Låse mange filer på server
Fra : Storm

Dato : 07-10-03 08:40

Hej - findes et trick til at låse rigtig _rigtig_ mange filer op på én
gang. Filerne ligger på en OS X server.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 07-10-03 12:47

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Hej - findes et trick til at låse rigtig _rigtig_ mange filer op på én
> gang. Filerne ligger på en OS X server.
det er vist en terminal haj vi skal havde fat i

Jonas hvor er du ?

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Storm

Dato : 07-10-03 19:49

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> det er vist en terminal haj vi skal havde fat i
>
> Jonas hvor er du ?

Ja, han kunne nok gøre det med bind for øjnene.
Faktisk kan jeg jo bare vælge alle filer i en mappe, og så tage en
multiple info på dem og her låse eller låse op. Men dog ikke ned i
niveauerne. altså ikke på undermapper. Og det er som sagt rigtig
_rigtig_ mange filer jeg tale om.

Jeg fik et unixtip fra min (ikke så begejstrede) unixkilde:

cd til hovedkataloget og skriv i terminalen:

find . * | chmod 777 *.*

Men jeg får svaret: Operation not permitted, når jeg tester her på min
egen harddisk, på filer jeg ejer og har alle rettigheder til.
Måske skal jeg være på som root?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 07-10-03 20:58

> [...]

> Men jeg får svaret: Operation not permitted, når jeg tester her på min
> egen harddisk, på filer jeg ejer og har alle rettigheder til.

hvis du taster sudo -s først får du "root" rettigheder (efter du har
tastet password) og så kan du måske kører din chmod ?!
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-10-03 21:56

In dk.edb.mac, Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> find . * | chmod 777 *.*

> Men jeg får svaret: Operation not permitted, når jeg tester her på min
> egen harddisk, på filer jeg ejer og har alle rettigheder til.
> Måske skal jeg være på som root?

Prøv med denne i stedet:

sudo find . -name '*' -exec chmod 777 {} \;

Udfør den samme sted som du stod da du udførte den af dig nævnte
kommando.

» I am your friendly sig-monster «

Fra : Storm

Dato : 08-10-03 20:32

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Prøv med denne i stedet:
>
> sudo find . -name '*' -exec chmod 777 {} \;
>
> Udfør den samme sted som du stod da du udførte den af dig nævnte
> kommando.

Tak Jonas, jeg ved ikke hvad ændringen betød, men desværre fik jeg
stadig meldingen: operation not permitted.

Jesper havde løsningen der fungerede for mig;

sudo chflags -R nouchg INDSÆT MELLEMRUM og træk så mappen med filer ind
i Terminalvinduet og tast retur.

Måske havde jeg ikke forklaret tydeligt nok hvad jeg mente med låste
filer. Det er vist ikke et rettighedsproblem, men... tjah måske et
"flag-problem"

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper

Dato : 07-10-03 22:32

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Hej - findes et trick til at låse rigtig _rigtig_ mange filer op på én
> gang. Filerne ligger på en OS X server.

Skriv i terminalen:

For at låse filer op

sudo chflags -R nouchg INDSÆT MELLEMRUM og træk så mappen med filer ind
i Terminalvinduet og tast retur.

For at låse filer

sudo chflags _R uchg INDSÆT MELLEMRUM og træk så mappen med filer ind i
Terminalvinduet og tast retur.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Storm

Dato : 08-10-03 20:32

Jesper <none@inobody.invalid> wrote:

> [...]
> i Terminalvinduet og tast retur.
>
> For at låse filer
>
> sudo chflags _R uchg INDSÆT MELLEMRUM og træk så mappen med filer ind i

Du er dagens helt - set herfra altså. Det er måske et spørgsmål om
definition af låste filer, de er bare "flaggede"

Tusind tak. Så er der tid til sjovere ting end at låse filer op manuelt.

--
Venlig hilsen Nina Storm