OS X 10.3 som standard fra d. 24/10?
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-03 22:16

Hvis jeg nu, helt hypotetisk, bestiller en iMac, ikke til mig selv, men
til min mor, på Apple Store, hvornår bliver den så leveret med OS X
10.3? Kan man regne med, at den bliver det fra d. 24/10? Om hun skal
vente de par uger betyder ikke noget. Men det er jo noget lettere, hvis
den har 10.3 fra starten. Det er også noget lettere end at forklare
hende, hvorfor man skal installere noget nyt på en helt ny computer.
Hvilken hukommelse skal man egentlig bestille den med? Apple er
jo lidt dyre med det. Til gengæld må man ikke selv skifte i det
indvendige slot. Er det ikke smartest at få den med én 512 MB klods i
det indvendige slot, og så selv købe en billigere en til det udvendige?
Skal man bestille den med 1 GB RAM, så synes jeg, prisen begynder at
blive noget pebret. Det kan jo også godt være, min mor har nok i 512 MB.
Jeg kom til at tænke på, at der findes jo også andre
forhandlere. Bestiller man med ekstra RAM og måske med Airport-kort,
monterer de det så selv? Så skal de jo åbne kassen og computeren. Måske
er det fjollet, men en del af glæden ved at få en Mac er jo at kunne
åbne en jomfruelig kasse med computer fra Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 11-10-03 22:41

> [...]
> er det fjollet, men en del af glæden ved at få en Mac er jo at kunne
> åbne en jomfruelig kasse med computer fra Apple.

ang. det med RAM skal du være opmærksom på at når de f.eks. ved PB G4
1.25 skriver at der er 512 mb i er det på 2 klodser, hvis man skal havde
den lev. som en 512 klods koster det 870 kr ekstra... men det er måske
det du har set ? det ville jeg nok vælge hvis jeg kunne gøre det om og
så købe en 512 klods ekstra andetsteds :)
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-03 00:36

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
> det du har set ? det ville jeg nok vælge hvis jeg kunne gøre det om og
> så købe en 512 klods ekstra andetsteds :)

Ja, det var netop det. Jeg ville få den leveret med én 512 MB klods og
en tom plads. Så kunne man senere opgradere. Spørgsmålet er
selvfølgelig, om ikke 512 MB RAM er nok til at skrive breve og surfe på
nettet. Man kunne jo spare noget ved bare at få den med 512 MB i to
klodser. Jeg synes næsten, man skal have 512 MB. Det irriterer mig bare,
at man ikke senere bare kan opgradere, men skal have den på værksted for
at skifte klodsen i det skjulte slot. Den kan selvfølgelig også godt
køre med 256 MB RAM. Vi kunne jo starte med det og så finde en billig
512 MB klods og sætte i. Så har man da 768 MB. Det må altså være nok til
en ældre dame, der kun bruger den i kirke om søndagen, eller hvordan det
nu er. Gad vide, hvad en 512 MB klods kan fås til?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-03 17:09

> [...]
> selvfølgelig, om ikke 512 MB RAM er nok til at skrive breve og surfe på
> nettet. Man kunne jo spare noget ved bare at få den med 512 MB i to

Til gengæld kan du så ikke rigtigt bruge to 256 M klodser til noget, når
du ønsker maskinen opdateret.

Hold dig til 512 M klodser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-03 20:57

> [...]
> den har 10.3 fra starten. Det er også noget lettere end at forklare
> hende, hvorfor man skal installere noget nyt på en helt ny computer.

Der er stadig ikke nogen, der har sagt noget om, hvornår 10.3 er med.
Det er klart, at hvis man går ned til Fona d. 24/10 og køber en iMac, så
får man sikkert en med 10.2, da de vel har haft den på lager lidt. Det
samme kan vel gælde nogen tid fremover. Men tror I, at Apple Store selv
er "forpligtet" til at sælge nye computere med 10.3 straks fra d. 24/10?
På en måde kan de vel dårligt tillade sig at sælge computere med et
gammelt styresystem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-10-03 17:48

> Der er stadig ikke nogen, der har sagt noget om, hvornår 10.3 er med.

Er det ikke noget med at Apple giver en »gratis« (Der er lidt
forsendelses gebyr) 10.3 til dem der har købt ny Mac mindre end 1 md.
før lancering af Panther.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-10-03 22:20

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Er det ikke noget med at Apple giver en »gratis« (Der er lidt
> forsendelses gebyr) 10.3 til dem der har købt ny Mac mindre end 1 md.
> før lancering af Panther.

Jo, det koster kr. 159,- i ekspeditionsgebyr. Og så har man besværet med
at opdatere. Det er netop det, jeg vil undgå. Hvis jeg kan spare pengene
og besværet, hvis jeg køber en uge senere, vil jeg da hellere det. Det
er trods alt det nemmeste. Men nu nærmer tiden sig jo, så jeg kan jo
lige så godt se, hvad der står på Apple Store efter d. 24/10.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-10-03 12:07

Martin Bredthauer wrote:

> Er det ikke noget med at Apple giver en »gratis« (Der er lidt
> forsendelses gebyr) 10.3 til dem der har købt ny Mac mindre end 1 md.
> før lancering af Panther.

NEJ det gør de ikke, alle som har købt en G5 efter d. 16/08-2003 ja de
får for 159,- en "gratis" opdatering, alle som har købt en Mac (alle
modeller) efter d. 07/10-2003 kan ligeledes få det nye styresystem for
159,-.
ALLE andre som har købt PowerBook, iMac, iBook i tiden der imellem kan
for Appel's skyld pisse ved en sten som det dem lyster, de får ikke en
skid...
Jeg har f.eks. selv købt en PowerBook som først blev lanceret d.
16/09-2003 og som jeg købte d. 04/10-2003, og jeg får intet....
Hurra for Apple så hellere brugr penge på at udvikle gratis software til
windowsbrugere...

Henry Sure Lerche Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-03 16:41

On 2003-10-17,
Henry Lerche Madsen <lerchefjerndette@aarstiden.dk> wrote:
> [...]
> 16/09-2003 og som jeg købte d. 04/10-2003, og jeg får intet....
> Hurra for Apple så hellere brugr penge på at udvikle gratis software til

Hvis den er købt pr postordre, så har du 14 dages fortrydelsesret.
Ring til Apple, og få dem til at give dig 10.3, det er billigere
for dem end en maskine der har været "prøvet af".

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-03 16:47

> [...]

> 16/09-2003 og som jeg købte d. 04/10-2003, og jeg får intet....
> Hurra for Apple så hellere brugr penge på at udvikle gratis software til

Jeg forstår dig godt. Det er surt, når det kun drejer sig om tre dage.
Jeg har ikke været så tæt på, men jeg købte en PowerBook med AirPort
sidste år, og fik den leveret først i december. I januar blev Airport
Extreme annonceret med basestation med mulighed for ekstern antenne og
kr. 1.000,- billigere end min. Der kom endda en basestation, der var
kr. 1.500,- billigere end min uden modem eller antennestik. Så der kunne
jeg også have sparet noget, ved at vente kort tid. Jeg har været heldig,
at min PowerBook 1 GHz holdt meget længe, før den blev opdateret. Så jeg
har haft den nye model i ni måneder. Men priserne er faldet drastisk i
to omgange, og det har udhulet brugtværdien af min voldsomt. Det kan man
jo blive sur over, men sådan er markedet. Det ved man på forhånd. Man
kan også være sur på Apple over den korte opdateringperiode. Men de er
jo nødt til at sætte en dato som skæringspunkt. Og der vil altid være
nogen, der er tre dage på den forkerte side, som synes, det er
urimeligt.
Selv om det er barske vilkår, og man ikke kan forudse, hvad der
sker, kan man godt prøve at være lidt forudseende. Du vidste vel godt,
at Mac OS X 10.3 var lige på trapperne. Du vidste vel også, at Apple
ikke ligefrem forærer opgraderinger væk flere måneder tilbage. Det var
samme historie sidste år med 10.2. Jeg havde lige købt 10.1 i april, og
jeg kunne heller ikke få mig selv til at købe 10.2 til fuld pris fire
måneder senere.
Du er helt sikker på, at der ikke er en mulighed? Der har været
lidt divergerende beretninger om det. Måske må Apple give sig, hvis
mange protesterer. De har jo også lige måttet give folk med gamle
computere, som køre OS X dårligt, deres penge tilbage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-10-03 22:55

Og der vil altid være
> [...]
> at Mac OS X 10.3 var lige på trapperne. Du vidste vel også, at Apple
> ikke ligefrem forærer opgraderinger væk flere måneder tilbage.
Ja tak, på dette punkt ser de ud til at være bedydeligt mere grove end
Microsoft, der kan der altid opgraderes for en reduceret pris mht. OS
Det var
> samme historie sidste år med 10.2. Jeg havde lige købt 10.1 i april, og
> jeg kunne heller ikke få mig selv til at købe 10.2 til fuld pris fire
> måneder senere.

Hej Henrik!

Selvfølgelig vidste jeg at noget var på vej ligeom hjørnet, jeg følger
jo som du sikkert ved dagligt
med i hvad der sker .......
Jeg har for så vist heller ikke noget imod at betale for Panther, det
som gør mig gal i skralden det er deres forskelsgøren på deres kunder.

Hvorfor skal en G5 kunde som køber en maskine til 17.000,- have større
ret til opgradering end en PowerBook kunde som bruger 23.000,- det er
det som jeg ikke fatter.....
--
Skiller Soupen ??

Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en
rude er mere end nok

See yea

Henry Lerche Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-03 19:24

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Ja tak, på dette punkt ser de ud til at være bedydeligt mere grove end
> Microsoft, der kan der altid opgraderes for en reduceret pris mht. OS

Til gengæld er Microsofts reducerede priser ofte på linie med Apples
fulde pris. Nu gider jeg ikke lige slå det efter, men Windows koster så
vidt jeg husker kr. 2.500,- til 3.500,- for en fuld version. Mac OS
koster jo gerne omkring kr. 1.200,-.

> [...]
>
> Hvorfor skal en G5 kunde som køber en maskine til 17.000,- have større
> ret til opgradering end en PowerBook kunde som bruger 23.000,- det er

Jeg kan godt forstå dig. I hvert fald med det argument, at der er tale
om nyintroducede PowerBook-modeller. Eller kunne iMac-kunder jo også
begynde at brokke sig. Og Apple er jo nødt til at sætte en skæringsdato
et eller andet sted. Noget andet er, at de plejer at gøre den ret kort.
Det er altid fra dagen, hvor de præsenterer styresystemet. De kunne jo
godt sige, at det er tre måneder tilbage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas t

Dato : 18-10-03 21:42

Læser tråden og tænker:

"Kan Henrik ikke bare gå til den butik, hvor han påtænker at købe dyret, og
så sige ligeud til indehaveren, at han vil have 10.3 med i købet, samt
spørge hvornår han kan afhente en maskine med dette installeret?"

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-03 22:37

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> "Kan Henrik ikke bare gå til den butik, hvor han påtænker at købe dyret,
> og så sige ligeud til indehaveren, at han vil have 10.3 med i købet, samt
> spørge hvornår han kan afhente en maskine med dette installeret?"

Det er også rigtigt. Nogen gange skriver man bare for at skrive noget.
Jeg synes faktisk der er lidt dødt herinde mange aftner. Og hvis jeg
skriver her, slipper jeg jo for at arbejde i den tid. Men du har da helt
ret. Jeg kan da bare selv finde ud af det. Nu bor jeg i en by, hvor der
ikke rigtig er nogen forhandler bortset fra Fona. Så min PowerBook har
jeg købt på Apple Store. Jeg havde egentlig tænkt mig også at købe min
mors iMac der. Så kan hun få den leveret til døren uden en masse besvær
med at skulle køre, finde parkeringsplads, bære ind og ud etc.
Sidst hun var inde i Officeline (i Kbh.) for at købe computer
for, hvad hun syntes var et pænt beløb, syntes hun, det var nogle
ugidelige unge mænd, der ekspederede. De gad dårligt sige goddag eller
farvel. De virkede ligeglade med ekspeditionen, og de gad ikke engang
holde døren, da hun skulle bugsere den store kasse ud. Den gik fileme
ikke nede hos radiohandleren, når man køber B&O for et tilsvarende
beløb.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-10-03 22:55

> [...]
> holde døren, da hun skulle bugsere den store kasse ud. Den gik fileme
> ikke nede hos radiohandleren, når man køber B&O for et tilsvarende
Hæ, sjovt nok, det var de samme som jeg mødte da jeg hentede min PB,
ingen køkultur, eller noget somhelst anden alm høflighed, jeg havde fået
en bedre behandling hos den lokale tøjexpert hvis jeg havde, købt en
T-shirt.
Jeg handler der i hvertfald ikke mere...
Apple store har jeg heller ikke meget fidus til.... måske kan skal
smutte en tur til Malmö hos
Kullander och Kullander og se om de stadig ved hvad service er.

Fra : thomas t

Dato : 18-10-03 23:24

Henrik Münster at henrik@muenster.dk:

> Det er også rigtigt. Nogen gange skriver man bare for at skrive noget. Jeg
> synes faktisk der er lidt dødt herinde mange aftner.

kender jeg godt

> [...]

> at købe min mors iMac der. Så kan hun få den leveret til døren uden en masse

klart nok. Hvis det var mig, ville jeg nok kontakte AppleStore, bare for at
være sikker. Simpelthen få en bekræftelse på, at 10.3 medfølger.

> Sidst hun var inde i Officeline (i Kbh.) ... De gad dårligt sige goddag eller
> farvel. De virkede ligeglade med ekspeditionen, og de gad ikke engang holde
> døren, da hun skulle bugsere den store kasse ud.

Ja, sådan er det jo mange steder.

AppleStore eller hvad den nu hedder her i Odense (Stationsvej) er en dejlig
undtagelse: Ihvertfald een af gutterne. Jeg tror, han er chefen. En dag, da
jeg af min boss blev sendt i byen efter nogle skruer til et gammelt kabinet
på en effektenhed, eller hvad det var, spurgte jeg bl.a. der.

Omtalte gut svarede, at hans kollega, som havde værktøjskassen osv, var ude
at køre, så jeg kunne bare kigge ind i morgen ml. kl. dit-og-dat, så kunne
jeg selv få lov at rode efter de eftertragtede skruer (der var umulige at
finde nogen steder i byen). Og som han havde sagt, fik jeg dagen efter lov
at rode efter de eftertragtede.

Han er også altid venlig at tale med, når jeg kommer ind og bare spørger om
et råd om noget Mac-spørgsmål.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-10-03 22:20

> [...]
> fulde pris. Nu gider jeg ikke lige slå det efter, men Windows koster så
> vidt jeg husker kr. 2.500,- til 3.500,- for en fuld version. Mac OS

Opgradering til XP pro koster 1880,-
XP kom i sommeren 2001 og Longhorn kommer først i 2006

OS X 10.0.1 Marts 2001    1.100,- til 1.200,-
OS X 10.1.1 Oktober 2001 det var vel gratis ???
OS X 10.2.0 August 2002 1.100,- til 1.200,-
OS X 10.3.0 Oktober       1.200,-

Altså ca. 3.000,- på ca 30 md. Cool eller ??

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-03 22:52

> [...]

> OS X 10.2.0 August 2002 1.100,- til 1.200,-
> OS X 10.3.0 Oktober 1.200,-
>
> Altså ca. 3.000,- på ca 30 md. Cool eller ??

Hvis du tæller frem til Longhorn i 2006, så skal du også tælle frem til
OS X 10.4 i marts 2005. Det er altså 48 måneder for kr. 3.000. Og så
gælder det vel for begge styresystemer, at man med jævne mellemrum køber
ny computer, hvor styresystemet er gratis med. Jeg har således ikke
betalt for Mac OS 8.5. Det fulgte med min iMac. Og heller ikke for Mac
OS X 10.2, da det fulgte med min PowerBook. Jeg har kun betalt for 7.6,
9.0 og 10.1, hvis jeg lige husker ret. Resten har fulgt med ny computer
eller været gratis opgraderinger.
Jeg køber heller ikke nyt styresystem, hvis jeg ved, at jeg vil
have ny computer i løbet af relativt kort tid. Det kan endda være, at
den gamle computer ikke kan køre det nye styresystem. Jeg sprang således
7.5 og 8.0 over. Den gamle iMac kører stadig 10.1, men nu skal vi have
10.3 over hele linien.
Det kan også være, du med dit eksempel tilfældigt har ramt ned i
en periode, hvor Apple er meget produktiv og udvikler meget. Mac OS X er
jo et nyt system, der er i gang med at modnes. Microsoft derimod klapper
måske hesten og koncentrerer sig om at udvikle Longhorn. Ser vi tilbage,
kan jeg da huske Windows 95, Windows 98, Windows ME, Windows 2000 og nu
Windows XP på bare syv år. Og så medregner jeg ikke Windows NT i flere
versioner og 2000 Pro og XP Pro. Har man skullet betale for alle dem,
har det heller ikke været billigt. Jeg ved ikke, om Microsoft tager
penge for service packs, men dem er der jo også.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-10-03 23:09

> [...]
> har det heller ikke været billigt. Jeg ved ikke, om Microsoft tager
> penge for service packs, men dem er der jo også.

Tja, jeg ved snart ikke jeg kommer til at tænke på sidste afsnit i
"Kammerat Napoleon"
Hvor dyre kikker på grisenet og på mennesket og ikke kan se forskel....
man må da sige at Apple forstår at presse noget ud af "Open Source".

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=d9759f1db882b7c595bd4601b3a90572&threadid=31574
http://www.kullander.se/

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 18-10-03 23:05

> Opgradering til XP pro koster 1880,-
> XP kom i sommeren 2001 og Longhorn kommer først i 2006

Passer fint med at microsoft kan nå at se apples nye system inden de
selv skal til at få ideer til hvordan longhorn skal se ud...

> OS X 10.0.1 Marts 2001 1.100,- til 1.200,-
> OS X 10.1.1 Oktober 2001 det var vel gratis ???
> OS X 10.2.0 August 2002 1.100,- til 1.200,-
> OS X 10.3.0 Oktober 1.200,-
>
> Altså ca. 3.000,- på ca 30 md. Cool eller ??

Absolut cool... Det er store fremskridt hvergang apple kommer med en
opdatering. Man kan diskutere om 10.0.1 var et egentligt system der var
klar til at blive solgt, men det diskuterede vi jo allerede dengang det
blev lanceret. Jeg mener ikke vi kan klandre apple for at de er
hurtigere til at udvikle deres system end microsoft er...

Mit problem er at min maskine ikke er understøttet mere med lanceringen
af Panther

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 20-10-03 00:26

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> OS X 10.2.0 August 2002 1.100,- til 1.200,-
> OS X 10.3.0 Oktober 1.200,-
>
> Altså ca. 3.000,- på ca 30 md. Cool eller ??

Og hvorfor vil man dog betale penge på et produkt, som ikke indeholder
nogle væsentlige nyskabelser (men tilgengæld en hel del halv-gennemførte
plattenslagerier), er enhver nogenlunde sikkerhedsbevidst brugers
mareridt (se fx:
http://www.google.ca/search?q=cache:E2UQe7SL0YEJ:www.pivx.com/larholm/unpatched/+&hl=en&ie=UTF-8

- dette er ALENE sikkerhedsproblemer i IE!), tiltrækker virus som en
flue efter sukker, mishandler brugerne med en besværlig og arrogant
registrations-metode, og som gang på gang røvrender brugerne på stort
set alle områder ?

Brug dog pengene på et system, hvor brugerens privatliv, sikkerhed og
velfærd er i højsædet - brug en Mac!

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-10-03 09:17

> Brug dog pengene på et system, hvor brugerens privatliv, sikkerhed og
> velfærd er i højsædet - brug en Mac!

Den sikkerhed har de jo først og fremmest opnået ved at hele tiden bruge
den seneste FreeBSD fom unix folk sidder og laver frivilligt, derefter
pakker Apple den ind i Aqua og indrømmet en masse andre fede ting. som
de også gafler fra Open Sourse verdenen.

Men det virker jo fint...

Henry Lerche Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-10-03 20:46

I artiklen <1g2qkt4.1inylkx17agoanN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> er "forpligtet" til at sælge nye computere med 10.3 straks fra d. 24/10?
> På en måde kan de vel dårligt tillade sig at sælge computere med et

Mon ikke Apple får leveret harddiske med software på fra fabrikken? Så skal
seneste levering af harddiske først bruges op. Men er det så forfærdeligt at
få en generic installer leveret med? Maskinen pakker jo ikke sig selv ud
alligevel og der er alskens skrammel som skal overføres fra den (kære) gamle
Mac.

Forøvrigt kan det da vidst ikke vare længe for du begynder at tjene på dine
Apple aktier. Jeg tjekkede lige for lidt siden og kursen er nu 24.35$.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-03 23:38

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> forfærdeligt at få en generic installer leveret med? Maskinen pakker jo
> ikke sig selv ud alligevel og der er alskens skrammel som skal overføres

Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener. De Mac, jeg har
købt, har man altid selv skullet installere styresystemet på fra en cd
(eller dvd). Jeg ved ikke, om der er et lille velkomstprogram på
harddisken, men instruktionen er altid, at man skal sætte cd'en i, og
herefter installeres styresystemet. Det skuffede mig lidt ved den første
iMac i 1998. Reklamen sagde jo, at man kunne være på nettet på fem
minutter, men bare installationen af styresystemet tog næsten ti.
Jeg vil da tro, at Apple Store er nødt til at levere 10.3 fra d.
24/10. Og det bliver sikkert på en cd, som styresystemet efter min
erfaring altid er på, og ikke på harddisken. Hvis Apple solgte computere
med 10.2 og derefter forlangte kr. 159,- i opgraderingsgebyr, ville det
nemt blive opfattet af kunderne som snyd. Noget andet er, hvis Fona
eller en anden forhandler sælger en computer, der måske har stået på
lager et par uger. Den vil naturligvis være med 10.2. Vi, der kender
versionerne, vil sikkert være vågne og påpege det. Måske vil vi så kunne
få et tilsvarende afslag i prisen. Almindelige mennesker vil nok ikke
ane, at der er kommet en ny version af styresystemet.
Der er i øvrigt ingenting at overføre fra den gamle computer.
Det er jo kun min mors, og hun sletter tingene, når hun har læst dem.
Hun er af den gamle skole. Jeg håber bare, at mine forældre vil begynde
at bruge internettet noget mere. De har været igang med det, men da de
har solgt deres hus og er flyttet, er det ligesom gået lidt i stå det
sidste år eller to. Nu har jeg bestilt ADSL hos Tele2, og så forestiller
jeg mig, at de får øjnene op for, hvor let det er at komme på nettet,
hvis man lige skal finde ud af noget.

> Forøvrigt kan det da vidst ikke vare længe for du begynder at tjene på
> dine Apple aktier. Jeg tjekkede lige for lidt siden og kursen er nu
> 24.35$.

Jeg har lige kigget i aften, og da var de lige knap så højt. Men det
varierer jo i løbet af dagen. Det er rart, at kursen er kommet lidt op
igen, men desværre er dollarkursen faldet, siden jeg købte dem. Jeg
mener, jeg gav kr. 20.000,- for dem, der står i mit almindelige depot.
Her til aften var de lidt over 15.000,- kr. værd. Jeg har også nogle få
på min kapitalpension, som jeg vil beholde, så jeg stadig er aktionær.
Det er jo meget sjovt. Men dem i depotet vil jeg gerne sælge. Jeg kan
se, at til maj er det tre år siden, jeg købte dem. Efter tre år skal man
ikke betale skat af en evt. fortjeneste på aktier. Jeg kan altså lige så
godt vente med at sælge dem, til der er gået tre år. Og så kan jeg jo
håbe, at jeg kan tjene noget på dem til den tid. Jeg købte dem, da vi
sparede sammen til vores hus. Nu er det bygget (for snart to år siden),
så nu kan jeg sagtens bruge pengene til at betale ned på lånene. De
trækker jo en del renter, så det er spørsmålet, om det er bedre at sælge
aktierne nu og så betale det mindre i renter på lånene, eller om
aktierne når at stige så meget, at det udligner renterne.
Apple aktierne er i øvrigt ikke de værste. I samme periode købte
jeg nogle investeringsbeviser for kr. 50.000,-. De er kr. 25.000,- værd
nu, og de har været meget lavere. Det er vist godt, jeg ikke er blevet
investeringsrådgiver
Men det er faktisk svært at spare op, som vi gjorde, da vi
skulle bygge hus. For hvor skal man gøre af pengene? Sætter man dem på
en bankbog, får man næsten intet i renter. Køber man værdipapirer får
man meget bedre renter statistisk og historisk. Men man risikerer, at
hele markedet bryder sammen i lige den periode, så man taber det meste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-10-03 18:06

I artiklen <1g2sl3q.1qhrvg0jc1sl1N%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> 24/10. Og det bliver sikkert på en cd, som styresystemet efter min
> erfaring altid er på, og ikke på harddisken.

Måske har du en tendens til at købe nylancerede maskiner? Der skal jo som
oftest pilles lidt ved systemet før det understøtter ny hardware.

> [...]
> få et tilsvarende afslag i prisen. Almindelige mennesker vil nok ikke
> ane, at der er kommet en ny version af styresystemet.

Hvis butikken har 10.3 stående på hylderne ville det da være utænkeligt at
man ikke fik en æske med.

> [...]
> mener, jeg gav kr. 20.000,- for dem, der står i mit almindelige depot.
> Her til aften var de lidt over 15.000,- kr. værd.

Jeg troede du købte til omkring kurs 25 og dollaren er da ikke faldet mere
end omkring de 10%? Ups, der tænkte jeg på kursfaldet siden jeg selv købte
AAPL, hvis dollaren var godt over 8 dengang du købte, så passer det bedre.
Men vi har jo ikke en gang rigtig højkonjunktur endnu. Jeg tror godt AAPL
kan komme op i 70 eller mere inden for de næste 3-4 år.

> [...]
> ikke betale skat af en evt. fortjeneste på aktier. Jeg kan altså lige så
> godt vente med at sælge dem, til der er gået tre år.

Det gælder kun hvis din samlede beholdning af aktier og investeringsbeviser
har været under 129.500Kr(enlige), 258.900Kr(ægtefæller) i de seneste 3 år.
Ellers beskattes kursgevinst som aktieudbytte, dvs. med 28% af de første
41.100Kr(enlige), 82.200Kr(ægtefæller) og 43% af resten.

> [...]
> man meget bedre renter statistisk og historisk. Men man risikerer, at
> hele markedet bryder sammen i lige den periode, så man taber det meste.

Når man ved hvornår man skal bruge pengene kan man købe obligationer som
udløber på det rette tidspunkt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-03 21:18

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Måske har du en tendens til at købe nylancerede maskiner? Der skal jo som
> oftest pilles lidt ved systemet før det understøtter ny hardware.

Det er såmænd bare en iMac til min mor. Men det næste år er det jo 10.3,
der er sagen. Jeg skal da også selv have det. Så er de jo nemmere for
mig at hjælpe, hvis mine og min mors computer har samme system. Da mine
forældre alligevel først får ADSL i november, kan vi lige så godt vente
med at købe iMac til 10.3 er med.

> Hvis butikken har 10.3 stående på hylderne ville det da være utænkeligt at
> man ikke fik en æske med.

Jeg kan levende forestille mig, at Fona eller en anden forhandler gør
hvad som helst for at spare og dermed tjene mest muligt. Jeg nægter at
tro på, at en sælger selv gør opmærksom på, at der da lige er kommet et
nyt styresystem, og at man da kan få det med i prisen. Men gør man selv
opmærksom på det, er det da muligt, man kan få det med i prisen. Det vil
nu nok være billigere for alle parter, hvis den nye ejer for et
prisnedslag på kr. 159,- og derefter benytter sig af Apples tilbud om
opgradering.

> [...]
> Men vi har jo ikke en gang rigtig højkonjunktur endnu. Jeg tror godt AAPL
> kan komme op i 70 eller mere inden for de næste 3-4 år.

Kursen var vist 24,5. Jeg mener, jeg købte for ca. 20.000,-. Jeg ville
tjene lidt hurtige penge til en ny cykel. Da jeg kiggede på netbank i
går, var de noget med kr. 15.000,- værd. Dollaren er vel faldet en del,
og så er det vist også lidt forskel på købs- og salgskurs.

> [...]
> 258.900Kr(ægtefæller) i de seneste 3 år. Ellers beskattes kursgevinst som
> aktieudbytte, dvs. med 28% af de første 41.100Kr(enlige),

Nåååh! Det er kun for småsparere

> Når man ved hvornår man skal bruge pengene kan man købe obligationer som
> udløber på det rette tidspunkt.

Det så jeg også på engang. Man kunne få 4 eller 6 % obligationer. Når
man så har betalt 50 % skat af renten, er der 2-3 % tilbage. Så kan det
næsten være ligegyldigt. Især når man måske kun skal have obligationerne
i kort tid og betale gebyr ved køb og salg og når det er et begrænset
beløb.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-10-03 17:25

I artiklen <3f906516$0$9723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> , Henry Lerche
Madsen <lerche@aarstiden.dk> skrev:

> Hvorfor skal en G5 kunde som køber en maskine til 17.000,- have større
> ret til opgradering end en PowerBook kunde som bruger 23.000,- det er
> det som jeg ikke fatter.....

Mange af G5 kunderne har ventet ret længe på deres maskiner. Der har ikke
været lang ventetid på PowerBook'erne. Endelig kan det jo være at Apple ikke
er alt for stolt af 10.2.7 som et 64 bit OS.