CD-brænding på OS X for begyndere
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-10-03 21:08

Jeg har erfaring med at brænde med Toast på den gamle computer. jeg
havde egentlig forståelsen af, at i OS X var det hele indbygget. Men nu
er jeg i tvivl.
Der er som sædvanlig ikke megen hjælp at hente i "Hjælp":

"Indsæt en tom disk. Vælg et program på lokalmenuen Handling, og skriv
et navn til disken. Træk de emner, der skal brændes, til symbolet for
disken. Når dataene er blevet kopieret til disken, skal du trække disken
til symbolet Brænd i Dock." - Tågesnak.

Vælge hvilket program?

Jeg har ikke noget Brænd-symbol i Dock.

Hvad har "Disk Copy" med sagen at gøre? Det dukker op af sig selv.

Jeg har en frisk CD liggende i drevet, som jeg har trukket en hel masse
filer til. Disken skal sendes til kolleger, som ikke er Mac-brugere.

Skal jeg installere Toast? Jeg husker ikke lige, hvilken programversion,
jeg ligger inde med. men den er ikke til OS X.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-10-03 22:08

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> er jeg i tvivl.
> Der er som sædvanlig ikke megen hjælp at hente i "Hjælp":

Nej, den er ikke specielt hjælpsom.

> [...]
> et navn til disken. Træk de emner, der skal brændes, til symbolet for
> disken. Når dataene er blevet kopieret til disken, skal du trække disken

Det er en dårlig formulering. Når disken indsættes vælger man hvad den
skal bruges til. Her vælges Finder, hvis du vil bruge den til data. Det
har du vist fundet ud af.

> Jeg har ikke noget Brænd-symbol i Dock.

Ah... prøv at trække lidt i CD-symbolet og så vil skraldespanden omdanne
sig til en brænder-symbol. Det er helt almindelig OS X opførsel og du
kan vel godt finde ud af at skubbe en CD ud af drevet?

> Hvad har "Disk Copy" med sagen at gøre? Det dukker op af sig selv.

Disk Copy burde ikke dukke op, men den bruges til at lave disk-billeder
af eksisterende diske eller til at brænde disk-billeder til en tom CD.

> [...]
>
> Skal jeg installere Toast? Jeg husker ikke lige, hvilken programversion,
> jeg ligger inde med. men den er ikke til OS X.

Toast er en god ting at have, hvis man brænder mange CD'ere, for den er
noget hurtigere end Finder, da Finder er længe om at komme i gang med
brændingen. Toast kan også brænde i mange forskellige formater.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-10-03 22:43

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> noget hurtigere end Finder, da Finder er længe om at komme i gang med
> brændingen. Toast kan også brænde i mange forskellige formater.

Tak. Det var jo ganske simpelt - og ikke spor langsomt. Og jeg har
prøvet resultatet på en PC, hvor det også virker. Så længe det ikke er
andet, jeg skal have brændt, er Toast ikke nødvendig. men alligevel:
hvis jeg vil kopiere musik-cder og lign., så ville det vel være en
fordel.
Er der ingen steder i Finder, hvor man kan foretage indstillinger til
den indbyggede brænder? Det er mærkeligt at sidde og brænde uden at
vide, hvad det er for en software, man bruger. Et program? Et
kontrolpanel? Eller en funktion, der er integreret i Finder?
Hvis jeg vil bruge Toast, er det vel nødvendigt at opgradere til en OS
X-versikon. Hvad mon det koster?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-10-03 07:40

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis jeg vil bruge Toast, er det vel nødvendigt at opgradere til en OS
> X-versikon. Hvad mon det koster?

Der er lige kommet en ny version 6 Titanium, og den koster: 800-900 kr i
en dansk butik (www.computerstore.dk og oficeline)
Ellers kan du jo bestille på <www.roxio.co uk>, de snakker om 70£, eller
en upgrade for 55£ - jeg ved ikke hvilke krav der er til foregående
version. Hertil kommer så fragt.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Per Madsen

Dato : 08-10-03 16:26

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Ellers kan du jo bestille på <www.roxio.co uk>, de snakker om 70£, eller
> en upgrade for 55£ - jeg ved ikke hvilke krav der er til foregående

Nogen der har prøvet at bruge Firestarter? Den er gratis...Står godtnok
som værende shareware, men på producentens hjemmeside, kan jeg ikke se
noget ang. prisen.
http://www.macupdate.com/info.php/id/11417

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-10-03 23:40

> [...]

> andet, jeg skal have brændt, er Toast ikke nødvendig. men alligevel:
> hvis jeg vil kopiere musik-cder og lign., så ville det vel være en

Du kan faktisk kopiere eksisterende CD'ere med Disk Copy. Du kan oprette
et disk-billede fra en CD og derefter brænde dette billede. Jeg kan ikke
se hvorfor det ikke skulle virke med musik-CD'ere.

> [...]
> vide, hvad det er for en software, man bruger. Et program? Et
> kontrolpanel? Eller en funktion, der er integreret i Finder?

Du kan justere brændehastigheden i Disk Copy og såvidt jeg husker har
det indflydelse på Finder, men det kan være jeg husker forkert.

> Hvis jeg vil bruge Toast, er det vel nødvendigt at opgradere til en OS
> X-versikon. Hvad mon det koster?

Det er nødvendigt med en OS X version. Med Toast-pakken medfølger der
også flere mere eller mindre smarte ekstra-programmer.

Fra : N/A

Dato : 14-10-03 10:37

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-10-03 10:37

In dk.edb.mac, Niels Oxenvad <oxenvad@get2net.dk> wrote:

> har lige anskaffet en brænder incl.Toast Lite. Jeg ville brænde en mp3
> CD, men uden held.
> Ifølge Hjælp skal man i Toast-vinduet klikke på Other, men det findes
> ikke i mit. Er den mulighed udelukket fra Lite-udgaven, eller hvad gør
> jeg forkert...

Man kan ikke brænde mp3 CDere i Toast Lite, efter min bedste
overbevisning. Jeg kan dog tage fejl, det har gjort før.

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-10-03 13:32

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Man kan ikke brænde mp3 CDere i Toast Lite, efter min bedste
> overbevisning. Jeg kan dog tage fejl, det har gjort før.

Men det gør du ikke dennegang. I min Toast-help (5 Titanium) står der:
"Toast 5 Titanium feature" og derefter et link for Lite-brugere der vil
vide mere om mulighederne for at opgradere til Titanium.

vh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-10-03 08:20

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Skal jeg installere Toast? Jeg husker ikke lige, hvilken programversion,
> jeg ligger inde med. men den er ikke til OS X.

Du kan også forsøge dig med et gratis alternativ - YuBurner:

<http://hp.vector.co.jp/authors/VA027835/index_e.htm>

Ikke så avanceret, men fungerer faktisk ganske udmærket.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Lars

Dato : 07-10-03 20:57

Et andet alternativ er at downloade kode fra Apple selv. Hvis du ved hvordan
du skal compile et program vha Developer Tools 'Project Builder', så har
Apple faktisk koden gratis til dig. Du kan både slette, brænde musik og data
filer.

Jeg kan sende dig selve programmerne, hvis du kører helt fast. Svar dog ikke
til mailen - men til News group.

Mv/ Lars

PS. Jeg tror ikke Toast vil virke medmindre den er til OS X (har selv
prøvet)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-10-03 21:39

Jeg ved ikke noget om at compile. Kan du forklare det her? Måske andre
er interesserede i at lære det.
Ellers tror jeg nok, at jeg vil opgradere Toast.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Lars

Dato : 08-10-03 07:12

Hej Ove,

Compile er at 'oversaette' kode til maskinsprog. Med kode mener jeg
programmer skrevet i C++/object C/basic/pascal osv. Alle saadan nogen
programmer (som vi mennesker kan lase, skrive og forstaa) skal kompiles før
en computer kan bruge dem (og saa kan vi mennesker desvaerre ikke laengere
forstaa dem .

Apple har som sagt skrevet software til deres OS X og jeg fatter faktisk
ikke hvorfor de ikke leverer det med computeren. Det gaar nemlig meget
hurtigere at braende end hvis du at braende proever i finderen.

Jeg kan som sagt godt sende de kompilere programmer eller laegge dem ud paa
nettet for en tid.

Mv /Lars

On 7/10/03 10:38 pm, in article 1g2hdek.lorpqyvaurmoN%ossmidt@tdcadsl.dk,

Fra : Lars

Dato : 08-10-03 09:57

Jeg har nu lagt programmerne til CD braending ud paa min hjemmeside

http://www.geocities.com/larsostergaard/

Saa de kan downloades af interesserede. Der er flere forskellige programmer,
saa proev dig frem til den du foretraekker. Der er ogsaa software til at
slette RW CD'er, ligesom der er mulighed for at braende multi session Cder.

Mv /Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 08-10-03 11:36

> [...]

> slette RW CD'er, ligesom der er mulighed for at braende multi session Cder.

Tak for ulejligheden, Lars
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-10-03 12:51

Morten Lind <for_ogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Tak for ulejligheden, Lars
> Morten

Morten, hvad er det nu din ftp server har til adresse. Jeg synes ikke,
jeg kan komme ind på den?
--
Illustreret Tidende
http://blog.blangstrup.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-10-03 13:44

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Morten Lind <for_ogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Morten, hvad er det nu din ftp server har til adresse. Jeg synes ikke,
> jeg kan komme ind på den?

Jamen søde David

Den har jeg da lukket for en måned siden - jeg åbner kun efter aftale -
hvad skal du ha´?

Det er simpelthen for dyrt, David, når der ikke kommer penge ind.

Jeg hostede 5 sites, min egen, min lillebrors, en tandlæge, mit firma og
den sidste har jeg glemt.

MEN:
512/512 forbindelsen, som er den laveste man bør køre ved servering,
koster mig 1340,- kr. i kvartalet. Så kommer strøm til serveren, som er
en gammel traktor med et forslugent forbrug.

Den koster i strøm alene 189,- kr. om måneden......

Så vi nærmer os 700,- kr om måneden for..........ingenting.

Betænker jeg så larmen fra serveren om natten og mit nye liv som
arbejdsløs, var der ikke langt til beslutningen))))))

Men ellers er det:

ftp://mortenlind.dk

http://mortenlind.dk

Men hvis du mangler noget, smider du bare en mail, ikke sandt?)))

Mange hejsa´er
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-10-03 16:37

> [...]

> Betænker jeg så larmen fra serveren om natten og mit nye liv som
> arbejdsløs, var der ikke langt til beslutningen))))))

Ja, jeg gad heller ikke larmen!

--
Illustreret Tidende
http://blog.blangstrup.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-10-03 08:32

Tak. Nu har jeg hentet sagerne og gemt din forklaring. Men det varer
lidt, før jeg får tid til at lege med dem.