Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 10D
Fra : Hans Kruse

Dato : 30-09-03 23:15

Jeg har lige fået mit nye Canon 10D leveret fra technikdirekt med to zoom
linser Sigma 15-30mm og Canon 28-135mm IS. Jeg har lagt nogle test billeder
op her http://www.pbase.com/hkruse/canon_10d. Bemærk at alle billeder er
taget i RAW format og konverteret med Capture One DSLR Limited Edition 1.2.
Et fremragende program til RAW konvertering og iøvrigt dansk! Dog er
begrænsningen på 20 billeder per batch en irriterende.begrænsning.
Jeg er meget tilfreds med kvaliteten af 10D og betjeningen meget ligetil med
indstilling af ISO værdi, autofocuspunkter, etc. via fingerhjul og uden brig
af meny. Autofokus er lynhurtig og det er helt utroligt at man bare kan
skyde løs og ikke er begrænset af lagring til flashkortet. Jeg har brugt mit
Canon G2 med stor fornøjelse i ca. 1½ år nu og det er præcist disse
svagheder, der var irriterende. Til gengæld er 10D med de to linser noget
pladskrævende og naturligvis noget rungere end G2. Specielt Sigma linsen er
temmelig stor. Men hvorfor 10D og ikke 300D? Med en investering på ca. 20K
kr. var der ikke så meget at spare (ca. 3,5k kr.) og der er en hel del
forskelle, som er et stort plus til 10D (for ikke at tale om looket - sort
som passer til linserne...useriøst, men det ser godt ud!).
Min G2 vil iøvrigt stadig blive brugt og ikke solgt!
Håber denne feedback vil være til nytte for andre, der påtænker en ny DSLR.
Mvh, Hans

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 30-09-03 23:21

Hej Hans,

Tillykke med dit nye kamera - påtænker også at købe et meget snart - men
venter på at det falder lidt mere i pris, end det allerede har gjort

Og så bare et enkelt spørgsmål - kan 10D'eren ikke lysmåle vha. spotmåling?

Mvh.
Thomas Sinkbæk

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-09-03 23:34

Tak, jeg fik mit for 1472? og der er et par andre sites i Tyskland, der er
50? billigere. Måske falder den yderlige, men jeg tror det tager tid....
Der er tre forskellige indstilling til lysmåling: Jeg har copy-pastet fra
den engelske manual nedenfor. Jeg har ikke eksperiementeret så meget med det
endnu, men umiddelbart ser det ud til partial metering er et godt bud på
spotmåling.----mvh, Hans

Evaluative Metering

This is an all-around metering mode suited even for

backlit subjects. The viewfinder is divided into 35

metering zones to which all the AF points are linked

for evaluative metering. After detecting the main

subject's position, brightness, background, front and

back lighting conditions, camera orientation (horizontal

or vertical), etc., the camera sets the proper exposure.

.. During manual focusing, evaluative metering is

based on the center AF point.

.. If the subject brightness and background light level

are very different (strong backlight or spotlight),

partial metering ( ) is recommended instead.

Selecting

5

Partial Metering

This mode is effective when the background is much

brighter than the subject (due to backlighting, etc.).

The metering is weighted at the center covering 9% of

the viewfinder area.

.. The area covered by partial metering is shown on

the left.

Metering

Mode

Center-weighted Average Metering

The metering is weighted at the center and then

averaged for the entire scene.

Fra : Jan

Dato : 01-10-03 05:49

> [...]
> Min G2 vil iøvrigt stadig blive brugt og ikke solgt!
> Håber denne feedback vil være til nytte for andre, der påtænker en ny

Tillykke med dit nye 10D, jeg overvejer seriøst at købe et, men håber det
falder yderligere i pris
En kommentar til din sammenligning med 300D, en fordel ved at vælge 300D er
at man får en udmærket zoom optik (18-55mm) med til en favorabel pris i
forhold til 10D, hvor man skal ud og investere yderligere, så med 300D kan
man holde budgettet nede på ca. kr. 8.000, der er stadig langt op til de kr.
20.000,-. Den nye 55-200 mm fås også billigt, kender ikke den præcise pris
endnu, kommer sandsynligvis til at ligge på kr. 2.000-2.500,- og så er man
godt dækket ind med 18-200 mm (28,8 - 320 mm).

Jan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-10-03 08:53

Jan wrote:

> En kommentar til din sammenligning med 300D, en fordel ved at vælge 300D er
> at man får en udmærket zoom optik (18-55mm) med til en favorabel pris

Tjah - ifølge Luminous Landscapes anmeldelsen (se anden tråd om 300D) så
er den linse lige præcis det værd man betaler for den, og måske endda
knap nok.

> forhold til 10D, hvor man skal ud og investere yderligere, så med 300D kan
> man holde budgettet nede på ca. kr. 8.000, der er stadig langt op til de kr.
> 20.000,-

Ja - men du har ikke Hans' Sigma 15-30mm og Canon 28-135mm IS med for de
8k

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jan

Dato : 01-10-03 21:12

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah - ifølge Luminous Landscapes anmeldelsen (se anden tråd om 300D) så
> er den linse lige præcis det værd man betaler for den, og måske endda
> knap nok.

Canon siger selv at den optiske kvalitet i 18-55 er på højde med 28-135 IS.

DP_Review skrev:
Bundled EF-S 18 - 55 mm is surprisingly good considering its price and
weight

Imaging-resource skrev:
The EF-S lens was probably one of the biggest surprises I found in testing
the Digital Rebel.......
http://www.imaging-resource.com/PRODS/EDR/EDRA5.HTM

> Ja - men du har ikke Hans' Sigma 15-30mm og Canon 28-135mm IS med for de
> 8k

Nej det har jeg ikke, men i stedet de sparede 12.000 gode danske kroner i
lommen (efter skat)

Jan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-10-03 22:32

Jan wrote:

> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Canon siger selv at den optiske kvalitet i 18-55 er på højde med 28-135 IS.

Det undrer mig faktisk.

> DP_Review skrev:
> Bundled EF-S 18 - 55 mm is surprisingly good considering its price and
> weight

Det er lige det - de skriver også
"This lightweight 'consumer' lens performed remarkably well considering
its relatively cheap price ($100 included with the EOS 300D). It's
clearly a little soft at maximum aperture (almost all lenses are), but
stopped down it produced good resolution at wide angle and average
resolution at full telephoto. It's not going to break any resolution
records but overall it's a useful, light and relatively good lens."

Jeg lægger mærke til at de netop gør opmærksom på at det er i forhold
til prisen. De kalder den 'consumer' hvorimod de har opfundet ordet
'prosumer' til næsten alt andet i netop den test.

Testbillederne viser omvendt ikke en stor og skelsættende forskel - det
medgiver jeg dig gerne

> Imaging-resource skrev:
> The EF-S lens was probably one of the biggest surprises I found in testing
> the Digital Rebel.......
> http://www.imaging-resource.com/PRODS/EDR/EDRA5.HTM

De er meget imponerede og rosende - helt enig.

Luminous Landscapes skriver bla.
"Of course everyone wants to know what the image quality is like. In
three words — not that great. After a few hundred frames it's obvious to
me that the lens is the weakest part of the package. The fact that it's
inexpensively made is obvious. But regrettably its performance doesn't
rise above its construction quality. Besides being very slow, it simply
isn't as sharp as one could wish. I don't believe that it's much worse
than most other inexpensive consumer-grade zoom lenses, but on a camera
with such a high resolution sensor its failings quickly become obvious —
especially when compared with lenses costing just 3X as much, let alone
15X as much, which is what Canon's best glass costs. (In fairness, I
just may have had a soft sample — you should do your own tests and
comparisons if you get one.)"

- der er lidt til begge sider...

"> if you are a somewhat experienced film-based photographer on a tight
budget, and now's the time for you to move up to digital, the Rebel is a
great choice. Just save your pennies and buy a more capable lens at the
same time. You'll quickly outgrow the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6"

- og der er der ingen tvivl

<http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/digital-rebel.shtml>

> Nej det har jeg ikke, men i stedet de sparede 12.000 gode danske kroner i
> lommen (efter skat)

- og det har også lov . dpreview kører både i start og slut D10 og
300D tæt op ad hinanden, så der synes jeg man tydeligt kan se om man har
behov for at give den tand ekstra hvad huset angår.

Jeg er ikke i tvivl om mit valg hvad linsen angår, men foreløbig er det
vist næsten ikke muligt at vælge linsen fra herhjemme...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-10-03 22:38

> Canon siger selv at den optiske kvalitet i 18-55 er på højde med 28-135
IS.

Har du en henvisning til det? Det ser ikke sådan ud efter læsning af
reviews.
28-135IS linsen er en af de bedste der fås uner L-serien.
Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-10-03 09:08

Ja, det er klart at det kan gøres noget billigere. som du siger. Hvis man
ikke vil eller har budgettet til den dyrere løsning, som jeg har valgt, så
er dit forslag ok, men vær klar over at du ikke udnytter 300D'erens kvalitet
med disse billige linser. Jeg betalte 699? for Sigma'en (på niveau med 17-40
L'serie) og 525? for Canon linsen (en af de bedste lige under L serien) og
det kan jo monteret på 300D'eren give samme billedkvalitet som 10D'eren. Så
er jeg også forberedt med gode linser, når der om en 2-3 år kommer en ny
Canon dslr, som har en mindre crop faktor, som f.eks. 1,3 isf. 1,6.

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-10-03 09:15

Jeg kan se at euro tegnet er blevet til ?. Der skulle naturligvis stå 699
euro og 525 euro.

Fra : Jan

Dato : 01-10-03 21:05

> [...]
> ikke vil eller har budgettet til den dyrere løsning, som jeg har valgt, så
> er dit forslag ok, men vær klar over at du ikke udnytter 300D'erens

Gør det noget at et objektiv er billigt? Jeg har læst et sted (Canon) at
18-55 mm er optisk på højde med 28-135 IS, men selvfølgelig kan man ikke få
alt for kr. 800,- IS og selve konstruktionen er bedre på 28-135mm. De
billeder jeg har set indtil videre har været virkelig gode.

De anmeldelser jeg har læst er også positive:

Imaging-resource skrev:
> [...]

> er jeg også forberedt med gode linser, når der om en 2-3 år kommer en ny
> Canon dslr, som har en mindre crop faktor, som f.eks. 1,3 isf. 1,6.

Ja, jeg er enig med dig, min pointe var at skal man have et DSLR med bare en
nogenlunde vidvinkel (28mm) er 300D et godt sted at starte.

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-10-03 22:50

> [...]

> alt for kr. 800,- IS og selve konstruktionen er bedre på 28-135mm. De
> billeder jeg har set indtil videre har været virkelig gode.

For en sammenlignings skyld så koster den medfølgende 18-55mm linse 60euro
hos Technikdirekt og jeg betalte 525euro for 28-135mm IS linsen. Det er
næsten 10x mere og selvfølgelig får man noget for pengene udover IS også en
meget hurtig autofokus. Jeg vil gerne se referencen til at Canon siger at
28-55mm er ligeså god optisk som 28-135mm linsen. Nu er det jo ikke så
enkelt at lave en så bred zoom som en mindre. Hvad så med at sammenligne
18-55mm med Sigma 15-30mm som koster 699euro? Jeg tror ikke der er nogen
direkte sammenligning mht. kvalitet.

> Ja, jeg er enig med dig, min pointe var at skal man have et DSLR med bare
en
> nogenlunde vidvinkel (28mm) er 300D et godt sted at starte.

Enig.
Mvh, hans

Fra : Jan

Dato : 02-10-03 06:27

> [...]
> enkelt at lave en så bred zoom som en mindre. Hvad så med at sammenligne
> 18-55mm med Sigma 15-30mm som koster 699euro? Jeg tror ikke der er nogen

Der er tale om to forskellige tekniske konstruktioner, hvor 18-55 er en
nyskabelse der benytter "backfocusing" og den er konstrueret specielt til
DSLR, hvilket muligvis er medvirkende til at gøre det til en billig
produktion. I følge Canon er den både lydløs og hurtig, men lydløs og hurtig
er et vidt begreb. Nu kan jeg ikke lige huske hvor jeg læste at den optiske
kvalitet er på højde med netop 28-135 IS, men da jeg læste det havde jeg
netop købt en spritny 28-105 II USM og fortrød i første omgang mit køb. Skal
prøve at finde det....

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-10-03 08:04

> [...]
> kvalitet er på højde med netop 28-135 IS, men da jeg læste det havde jeg
> netop købt en spritny 28-105 II USM og fortrød i første omgang mit køb.

Canon 28-105 kan findes her
http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Zstd og er af noget lavere
kvalitet end 28-135mm IS og også langt billigere 299euro ift. 525euro for
28-135mm IS. Som regel er der en sammenhæng mellem kvalitet og pris, derfor
tvivler jeg (trods at jeg er klar over at det er en ny konstruktion) at det
er samme kvalitet og ville undre mig over at Canon skulle sammenligning
disse to linser specifikt, som du siger. Men hvis du kan finde denne
udtalelse, så er det måske rigtigt.
Mvh, Hans

Fra : Jan

Dato : 02-10-03 18:14

> [...]
> kvalitet end 28-135mm IS og også langt billigere 299euro ift. 525euro for

Forstår ikke lige hvorfor du sammenligner min 28-105 med din 28-135 ??

> [...]
> er samme kvalitet og ville undre mig over at Canon skulle sammenligning
> disse to linser specifikt, som du siger. Men hvis du kan finde denne

Kan desværre ikke finde det lige nu ;-(

Det nærmeste jeg kunne komme i min søgning var en anden der læst det samme:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=005nS2
A Canon source is claiming that the 18-55 is equivalent in optical quality
to the 28-135 IS USM - which will put a few noses out of joint to be
sure.......

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-10-03 19:07

> [...]
> A Canon source is claiming that the 18-55 is equivalent in optical quality
> to the 28-135 IS USM - which will put a few noses out of joint to be

Det virker ikke overbevisende, desværre.
Mvh, Hans

Fra : Jan

Dato : 02-10-03 23:31

> samme:
>
> Det virker ikke overbevisende, desværre.

Jeg ved godt det er vanskeligt at overbevise en, der har givet en bondegård
for en 28-135, om at der muligvis findes en billig model der tage lige så
kvalitative gode billeder som den dyre. Men du skal da selvfølgelig være
glad for dine objektiver, nøjagtig som er det for mine (28-105 USM, 50 f/1.8
I, 100 f/2.8 Macro USM).

Men nu er vi vist langt fra den oprindelige tråd

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-10-03 22:44

Macro 100 er på min ønskeliste, er der noget at udsætte på den?
Ja, måske er vi noget fra den opringelige tråd, men de jo ganske sædvanlig
for denne gruppe....
Hans

Fra : Jan

Dato : 03-10-03 16:53

> Macro 100 er på min ønskeliste, er der noget at udsætte på den?

Jeg har kun taget to film i alt med mine tre objektiver, så det er for
tidligt at konkludere andet end at den giver udmærkede billeder.
Objektiverne er udelukkende købt med henblik på et DSLR, som jeg ikke har
taget mig sammen til at købe endnu, heldigvis er 10D faldet yderligere en
tusse er nu nede på under kr. 13.000,- i DK.
Har kun positiv omtale om 100 mm Macro USM, muligvis det nærmeste man kommer
en L-optik, en ulempe er måske prisen

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-10-03 17:53

Jeg fik min 10D til 11130kr (1472euro) og den kan fås op til 50euro
billigere, så hvorfor købe dyrere?
Kan kun sige det er et lækkert apparat.
Mvh, Hans

Fra : Jan

Dato : 03-10-03 21:23

> Jeg fik min 10D til 11130kr (1472euro) og den kan fås op til 50euro
> billigere, så hvorfor købe dyrere?

Prøv at læse tråden "God billig SLR" fra den 22/9.

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-10-03 23:24

Jeg har ikke noget problem som sådant med at have givet meget mere (om en
ikke nogen bondegård) for mit 28-135mm, det er købt efter omhyggelig
research og skuffer ikke ved brug. Det er klart at en så stor linse (som
28-135mm) sammenlignet med den lille 18-55mm er meget dyrere at lave og
under alle omstændigheder ville koste mere (for ikke at tale om IS).
Mvh, Hans

Fra : Jan J.

Dato : 01-10-03 13:48

> En kommentar til din sammenligning med 300D, en fordel ved at vælge 300D
er .......

En ting jeg helst ikke ville undvære er flash kompensation. På 10D kan du
styrer flashens udgangsniveau på op til det der svarer til 2 blændetrin, med
intervaller på en halv. (Sådan er det ihvertfald på eos30) Dette er rigtigt
godt, da jeg ikke altid er enig med Canons mening om hvor meget lys en flash
skal fyre af. Især når man bruger flashen som udfyldningsflash er dette
genialt! Så her er 10D klart bedre.
Desuden er drejeknappen på bagsiden fantastisk god at arbejde med. Og selve
huset er jo også meget mere robust. Om disse ting så er de 3000.- mere værd
må man jo afgøre med sig selv. Men jeg ville klart vælge en 10D, hvis jeg
altså havde råd til investere i et digital kamera.

/Jan

Fra : John

Dato : 01-10-03 15:38

"Jan J." <no@way.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> må man jo afgøre med sig selv. Men jeg ville klart vælge en 10D, hvis jeg
> altså havde råd til investere i et digital kamera.

En anden ting, som de fleste lader til at overse, er den manglende mulighed,
for frit at vælge fokuseringspunkter, lysmålingsmetoder, og fokus metoder.
Disse er på 300D bundet til det valgte program, modsat 10D (og i øvrigt også
EOS 30 og opefter), hvor der er (næsten) frit spil.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Pico

Dato : 01-10-03 17:23

John wrote:
> "Jan J." <no@way.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Tillykke med dit nye udstyr Hans. Vi kan så konstatere at det var dejligt
vejr her på Østerbro i går, det er en god kvalitet ser det ud til, dog er
jeg meget forbavset over hvor dårlig 1600 ISO er, det kan da vist ikke
rigtig bruges til noget ?

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-10-03 22:07

Jeg har uploaded nogle eksempler på det samme billede taget med ISO værdier
fra 100 til 3200 her http://www.pbase.com/hkruse/iso_tests. Man kan så
bedømme om 1600 ISO er brugbar eller ej. Først ved 800 ISO begynder der at
være støj ved 1:1 pixel forstørrelse, men stadig meget behersket. Jeg synes
i høj grad 1600 ISO er en nyttig mulighed og støjen er forholdsvis
behersket. 3200 er umiddelbart bedømt som lignende 400 ISO på G2 og på
grænsen af det brugbare. Måske ville en sammenligning være på sin plads.
Mvh, Hans

Fra : Pico

Dato : 02-10-03 17:24

Hans Kruse wrote:
> [...]
> Man kan så bedømme om 1600 ISO er brugbar eller ej. Først ved 800 ISO
> begynder der at være støj ved 1:1 pixel forstørrelse, men stadig
Jeg har prøvet at åbne dem i forskellige vinduer og så sammenligne. Jeg giver
dig ret i at støjen begynder ved 800 ISO, men tålelig.

>Jeg synes i høj grad 1600 ISO er en nyttig mulighed
> og støjen er forholdsvis behersket.
Der er vi så ikke enig, jeg synes støjen er "voldsom", men kan selvfølgelig
ikke bedømme hvordan det er i en udprint, den bliver jo nok ikke i fuld størelse

>3200 er umiddelbart bedømt som
> lignende 400 ISO på G2 og på grænsen af det brugbare. Måske ville en
Det forstod jeg ikke en pind af --- og dog, mener du at der er ligeså meget støj
på ISO 400 på en G2 som på ISO 3200 på 10D ?
Nu har jeg aldrig rodet med ISO på degikamere så jeg er ret uerfaren der.
Pico

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-10-03 19:23

> [...]
selvfølgelig
> ikke bedømme hvordan det er i en udprint, den bliver jo nok ikke i fuld

Jeg tror det er et spørgsmål om, hvad man forstår ved nyttig. Normalt ville
jeg ikke gå over 800ISO, men 1600 og 3200 er der stadig i specielle
tilfælde.

> [...]
> på ISO 400 på en G2 som på ISO 3200 på 10D ?
> Nu har jeg aldrig rodet med ISO på degikamere så jeg er ret uerfaren der.

Ja, jeg vil sammenligne ISO 400 på G2 med 3200 på 10D.
Mvh, Hans

Fra : peter frederiksen

Dato : 08-10-03 23:23

det er flotte billder hans!
vil det sige at hvis jeg køber 10d og får det program(capture one)
så kan jeg "køre" 20 billeder igennem med de samme værdier for
farvemætning,kontrast og usm?
eller er det sværere en som sådan?
det er dette efterbehandling der holder mig tilbage med at købe 10d
peter