SLUTPRUT FÆRDIG!
Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-10-03 15:50

Så er det slut med G3-æraen, folkens!

Apple har d.d. ændret processorerne i de sidste iBooks til G4'ere ved
minimum 800 MHz, 256 MB RAM (DDR266), og et ATI Radeon Mobility 9200
grafikkort.

Dette skal ses i forhold til de tidligere 800 Mhz G3 med pinlige 128 MB
PC100 RAM.

EN potent kombination til den overkommelige pris af godt 9500 kr.

--
vh, Peter Perlsø - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

Deperdit Numerus.

Fra : No1

Dato : 22-10-03 16:41

> [...]
> grafikkort.
>
> Dette skal ses i forhold til de tidligere 800 Mhz G3 med pinlige 128 MB

Den nuværende(800Mhz G4 kan ikke leveres endnu) iBook COMBO har en 900
Mhz G3 m. 512KB L2 cache. Den nye G4 har kun 256KB L2 cache.

De har begge 128MB indbygget og kan begge opgraderes til 640MB RAM. Den
nye 800Mhz G4 kører 133Mhz i stedet for 100Mhz. At det er DDR RAM gør
ikke nogen forskel i iBook'en.

Til de fleste opgaver er G3 900Mhz hurtigere end G4 867Mhz (og derfor
også G4 800Mhz). Men ved brug af Altivec applikationer får G4'eren hjælp
af Altivec chipsettet.

se denne test 900Mhz G3 imod powerbook 12" G4 867Mhz:
http://macspeedzone.com/html/reviews/machines/portable/03/ibook-900vs-pbk867-text.shtml

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-10-03 16:48

No1 <ccccccc@nonexisting.doooooooomain.com> wrote:

> Til de fleste opgaver er G3 900Mhz hurtigere end G4 867Mhz (og derfor
> også G4 800Mhz). Men ved brug af Altivec applikationer får G4'eren hjælp
> af Altivec chipsettet.

Ja og så får G3'eren godt nok tæsk, med op til 500%!!

Efter at ha' set lidt på testen ser det ud til at når først man skal
bruge applikationer så rykker G4'eren, mens finder operationer fint kan
nøjes med G3.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-10-03 17:14

No1 wrote:

> [...]
>

> Den nuværende(800Mhz G4 kan ikke leveres endnu) iBook COMBO har en
900 Mhz G3 m. 512KB L2 cache. Den nye G4 har kun 256KB L2 cache.

Det er korrekt. Skal man have 512 KB cache, skal man op i PowerBørgerne.

Men denne mindre cachestørrelse opvejes i høj grad af, at G3'eren er
begrænset til den gamle 60x-systembus. G4'eren kører med MaxBus, som
effektivt har det dobbelte båndbredde af G3'erens bus (ca. 1 GB/s, mod
60x-bussens godt 400-500 MB/s).

> De har begge 128MB indbygget og kan begge opgraderes til 640MB RAM.
Den nye 800Mhz G4 kører 133Mhz i stedet for 100Mhz. At det er DDR RAM
gør ikke nogen forskel i iBook'en.

Ikke for almindelig CPU-intensivt arbejde, nej. Det kan tilgængæld gøre
en forskel, såfremt der er aktivitet på de perifere busser, samtidig med
CPU er i arbejde, da der så er båndbredde nok til at begge dele af
computeren kan holder i arbejde uden at gå i stå når de venter på at
læse eller skrive data fra RAM'en.

Et godt eksempel er ved 3D spil såsom Quake, hvor både CPU og grafikkort
arbejder hårdt.

> [...]
af Altivec chipsettet.

> se denne test 900Mhz G3 imod powerbook 12" G4 867Mhz:

God test. Det der forklarer G3'erens mindre forspring er, at i
kontroprogrammerne ligger al programkoden i L2 cachen, som er dobbelt så
stor i G3'eren. G4'erens hurtigere systembus hjælper ikke der, da
programmer som WOrd og Excel ikek kan siges at have et stort behov for
busbåndbredde.

Du kan så også se i de tunge opgaver, fx Photoshop, at PowerBooken
efterlader iBOok'en i støvet, fx. med AltiVec testen hvor udvalgte
opgaver gennemførtes 82% hurtigere end iBooken. SPillet de tester ligger
15 - 30 % hurtigere. Og AltiVec Fractal, som var 434% hurtigere... !

Fra : No1

Dato : 22-10-03 20:21

> [...]
> læse eller skrive data fra RAM'en.
>
> Et godt eksempel er ved 3D spil såsom Quake, hvor både CPU og grafikkort

G4 har større båndbredde, men på iBook kører DDR RAM'en single data rate
og ikke DDR. Det kunne ligeså godt være normal PC133.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-10-03 21:26

No1 wrote:

> G4 har større båndbredde, men på iBook kører DDR RAM'en single data rate
> og ikke DDR. Det kunne ligeså godt være normal PC133.

Tøv en kende.

Systembussen kører godt nok 133 MHz (det du kalder single data rate),
men mellem hukommelsen og CPU'en ligger hukommelsescontrolleren. Og
RAM'en sidder koblet til denne, på en databus der er seperat fra
systembussen.

Og denne bus kører DDR - Double Data Rate.

Se evt. illustrationen for den gl. iBOok, for at se hvad jeg mener:

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G3/iBook/index.html

Under Architecture -> BLock Diagram & Buses -> BLock Diagram

Fra : No1

Dato : 22-10-03 22:05

Peter Perlsø wrote:

> [...]
>
> Og denne bus kører DDR - Double Data Rate.
>
> Se evt. illustrationen for den gl. iBOok, for at se hvad jeg mener:

Se her for 12" PowerBook G4:
http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G4/12inchPowerBookG4/2_Architecture/chapter_3_section_2.html#//apple_ref/doc/uid/TP30000876/TPXREF101

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-10-03 11:38

No1 wrote:

> Se her for 12" PowerBook G4:
> [...]

Ja, fysisk er hukommelsesbussen på 133 MHz.

Husk DDR betyder at der transmitteres en data bit på hver signalflanke -
den forreste og den bagerste. Ergo: 2*133 = 266.

Jeg må dog tilføje at dette ikke er forklaret noget sted i
udviklernotitsen på Apple's side, hvilket er skuffende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 15:10

> [...]

> Til de fleste opgaver er G3 900Mhz hurtigere end G4 867Mhz (og derfor
> også G4 800Mhz). Men ved brug af Altivec applikationer får G4'eren hjælp

Men har den nye iBook Altivec?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 23-10-03 15:21

> Men har den nye iBook Altivec?

Alle G4-processorer indeholder Altivec, ergo osse den nye iBook

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 18:10

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Alle G4-processorer indeholder Altivec, ergo osse den nye iBook

Og du er heeelt sikker?
<http://macslash.org/article.pl?sid=03/10/23/027251&mode=thread>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-10-03 18:36

Henrik Münster wrote:

> Og du er heeelt sikker?
> <http://macslash.org/article.pl?sid=03/10/23/027251&mode=thread>

http://www.apple.com/ibook/

Delivering high performance
The 12.1-inch iBook gives you a 800MHz PowerPC G4 processor, a 133MHz
system bus and 256MB of DDR SDRAM. The 14.1-inch iBook packs a powerful
punch with either a 933Mhz or 1GHz PowerPC G4 processor and 256K on-chip
level 2 cache running at full processor speed, a 133MHz system bus and
256MB of DDR SDRAM. All models support expansion up to 640MB of RAM, and
come with the ATI Mobility Radeon 9200 graphics processor with 32MB of
dedicated video memory and AGP 4X support for dazzling 3D graphics that
bring your games to life.

Apple siger at det er en G4 der sidder i "dyret".

Hvis den ikke har Velocity Engine, så er det ikke en G4. Det er netop
VE/Altivec der er den primære forskel på G3 og G4.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 20:56

Peter Perlsø <die_spammer@nospam.com> wrote:

> Apple siger at det er en G4 der sidder i "dyret".
>
> Hvis den ikke har Velocity Engine, så er det ikke en G4. Det er netop
> VE/Altivec der er den primære forskel på G3 og G4.

Det er netop det, hele diskussionen har drejet sig om i dag. I alle
andre tilfælde har Apple skrevet G4 (eller G5 for den sags skyld) med
Velocity Engine. Ved den nye iBook har det slet ikke været nævnt.
Adspurgt har nogle supportere fra Apple ment, at der var IBM chip i de
nye iBook. IBM laver ikke andet end G5 chippen med Altivec.
Måske er tvivlen ubegrundet. Men betegnelserne G3, G4 og G5 er
nogen Apple har fundet på, for at gøre de let for folk at forstå, hvad
der er tale om. I virkeligheden er der adskillige forskellige chip
indenfor hver betegnelse. Spørgsmålet er jo, hvornår en chip er G3, og
hvornår den er G4. Traditionelt har man sagt, at det er Altivec-enheden,
der gør forskellen. Men måske har Apple en anden mening om den sag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 23-10-03 19:15

> Og du er heeelt sikker?
> <http://macslash.org/article.pl?sid=03/10/23/027251&mode=thread>

Fuldstændig sikker - se følgende update på selvsamme side:

"On the Apple Education page for the iBook they mention: "Fast G4
processor. The PowerPC G4 with Velocity Engine delivers unparalleled
processing power."
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 20:56

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> "On the Apple Education page for the iBook they mention: "Fast G4
> processor. The PowerPC G4 with Velocity Engine delivers unparalleled
> processing power."

Og på samtlige andre sider er Velocity Engine ikke nævnt. Men det er
selvfølgelig dem, der er forkerte, og den her ene side, der er rigtig?
Jeg ved det ikke. Jeg referede bare til en længere diskussion, der har
været. I løbet af kort tid er der vel en, der skiller en iBook ad og
ser, hvilken processor, der sidder i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-10-03 18:28

Henrik Münster wrote:

> Men har den nye iBook Altivec?

AltiVec er en del af G4 processoren, så ja.