Firewire,generelt
Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-10-03 06:07

Hej Allesammen.

Har nu endelig fået min lille alu-PB, og dermed også firewire )))
Har i "mange" indslag læst om at FW, "crasher porte" m.m.
Er det porten i computeren eller den externe enhed som bliver "smadret"?
Er det uopretteligt og HVORFOR sker det?
Hvilke fornuftige forholdsregler skal man holde sig til når man arbejder
med FW?

På forhånd tak for Jeres altid glimrende svar
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-10-03 06:06

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> med FW?
>
> På forhånd tak for Jeres altid glimrende svar
(selvom det tager sin tid, nogen gange!)

--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Peter Ursin

Dato : 15-10-03 17:05

"Lone Schmidt" <maillone@netscape.net> wrote in message

> (selvom det tager sin tid, nogen gange!)

Hvor har du læst det henne? Jeg har aldrig hørt om det.
Jeg personlig har kun haft yderst glimrende erfaringer med FireWire.

mvh
Peter Ursin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-10-03 17:58

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> Hvor har du læst det henne? Jeg har aldrig hørt om det.
> Jeg personlig har kun haft yderst glimrende erfaringer med FireWire.

Der findes mange historier om porte (oftest i selve Mac'en) som er
blevet »smadret«. Det veksler dog lidt om folk får genoplivet porten.
Prøv at søg lidt i nyhedsgrupperne via Google os læs selv op på emnet.
Efter hvad jeg har læst kan en del af problemet bl.a. være at
FireWire400 stikket kan vrides så meget at man kan komme til at
kortslutte porten med deraf følgende skade. FireWire800 stikket er lavet
om så dette problem ikke opstår.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-10-03 18:24

> [...]

> Hvor har du læst det henne? Jeg har aldrig hørt om det.
> Jeg personlig har kun haft yderst glimrende erfaringer med FireWire.

Så er det da fordi du ikke holder dig orienteret. Ristede FireWire porte
er meget almindeligt.

2 her fra gruppen har fået ristet deres FireWire porte op til flere
gange. Oftest forårsaget af eksterne enheder, som ikke har en seperat
strømforsyning.

Jeg har en brænder med ristet port.

Det er meget almindeligt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-10-03 19:00

> [...]
>
> 2 her fra gruppen har fået ristet deres FireWire porte op til flere
> gange. Oftest forårsaget af eksterne enheder, som ikke har en seperat

Tak for svarene Og til Jesper for at bekræfte at jeg ikke har læst
forkert ;-D

I mangler dog at svare på :
Hvilke port bliver ristet, Mac el. extern?
Uopretteligt?
Andre forholdsregler end strøm?

Skal jeg forstå Jespers indslag sådan at der KUN er fare, når der ikke
er seperat strømforsyning til ext. enhed? Altså når enheden skal
trække strøm fra selve computeren? Så lyder det i min husholdnings-logik
som overanstrengelse!!

--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-10-03 20:30

> [...]
> er seperat strømforsyning til ext. enhed? Altså når enheden skal
> trække strøm fra selve computeren? Så lyder det i min husholdnings-logik

Ja det kan være både portene på Mac'en og på den eksterne enhed. Oftest
nok den eksterne enhed.

I realiteten burde FireWire porten kunne levere den fornødne strøm, men
det er sjældent tilfældet og derfor skyldes mange af disse problemer
også manglende strømforsyning på den eksterne enhed.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Finn Poulsen

Dato : 15-10-03 23:05

Jeg har bøvlet med en ekstern FW disk (som viste sig at være defekt).
Jeg fik læst mig til at man skal lade være med at tilslutte/afbryde
enhedernes kabler mens Macen og enhederne er tændt (især hvis de har
egen strømforsyning). Det må man ellers godt, men hvis du vil være på
den sikre side, så lad vær' ...
se evt. her:

http://discussions.info.apple.com/WebX?128@67.fagna8gwbjw.36@.3bc0031b

vh