Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nyt billede
Fra : Ole Larsen

Dato : 02-10-03 22:19

Ja, i hårdtprøvede, så er der to mere:

http://www.fotokritik.dk/thumbs/44939.jpg
og
http://www.fotokritik.dk/thumbs/44924.jpg

De er af den slemme slags, jeg bedst kan lide.
Alligevel hører jeg gerne jeres meninger,
Mvh
Ole
PS, glemte vist et par smil

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-10-03 22:27

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, i hårdtprøvede, så er der to mere:
>
> http://www.fotokritik.dk/thumbs/44939.jpg
> og
> http://www.fotokritik.dk/thumbs/44924.jpg

Nej, du kan *stadig* ikke bruge .../thumbs/...

mvh Frank

Fra : emj

Dato : 02-10-03 22:36

On Thu, 2 Oct 2003 23:18:52 +0200, "Ole Larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Alligevel hører jeg gerne jeres meninger,

Vi kan jo ikke se det småpjat, som du lægger op
Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-10-03 23:02

Dine billeder er dejligt små

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-03 00:45

Ja, det er jo lige før det er pinligt.
Heldigvis er i jo så positive, at jeg alligevel klarer det.

http://www.fotokritik.dk/pics/44939.jpg
og
http://www.fotokritik.dk/pics/44924.jpg

Mvh
Ole

Fra : emj

Dato : 03-10-03 01:52

On Fri, 3 Oct 2003 01:44:52 +0200, "Ole Larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Ja, det er jo lige før det er pinligt.
>Heldigvis er i jo så positive, at jeg alligevel klarer det.

> [...]

Det hjalp nu ikke så meget, at det gør noget. Hvad hulen vil du med
den slags rystende optagelser?
HIlsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-03 03:12

"emj" <elje@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det hjalp nu ikke så meget, at det gør noget. Hvad hulen vil du med
> den slags rystende optagelser?
> HIlsen emj

Jamen de er ikke rystede. Det tror Ebbesen også, men jeg mener at det er
tydeligt, at det er de ikke. Noget er skarpt, noget er ikke, næsten som når
en baggrund bliver uskarp pgr lille dybdeskarphed.

Mvh, Ole

Fra : emj

Dato : 03-10-03 07:07

On Fri, 3 Oct 2003 04:11:44 +0200, "Ole Larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> Noget er skarpt, noget er ikke

Der er intet i de billeder, der er skarpt overhovedet.
HIlsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-03 08:27

> Der er intet i de billeder, der er skarpt overhovedet.

Taler vi om de samme billeder ?

Mvh
Ole

Fra : Jeppe Møller

Dato : 03-10-03 06:39

> http://www.fotokritik.dk/pics/44939.jpg

Sweet
Jeg kan godt lide stilen, og de svage farver der er med til at give en fed
stemning i billedet.
Hvordan er det lavet?

> http://www.fotokritik.dk/pics/44924.jpg

Knap så interessant - måske pga. de manglende farver, måske pga. at der ikke
er så meget at kigge på i billedet som foregående.

/JeppeM

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-03 08:19

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> Sweet
> Jeg kan godt lide stilen, og de svage farver der er med til at give en fed
> stemning i billedet.
> Hvordan er det lavet?

Det er principielt meget enkelt: En diasoptagelse med en blanding af
langtidseksp. + blitz, om natten. Men prøver du selv, vil du finde ud af, at
det er lidt svært at ramme en god kombination af tid/blitz.. Det jeg selv
kan lide er, at man starter i indkørslen med træerne til venstre, vejen snor
sig lidt ind til lyse hus ( med interiør ) til højre, og videre ind i noget
mørkt/silhuet med til sidst et lille lyspunkt

> Knap så interessant - måske pga. de manglende farver, måske pga. at der
ikke
> er så meget at kigge på i billedet som foregående.

Det er lavet på samme måde, blot i sort/hvis. Så er der lavet en anelse
toning i et forsøg på at efterligne en spec. selen toningsmåde, jeg engang
lærte af en amerikaner

Mvh
Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-03 11:03

> http://www.fotokritik.dk/pics/44939.jpg
> og
> http://www.fotokritik.dk/pics/44924.jpg

Du har tydeligvis fundet din egen nieche. Den siger ikke mig noget, men
sådan er vi jo så forskellige. Jeg kan dog godt lide din ihærdighed og
konsekvens.

--
-Jens B.

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-03 12:14

> [...]
>
> Du har tydeligvis fundet din egen nieche. Den siger ikke mig noget, men
> sådan er vi jo så forskellige. Jeg kan dog godt lide din ihærdighed og

Jeg tror ikke jeg er så konsekvent da jeg også tager "alm." billeder, hvad
du også kan se på fotokritik. Jeg synes ikke, man kan tale om en niche : Af
de 10 billeder er 3 helt konventionelle, resten ikke. To-tre af de 10 finder
jeg udpræget romantiske, 2-3 om muligt det modsatte. Nogle er natur, andre
by. Selv kan jeg finde to fællestræk : En udpræget grafisk virkning og det,
at der ikke er mennesker i et eneste tilfælde. Men det er en anden
historie........

Men det undrer mig at, så mange reagerer afvisende over for hvad man kunne
kalde en lidt anderledes måde. Det er trods alt ikke noget nyt og
epokegørende, jeg laver. Man kan finde masser af eksempler på tilsvarende
teknikker/udtryksmåder mindst 50 år tilbage.
Ser man på de billedmæssige udtryksmåder, der anvendes i spillefilm, sættes
min undren i relief : Alle, der ser film, er vandt til langt mere ekstreme
udtryk end mine.
Og jeg tillader mig at gå ud fra, at man ville sige til, hvis man mener at
jeg anvender virkemidlerne dårligt (laver "dårlige" billeder, hvad det så
er??). Det er vel i sidste ende en af ideerne bag en NG som denne.

Måske havde jeg også givet op hvis ikke jeg havde oplevet anderledes
reaktioner i andre fora.

Mvh
Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-03 13:12

> [...]
det,
> at der ikke er mennesker i et eneste tilfælde. Men det er en anden

Jeg forholdte mig til de sidste billeder, du har bedt om kritik af i denne
gruppe.

> Men det undrer mig at, så mange reagerer afvisende over for hvad man kunne
> kalde en lidt anderledes måde.

Nu er noget jo ikke nødvendigvis godt, blot fordi det er anerledes og bryder
med konventionerne. Jeg oplever netop dine "grafiske" billeder som
fortænkte - dvs. du bryder - imho - med konventionerne blot for at bryde
dem. Som sagt siger de ikke mig noget. Det er svært at forklare, men
ukonventionelle billeder kan godt sige én noget, uden at man kan sætte
fingeren på hvorfor. Sådan er det ikke med dine billeder. På mig virker de
som om, de heller ikke siger dig noget. De mangler "følelse" i mangel af et
bedre ord.

> Det er trods alt ikke noget nyt og
> epokegørende, jeg laver. Man kan finde masser af eksempler på tilsvarende
> teknikker/udtryksmåder mindst 50 år tilbage.

Igen, det er ikke et kvalitetsstempel i sig selv. Alene det, at du går op i,
om andre har benyttet tilsvarende teknikker/udtryksmåder, fortæller mig, at
du ikke så meget er drevet af egen indre lyst, men mere af ønsket om at
fremprovokere en bestemt reaktion fra dine tilskuere. Jeg tror, du har noget
til fælles med Lars von Trier

> Ser man på de billedmæssige udtryksmåder, der anvendes i spillefilm,
sættes
> min undren i relief : Alle, der ser film, er vandt til langt mere ekstreme
> udtryk end mine.

Jeg forstår ikke, hvordan du kan undre dig over andres smag. Smag kan da
ikke sættes til diskussion. Hvis dine billeder ikke umiddelbart taler til
andre uden at du bliver nødt til at forsvare dine bevæggrunde, så er den da
bare ikke længere. Billeder skal tale til følelser - de skal ikke forklares
ihjel. Så er det lettere blot at diskutere den anvendte teknik, hvilket også
kan være en ganske interessant diskussion.

> Og jeg tillader mig at gå ud fra, at man ville sige til, hvis man mener at
> jeg anvender virkemidlerne dårligt (laver "dårlige" billeder, hvad det så
> er??).

Tja. Jeg kan give udtryk for, hvorledes jeg umiddelbart reagerer på dine
billeder, virkemidlerne ufortalt.

> Det er vel i sidste ende en af ideerne bag en NG som denne.

Jada, det er vel én af idéerne.

> Måske havde jeg også givet op hvis ikke jeg havde oplevet anderledes
> reaktioner i andre fora.

Jeg kan ikke helt følge dig her: Er din fotolyst alene drevet af, hvorledes
andre reagerer på dine billeder? Det virker lidt sådan på mig. Vi er alle
glade for andres anerkendelse af vore anstrengelser, men jeg vil helst
anerkendes for noget, jeg selv føler for. Jeg ved ikke, om du har det på
samme måde?

--
-Jens B.

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-03 14:43

> Nu er noget jo ikke nødvendigvis godt, blot fordi det er anerledes og
bryder
> med konventionerne.

Det mener heller ikke at have givet udtryk for.

> [...]
> som om, de heller ikke siger dig noget. De mangler "følelse" i mangel af

Der tager du helt fejl. Jeg tager de billeder jeg gør fordi jeg kan li´ dem
sådan.

> [...]
> du ikke så meget er drevet af egen indre lyst, men mere af ønsket om at
> fremprovokere en bestemt reaktion fra dine tilskuere. Jeg tror, du har

Igen drager du dristige konklusioner. At jeg i mange år har interesseret mig
for billedet af enhver art er netop bevis på at lysten driver værket, ikke
provokationsønsker som du påstår. Tak for sammenligningen. Hans tre første
spillefilm var ved fremkomsten IMHO det bedste der var sket Dansk film siden
Dreyer.

> [...]
også
> kan være en ganske interessant diskussion.

Igen forstår jeg ikke hvor du har din opfattelse fra. Jeg undrer mig ikke
over andres smag, men om deres _reaktioner_ på min smag, og det er noget
ganske andet

> [...]
> glade for andres anerkendelse af vore anstrengelser, men jeg vil helst
> anerkendes for noget, jeg selv føler for. Jeg ved ikke, om du har det på

Igen skamvrider du en konklusion frem. Hvor har jeg givet udtryk for at
andres reaktioner ALENE skulle være drivkraften.?
Men som du selv siger, er vi alle glade for en vis anerkendelse.

Til slut: Jeg vil meget gerne tale billeder. Det er primært derfor jeg er
her. Men du drager konklusioner i negativ retning på baggrund af
forvridninger af mine udsagn i forsøg på at skyde mig uldne motiver i
skoene. Og det vil jeg ikke være med til.
Vil du tale billeder, kan vi gerne fortsætte. Men vil du kun mistænkeliggøre
mine motiver for at fotogafere, er det EOD.

Mvh
Ole