iMac ny vs. iMac gammel.
Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-10-03 20:07

Hejsa.

Hvis jeg vil ud og have en ny iMac, hvor stor forskel er der så på den
nuværende, og den tidligere?

Caslon har nemlig stadig en af de "gamle" 800 Mhz til 7992 kr. excl. moms,
mens den "nye" 1 Ghz koster 9192 kr. excl. moms.

Umiddelbart kan jeg se at der er 333 Mhz ram i den nye, og 266 i den gamle -
men hvor meget er den nye hurtigere i praksis?

Det dumt at spare de 1200 kr. plus moms?

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Peter Perlsø

Dato : 20-10-03 20:20

Brian Binnerup wrote:
> [...]
> men hvor meget er den nye hurtigere i praksis?
>
> Det dumt at spare de 1200 kr. plus moms?

Bestemt. Der er forbedringer over hele linien, men det er nu ikke så
meget RAMmen der gør en forskel - men den hurtigere systembus (167 Mhz
vs 100). Det betyder at alle opgaver der arbejder udenfor processoren
(harddisk, grafik, spil!), vil opleve hastighedsforbedringer på op til
67%. Og det er ikke småting.

Kort sagt - du får op til to trediedele mere, for 15% merpris.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-03 20:55

Brian Binnerup <brian@NOSPAMbinnerup.dk> wrote:

> [...]
> men hvor meget er den nye hurtigere i praksis?
>
> Det dumt at spare de 1200 kr. plus moms?

Ikke hvis du mangler dem. Der er nok ikke den store forskel på de to
iMac i praksis. Men den nye har:

hurtigere processor (1 GHz mod 800 MHz)
hurtigere grafikkort (GeForce4 MX mod 2 MX, men begge med 32 MB RAM)
Airport Extreme mod alm. Airport
større harddisk (80 mod 60 GB)
USB 2.0 mod 1.1

De har samme skærm (mig bekendt), samme mængde RAM (256 MB) og Apple Pro
Speakers med i prisen.

Jeg må tilstå, at jeg generelt hælder mod at købe nyt. Der er som regel
en lang række forbedringer ligesom i dette tilfælde. Og har jeg
alligevel dankortet fremme, vil jeg hellere give 10-15 % ekstra og så få
noget rigtigt godt. Måske giver det mig større glæde nu og her pga.
større hastighed eller flere faciliteter. Måske holder computeren
længere eller holder en bedre brugtpris, og så er den nye måske ikke så
dyr i længden.

MEN når jeg kigger ned over listen, så er jeg godt nok meget i tvivl om,
hvorvidt jeg vil kunne mærke forskel. Og de ekstra faciliteter er måske
ikke så meget værd. Almindelig Airport er rigelig til en
internetforbindelse. Gør harddiskens størrelse så meget forskel? Kan man
mærke grafikkortet? Jeg tvivler. Det enester er, at meget udstyr er med
USB 2.0. Overvej, om du har brug for det. Endelig skal du overveje
styresystemet. Går du ud og køber OS X 10.3, så æder det prisforskellen.
Venter du få dage, må du kunne få en ny iMac med 10.3. Da du i
princippet køber en ny Mac, hvis du vælge Caslons tilbud, kan du vel få
10.3 til ekspeditionsgebyr kr. 159,-. Måske kan du presse det ud af
Caslon som rabat. I sidste ende er det kun dig selv, der kan afgøre, om
besparelsen er det værd for dig. Det er alligevel kr. 1.500,- med moms.
Det kan man f.eks. få printer og/eller scanner for. Eller lidt mere RAM,
hvilket ikke er nogen skade til.
--
Henrik Münster
Esbjerg