Optagelse vha AV-kort og andet lydkort
Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-10-03 11:52

Jeg har en beige g3 med AV-kort.

Jeg ønsker mig at lave et lille hjemmestudie.
Jeg eksperimenterer lidt med powertrioformatet, Reason, korarrangementer
etc.

Kan man ikke klare sig langt af vejen med AV-kortet sammen med fx Power
Tools Free?

Hvori ligge fordelen ved anskaffelse af fx RME Hammerfall og, Audiowerk
2 eller 8, og den slags?

Hjælp modtages med tak inden jeg brænder nogle helt unødvendige kroner
af?

vh Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-10-03 01:10

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:
> Jeg har en beige g3 med AV-kort.
>
> Jeg ønsker mig at lave et lille hjemmestudie.
> Jeg eksperimenterer lidt med powertrioformatet, Reason, korarrangementer
> etc.

Ja, det er et ganske spændende område, - især sådan noget som kor er ret
besværlig at få sat op, så det lyder ordentlig på en optagelse.

> Kan man ikke klare sig langt af vejen med AV-kortet sammen med fx Power
> Tools Free?

Jeg går ud fra, du mener ProTools Free? - Både og... ProTools Free kører
ikke særlig godt på en Beige G3 uanset om det er en 233 med de alm.
tilslutninger eller en G3/300AV / G3/333AV. Jeg har selv en G3/300AV med
fuldt RAM - 768mb + 2x 40gb HD. Indtil nu er det kun lykkedes mig at få
ProTools Free til at fungere i under 5 min ad gangen, - og ja, jeg har
alt det nødvendige installeret såsom OMS osv.. - Det er som om, der
mangler noget i free versionen i forb. med OMS, da det altid er dér, den
går ned, ved at OMS pludselig lukker og tager så ProTools med sig.

Til alm. brug - fx. mastering af LP til CD - bruger jeg Amadeus II
3.5.x. Det er kun en normal 2-track optage-/redigeringsprogram, der godt
kan minde lidt om den gamle SoundEdit 16 II i sin måde at behandle en
optagelse på.

Til lidt mere krævende opgaver med fx. filtrering og støjreducering
bruger jeg mest Deck II eller BIAS Peak i VST udgaverne, da jeg har
masser af VST plugins. I øvrigt er Amadeus også VST kompatibelt, og den
findes også i både alm. klassisk og i X-version.

Hvis du kører OS X til musik, så er Spark MX (?) gratis og kan
downloades via deres hjemmeside. Den er langt bedre og betydeligt mere
stabil en ProTools Free. Jeg har leget lidt med classic udg., og det ser
ikke helt dårligt ud med alle de features, den har, men hvorvidt de alle
er med i den gratis version , véd jeg ikke.

Hvis jeg skal lave multitrack, bruger jeg stadig den go'e gamle
SoundEdit 16II ver. 2.07. Den har en funktion, der er helt unikt med
'Add a Track' systemet, så man kan tilføje op til 24 spor, der vel at
mærke er synkroniseret med de allerede optagne spor. Da AV kortet på de
Beige G3 jo kun har 2 kanaler, så skal man tilføje yderligere 2 kanaler
ad gangen op til de 24 kanaler. Disse kan man så klippe og klistre i,so
man nærmest har lyst til, - fx. fjerne noget i én kanal men stadig
bibeholde synkroniseringen, så efterfølgende signale ativlkomme, hvor de
skal komme.

Af hardware har jeg købt mig en lille god Behringer MX802 mixerpult med
4x mic indgange + 2x 2 stereoindgange til fx. pladespiller + tapedeck
eller en stereomikrofon med seperate stik til højre og venstre kanal.
Desuden har den både AUX, pan, send/return til effekter o.m.m. Med nogle
gode mikrofoner kan man optage selv ret kritiske optagelser - netop fx.
kor. - Mixe 4 kanaler til 2 i SE 16 og igen optage 4 kanaler og mixe til
2 på 2 nye spor i ADD a Track funktionen.

Fordelen ved Behringer mixeren er, at den er lille - ca. 24x24x5/3 cm
(altså lidt skråpultagtigt) - og nem at betjene og så er den utrolig god
teknisk set. - Fx. er signal/støj forholdet på mic indgangene mere end
-100db!! - Liniesignaler mere end -120db. Alle indgangene er i både
balanceret og ubalanceret med både 6,3mm jackstik og XLR, samt også RCA
phonostik til stereosignalerne.

Behringer MX serien findes lige fra den lille 802 og helt op til
48kanals mixere. 802 og 1202 er nok de mest populære til hjemmebrug.
Nypriserne ligger fra ca. 1800kr. og op, men brugt kan man være heldig
at finde fx. en 802 helt ned til ca. 800kr.

> Hvori ligge fordelen ved anskaffelse af fx RME Hammerfall og, Audiowerk
> 2 eller 8, og den slags?

Problemet med Audiowerks kortene er, at de ikke er OS X kompatible.
Desuden er de holdt helt op med at lave AV kort til Mac nu, så skal man
have et AW kort må det nødvendigvis være brugt. Her vil en AW 8 nok være
det bedste valg, da den har ca. samme features som en Behringer MX 802

Ellers vil Cubase (VST) med fx. et Prologic kort og/eller Prologic
softwaren være det ultimative valg. Men de er hamrende dyre - også brugte.

> Hjælp modtages med tak inden jeg brænder nogle helt unødvendige kroner
> af?

Ja, det kan hurtigt blive dyrt, så jeg vil nok anbefale dig at 'nøjes'
med en lille mixerpult og så evt. prøve at finde en SoundEdit 16 II
2.0.x, hvis altså du stadig kører OS 9.x og Spark, hvis du kører X.
Problemet med Spark er, at der endnu ikke er så mange af VST plugins,
der er fuldt X-kompatible, men det kommer jo nok.

Selvfølgelig er der også andre mixere end Behringer, - fx. ElectroVoice,
SoundCraft osv., men oftest er det ret store og uoverskuelige monstre,
der kræver megen plads. Alternativt, - hvis du vil ofre pengene, - kunne
en Yamaha M-01 eller 02 være godt, Det er en semi-digitalmixer med
direkte computertilslutning til fx. brug sammen med Yamahas egne
lydkort, hvoraf nogle også findes i Mac versioner, - meeen så er vi
altså også oppe på ca. 30.000kr. for nyt, og ikke under 15.000kr. for
brugt. Og skal man så også ud og købe nogle gode mikrofoner til
f.roages,jaå lber det meget hurtigt op. - Fx. koster en god kormikrofon
fra Beyer ca. 3000kr. pr. stk.! Senheiser egner sig med mine erfaringer
ikke til kor, - det gør Sonys ECM mikrofoner heller ikke. Så til kor
brug er der faktisk kun Beyer og Neumann, der er gode, hvis man vil have
prof kvalitet. Hvis man vil nøjes med det 'næstbedste' i mikrofoner, så
er AKG rimelig godt og til overkommelige priser - fra ca. 1500kr. for
electret condenser mics. Ligeledes kan Shure mikrofoner godt bruges, men
de kræver en ualmindelig god equalizering for at lyde godt til kor.
Derimod er de fremragende til solistbrug.

Jeg håber, du kan bruge noget af det her i dine overvejelser.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-10-03 15:12

> Hej Flemming

> ProTools Free til at fungere i under 5 min ad gangen,

Først tak for en meget grundig og hjælpsom gennemgang. Jeg har allerede
hentet de feleste af de anbefalede produkter. Dem jeg ikke har hentet,
har jeg ikke kommenteret. Mixeren kommer jeg til.

Mht. Protools er min maskine er blevet ustabil efter mine seneste
installationer. Men, uden OMS, har jeg kørt Protools Free uden
problemer. (Jeg er ikke nået til at tilkoble MIDI udstyr endnu.)

> Af hardware har jeg købt mig en lille god Behringer MX802 mixerpult med
> 4x mic indgange + 2x 2 stereoindgange til fx. pladespiller + tapedeck
> eller en stereomikrofon med seperate stik til højre og venstre kanal.

Dine anbefalinger af mixer er interssante. Jeg har netop selv set på
Behringer's UB802 til 605,- kr. (behringer.com) eller den endnu
billigere UB502 til 520,- kr. (priser emk.dk)

Men, jeg er også faldet lidt for ideen om at bruge pengene på en
dedikeret (mikrofon) pre-amp i stedet for. (Ultra gain pro mic2200 til
1215,- kr)

Jeg har jo alligevel ikke et band stående på mit skrivebord, men optager
en ting ad gangen.

Jeg har siddet og leget lidt med 8 spor. Jeg har ikke oplevet latency
eller forsinkelser i øvrigt som generende. Uden at have brugt en krone.

Lykvaliteten er enormt god, synes jeg.

Har jeg misset et eller andet. Jeg har to kanaler ind med Mac's AV-kort,
Audiowerk har to kanaler. Hm...

> Problemet med Audiowerks kortene er, at de ikke er OS X kompatible.

Jeg er nok på OS 9.2.2 de næste fem år endnu.

> Desuden er de holdt helt op med at lave AV kort til Mac nu, så skal man
> have et AW kort må det nødvendigvis være brugt. Her vil en AW 8 nok være
> det bedste valg, da den har ca. samme features som en Behringer MX 802

aw8 har 2 ind og 8 ud. Så det er kun relevant hvis man vil koble det til
en mixer, ellers må det være aw2 der er sagen. Fik tilbudt to brugt for
800,- kr en gang.

> Ja, det kan hurtigt blive dyrt, så jeg vil nok anbefale dig at 'nøjes'
> med en lille mixerpult og så evt. prøve at finde en SoundEdit 16 II
> 2.0.x, hvis altså du stadig kører OS 9.x

Enig, men jeg er spændt på at høre din mening om at bruge pengene på en
pre-amp i stedet for.

Af Behringers UB manual fremgår i øvrigt, at mixer og strømforsyning
bliver meget meget varme. Mon så ikke holdbarheden er i underkanten?

Yamaha laver nogle prisbillige digitale mixere som du pejer på.
Jeg tænkte da også, at den kunne gå lige i et Hammerfall kort, så man
ikke behøvede en A/D konverter, men så er det lidt for dyrt.

> Jeg håber, du kan bruge noget af det her i dine overvejelser.

Det var meget fint, tak for det.

vh Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-10-03 15:13

> [...]

> eller en stereomikrofon med seperate stik til højre og venstre kanal.

Dine anbefalinger af mixer er interssante. Jeg har netop selv set på
Behringer's UB802 til 700,- kr. (aage.dk henh. behringer.com)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-03 00:48

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> installationer. Men, uden OMS, har jeg kørt Protools Free uden
> problemer. (Jeg er ikke nået til at tilkoble MIDI udstyr endnu.)

Det må jeg så sige, lyder lidt specielt... Jeg kan slet ikke starte
ProTools uden OMS i forvejen er startet op. Men mht. ustabiliteten, så
vil jeggive dig fuldstændig ret. Min egen G3/300AV blev ret ustabil
indtill jeg slettede alt PT igen og genopbyggede skrivebordet, så kørte
den igen som en drøm, og det gør den stadig

> Dine anbefalinger af mixer er interssante. Jeg har netop selv set på
> Behringer's UB802 til 700,- kr. (aage.dk henh. behringer.com)

UB-serien er forenklede og 'amatørudgaver' af MX serien

> Men, jeg er også faldet lidt for ideen om at bruge pengene på en
> dedikeret (mikrofon) pre-amp i stedet for.
>
> Jeg har jo alligevel ikke et band stående på mit skrivebord, men optager
> en ting ad gangen.

En god pre-amp er slet ikke dårlig, men nogle gange er en enkelt kanal
dog for lidt. - Lad os fx. sige, at du vil akkompagnere dig selv på fx.
en guitar samtdiig med at du - eller en anden - synger, så bør der være
en mic på både sang og instrument.

> Jeg har siddet og leget lidt med 8 spor. Jeg har ikke oplevet latency
> eller forsinkelser i øvrigt som generende. Uden at have brugt en krone.
>
> Lykvaliteten er enormt god, synes jeg.

Der er ingen tvivl om, at Apples Composite kort er det absolut bedste af
deres audio/AV kort - også bedre end det, der sidder i deres G4
'Digital Audio' model.

> Har jeg misset et eller andet. Jeg har to kanaler ind med Mac's AV-kort,
> Audiowerk har to kanaler. Hm...

Svjh. har AW 8 både nogle analoge og digitale indgange med bl.a.
tilslutning til eksterne digitale kilder.

> Jeg er nok på OS 9.2.2 de næste fem år endnu.

He he.. absolut enig..

> aw8 har 2 ind og 8 ud. Så det er kun relevant hvis man vil koble det til
> en mixer, ellers må det være aw2 der er sagen. Fik tilbudt to brugt for
> 800,- kr en gang.

se ovenfor om AW 8. AW 2 har slet ikke de samme features, og den er ikke
ret meget bedre end Apple kortet.

> Enig, men jeg er spændt på at høre din mening om at bruge pengene på en
> pre-amp i stedet for.

Som skrevet ovenfor, så tror jeg, du får brug for mindst 2 stk. pre-amp.
Jeg kender ikke lige den, du nævner, men jeg har arbejdet med både en
Neumann og især Beyer, og de er helt i top! - Men det er priserne også
+3000kr.

> Af Behringers UB manual fremgår i øvrigt, at mixer og strømforsyning
> bliver meget meget varme. Mon så ikke holdbarheden er i underkanten?

Jo! - Men et sted skulle de jo spare, og det er så blevet på kølingen,
og det er ikke godt. Alt for megen varmeudvikling nedsætter levetiden
til under det halve. - Groft set kan man sige, at en intern
temperaturforhøjelse på 10-10 grader nedsætter levetiden til ca. det
halve. MX serien har en meget god køling, så den bliver næsten ikke varm
- selv efter en hel dags brug

> Yamaha laver nogle prisbillige digitale mixere som du pejer på.
> Jeg tænkte da også, at den kunne gå lige i et Hammerfall kort, så man
> ikke behøvede en A/D konverter, men så er det lidt for dyrt.

De Yamaha M-Series mixere, jeg tænker på har indbyggede dobbelte D/A
konvertere til både ind/ud. Så dér sparer du jo køb af seperate D/A
konvertere. Yamaha lavede også et decideret lydkort med masser af
indgange og udgange dedikeret til Mac. Svjh. hedder den noget med 2416
et-eller-andet. Den kan sagtens bruges på OS 9.x, og den medfølgende
software er ret avanceret - også til fler-spors teknik. - Jeg mener, der
er én her i gruppen, der har eller har haft sådant et orkt men hvem kan
jeg ikke huske lige nu.

I øvrigt kan jeg fortælle dig, at jeg i flere år har brugt en Nakamichi
N-610 forforstærker / mikrofon pre-amp med en 5-kanals mixer til
mic/line til bl.a. koroptagelser af selv ret store kor. Hertil har jeg 3
stk. Nakamichi CM-100 condensor back electret mics + 2 stk. Philips Pro
EM 8311 front electret mics. Med en 5-punkts opstilling til et kor har
det givet fremragende resultater.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>