Blog software
Fra : Per Madsen

Dato : 03-10-03 21:11

Hej gruppe
Morten Reippuert er så venlig at hoste min blog, men jeg har ikke rigtig
fået gjort så meget ved det, idet jeg synes jeg mangler noget ordenligt
sw til den.
Det jeg søger er et lille program hvor man kan sidde og skrive, lægge
links og billeder ind, og så ellers bare trykke på en knap og hele lo..
uploades til bloggen. Det er læææænge siden jeg lavede noget på bloggen,
og det program jeg brugte til den (har glemt hvad det hed), krævede at
jeg skulle sidde og lægge koder ind for at skrive i kursiv osv., -så det
blev jeg hurtig træt af.
Nogen der kan anbefale noget der er let at gå til, og som kan speede
tingene lidt op...
Takker

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-10-03 03:11

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> blev jeg hurtig træt af.
> Nogen der kan anbefale noget der er let at gå til, og som kan speede

F.eks. iBlog

Ellers kig lige lidt tilbage i dk.edb.mac
Vi snakkede om det for en uge eller 2 siden

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-10-03 18:59

> F.eks. iBlog
>
> Ellers kig lige lidt tilbage i dk.edb.mac
> Vi snakkede om det for en uge eller 2 siden
>
> /Preben
Hej Allesammen

I min adr.bog står der ud for Preben: Giver altid gode svar, og det
holder stadig stik! )
Det er med interesse at jeg har læst Jeres tråd, dog uden at fatte en
brik!!! Kan I kort forklare hvad en blog er?
Når jeg hoster , så er det klart for enhver hvad der sker, men når I
hoster en blog, hvad sker der så?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-10-03 21:12

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:
> I min adr.bog står der ud for Preben: Giver altid gode svar, og det
> holder stadig stik! )

Du tricker sgu Per Arnoldi i mig, hva.

> Det er med interesse at jeg har læst Jeres tråd, dog uden at fatte en
> brik!!! Kan I kort forklare hvad en blog er?

Blog er en forkortelse af ordet weblog, som er en slags dagbog på en
hjemmeside.
Personen som skriver en sådan dagbog kaldes en blogger.

Kig på mange af skribenternes signaturer herinde og du vil finde flere
interessante bloggere.

Når vi snakker blog-software, skyldes det at personer, som ønsker at
blogge, ofte ikke gider det store/besværlige arbejde med de sædvanlige
hjemmesideprogrammer.
Blog-programmer fungerer, efter opsætning, næsten som et
tekstbehandlingsprogram, hvor man bare skriver ind og klikker på
publicer (udgiv).

> Når jeg hoster , så er det klart for enhver hvad der sker, men når I
> hoster en blog, hvad sker der så?

Host betyder vært og dem er der jo mange af på internettet.
Alle sider du ser ligger i princippet på en host.
Det kan være folks egen private computer med webdeling slået til eller
computere sat af specielt til formålet, så kalder vi det en webserver.

Når man hoster noget, stiller man altså plads til rådighed på en
computer, der fungerer som webserver.

Fik jeg skrevet det klart nok, uden røg i halsen, host, host

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-10-03 06:59

> [...]
> Blog-programmer fungerer, efter opsætning, næsten som et
> tekstbehandlingsprogram, hvor man bare skriver ind og klikker på
Skal det opfattes som een der har en hjemmeside som de ofte
ændrer/tilføjer?

> [...]
> computer, der fungerer som webserver.
>
> Fik jeg skrevet det klart nok, uden røg i halsen, host, host

Endnu en gang til topkarakter, El Prebsie!

Også tak for sidst til dig, fornøjelsen var helt på min side ;-D

Dog er der en lille detalje, jeg ikke lige fangede... Hvordan kan jeg
se på signaturen om en person har hang til blogning ? På deres
hjemmeside? Er din Ravnekrog på blogbasis?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-03 08:33

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Skal det opfattes som een der har en hjemmeside som de ofte
> ændrer/tilføjer?

Det er nærmest en dagbog på nettet. Ganske almindelige mennesker skriver
om deres oplevelser, tanker og hverdag. Nogle af dem er så interessante
og skriver så godt, at de er blevet ganske kendte. Jeg er nogle gange
faldet ind på en tilfældig blog, når jeg søgte på nettet, og det kan
faktisk være ganske god læsning.
Navnet "blog" er en forkortelse for weblog, dvs. en log på
webbet eller en dagbog på nettet. Ordbogen om "log":

I. log sb tømmerstok, bjælke; brændeknude;
(mar) (fartmåler): log;
(journal): logbog, dagbog;
(edb) journal, log;
[heave the log] (mar) logge;
[sleep like a log] sove som en sten.
II. log vb hugge tømmer; rydde (skov); fælde;
(mar) indføre i logbog;
(fig) notere ( fx please log my order for ...);
tilbagelægge ( fx log 10,000 miles);
gennemføre;
(edb) logge;
(geol) logge (måle og optegne måleresultater).
log. fk logarithm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-10-03 16:15

> [...]
> gennemføre;
> (edb) logge;
> (geol) logge (måle og optegne måleresultater).

Kanonsvar, Henrik ;-D

Preben har også forklaret, og nu slår det mig at jeg selv lige har læst
en "blog", nemlig da jeg læste om at Spiren var landet hos Janus og
frue. Det må da være en blog, ikke?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Per Madsen

Dato : 05-10-03 11:31

> F.eks. iBlog
>
> Ellers kig lige lidt tilbage i dk.edb.mac
> Vi snakkede om det for en uge eller 2 siden
>
> /Preben

Jeg vil lede lidt så

Forresten,- iBlog kan da kun uploade til .mac, kan den ikk'?

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-03 12:30

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Forresten,- iBlog kan da kun uploade til .mac, kan den ikk'?

Jeg har ikke selv prøvet det, men så vidt jeg kan se, kan man publishe
lokalt på sin egen computer og derefter overføre alle filerne til den
server, man ønsker. Det er vel meget godt. Men det ser ud til at være
mest integreret med iDisk/.Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-10-03 14:52

>Men det ser ud til at være
> mest integreret med iDisk/.Mac.

På ingen måde. Den har intet med iLife at gøre.
Endnu da

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-03 15:13

> På ingen måde. Den har intet med iLife at gøre. Endnu da

Aaaarhhh, er det nu også rigtigt. Som jeg skriver, kan iBlog sagtens
bruges på anden måde, men det er da iDisk, der nævnes først og som
umiddelbart kan bruges uden yderligere indtastninger. Jeg kan citere fra
hjemmesiden hos Lifli Software (er det fynsk?):

"iblog will create the complete set of html files and directory
structure and launch your default web browser to preview the locally
published pages. With a single click on the publish button you can
publish your blogs to your iDisk. Optionally you can copy the entire
folder of locally published pages to your own web server. "
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-10-03 23:13

> Aaaarhhh, er det nu også rigtigt.

Ja, det er.

> [...]
> publish your blogs to your iDisk. Optionally you can copy the entire
> folder of locally published pages to your own web server. "

En naturlig konsekvens af, at Apple har købt og forærer licencer væk til
dot.mac betalere.

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-10-03 12:49

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Jeg vil lede lidt så
>
> Forresten,- iBlog kan da kun uploade til .mac, kan den ikk'?

Absolut ikke - jeg bruger den på egen hjemmeside - og har kun rosende
ord til overs (har slet ikke .mac-konto)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Per Madsen

Dato : 05-10-03 14:42

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Absolut ikke - jeg bruger den på egen hjemmeside - og har kun rosende
> ord til overs (har slet ikke .mac-konto)
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Alletiders,- tak for hjælpen til alle

Fra : Per Madsen

Dato : 05-10-03 18:53

> Alletiders,- tak for hjælpen til alle

Jeg har fundet et stykke sw, der hedder Kung-Log som er freeware,- den
vil jeg lige kigge på også.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-10-03 08:24

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Nogen der kan anbefale noget der er let at gå til, og som kan speede
> tingene lidt op...

Jeg kan på det varmeste anbefale iBlog - havde aldrig prøvet det før -
det kørte med dets samme, og så er den genial til at uploade nye filer
mv.

-- men som Preben B N skriver, så var der for ca en uge siden lidt
skriveri her i gruppen om det

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-10-03 13:15

> [...]

> Jeg kan på det varmeste anbefale iBlog - havde aldrig prøvet det før -
> det kørte med dets samme, og så er den genial til at uploade nye filer

Spørgsmålet om/hvornår det bliver AppleSoftware
Alene navnet!

<http://www.lifli.com/>

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-10-03 13:59

> Spørgsmålet om/hvornår det bliver AppleSoftware
> Alene navnet!

Apple giver i hvertfald iBlog væk til .mac kunder!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-10-03 16:11

> Apple giver i hvertfald iBlog væk til .mac kunder!

Just my point

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-10-03 16:28

> Apple giver i hvertfald iBlog væk til .mac kunder!

Lad os håbe at Sarat (den inder, som har programmeret) bliver ved at yde
lige så fin support, som jeg har fået

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie