4 timer, goddag min bare ...
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-10-03 17:19

Jeg er blevet ejer af en af de nye 15" Powerbook som skulle kunne holde
strøm i over 4 timer....
Den har nu været tændt i 6-7 minutter og er nu nede på 76% eller 1:59.

Jeg har kun haft tændt Safari og Halime (newsreader).

Hvordan dælen kan et firma som Apple så sige at modellerne skal kunne
holde power i 4 - 4,5 timer ved normalt brug...

4 timer, goddag min bare ...

En skuffet
Henry Lerche Madsen

Fra : Anders Hedegren

Dato : 07-10-03 17:28

Henry Lerche Madsen <lerchefjerndette@aarstiden.dk> wrote:

> Jeg er blevet ejer af en af de nye 15" Powerbook som skulle kunne holde
> strøm i over 4 timer....
> Den har nu været tændt i 6-7 minutter og er nu nede på 76% eller 1:59.

Har du husket at sætte den til at bruge mindre CPU-kraft når den kører
på batteri?

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-03 18:02

Anders Hedegren <me@NOSPAMiceduck.com> wrote:

> Har du husket at sætte den til at bruge mindre CPU-kraft når den kører
> på batteri?

Det har jeg nu aldrig gjort med min. Det, mener jeg heller ikke, skulle
være en forudsætning. Jeg har en 1 GHz 15" TiBook, der nok bruger
omtrent lige så meget strøm som din. Den holder fint adskillige timer.
Jeg vil nok tro, det er 3-4 timer, men jeg har ikke taget tid.
Tiden afhænger jo af, hvordan man bruger den. Prøv først at
stille indikatoren over til at vise procent. Resterende tid vil altid
være afhængig af, hvor meget strøm du bruger resten af tiden, og det kan
computeren ligesom ikke forudse.
Så prøv at være lidt tålmodig. Det sigers, at batterier lige
skal motioneres dvs. bruges og oplades nogle gange, før de yder deres
bedste.
Og du har vel ladet den op først og ikke bare taget den ud af
æsken? Batterier aflader sig selv, når de bare ligger. Du kan heller
ikke lade den ligge en uge og så regne med, at der stadig er fuld kraft
på. Endelig bruger computeren også noget strøm, når den er på vågeblus,
så det skal du også huske.
Så brug batteriet til det er helt afladet og lad det så helt op
nogle gange. Vurder så, hvordan det går. Og når du skal måle, så sørg
for, at batteriet er friskopladet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Terje Rydland

Dato : 07-10-03 17:52

> [...]

> Hvordan dælen kan et firma som Apple så sige at modellerne skal kunne
> holde power i 4 - 4,5 timer ved normalt brug...

Har du kalibrert batteriet?
Husker ikke helt hvordan man skulle gjøre, men jeg tror du skulle starte
maskinen og kjøre helt til den går i dvale av seg selv.
Deretter skal du lade den opp fullt, og så skulle batteriviseren være
kalibrert.
Jeg har selv en 17" PB. Nå har jeg sittet på nettet med Airport i ca. 1
time, og maskinen påstår at den fremdeles har 2 t og 50 min igjen med
strøm

4 t er kanskje litt optimistisk, men 3,5+ t er helt normalt.

Terje

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-10-03 18:42

> [...]

> Hvordan dælen kan et firma som Apple så sige at modellerne skal kunne
> holde power i 4 - 4,5 timer ved normalt brug...

Måske lyver batterimåleren.
Hvis du kører system 10.2.8, skal du sørge for at få hentet den rettelse
der udkom nogle dage efter opdateringen. Den retter - eller forbedrer i
hvert fald - batterimåleren.

En af de andre svar handler om kalibrering. Jeg har lige været igennem
det, og Apple anbefaler:

1. Sæt netledningen til, indtil batteriet er oppe på 100%
2. Hiv stikket og kør på batteriet, indtil der kommer en advarsel om at
den lukker ned hvis ikke man sætter stikket i.
3. BLIV VED med at arbejde indtil Powerbook'en selv lukker ned. (Den er
i virkeligheden på en slags reservevågeblus.)
4. Sæt netledningen i og lad op til du er på 100% igen.

Det står her.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

v.h
Martin

Fra : Storm

Dato : 07-10-03 19:55

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> i virkeligheden på en slags reservevågeblus.)
> 4. Sæt netledningen i og lad op til du er på 100% igen.

Gælder det ikke kun allerførste gang man bruger maskinen?
Sådan var det da jeg tog min i brug for snart 2 år siden, jeg fik en
forklaring om at brugte man kun batteriet 75% op, så troede det fremover
at det var hvad man ønskede af det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-10-03 21:25

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Sådan var det da jeg tog min i brug for snart 2 år siden, jeg fik en
> forklaring om at brugte man kun batteriet 75% op, så troede det fremover

Det står sådan her:

"Note: You have to fully charge and then discharge your battery only
once to calibrate it. After that, you can connect and disconnect the
power adapter when the battery is at any charge level."

Altså: Man skal kun gøre det en gang for at kalibrere mac'en, men man
kan jo få brug for at kalibrere flere gange. Derfor er det blevet
anbefalet, jeg husker ikke af hvem, i forb. med 10.2.8 opdateringen
fordi den netop "piller" ved batterimåleren.

MartinP

Fra : Storm

Dato : 08-10-03 20:32

> [...]

> anbefalet, jeg husker ikke af hvem, i forb. med 10.2.8 opdateringen
> fordi den netop "piller" ved batterimåleren.

Men hvis den beskrivelse du gav i din forrige post er en kalibrering, så
kalibrerer jeg altså tit, og det har ikke hjulpet mig. Jeg kører 10.2.6,
men mit batteri kunne ikke klare 5 min. under "det store strømsvigt".
Det er faktisk helt til rotterne, det er bare ikke så afgørende for mig
at jeg har gjort noget ved det. Men det er da irriterende.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-10-03 21:00

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> 5 min.

Ja, det er jo ikke ligefrem en "portable computer" med så ringe et
batteri!
Og der må være noget alvorligt i vejen med det. Hvis der stadig er
garanti på, tror jeg du kan få det erstattet.

Martin

Fra : Storm

Dato : 08-10-03 21:20

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ja, det er jo ikke ligefrem en "portable computer" med så ringe et
> batteri!

Ja, nu føler jeg mig altså lidt krænket.
"portable computer" er det nu i høj grad, jeg skal bare ikke bevæge mig
for langt væk fra faste kontaktmuligheder - ca. 10 meter

> Og der må være noget alvorligt i vejen med det. Hvis der stadig er
> garanti på, tror jeg du kan få det erstattet.

Det har jeg undersøgt. Garantien er udløbet. Jeg vågnede lidt op da der
var diskussion om en af opdateringernes indvirken på batteriet, men jeg
kan ikke engang huske om det allerede var fra 10.2.6, og om det
stadigvæk kræver at det er omfattet af garantien.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-10-03 21:41

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

God dag !

Mine erfaringer er fra en tiBook. Mit første batteri holdt en oppetid på
de anførte (cirka) fire timer igennem mange måneder. Men da det var 11
måneder og nogle dage reklamerede jeg, fordi oppe tiden var nede omkring
én time.
Fik et nyt batteri under garantien efter, at det gamle var blevet testet
på et værksted.
Det 'nye' batteri er nu ti måneder gammelt. Efter en opladning køre det
(skønsmæssigt) tre timer.
Jeg sjatlader (næsten) aldrig, kun når jeg virkelig står og har brug for
fuldt batteri, når jeg skal ud af huset med maskinen. Lader den køre på
batteri til maskinen selv kræver noget saft fra lysnettet.
Kører lidt energibesparelse, nrå jeg er på batteri, men næsten fuld
belsyning på skærmen (ellers kan jeg skutte se, hvad der står).

Maskinen er min arbejdsmaskine, så den kører rigtig mange timer hver
dag.

Men dit problem med et ny maskine (tillykke) og et nyt batteri lyder
ikke rart. De andre venner her giver nogle nyttige råd. Ved den
allerførste start er det nok vigtigt at overholde 'reglerne' om
opladning. Det har jeg selv gjort (osse med mobiltelefoner) - véd også
at det er svært at vente. Men det betaler sig.

Martin skrev:
> [...]
> i virkeligheden på en slags reservevågeblus.)
> 4. Sæt netledningen i og lad op til du er på 100% igen.

Se, Martin, det der pkt. tre har jeg aldrig vidst og har derfor heller
aldrig brugt det.
Er det noget man kan gøre (og få nytte af) med ældre batterier (mit) ?
Svarer det lidt til den "battery reconditioning", der var med ældre PBs
og i ældre OS'er? Det havde nemlig en effekt, selvom nedslidning af
batterier jo også er noget man må erkende
Men ikke på Henrys nye maskine

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-10-03 04:33

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Er det noget man kan gøre (og få nytte af) med ældre batterier (mit) ?
> Svarer det lidt til den "battery reconditioning", der var med ældre PBs
> og i ældre OS'er?

Jeg ved det faktisk ikke. Har bare læst det dér Apple-dokument; prøv
evt. lige at checke hvilke maskiner det dækker.
Martn

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-10-03 21:19

> Måske lyver batterimåleren.
> Hvis du kører system 10.2.8, skal du sørge for at få hentet den
> rettelse der udkom nogle dage efter opdateringen. Den retter - eller
> forbedrer i hvert fald - batterimåleren.

Det er den nyeste ver. af 10.2.8

> En af de andre svar handler om kalibrering. Jeg har lige været igennem
> det, og Apple anbefaler:

Det vil jeg prøve, men den holder ikke mere end ca 1,5 time som det er
lige nu.....

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-10-03 21:36

> Det er den nyeste ver. af 10.2.8

Godt.

> Det vil jeg prøve, men den holder ikke mere end ca 1,5 time som det er
> lige nu.....

Har du prøvet? Eller er det bare noget måleren siger?
Min måler sagde 1:40, men iBooken kørte faktisk 3:10.

Det kommer dog også an på hvordan man kører. Hvis man har fuldt blus på
skærmen, brænder cd'er og hører iTunes samtidig med at man renderer 600
dpi fotos, kan det da godt være at den løber lidt hurtigere tør ...
MartinP

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-10-03 21:23

> [...]
> starte maskinen og kjøre helt til den går i dvale av seg selv.
> Deretter skal du lade den opp fullt, og så skulle batteriviseren være

Det må jeg prøve...

> [...]
> med strøm
>
> 4 t er kanskje litt optimistisk, men 3,5+ t er helt normalt.

Det glæder jeg mig til

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-10-03 21:24

> Har du husket at sætte den til at bruge mindre CPU-kraft når den kører
> på batteri?

Næh, hvordan indstilles dette ???

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-10-03 21:36

> Næh, hvordan indstilles dette ???

I "systemindstillinger"- "energibesparelse".

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-10-03 21:30

> [...]
> bruger omtrent lige så meget strøm som din. Den holder fint adskillige
> timer. Jeg vil nok tro, det er 3-4 timer, men jeg har ikke taget tid.

Hmm så burde min også kunne...

> [...]
> tålmodig. Det sigers, at batterier lige skal motioneres dvs. bruges og
> oplades nogle gange, før de yder deres bedste.

Den blev først ladet helt op, derefter har den været af og opladt 2
gange hvor den selv gik i dvale ved afladning.... så er den blevet
opladet til 100% og så fik jeg de nævnte tal.... den holdt i øvrigt ca 1:
50 inden den gik i dvale...

Du kan heller ikke lade den
> ligge en uge og så regne med, at der stadig er fuld kraft på.

Jeg har haft den i 3 dage

See yea
Henry Lerche Madsen