USB 2 oplysning
Fra : Henrik

Dato : 02-10-03 10:22

Da jeg stadig syns at Firewire kabinetter er for dyre, fik jeg lige en idé.
Jeg tog min Kones Noname USB2 kort ud af hendes PCér og satte det over i min
G4 med OSX 2.8. Bingo virker perfekt. Har prøvet forskellige diske,
tastatur, soundsticks og en USB2 Epson Printer. Har prøvet USB2 kabinet fra
Zitech som næsten ikke siger en lyd, det er dog ikke et Oxford chips der i,
men det virker og det billigt.

Selve Pci kortet er her fra: http://www.bafo.com.tw/product.htm
BF-462 og koster under 200 kr. Hvis jeg husker rigtigt.

Jeg tror at flere andre USB2 PCI kort til PC også dur til Mac?

Andre der har prøvet lignende.

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 02-10-03 10:53

On 02/10/03 11:22, in article BBA1BAE6.224E2%homeedit@jobber.dk, "Henrik"
<homeedit@jobber.dk> wrote:

> [...]
> BF-462 og koster under 200 kr. Hvis jeg husker rigtigt.
>
> Jeg tror at flere andre USB2 PCI kort til PC også dur til Mac?

Jeg tror jeg var lidt for hurtigt med at sige det virker perfekt!

Jeg monteret den disk der sidder i mit Firewire kabinet og satte over i USB2
kabinettet fra Zitech og prøvet at kopiere 1 mappe med 500mb filer i, det
tog 40sec. Disken tilbage i Firewire kabinettet og prøve det med samme fil,
det tog kun 15 sec. Hmmmmm. 12.5mb sec mod 33.3 mb i sec. Forskellen er for
for stor, er det så Chips sættet i kabinettet eller er det PCI kortet der
laver vrøvl? Nu flytter jeg PCI kortet tilbage i Pcen og flytte den samme
mappe over på Pcen og prøver at kopiere denne med samme fremgangsmåde.

Ingen tvivl om at PCI kortet er hurtigere en den indbygget USB 1.1 i Macen
men forskellen er for stor mellem USB2/ Firewire.

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 02-10-03 11:49

Har nu prøvet i PCen,

Kopieret den samme fil til C drevet fra Zitech kabinet med Maxtor disk i,
det tog 42 Sec. Samme fil fra anden USB kabinet med Oxford Chipssæt i og en
WD disk det tog 40 Sec. Kopiere samme fil mellem de tog USB diske tog 65
sec. På Macen med samme fil mellem 2 Firewire kabinetter med samme diske tog
det kun 37 sec.

Hmmmmm

Henrik

Fra : Lars Wiberg

Dato : 02-10-03 14:29

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> WD disk det tog 40 Sec. Kopiere samme fil mellem de tog USB diske tog 65
> sec. På Macen med samme fil mellem 2 Firewire kabinetter med samme diske

Selv om USB 2.0 på papiret er hurtigere end Firewire i og med USB 2.0 kører
480 Mbit og Firewire kører 400 Mbit, så er FireWire bedre i stand til at
holde en vedvarende bitstrøm. USB 2.0 (og 1.1 for den sags skyld) halter
lidt på det punkt.

Det er i hvert fald det jeg i sin tid fandt frem til

--
Lars Wiberg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-03 15:31

Hej Henrik

Det bekræfter jo blot den diskussion, der var her i gruppen for godt et års tid
siden, hvor jeg ihvertfald påstod, at USB 2.0 ikke er så hurtig som alm.
Firewire. Jeg har hørt andre sige det samme - også PC brugere.

Jeg har desværre ingen eksterne USB / FW diske endnu, så jeg kan ikke give
tilsvarende data fra mit PowerForce Combo USB 1.1/2.0/FW kort... men
umiddelbart vil jeg vurdere, at det vil give samme resultat, som du er kommet
frem til.

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik

Dato : 03-10-03 08:28

On 02/10/03 16:30, in article 3F7C3685.C466C795@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> umiddelbart vil jeg vurdere, at det vil give samme resultat, som du er kommet

Tak for dit svar Erik,

Jeg har fået en ven til at prøve det samme vedr. USB2. Så det er en klar
bekræftelse for mig at USB2 er noget langsommer end Firewire 400. Jeg prøvet
at kopiere fra en Firewire disk til 2 andre, de har stort set samme
hastighed, men på USB2 meget meget langsommere, så hvis man har planer om at
lægge SCSI på hylden pga. af den høje pris på diske så er det ikke USB2 man
skal vælge som alternativ, og måske heller ikke FW 400. Det bliver lidt
spændende at se SATA som ekstern disk som er godt på vej til PC, mon ikke
der kommer et PCI kort med ekstern forbindelse til Mac? Eller at samme kort
passer til Mac!.

Henrik

Fra : Terje Rydland

Dato : 02-10-03 14:33

> [...]

> Ingen tvivl om at PCI kortet er hurtigere en den indbygget USB 1.1 i Macen
> men forskellen er for stor mellem USB2/ Firewire.

Ikke nødvendigvis. USB2 har en teoretisk hastighet på 480 Mbps mot 400
Mbps på FireWire. Imidlertid er USB-protokollen ikke spesielt avansert
og jeg har sett tester der FW er 2-3X raskere enn USB2.
Du må forvente at FW er minst dobbelt så rask som USB2 i praksis.

Terje