Forbinde iMac og iBook
Fra : Christian Bech

Dato : 26-10-03 13:05

Jeg er så småt ved at have overtalt mig selv til at gå i gang med at få
opdateret min iMac 233 til X, men inden skal jeg have lavet en backup af
den til iBook'en. Hvordan forbinder jeg nemmest de to maskiner?

--
Christian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-10-03 18:22

christian.bech@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> [...]
> få opdateret min iMac 233 til X, men inden skal jeg have lavet en
> backup af den til iBook'en. Hvordan forbinder jeg nemmest de to

Med et ethernet-kabel.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Christian Bech

Dato : 27-10-03 13:36

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Med et ethernet-kabel.

Skal der virkelig ikke andet til? Jeg havde troet, at jeg skulle til at
lave en ftp-server på den ene.

Jeg prøver senere i dag.

--
Christian

Fra : Sebastian L?ck

Dato : 27-10-03 16:08

christian.bech@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> Jeg er så småt ved at have overtalt mig selv til at gå i gang med at få
> opdateret min iMac 233 til X, men inden skal jeg have lavet en backup af
> den til iBook'en. Hvordan forbinder jeg nemmest de to maskiner?
Fysisk: Med et cross-over Ethernet kabel.
software: Fildeling via AppleTalk.

Hvis din iMac havde firewire, kan du forbinde maskinerne med en
firewire ledning og starte iMac i Target Drive mode (hold knappen T
nede).

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-10-03 20:47

Sebastian L?ck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Fysisk: Med et cross-over Ethernet kabel.

Det med crossover klarer iBook'en nu selv

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Christian Bech

Dato : 31-10-03 11:17

> Det med crossover klarer iBook'en nu selv

Jeg kan altså bruge et hvilket som helst ethernetkabel? Det er da smart.

--
Christian

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 31-10-03 11:29

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg kan altså bruge et hvilket som helst ethernetkabel? Det er da smart.

Think Different, it is

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Christian Bech

Dato : 31-10-03 11:17

Sebastian L?ck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Fysisk: Med et cross-over Ethernet kabel.
> software: Fildeling via AppleTalk.

Aha. Det var netop Fildelingskontrolpanelet under OS 9, som jeg savnede.
Den har jeg åbenbart slået fra for mange år siden. Imidlertid er dimsen
defekt. Den melder at den savner FileSharingLib og vil derfor ikke
virke. Min AppleTalk-dims er vist også defekt ligesom det meste af OS'et
er efterhånden. Den har heller ikke været omformatteret siden jeg fik
den i 1998, så jeg kan vist ikke forlange mere af den.

> Hvis din iMac havde firewire, kan du forbinde maskinerne med en
> firewire ledning og starte iMac i Target Drive mode (hold knappen T
> nede).

Min iMac er en "klassisk" model (hvilke vel nærmest er en pæn måde at
sige uddateret på), så den har desværre ikke Firewire. Det ville ellers
være nemt.

Der er nok ikke nogen vej udenom, at jeg laver backup via mit herlige
SuperDisk-drev med ca 100MB ad gangen.

Tak for hjælpen!

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-03 20:03

> [...]

> er efterhånden. Den har heller ikke været omformatteret siden jeg fik
> den i 1998, så jeg kan vist ikke forlange mere af den.

Det nemmeste må da være at bruge et ethernetkabel. Mangler der nogle
komponenter af OS 9, så installer da bare OS 9 igen. Så bliver de
installeret igen. Så vidt jeg husker, gjorde jeg det tit, når jeg havde
problemer dengang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 03-11-03 15:41

> [...]
> komponenter af OS 9, så installer da bare OS 9 igen. Så bliver de
> installeret igen. Så vidt jeg husker, gjorde jeg det tit, når jeg havde

Det burde jeg vist selv have tænkt på. Det er åbenbart for længe siden,
jeg har rørt ved OS 9. Helt uden om et nostalgisk gensyn med
SuperDisk-drevet kommer jeg dog ikke. iMacen er så overfyldt, at der
ikke engang er plads til en ny systemmappe.

--
Christian

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 31-10-03 21:51

> [...]

> er efterhånden. Den har heller ikke været omformatteret siden jeg fik
> den i 1998, så jeg kan vist ikke forlange mere af den.
Puds lige Sherlock på den. Måske ligger den bare et andet sted på
harddisken. Ellers følger du Dr. Münsters råd.
File Sharing og FileSharingLib er Systemudvidelser der skal ligge i
mappen udvidelser (extentions) i mappen system.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Christian Bech

Dato : 03-11-03 15:41

Sebastian Loeck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> [...]
> File Sharing og FileSharingLib er Systemudvidelser der skal ligge i
> mappen udvidelser (extentions) i mappen system.

Jeg har prøvet med Sherlock, men den har dem ikke. Det undrer mig
alligevel at jeg skulle have været så dorsk at smide systemudvidelser
ud, men det må nok være forklaringen. Mac'en har nok ikke gjort det af
sig selv.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 20:49

> [...]

> alligevel at jeg skulle have været så dorsk at smide systemudvidelser
> ud, men det må nok være forklaringen. Mac'en har nok ikke gjort det af

Det skulle man ikke tro, men jeg har også et par enkelte gange pludselig
manglet nogle systemudvidelser eller lignende under Mac OS 9. Det går
selvfølgelig nogle gange hurtigt, når man drøner rundt med musen, men at
man ligefrem skulle kunne komme til at trække noget i papirkurven ved en
fejl lyder også utroligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 04-11-03 10:28

> [...]
> selvfølgelig nogle gange hurtigt, når man drøner rundt med musen, men at
> man ligefrem skulle kunne komme til at trække noget i papirkurven ved en

Ja, ikke? Specielt i betragtning af at jeg aldrig har brugt arkivdeling
er det underligt at jeg skulle have beskæftiget mig med den. Jeg vil
prøve med en geninstallation og se om ikke det hjælper. Jeg glæder mig i
hvert fald til at kunne udfase OS 9 fuldstændigt.

--
Christian