Skandiabanken og mac?
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 10-10-03 16:35

Kort sagt: Virker det? På deres hjemmeside,
http://www.skandiabanken.dk/netbankforside.asp?page_id=296, kan man
læse følgende:

Citat:

Netbank kan nu også fungere på en Macintosh computer på
visse betingelser.

- Styresystemet skal som min. være Mac OS X 10.2.3 (10.2.6 anbefales)
- Browser skal være Apples egen Safari 1.0

Derudover kræver det, at man har installeret Java 1.4.1 Update DP102.

SkandiaBanken yder ikke support på Macintosh.

Citat slut.

Spørgsmålet er så, om der er rigtigt. Er der nogen, der har prøvet for
nylig?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-10-03 18:35

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Citat slut.
>
> Spørgsmålet er så, om der er rigtigt. Er der nogen, der har prøvet for

Det passer sandsynligvis. Hvis Skandiabanken har samme it-leverandør som
Arb. Landsbank. Alle de banker, og det er en hel del, der har den
pågældende leverandør (husker ikke hvem) fik ændret deres netbank, så
den kan køre mac med de betingelser du citerer.
Så hent Java 1.4.1 og prøv!
Martin

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 11-10-03 12:02

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Det passer sandsynligvis.

Det tror jeg nu også, men man kan jo aldrig være for sikker.

> [...]
> pågældende leverandør (husker ikke hvem) fik ændret deres netbank, så
> den kan køre mac med de betingelser du citerer.

Den omtalte leverandør er Bankernes EDB Central (BEC). Den bliver brugt
af alle de mindre banker. Desværre er Sparekassernes Data Central (SDC)
knapt så langt fremme i skoene, og har stadig ingen aktuelle planer om
at understøtte andre platforme end Windows. Jeg er ellers kunde i min
lokale sparekasse, og har altid været glad for den, men nu gider jeg
ikke vente længere på mac-kompatabiliteten. Homebanking er en vigtig
(for ikke at sige uundværlig) del af folks hverdag i dag, og kan man
ikke følge med udviklingen, bliver man straffet. Så nu skifter jeg sgu´
bank.

> Så hent Java 1.4.1 og prøv!

Har den. Den kom med den nyeste opdatering fra software update.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Walther Fledelius

Dato : 10-10-03 19:02

In article <1g2mj9v.wcdi491thfubeN%lars@NOSPAMlarsonline.dk>, Lars
> [...]

> Citat slut.
>
> Spørgsmålet er så, om der er rigtigt. Er der nogen, der har prøvet for

Virkede for et par dage siden... udmærket bank.

mvh,
walther

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 11-10-03 12:02

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Virkede for et par dage siden... udmærket bank.

Og al væsentlig funktionalitet er med? Jeg har set nogle steder, at folk
klager over mindre defekter, såsom enkelte knapper, der ikke virker, men
som dog kan tilgåes fra andre steder på sitet. Et eksempel var vist
oprettelse af faste betalinger. Er der noget om det?

Og lidt OT: Hvordan er dit indtryk af banken generelt, f.eks. med
hensyn til kundeservice, kontakt osv?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-10-03 12:48

> [...]

> oprettelse af faste betalinger. Er der noget om det?
>
> Og lidt OT: Hvordan er dit indtryk af banken generelt, f.eks. med

Det var mig der skrev noget om det. Hvad jeg har observeret (Arb.
Landsbank netbank) er:

Det er svært at læse teksten på knapperne i log-in vinduet. Men hvis man
klikker (og ikke slipper!) på en knap, kan man se hvad der står (den
bliver blå) uden at "trykke for alvor". Og når man én gang ved hvor den
rigtige knap er, er det jo ikke noget problem.

Det jeg har observeret omkring faste betalinger er:
Man kan ikke bare åbne betalinger og klikke på "knapmenuen" der viser de
enkelte faste betalinger man har oprettet. Man må ind i "oversigt over
faste betalinger", og dér kan man så klikke på den rigtige og derefter
sige "opret betaling", og så kører det. Det vil vist sige ét klik mere
end det perfekte ...

Jeg er i hvert fald overordentlig tilfreds med AL-netbank nu!

v.h
Martin

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 11-10-03 16:45

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Jeg er i hvert fald overordentlig tilfreds med AL-netbank nu!

Dejligt at høre, at det rent teknisk kører fint. Jeg havde også
overvejet Arbejdernes Landsbank, men deres gebyrpolitik er lige voldsom
nok for mig...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musiklærer

Fra : Walther Fledelius

Dato : 11-10-03 19:10

In article <1g2o1as.p3k7dyl09m68N%lars@NOSPAMlarsonline.dk>, Lars
> [...]

> som dog kan tilgåes fra andre steder på sitet. Et eksempel var vist
> oprettelse af faste betalinger. Er der noget om det?

hmmm, kan ikke lige komme i tanke om noget der ikke virker. Kun at den
ikke kan huske kontonummer ved log-on selvom man klikker i husk
brugernummer.
Det positive er at jeg nu altid kan huske mit kontonummer :)

Det kunderådgivning jeg har haft brug for har været udmærket, i et
enkelt tilfælde vidste de mere om den danske (forb.... ) bank, end de
selv gjorde! så jeg er tilfreds.

Skifter du fra den danske bank? (sikkert ikke, der kan efter tre år
simpelthen ikke være flere mac brugere i ddb)

Mvh,
walther

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-10-03 20:48

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Kun at den
> ikke kan huske kontonummer ved log-on selvom man klikker i husk
> brugernummer.

Det ændrede sig for mig da jeg i stedet for den Java 1.4.1 jeg først
hentede via "developer", hentede den "officielle".
Så "min" kan godt huske kontonummeret nu, og jeg skal bare taste
password når jeg går på.
v.h
Martin

Fra : Walther Fledelius

Dato : 11-10-03 20:59

In article <1g2optb.5hc25512j9qwqN%xmartinmarius@petersen.mail.dk>,
> [...]

> hentede via "developer", hentede den "officielle".
> Så "min" kan godt huske kontonummeret nu, og jeg skal bare taste

det må jeg prøve, tak tippet!

Løser det også problemet på andre sites, hvor den nogen gange brokker
sig over at cookies ikke er slået til?

Tak,
walther

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-10-03 21:47

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Løser det også problemet på andre sites, hvor den nogen gange brokker
> sig over at cookies ikke er slået til?

Det ved jeg ikke.
v.h
martin

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 11-10-03 23:45

> [...]

> Det kunderådgivning jeg har haft brug for har været udmærket, i et
> enkelt tilfælde vidste de mere om den danske (forb.... ) bank, end de

Godt at høre.

> Skifter du fra den danske bank? (sikkert ikke, der kan efter tre år
> simpelthen ikke være flere mac brugere i ddb)

Nej, jeg skifter fra Slagelse Sparekasse. Ikke med stor glæde, men jeg
skifter.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-03 07:14

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Skifter du fra den danske bank? (sikkert ikke, der kan efter tre år
> simpelthen ikke være flere mac brugere i ddb)

Jeg bruger nu altså stadig DDB. Men jeg er nu nødt til at kontakte deres
internetbank gennem Windows XP Pro [gerne Remote Desktop Connection til
en laptop stillet til rådighed af min fagforening].
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 12-10-03 18:42

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Virkede for et par dage siden... udmærket bank.

Har du forresten måttet placere din nøglefil på et bestemt sted manuelt,
eller gik det helt af sig selv?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Walther Fledelius

Dato : 12-10-03 20:24

In article <1g2qeov.1x9ye8l1211rheN%lars@NOSPAMlarsonline.dk>, Lars
Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Har du forresten måttet placere din nøglefil på et bestemt sted manuelt,
> eller gik det helt af sig selv?

hmmm, den ligger i Users/myname/WEBBANK/-------.usf men jeg ved ikke om
det virker hvis du lægger den et andet sted?

mvhwf

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 12-10-03 21:17

> hmmm, den ligger i Users/myname/WEBBANK/-------.usf men jeg ved ikke om
> det virker hvis du lægger den et andet sted?

Og dér placeredes den automatisk, eller lagde du den der selv? (Det var
dét, jeg mente...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Walther Fledelius

Dato : 13-10-03 07:44

In article <1g2qlqs.1fq12kanli78gN%lars@NOSPAMlarsonline.dk>, Lars
Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Og dér placeredes den automatisk, eller lagde du den der selv? (Det var
> dét, jeg mente...

hmmm dækkede over at det kan jeg ikke huske :)
Men der er ikke noget magisk ved det, så du laver bare en mappe der
hedder WEBBANK i dit homedirectory, ingen sved...

Jeg satte det oprindeligt op under Linux, og flyttede så for nyligt til
Mac, så jeg har sikkert selv lavet mappen. Held og lykke.

Mvh,
Walther

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 13-10-03 10:57

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> hmmm dækkede over at det kan jeg ikke huske :)

Kender det godt! Man bliver jo ikke yngre...)

> Men der er ikke noget magisk ved det, så du laver bare en mappe der
> hedder WEBBANK i dit homedirectory, ingen sved...

Fint. Med store bogstaver?

> Jeg satte det oprindeligt op under Linux, og flyttede så for nyligt til
> Mac, så jeg har sikkert selv lavet mappen. Held og lykke.

Mange tak for hjælpen. Jeg vil straks gå i gang.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog