Luksusproblem: Panik-knap???
Fra : Thomas (8260)

Dato : 02-10-03 16:35

Hejsa alle I flinke mac-med-mennesker.

For første gang siden jeg konverterede, oplevede jeg hvor mac'ens mange
"muskler" kan være et problem.

Jeg sad og markerede lidt forskellige filer. Pdf, sit, dmg samt diverse.
På en af filerne kom jeg til at dobbeltklikke... arggg... Mac'en
begyndte nu uden problemer at afvikle -alle- filerne uden brok.

Hvor sidder panik-knappen i sådan en situation?

Det tog en krig at klikke "nej" og "luk" til alle de mystiske ting jege
havde fået åbnet.

Det var lige en dejlig mac-historie. Til sammenligning ville min pc med
garanti have crashet.

Thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 02-10-03 18:33

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> [...]
> havde fået åbnet.
>
> Det var lige en dejlig mac-historie. Til sammenligning ville min pc med

LOL hvis jeg kommer til at åbne programmer/doc. som jeg egenligt
ikke, force quiter jeg nogen gange i stedet for at vente på at de åbner,
ved ikke hvor sundt det er :)

Den hurtigste måde at forcequite enkelte programmer på syntes jeg er at
holde "alt" nede mens jeg trykker på ikon'et i dock'en...
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Storm

Dato : 02-10-03 20:58

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
>
> Den hurtigste måde at forcequite enkelte programmer på syntes jeg er at
> holde "alt" nede mens jeg trykker på ikon'et i dock'en...

Sådan en "Stop alt - hold inde nu"-knap har jeg også tit brug for.
Og altid når jeg har travlest, det er jo i de situationer man kommer til
at sætte for meget igang.

Men det findes ikke?
Jeg forsøger med Alt punktum - Esc - og hvad jeg nu kan finde på. Det
ender med jeg finder en anden maskine mens min egen raser ud.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas (8260)

Dato : 03-10-03 07:20

> [...]
> Jeg forsøger med Alt punktum - Esc - og hvad jeg nu kan finde på. Det
> ender med jeg finder en anden maskine mens min egen raser ud.

Hehe...
Der er selvfølgelig altid "power off" - men så skal man være ualmindelig
hårdkogt.

Alt + Punktum + Esc - den kender jeg ikke.
Hvad er det til?

Thomas
PS: bær over med mig - jeg er kun en konverteret mac-mand.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 03-10-03 07:28

> [...]
> Hvad er det til?
>
> Thomas
> PS: bær over med mig - jeg er kun en konverteret mac-mand.

Så er det nok på plads med en oversigt over hvad man kan gøre med sit
tastatur:
<http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thomas (8260)

Dato : 03-10-03 08:42

Konge! - En ny verden har åbnet sig for mig.
Takker

Thomas
PS: er ikke helt dum - kender da nogle få genveje

Fra : Jonas Christensen

Dato : 03-10-03 20:44

> Så er det nok på plads med en oversigt over hvad man kan gøre med sit
> tastatur:
> <http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html>

- og så siger man, at en Mac er mere brugervenlig end en pc... :)

- Jonas

Fra : Anders Hedegren

Dato : 05-10-03 15:37

Jonas Christensen <jonas@REMOVEzaf.dk> wrote:

> - og så siger man, at en Mac er mere brugervenlig end en pc... :)
>
> - Jonas

Det er den også. På en PC er man tit NØDT til at kende en masse sære
genveje mens man på Mac ikke behøver at kende dem medmindre man er en
erfaren bruger.

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 05-10-03 08:32

Nina Storm skrev:

> Sådan en "Stop alt - hold inde nu"-knap har jeg også tit brug for. Og
> altid når jeg har travlest, det er jo i de situationer man kommer til at
> sætte for meget igang.
>
> Men det findes ikke?

Hvis en proces viser et vindue med forløbet, vises jo gerne en
"Annuller"-knap, hvor man kan afbryde processen. Ofte virker [æble]-[.]
også. Men langtfra altid ...

Problemet er, at hvis en proces afbrydes, så bør der som regel "ryddes
op" efter processen. Men det er kun processen selv, der kan vide,
hvordan der skal ryddes op (og hvad der eventuelt derefter skal
fortsættes med). Det betyder, at styresystemet (Mac OS) ikke bør afbryde
processen, men at processen selv bør indeholde en metode til at afbryde
den. Der er med andre ord ikke en generel metode til at afbryde
processer.

Man har så den mulighed, at man kan afbryde en proces alligevel - men
med risiko for, at der ikke bliver "ryddet pænt op", og at andre data
går tabt, fordi man så at sige afslutter "for meget". Det kan f.eks.
være, at man ikke bare afbryder det, som et program er i gang med, men
at man afbryder hele programmet. Det gøres ved at taste
[alt]-[æble]-[esc].

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Storm

Dato : 06-10-03 21:24

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> processen, men at processen selv bør indeholde en metode til at afbryde
> den. Der er med andre ord ikke en generel metode til at afbryde

Tak.

> [...]
> være, at man ikke bare afbryder det, som et program er i gang med, men
> at man afbryder hele programmet. Det gøres ved at taste

I de situationer jeg tænkte på får jeg slet ikke lov til nogetsomhelst.
Tastaturet reagerer tilsyneladende ikke. Det er vel simpel
overstressning, så kan jeg enten vente eller tage power-knappen, intet
andet. Derfor kan jeg godt bruge første del af din forklaring.
Processerne skal selv rydde op inden de afbryder, det skal systemet ikke
bestemme for dem. Udstrakt grad af selvstyre
Det er nok klogest ikke at sætte så meget igang, at jeg kommer dertil.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas (8260)

Dato : 06-10-03 06:52