hjælp: massiv spam
Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-10-03 07:23

Hej derude

Historie:
Jeg blev massivt spammet, og for ca 14 dage siden skiftede jeg min
mailadresse. Herefter har jeg ikke modtaget spam. Men igår instalerede
jeg adsl fra tiscali, og ca. en time efter at jeg var på, begyndte
spamen igen. Det er kun een slags, nemlig "Last update servicepacket"
fra Microsoft. De fylder altid omkring 150 KB, og indeholder en .exe
vedhæng...
I løbet af natten har jeg fået ca 50 af disse servicepakker. Jeg kan se
i source, at de vist ikke alle kommer direkte fra Microsoft, og har
typisk mailadr som: eewodfklgfhfgd @ eteller andet. noget.

Nu undrer jeg mig over årsagen, samt over hvad jeg kan gøre, samt hvad
jeg bør gøre, hvis jeg igen må skifte mailadr.

Kan det være min computer (G3 med os 9.2 samt outlook) der har gemt på
en orm, som den straks sender når den kommer på adsl (jeg har brugt
modem et par måneder)?
Kan det være Tiscali der har en lækage?
Kan det være mediamac, som jeg har en annonce i?

Jeg håber på hjælp
I declare total war on the spammer-man

Kærlig hilsen

Henrik Jensen

Fra : Orla Norup

Dato : 21-10-03 09:53

i artiklen 1g366u9.tnr6ev1danegeN%henske@e-mand.dk, Henrik Jensen på
henske@e-mand.dk skrev den 21/10/03 8:22:

> [...]
> modem et par måneder)?
> Kan det være Tiscali der har en lækage?
> Kan det være mediamac, som jeg har en annonce i?

Det samme er sket for mig de seneste par dage. Tilmed får jeg besked fra
diverse mailservere om at det ikke er lykkedes at sende en mail. Typisk til
en adresse som uieriotueir@XXXX.XX

/orla/

Fra : Michael Holm

Dato : 21-10-03 11:51

Henrik Jensen <henske@e-mand.dk> wrote:

> [...]
> modem et par måneder)?
> Kan det være Tiscali der har en lækage?
> Kan det være mediamac, som jeg har en annonce i?

men det er da ikke spam..? det er vel "Swen" - News skrevet bagfra en
virus..
Så der er en PC bruger der har din email i sin adresse bog og så er det
gået galt

https://www.cert.dk/artikler/artikler/Swen.shtml
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-10-03 11:56

Henrik Jensen wrote:
> [...]
> modem et par måneder)?
> Kan det være Tiscali der har en lækage?
> Kan det være mediamac, som jeg har en annonce i?

Det er det seneste påfund i Windows-verdenen - en orm der hedder "SWEN".
Der er ikke noget at gøre. Jeg har selv modtaget over 10.000 af slagsen
(over 1 GB båndbredde slugt af lortet), og jeg begyndte at få den en
halv time efter jeg åbnede et nyt domæne, hvor adressen end ikke var
offentliggjort.

Ormen høster adresser på websider (muligvis også gennem søgemaskiner),
gennem USENET, og sikkert også via whois lookups.

Tak til Bill Gates, Steve Ballmer, og alverdens snothamrende dumme
hjernedøde tåber der dels installere Windows + Outlook, samt er så
sindsfraværende at de ikke få fixet deres maskiner.

Tak fordi i gør livet "Interessant" for resten af os.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 21-10-03 15:31

Peter Perlsø <fuckoffspammers@nospam.com> wrote:

> [...]
> sindsfraværende at de ikke få fixet deres maskiner.
>
> Tak fordi i gør livet "Interessant" for resten af os.

Hej Peter.
Interessant og rammende beskrivelse! ;-D
--
Venlig hilsner
og grumme god hygge

Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-10-03 21:49

> [...]

> sindsfraværende at de ikke få fixet deres maskiner.
>
> Tak fordi i gør livet "Interessant" for resten af os.

Hej Peter

tak for de triste nyheder. Hører Outlook på mac til blandt de hjernedøde
tåber? Hvis ja, er det så fordi programmet selv opfører sig dårligt (som
på PC), eller er det alene fordi Microsoft har lagt deres hånd på det
hedengangne Claris mailer? Er der anbefalinger til et andet mailprogram,
som kan håndtere flere konti, samt gerne webmail?

Venlig hilsen Henrik

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-10-03 23:37

Henrik Jensen wrote:
> [...]
> hedengangne Claris mailer? Er der anbefalinger til et andet mailprogram,
> som kan håndtere flere konti, samt gerne webmail?

Outlook til Mac hører rent umiddelbart ikke til de hjernedøde. Problemet
med Outlook på WinTel er M$s VB-Script der gennemsyrer hele maskinen.
For så vidt er VB-Script en pendant til AppleScript, men hvor man på en
Mac explicit selv skal starte AppleScripts så kan VB-Scripts startes fra
f.eks en email man i al uskyldighed modtager. swen-a ormen benytter sig
bl.a af dette.

Der findes masser af email klienter til Mac.
Kig på versiontracker.com
Hvilken man vælger er smag og behag

Til WebMail skal du bruge en browser. Dog er nogen bygget på toppen af
en pop3 server så de kan behandles som almindelig email.

Min personlige anbefaling er produkterne fra mozilla.org

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-10-03 00:47

Henrik Jensen wrote:

KLIP

> Er der anbefalinger til et andet mailprogram,
> som kan håndtere flere konti, samt gerne webmail?
>
> Venlig hilsen Henrik

Jeg bruger selv Netscape som han håntere flere mail konti samt news og
web browser og dermed webmail. men NS er fornyelig erklæret død så hvis
du følger Bjarnes forslag om Mozilla som er omtrent det samme så er du
godt hjulpet.

Så er du også fri for at have en 2-3 programmer kørende hvargang du skal
tjekke post og news, for der er altid et link der lige skal følges i en
mail eller på usenet.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-10-03 06:58

Henrik Jensen wrote:

> [...]
> hedengangne Claris mailer? Er der anbefalinger til et andet mailprogram,
> som kan håndtere flere konti, samt gerne webmail?

Da jeg har boykottet Microsofts kommunikationsprodukter de sidste par
år, kan jeg ikke sige noget om hvorvidt MS programmerne på Mac
videreformidler orme og virus, men mit umidelbare svar er nej.

Videreformidlingsmekanismen på PC hedder Window Scripting Host, som
tillader uautoriseret afvikling af programkode på din maskine, når du
åbner en mail med visse vedhæftede arkiver.

Jeg bruger selv Mail på Mac OSX, Mozilla og Thunderbird på Linux. Alle
disse programmer er fremragende til multi-konti brug, og har også gode
spam-sorteringsfunktioner.

--
vh, Peter Perlsø - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

Deperdit Numerus.