underlig iBook-fejl
Fra : Martin Petersen

Dato : 05-10-03 18:02

Dette problem er opstået i løbet af de sidste dage (efter inst. af
10.2.8) i min iBook:

Når iBook'en (dual 700) har været på vågeblus, og man åbner låget for at
få liv i den, starter den (hører man), men skærmen bliver næsten sort.
(Som når man på skærmkontrollen skruer helt ned.)
Men den gør det ikke hvis man kun åbner låget ca. 45 grader og så venter
et minuts tid.
Er der nogen der har hørt om dette + løsning?

Har prøvet: Start med æble-alt-o-f, tilladelsesreparation, diskcheck fra
cd'en, at tage batteriet ud og lægge det i igen.

v.h
Martin

Fra : Anders Hedegren

Dato : 05-10-03 20:34

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> et minuts tid.
> Er der nogen der har hørt om dette + løsning?

Dual 700 Mhz? Lyder vildt :)

Har du nogle USB enheder eller lign. koblet til den? Min PowerBook
opførte sig lidt sært efter den første 10.2.8 update og frøs nogle
gange. Hvis jeg koblede alle USB enheder ud virkede det helt fint.

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-10-03 21:03

Anders Hedegren <me@NOSPAMiceduck.com> wrote:

Tak for svaret!

> Dual 700 Mhz? Lyder vildt :)

Dual USB, øh, hedder de ikke det når der er to USB-udgange?

> Har du nogle USB enheder eller lign. koblet til den? Min PowerBook
> opførte sig lidt sært efter den første 10.2.8 update og frøs nogle
> gange. Hvis jeg koblede alle USB enheder ud virkede det helt fint.

Jeg har faktisk et USBmodem der har givet og giver bøvl - men det giver
kernel panics, så det skal faktisk helst rykkes ud inden man "vækker
den". Om det skulle have betydning for skærmproblemet, vil jeg da lige
eksperimentere lidt med!

v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-10-03 22:15

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Anders Hedegren <me@NOSPAMiceduck.com> wrote:
>
> Tak for svaret!

Hm, har fundet en "work-around", en måde at undgå at undvære den i
ugevis til reparation: (men jo ikke en løsning ...)

Når jeg åbner låget efter vågeblus, bliver skærmen sort.
Nu trykker jeg på powerknappen, og en dialog (som jeg jo ikke kan se)
kommer frem på skærmen; dialogen giver mulighed for at vælge mellem
vågeblus, genstart, luk ned osv.
Hvis jeg nu trykker "s", har jeg valgt vågeblus, som den nu "går i" med
ÅBEN skærm.
Og lige så snart "øjet blinker" og vågeblus er etableret, kan jeg vække
den ved tryk på en knap (og altså IKKE ved at åbne låget) - og nu er der
lys på skærmen.

v.h
Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-10-03 03:51

> [...]

> Og lige så snart "øjet blinker" og vågeblus er etableret, kan jeg vække
> den ved tryk på en knap (og altså IKKE ved at åbne låget) - og nu er der

Geninstaller Jaguar og hent Mac OS X 10.2.6 combo updateren på Apples
sider (søg på netop de ord) - 10.2.8 opdateren (også den reviderede) er
den værste gang "#¤%&# der er set i mands minde, i hvert fald til iBooks
og de farvede iMacs, såvidt jeg selv har oplevet det (3x) og hørt det
rundt omkring. Mac OS X 10.2.6 er klippe stabil.

--
Illustreret Tidende
http://blog.blangstrup.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-10-03 06:43

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> og de farvede iMacs, såvidt jeg selv har oplevet det (3x) og hørt det
> rundt omkring. Mac OS X 10.2.6 er klippe stabil.

Tak for svaret. Lidt dyrkning af problemet i Apple's diskussionsgrupper
og på MacCentral har nu ført til at jeg er overbevist at dette er et
hardwareproblem. Der er desværre mange (sådan er det jo i
problem-løsergrupper ...) der har dette problem. Nogle steder har folk
erfaring med at man skal trykke lidt her og der, eller sågar skille
lortet ad og montere en bred elastik et eller andet sted!

Nej, jeg er glad for at den er dækket af garanti og "Fredgåd-forsikring"
stadig. Så jeg må nok kopiere det vigtige over på reserve-mac'en og ind
med iBook'en.

v.h Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-10-03 07:19

> [...]

> Nej, jeg er glad for at den er dækket af garanti og "Fredgåd-forsikring"
> stadig. Så jeg må nok kopiere det vigtige over på reserve-mac'en og ind

Det morsomme er bare, at min skærm også gik i sort, pludseligt, uden
varsel eller når man klikkede på noget i 10.2.8 - en dødelig søvn der
måtte rebootes fra. Lyder meget som dit. Og du fik også dit efter
installeringen af 10.2.8. Prøv hellere min løsning først.

--
Illustreret Tidende
http://blog.blangstrup.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-10-03 12:57

> [...]

> måtte rebootes fra. Lyder meget som dit. Og du fik også dit efter
> installeringen af 10.2.8. Prøv hellere min løsning først.

Denne blackout er bare så helt tydelig afhængig af skærmens vinkel i
forhold til keyborardet, at det MÅ være en løs connection el. en defekt
chip.
Min gik ikke i sort uden varsel, det var da jeg "vækkede" den ved at
åbne låget. Og det funger sådan at hvis jeg kun åbner 30 grader, lyser
skærmen fint. Men lige så snart jeg åbner den helt, går det galt.
Hvis jeg lader den stå noget tid på de 30 grader, kan jeg lige så stille
få den op i normal højde uden at den går ud.

Hm Nu vil jeg lige ringe til Apple Support (efter anbefaling fra
Fredgård/Fona) efter at jeg har sendt denne.
Skal blive interessant at høre hvad de siger.

v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-10-03 13:22

> [...]

> Fredgård/Fona) efter at jeg har sendt denne.
> Skal blive interessant at høre hvad de siger.

- og Apple Support sagde at med de symptomer var det helt klart en
hardwarefejl. Så nu kommer kureren fra DHL og kører den til Holland ...
Godt man har en god gammel traktor af en 8500 til at backe up på og til
at arbejde på i de max 3 uger (sagde han) som det vil vare.

v.h
Martin

Fra : Anders Hedegren

Dato : 06-10-03 14:01

> [...]
> Godt man har en god gammel traktor af en 8500 til at backe up på og til
> at arbejde på i de max 3 uger (sagde han) som det vil vare.

Jeg tror du bliver overrasket over hvor hurtige de er. Min gamle TiBook
skulle engang have skiftet den lyse del af kabinettet og det tog dem ca.
3 dage fra de hentede den til den kom tilbage igen. Det er selvfølgelig
ikke som Dell der møder op hos dig og fixer den, men til gengæld går den
heller ikke i stykker så ofte som en Dell.

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-10-03 14:09

> [...]

> ikke som Dell der møder op hos dig og fixer den, men til gengæld går den
> heller ikke i stykker så ofte som en Dell.

Godt med opmuntring.
Lyder godt. I det hele taget var gutten fra Apple Service vældig præcis,
direkte og ordentlig at have med at gøre. Han sagde rent faktisk også
noget med 10 arbejdsdage, så det kan da godt være jeg har den inden de 3
uger.
Han nævnte også at de kunne finde på at reformatere, så nu skal der
backes up!

v.h
Martin

Fra : Walther Fledelius

Dato : 07-10-03 20:33

In article <1g2ddvr.15o896t1p0g936N%xmartinmarius@petersen.mail.dk>,
> [...]

> Har prøvet: Start med æble-alt-o-f, tilladelsesreparation, diskcheck fra
> cd'en, at tage batteriet ud og lægge det i igen.

Har præcis samme problem, bare ved 90 grader. Jeg har ikke opdateret OS
X endnu, heldigvis ;)

Min maskine er 1 1/2 år gammel, så der er to års reklamationsret,
heldigvis igen!

Mvh,
walther

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-10-03 21:25

Walther Fledelius <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Har præcis samme problem, bare ved 90 grader. Jeg har ikke opdateret OS
> X endnu, heldigvis ;)
>
> Min maskine er 1 1/2 år gammel, så der er to års reklamationsret,
> heldigvis igen!

Velkommen i klubben.!

Når man ser på Apples diskussions-sider, fx. her:

http://discussions.info.apple.com/WebX?14@190.2sZ9afqGhZM.1841979@.3bb8a
a5f/0

eller her:

http://discussions.info.apple.com/WebX?128@190.2sZ9afqGhZM.1841975@.5997
48b6

eller min egen konklusion her:

http://discussions.info.apple.com/WebX?14@190.1BFDaxJjhhu.1869053@.599a6
8a9

- er det vist ikke et ukendt problem.

Nogle af de mange mennesker der har "problemet", mener at det skyldes en
defekt chip - som Apple så skifter ud, eller de skifter "the logic
board" ud. Andre har skilt ad og gjort ved og bringer billeder af slidte
ledninger i hængslet.

Mit problem startede med et par enkelte udfald, hvor jeg bare behøvede
at vrikke lidt med låget for at få den i gang, men nu kan jeg nærmest
kun få skærmens "backlight" til at lyse når låget er nede i en vinkel på
20 grader. En forværring der har udviklet sig over 3-4 dage.

Jeg har lige haft ringet til Apple Service og aftalt et værkstedsophold
for iBook'en. (700Mhz, dual USB). Mac'en bliver sendt til Holland, hvor
deres værksted åbenbart er, (de henter den sgu her med DHL).
Min er knap et år gammel, så min standardgaranti duer.

Og godt jeg beholdt min "gamle traktor" til backup og reserve i de uger
det varer. (En PM8500 der bare KØRER!)

Jeg tror IKKE denne fejl har noget som helst med software at gøre.
Hvilken maskine er det forøvrigt du kører med?

Håber du får den fixet!

v.h
Martin

Fra : Walther Fledelius

Dato : 08-10-03 08:04

In article <1g2hcc1.1hcg2t67wwzuoN%xmartinmarius@petersen.mail.dk>,
> [...]

> Jeg tror IKKE denne fejl har noget som helst med software at gøre.
> Hvilken maskine er det forøvrigt du kører med?

Tak for opfølgningen.
Det er en Dual USB 600MHz.

mvh,
walther