den
begrænsede blændeåbning. Jeg savner nogle gange at kunne få dybdeskarpheden
mindre. Det er dog som regel i situationer hvor en fast 50mm af den gamle
jeg havde i mit hedengangne Contax ville have været løsningen, så en god og
ikke hundedyr fast 50 eller 85 mm linse kan løse det problem.... når pengene
tillader det.
Mvh Ivan