Lidt OT: Hvor får jeg et antistatisk armbå~
Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 11-10-03 20:11

Skal til at skifte intern hd i en iMac G3 med udgangspunkt i MacWorlds
guide om emnet http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/

Her anbefaler de brug af et antistatisk armbånd (grounding strap) og de
gi'r indtryk af, at sådan et skulle kunnes fåes ganske billigt.

Men jeg har svært ved at spore sådan et i Kbh, i hvert fald ikke
billigt. Jeg har prøvet Brinck Elektronik, som vil have næsten 80 kroner
for et som er beregnet til montering på et specielt bord (som jeg ikke
har) -- de har ikke nogen med et alm. krokodillegab.

Der skulle vel ikke være nogen her, der har et forslag til, hvor jeg kan
finde et billigt -- eller evt. kan låne mig et?

/hc

Fra : Walther Fledelius

Dato : 11-10-03 21:05

In article <1g2onol.ia288n1ozsru6N%junkmail@surfpost.dk>, Hans
Christian Hansen <junkmail@surfpost.dk> wrote:

> [...]
>
> Der skulle vel ikke være nogen her, der har et forslag til, hvor jeg kan
> finde et billigt -- eller evt. kan låne mig et?

Jeg vil ikke anbefale dig ikke at bruge et, men jeg kender ingen som
roder med computere der bruger et. (vil sikkert efter det går galt
første gang).

PoorMansVersion er at røre stellet hver gang man ser det, og lade være
med at køre hjemmeskoene rundt på nålefilten under stolen...

(hvis du skulle have overvejet det, så må du _IKKE_ vikle en ledning om
håndledet!!!)

Mvh,
walther

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-10-03 22:24

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Jeg vil ikke anbefale dig ikke at bruge et, men jeg kender ingen som
> roder med computere der bruger et. (vil sikkert efter det går galt
> første gang).

Det er flere år siden, at jeg så en systemansvarlig rende rundt med
sådan et. Men brug da et antistatisk armbånd, hvis du føler dig mere
tryg ved det. Vi er vel alle lidt nervøse for at brænde et eller andet
af med statisk elektricitet?

> PoorMansVersion er at røre stellet hver gang man ser det, og lade være
> med at køre hjemmeskoene rundt på nålefilten under stolen...

Jeg er amatør m.h.t. svagstrøm, men materialerne i omgivelserne er vist
meget vigtige. Kunststof har det jo med at generere statisk
elketricitet.

Jeg har rodet med mange maskiner (mac'er selvfølgelig). Har aldrig haft
noget uheld med svitsninger (når jeg selv har pillet i maskinerne). Den
der lille lyd af gnisten, der springer og brænder, skulle være meget
væmmelig.
Herhjemme er der ikke gulvtæppe, stolen er beklædt med uld, og jeg går
sjældent i tøj med kunststoffer i For så får jeg 'smæk' af bilen !

Når jeg skal skifte noget på et bundkort (f.eks. RAM til kr xxx,-), så
bruger jeg et gammelt (husmandstrick) at tage sko og sokker af den ene
fod. Derefter sætter jeg en enkelt gang den bare fod op på et varmerør
(herligt i efteråret) og sætter lige en finger ned på stellet eller
metalrammen inde i maskinen. Bare for at aflade.

Det kan godt være, at det er overtro, men det gør mig tryg i min egen
forståelse af, at det virker

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 12-10-03 08:56

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
> (herligt i efteråret) og sætter lige en finger ned på stellet eller
> metalrammen inde i maskinen. Bare for at aflade.

Tak for svarene, jeg er også selv begyndt at hælde til bare at gøre det
uden armbånd. Det er trods gået fint mange gange før, når jeg har
skiftet RAM o.l. -- men en hd er jo en lidt større operation.

Blot til info: Det med varmerør/varmeapparat skulle i hvert fald være en
gammel skrøne, og potentielt direkte farligt for din computers ædlere
dele.

/hc

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-03 10:16

> [...]

> Blot til info: Det med varmerør/varmeapparat skulle i hvert fald være en
> gammel skrøne, og potentielt direkte farligt for din computers ædlere

Varmerørene burde jo være solidt forbundne med jord. Men metoden duer jo
kun, hvis computerens stel er forbundet med jord. Det drejer sig vel om,
at man skal være på samme spændingsniveau som computerens stel, når man
arbejder på den. Der er jo ikke meget ved selv at være forbundet med
jord, hvis der er overgang i computeren. Så hvis computeren også er
forbundet med jord, burde metoden vel være i orden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-10-03 19:24

Walther Fledelius skrev:

> [...]
> at køre hjemmeskoene rundt på nålefilten under stolen...
>
> (hvis du skulle have overvejet det, så må du _IKKE_ vikle en ledning om

Bare af nysgeriighed: Hvorfor egentlig ikke?

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-10-03 19:37

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Bare af nysgeriighed: Hvorfor egentlig ikke?

Hvis der er en reststrøm i maskinen og/eller strømmen stadig er sat i,
så vil du blive grillet.

Tror jeg.

--
vh, Peter Perlsø - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

Deperdit Numerus.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-10-03 09:37

> [...]

> Der skulle vel ikke være nogen her, der har et forslag til, hvor jeg kan
> finde et billigt -- eller evt. kan låne mig et?

Hej HC

Jeg har skiftet så mange diske, RAM, SCSI kort og andet internt i stort
set alle Mac'er og har aldrig brugt den slags.

Hvis du har høvlede gulve og generelt ikke har syntetiske ting i hjemme,
så er du home free.

God fornøjelse.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-03 12:08

> [...]

> Her anbefaler de brug af et antistatisk armbånd (grounding strap) og de
> gi'r indtryk af, at sådan et skulle kunnes fåes ganske billigt.

Såfremt du ikke har et gulvtæppe lavet af kaninskind og en vane med at
spænde plexiglas plader under fødderne for herefter at løbe langrend i
stuen i lille halv time inden du roder med elektronikken, ja så skulle
der ikke være noget større fare...

....grib fat i stellet på computeren og en radiator, så er det alt
rigeligt.

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-10-03 12:41

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> spænde plexiglas plader under fødderne for herefter at løbe langrend i
> stuen i lille halv time inden du roder med elektronikken, ja så skulle

Sådan Per - sådan skal det forklares....................

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 14-10-03 15:08

> [...]

> spænde plexiglas plader under fødderne for herefter at løbe langrend i
> stuen i lille halv time inden du roder med elektronikken, ja så skulle

Jeg takker for alle de gode og underholdende bidrag. Jeg har i hvert
fald revurderet brugen af min futonsofa, som jeg egentlig havde tænkt
som et passende blødt underlag for iMac'ens skærm under
reparationsprocessen -- men dens betræk i superslidstærkt nylon er næppe
egnet

/hc