Programmer-orden
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 09-10-03 12:07

Hej!

Når man sidder med en helt ny installation af OS X så er mappen
"Programmer" en lidt blandet pose ...

Hvad gør i når i installere nye programmer, opretter i mapper og sortere
i f.eks. "Internet" "Office" "Medie" mm. og smider programmerne i de
oprettede mapper. Eller smider i bare det hele i mappen "programmer som
det er fra starten af ??

Kort sagt, hvad gør i andre gode råd, meninger og debat ønskes!!

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Terje Rydland

Dato : 09-10-03 12:22

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> det er fra starten af ??
>
> Kort sagt, hvad gør i andre gode råd, meninger og debat ønskes!!

Jeg oppretter mapper for forskjellige typer applikasjoner.
Pass bare på å ikke legge de medfølgende applikasjonene i disse mappene
ellers vil de ikke bli oppdatert ved systemoppdateringer. Mail.app,
iSync.app osv... må ligge direkte i Programmer.

Terje

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-10-03 13:29

In dk.edb.mac, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> det er fra starten af ??

> Kort sagt, hvad gør i andre gode råd, meninger og debat ønskes!!

Jeg laver en 'Apps'-mappe i min hjemmemappe, hvor jeg lægger alle de
programmer jeg selv tilføjer i emneinddelte mapper. 'Applications'
rører jeg slet ikke ved, men programmer der insisterer på at blive
installeret der bliver installeret der. Det er mest Apples egne
programmer der insisterer på at ligger der, ellers kan SU hvis ikke
finde dem og opdatere dem ordentligt.

"When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-10-03 16:17

> [...]

> det er fra starten af ??
>
> Kort sagt, hvad gør i andre gode råd, meninger og debat ønskes!!

Jeg lader lortet være et stort rod og bruger i stedet DragThing til at
sortere dem i. At originalerne ligger rodet i een mappe er jo
ligegyldigt.

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 09-10-03 17:21

> Jeg lader lortet være et stort rod og bruger i stedet DragThing til at
> sortere dem i. At originalerne ligger rodet i een mappe er jo
> ligegyldigt.

Jeg gjorde noget lignende, dog med en mappe struktureret med mapper og
genveje til programmerne mht. navigation/programstart. Men efter et par
"grundlæggende" OS-opdateringer, dvs. clean install har jeg nu alle
programmer i en "Bruger applikationer"-mappe på en anden partition.
Men da der ved sidste clean install viste sig at være enkelte programmer
(ka' ik' li' huske hvilke), som skal have noget fra system/bibliotek
(som jo er clean), ved jeg ikke hvor smart det er mere...
Jeg er enig i, at programmerne helst skal ligge sammen og rode og at
man så bruger noget andet til at styre navigationen.
Hvorfor?
Man kan jo spørge hvorfor til så meget...
--
Poul

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-10-03 21:21

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> wrote in message
> [...]
> det er fra starten af ??
>
> Kort sagt, hvad gør i andre gode råd, meninger og debat ønskes!!

Jeg har oprettet mapper Office,Internet,Audio,Graphics etc i Applications
mappen.
Jeg flytter dog ikke Apples programmer, da Software Update så ikke virker.

mvh
Peter

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-10-03 16:34

> Jeg lader lortet være et stort rod og bruger i stedet DragThing til at
> sortere dem i. At originalerne ligger rodet i een mappe er jo
> ligegyldigt.

Enig, det irreterer mig blot en del at man tilsyneladende er nødt til at
installere 3. parts software til "Verdens bedste styresystem" for at få
en fornuftig navigering i programmer.....

Det er dog også muligt at lave en mappe med genveje som så trækkes ned i
Docken. I denne mappe kan man så inddele det hele som man ønsker og da
den kun indholder genveje er det muligt at lade alt rodet ligge i Apps
så der ikke sker noget mht. opdateringer mm.

--
See yea...
Henry Lerche Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-10-03 22:53

Henry Lerche Madsen <lerchefjerndette@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> den kun indholder genveje er det muligt at lade alt rodet ligge i Apps
> så der ikke sker noget mht. opdateringer mm.

Hvorfor skal alting altid være så kompliceret? Det er ligesom, når
harddisken skal partitioneres, så det er ren raketvidenskab. Jeg lægger
da bare mine programmer i mappen Applications. Apple har endda lavet en
undermappe til hjælpeprogrammer. De programmer, jeg ofte bruger, lader
jeg have en ikon i Docken. Det kan da ikke være nemmere end at starte et
program fra Docken. Nogle programmer lader jeg starte ved log-in.
Endelig er der nogle programmer, der starter, når man klikker på et
tilhørende dokument. Og det fungerer altså fint. Det sker en sjælden
gang, at jeg må gå ned i mappen Applications og starte et program
derfra. Det er lidt bøvlet, men det sker meget sjældent. Så jeg savner
ikke 3. parts software.
Jeg har engang købt DragThing. Det var til OS 9 eller tidligere.
Den var da smart, men alligevel gad jeg ikke rigtig installere den, da
jeg næste gang opgraderede styresystemet og rensede ud i det hele. Det
har jeg været ude for med masser af shareware-programmer, som jeg har
købt i dyre domme. De virker umiddelbart smarte, men alligevel viser det
sig, at man sagtens kan undvære dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-10-03 15:02

> [...]
> da bare mine programmer i mappen Applications. Apple har endda lavet en
> undermappe til hjælpeprogrammer. De programmer, jeg ofte bruger, lader

Når iconerne i docken kommer under 10 x 10 pixels i størrelse, har man
altså overfyldt den. Og der dukker f.eks. DragThing op, som en velkommen
hjælper. Gruppering/opdeling i DragThing er også noget smartere.

> [...]
> gang, at jeg må gå ned i mappen Applications og starte et program
> derfra. Det er lidt bøvlet, men det sker meget sjældent. Så jeg savner

Måske du bare ikke bruger så mange forskellige programmer.

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-03 16:06

> Når iconerne i docken kommer under 10 x 10 pixels i størrelse, har man
> altså overfyldt den. Og der dukker f.eks. DragThing op, som en velkommen
> hjælper. Gruppering/opdeling i DragThing er også noget smartere.

Jeg kan godt se det. Jeg synes bare, at det komplicerer sagerne
yderligere. Selvfølgelig giver det overblik, men der er bare endnu et
program, der skal indstilles, tilpasses, opdateres, vedligeholdes etc.
Man skal altså synes, det er en god hjælp, før man gider. Og det var
det, jeg helt instinktivt ikke gad efter nogen tid. Men smag og behag og
måden, man bruger computer på, er forskellig. Heldigvis!

> Måske du bare ikke bruger så mange forskellige programmer.

Lige nu er der 30 ikoner i min Dock. Og den er ikke helt fyldt. Jeg
synes da, det er mange, men det kan der selvfølgelig også være
forskellige meninger om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-03 18:28

> [...]
>
> Lige nu er der 30 ikoner i min Dock. Og den er ikke helt fyldt. Jeg
> synes da, det er mange, men det kan der selvfølgelig også være

35 før stregen hér hos mig - skærm: 1280x1024 - det efterlader 4 cm. på
hver side, når jeg også har "home", papirkurv, og et postvindue efter
stregen - hvor meget 10x10px er, har jeg ikke styr på, men mine er
5x5mm.
Med forstørrelsesglas for øjnene i styrke +1,5 synes jeg, det går
fint....))
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-10-03 23:15

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> 5x5mm.
> Med forstørrelsesglas for øjnene i styrke +1,5 synes jeg, det går

Snakken drejer sig jo om, at navigere fornuftigt rundt på sin Mac.
Min skærm på 1024x768 levner ikke plads nok til en fornuftig og
overskuelig. Har den i øvrigt i venstre side. At man ikke kan lave en
ordentlig opdeling i den, giver bare endnu flere argumenter for
programmer, som DragThing.
Hvis man bruger OSX, som det er designet, har man, i hvert fald jeg,
mange programmer kørende. Overblikket for svinder uden en opdeling som
DragThing tilbyder.
Hver mand sin smag.
Havde I slet ikke nogen opdelling eller lignende i jeres gamle OS9
æblemenu.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-03 00:36

> Havde I slet ikke nogen opdelling eller lignende i jeres gamle OS9
> æblemenu.

Næh. Jeg har altid hadet at fylde ting i æblemenuen. Den bliver så
overfyldt. Men i OS 9 manglede man jo en Dock. Der var jo ikke nogen
mulighed rigtig. Jeg tror såmænd, jeg brugte Kvikstart. Og så var der jo
som standard ikon på skrivebordet for e-mail og browser. Men jeg kan
dårligt huske, hvordan jeg gjorde. En overgang havde jeg Dragthing, men
blev træt af den. Og på OS X savner jeg den bestemt ikke. Men som du
siger er smag jo forskellig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-10-03 11:12

Henrik Münster skrev:

> Lige nu er der 30 ikoner i min Dock. Og den er ikke helt fyldt. Jeg synes
> da, det er mange,

Ja, det lyder da af mange. Jeg har lige nu 16, og jeg synes, at det er
for mange!

Problemet med "mange" symboler er, at "øjet" ikke kan overskue det "i et
blik", og at det i stedet skal "lede" efter symbolet.

På den måde er jeg ikke så vild med docken, fordi symbolerne flytter
sig, alt efter hvor mange symboler der vises i docken. Det bliver derfor
vanskeligere for "øjet" og "hånden" at huske en placering. Det taler på
den anden side for, at man lader programmer, man ofte bruger, ligge i
docken - så er de altid - nogenlunde - det samme sted.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Madsen

Dato : 15-10-03 13:04

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> den anden side for, at man lader programmer, man ofte bruger, ligge i
> docken - så er de altid - nogenlunde - det samme sted.

Jeg bruger dockdividers, som gør det lidt nemmere at skelne de
forskellige ikoner ad. Jeg har ca. 30 ikoner i min dock, alle delt ind i
grupper;

ét felt til Finder,
ét til de browsere jeg bruger mest (4 stk.),
ét felt til Mail, MacSOUP, Spamfire og Entourage,
èt til sys. prefs, terminal, diskværktøj, Cocktail og KeyCaps
èt til resten af Office programmerne
osv.
`
derudover har jeg min Applications- og dokumentmappe liggende i docken,
så jeg let, ved at højreklikke, får adgang til mine filer.
Docken er desuden sat til at være gemt væk, dvs. den første kommer fra
når jeg kører cursoren over i min højre side,- altså der hvor jeg har
docken.

Jeg kan godt uploade et screenshot hvis det skulle ha' interesse....
--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-10-03 22:20

> [...]

> den anden side for, at man lader programmer, man ofte bruger, ligge i
> docken - så er de altid - nogenlunde - det samme sted.

Hvis man lader ikonerne ligge i Dock, så flytter de sig ikke. Nye ikoner
kommer til i højre side og skubber de andre mod venstre. Jeg har de
programmer, jeg ofte bruger, liggende i Dock. Og jeg har efterhånden
lært, hvor ikonerne ligger. Og jeg har også grupperet dem nogenlunde
efter type, selv om jeg ikke har noget specielt program til at opdele
Dock. Selv om nogle ikoner ligner hinanden en del, har jeg ikke svært
ved at finde rundt i dem, selv om der er mange. Jeg kom lige til at
tænke på, at der vel er en grund til, at Apple er gået foran med
bredformat-skærme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-10-03 09:38

> Nye ikoner
> kommer til i højre side og skubber de andre mod venstre. Jeg har de
> programmer, jeg ofte bruger, liggende i Dock. Og jeg har efterhånden
> lært, hvor ikonerne ligger.

Det er netop det der er problemet: Du plejer at have et program liggende
midt i docklinien, og smider musen derned, men hov... nu ligger det fem
pladser til venstre fordi du har gang i en stribe extra programmer og du
har parkeret en håndfuld vinduer. Nu skal du så spilde tid på at finde
ud af hvor dit program nu ligger ( ja jeg ved godt jeg skal gå til
venstre. men ikke præcis hvor langt).

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-10-03 11:25

Henrik Münster skrev:

> Hvis man lader ikonerne ligge i Dock, så flytter de sig ikke. Nye ikoner
> kommer til i højre side og skubber de andre mod venstre.

Hæhæ, prøv lige at læse det igen.

Når de nye symboler kommer i højre side, så skubbes de andre mod
venstre. Med andre ord: De flytter sig!

> Selv om nogle ikoner ligner hinanden en del, har jeg ikke svært ved at
> finde rundt i dem, selv om der er mange.

Det er vel ikke bare et spørgsmål om at "finde rundt i dem", men om hvor
let og ubesværet, det sker. For eksempel mener Apple tilsyneladende, at
man hurtigere genkender et symbol end en tekst (også selv om det vel
ikke er "svært at finde rundt" i en liste med navne).

Når man skal finde et symbol i docken, så husker man det delvist på en
fysisk placering, hvor øjet først leder. Hvem kender ikke til at have
læst noget i en bog, hvor man ikke kan huske, hvor i bogen det var, men
at det i hvert fald var nederst på højre side.

Desuden kan hånden "huske" en bestemt bevægelse ned til symbolet. Præcis
som ens hånd "kan huske", hvor kontakten til lyset i ens badeværelse er.
Det betyder ikke, at andre "har svært ved at finde" kontakten - men det
sker ikke helt så automatisk og "gennemsigtigt".

Alt dette bare for at argumentere for, at symbolerne har en fast
placering på skærmen. På den anden side ser det efter min mening mere
harmonisk ud, at docken er i midten...

Nå, men tilbage til det med antallet: Jeg har en fornemmelse af, at
tiden, det tager at finde et symbol, ikke er direkte proportionalt med
antallet af symboler på nogen simpel måde (uden at have noget særligt
belæg for det), men at der nogle "spring". Jeg gætter for eksempel på,
at hvis der er meget få symboler, kan man overskue dem "i et blik",
ligesom man kan med en kort sætning som "han køber æbler", men som man
ikke kan med længere sætninger som denne. Over en vis grænse må man lede
med øjnene, men hvis man ved, hvor man skal lede, så hjælper det
betragteligt. Noget i den stil. Hm, det var vist ikke særlig præcist.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-03 19:24

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Hæhæ, prøv lige at læse det igen.
>
> Når de nye symboler kommer i højre side, så skubbes de andre mod
> venstre. Med andre ord: De flytter sig!

Nu er I to, der har skrevet det, så det må jo være et problem. Det
generer sjovt nok ikke mig. Jeg tror, jeg har en tendens til at "læse"
docken fra venstre mod højre. Jeg ved, at først kommer Finder, så kommer
Mail, så kommer Adressebog, så kommer Safari etc. På den måde finder jeg
det nemt. Måske er det også fordi, jeg har de fleste ikoner, som jeg
jævnligt bruger, liggende fast i docken. Så kommer der kun nogle ganske
få ekstra ikoner i docken, og det er langt fra altid. Min Dock er derfor
ikke ret forskellig fra gang til gang. Når jeg arbejder, har jeg de
samme programmer åbne. Og da jeg ikke genstarter ret tit og ikke bare
lukker programmer, når jeg først har åbnet dem, så ligger ikonerne altid
stort set samme sted.

> [...]
> man hurtigere genkender et symbol end en tekst (også selv om det vel
> ikke er "svært at finde rundt" i en liste med navne).

Der vil jeg nu også give Apple ret. Det kan være lidt svært, hvis ikoner
ligner hinanden. TextEdit og min dansk-engelsk ordbog er således ret
ens. Men jeg har lært, at ordbogen er til venstre.

> Alt dette bare for at argumentere for, at symbolerne har en fast
> placering på skærmen. På den anden side ser det efter min mening mere
> harmonisk ud, at docken er i midten...

Netop. Det skulle jo nødig ligne Windows
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-03 06:34

> Når iconerne i docken kommer under 10 x 10 pixels i størrelse, har man
> altså overfyldt den. Og der dukker f.eks. DragThing op, som en velkommen
> hjælper. Gruppering/opdeling i DragThing er også noget smartere.

Der findes altså både QuicKeys og AliasMenu til MacOS X. Så slipper man
også for den irriterende Dock.
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-10-03 09:28

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Der findes altså både QuicKeys og AliasMenu til MacOS X. Så slipper man
> også for den irriterende Dock.

Ja, og det gør man alt altså også med DragThink, som jeg skriver.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-03 09:34

> Ja, og det gør man alt altså også med DragThink, som jeg skriver.

Mig bekendt er DragThink da også en af disse irriterende docks?
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-10-03 09:40

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Mig bekendt er DragThink da også en af disse irriterende docks?

Ja, ku det een såkaldt dock. Det er bare the Dock, som er Apples.
At docks generelt er irriterende, er vel en subjektiv vurdring.
Jeg synes det er en eminent løsning på problemet med rodet i
programmappen. Og derfor er den nævnt.
Ville sgu nødig bruge QuicKeys til at starte og sortere alle mine
programmer med.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-03 10:04

> [...]
> programmappen. Og derfor er den nævnt.
> Ville sgu nødig bruge QuicKeys til at starte og sortere alle mine

Det har jeg nu gjort, men jeg har lige fået reinstalleret AliasMenu, som
jeg brugte før MacOS X.

Det er også smart at kunne skifte mellem programmer ved fx et ^F7. Som
hos mig starter Word.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-10-03 11:12

Per Rønne skrev:

> Der findes altså både QuicKeys og AliasMenu til MacOS X. Så slipper man
> også for den irriterende Dock.

Men det hjælper vel ikke med QuicKeys eller AliasMenu, når man f.eks.
vil åbne et billede i GraphicConverter ved at trække det over
programmets symbol. Her er en dock - enten "docken" eller f.eks.
DragThing - mere oplagt.

Desuden kræver QuicKeys vel, at man husker tastaturkommandoen, hvilket
er fint nok til de mest almindelige programmer, men som ikke er så smart
til de "sjældne", men nyttige programmer. Og de mest almindelige har man
vel alligevel liggende i docken ...

I øvrigt kan jeg anbefale iKey ($20) som et billigere alternativ til
QuicKeys.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-03 16:34

> [...]

> vil åbne et billede i GraphicConverter ved at trække det over
> programmets symbol. Her er en dock - enten "docken" eller f.eks.

Jeg har en alias af StuffIt Expander liggende på skrivebordet.

> Desuden kræver QuicKeys vel, at man husker tastaturkommandoen, hvilket
> er fint nok til de mest almindelige programmer, men som ikke er så smart
> til de "sjældne", men nyttige programmer.

Men kan faktisk få QuicKeys til at give såvel en pull-down menu som et
antal QuicKeys docks.
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-10-03 22:30

> [...]

> Jeg har en alias af StuffIt Expander liggende på skrivebordet.

> Men kan faktisk få QuicKeys til at give såvel en pull-down menu som et

Brugte du ikke ordet "irriterende" om docks lige før.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-03 04:10

> Brugte du ikke ordet "irriterende" om docks lige før.

Jov, og derfor er jeg da også meget lidt interesseret i faciliteten. Den
har dog været nødvendig i et begrænset omfang, da QuicKeys desværre ikke
understøtter hierarkier i pull-down menuer. Kun et niveau - hvorved man
eksempelvis ikke kan gruppere alle programmer fra MS i samme submenu;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-10-03 10:35

> Hvorfor skal alting altid være så kompliceret?

Ja det har du ret i, det burde jo være Apple som selv skulle lave en
smart løsning.

> [...]
> lavet en undermappe til hjælpeprogrammer. De programmer, jeg ofte
> bruger, lader jeg have en ikon i Docken. Det kan da ikke være nemmere

Ja det kan ikke være lettere, men det er når man ikke lige skal bruge et
af de programmer som er i Docken at det bliver irreterende. det er let
at navigere til Apps enten med genveje eller mus men hvis så alle
programmer ligger i en stor pærevælling... som de jo allerede gør i en
ren install...

> [...]
> sker en sjælden gang, at jeg må gå ned i mappen Applications og starte
> et program derfra. Det er lidt bøvlet, men det sker meget sjældent.

Ja men det glæder mig dog trods alt at du selv kan se problemet med
mappen apps
Jeg giver dig ret i at Docken i det daglige løser de flestes behov, men
når man så lige slal bruge noget andet så er det noget rod...
--
See yea...
Henry Lerche Madsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-10-03 11:55

> [...]

> det er fra starten af ??
>
> Kort sagt, hvad gør i andre gode råd, meninger og debat ønskes!!

Jeg lægger alle programmer i mappen Applications og så trækker jeg en
henvisning ned i Docken, så jeg kan starte programmet derfra.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/