/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Spinning ball of death
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 12-04-01 14:04

Jeg har også lige instaleret (de sidste to dage) Min erfaring er
overraskende postiv mht. hastigheden på min iBook 466/192MB.

Web browsing er en fornøjelse i OmniWeb, den er lynhurtig (også i
forhold til Wintel) og endelig blevet stabil.

Mail er god

Jeg mangler bare en kaldender og _ordenlig_ newsreader! MacSOUP går død
efter et par indlæg, når den skal hente og sende under Classic.
MtNewswacher og Tooth er ikke mig

Mht "spinning-ball-of-death" [s-b-o-d] oplevede jeg i går aftes at jeg
måtte resette maskinen idet alle programmer incl. Finder udviste
"s-b-o-d".

Det begyndte i Omniweb hvor jeg havde omkring 30-40 vinduer åbne hvilket
selvfølgelig betød at der skulle swappes til disk. Jeg ville ikke slå
Omniweb ihjel, da jeg endnu ikke havde læst dem alle og ikke ville ringe
op en gang til.
Derfor åbnede jeg Processviewer og lukkede alle andre programmer end
Omniweb og Finder, hvilket ikke hjalp, så jeg lod omniweb arbejde i en
halv før Finder også udviste "s-b-o-d"
Efter begge programmer i to timer havde udvist "s-b-o-d " og jeg stadig
ikke kunne få en ctrl+alt+esc op (jeg kunne jo ikke komme til terminalen
for at slå en af prcessorene ihjel derfra) forsvandt min toldmidighed og
jeg gav op, ctrl+cmd+start!

Efter genstarten blev jeg selvfølgelig nysgerrig for at se hvilken
process der var tale om i system.log - den havde forsøgt at swappe til
disk (ca. én GB fri ved start) uden det kunne lade sig gøre.
En anden gang slå jeg bare sådan en process ihjel, og ønsker mig en
tastatur genvej som i linux, hvor jeg kan droppe direke i shell uden om
et terminalprogram som jeg alligevel ikke kan få fat i

NB. er verbose-mode (start+V) og Singleuser (start+S) fjernet fra
Release versionen? Begge dele virkede da i PB.

Og sidst men ikke mindst nogen der kender en "læs-let-bog" eller
"læs-let-webside" med introduktion til Darwin/BSD Unix-delen i MAc OS X

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

 
 
Thomas Bjørn Anderse~ (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 12-04-01 14:20

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Mail er god

Nej.

> Jeg mangler bare en kaldender og _ordenlig_ newsreader! MacSOUP går død
> efter et par indlæg, når den skal hente og sende under Classic.
> MtNewswacher og Tooth er ikke mig

Emacs/Gnus virker
> NB. er verbose-mode (start+V) og Singleuser (start+S) fjernet fra
> Release versionen? Begge dele virkede da i PB.

Command-s og Command-v virker for mig.

> Og sidst men ikke mindst nogen der kender en "læs-let-bog" eller
> "læs-let-webside" med introduktion til Darwin/BSD Unix-delen i MAc OS X

www.darwinfo.org har nogle gode ting. Unix for dummies er een
læs-og-smid-væk bog om introduktion til Unix.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Morten Reippuert Knu~ (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 12-04-01 15:46

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> > Mail er god
>
> Nej.

hvorfor synes du ikke det?

> > Jeg mangler bare en kaldender og _ordenlig_ newsreader! MacSOUP går død
> > efter et par indlæg, når den skal hente og sende under Classic.
> > MtNewswacher og Tooth er ikke mig
>
> Emacs/Gnus virker

hmm, i sin tid da betaen kom prøvede jeg efter Jan's anvisninger, men
enten fandt jeg aldrig rigtig ud af det og ellers var det bare
ubrugervenligt. Jeg venter på Suppen...

> > NB. er verbose-mode (start+V) og Singleuser (start+S) fjernet fra
> > Release versionen? Begge dele virkede da i PB.
>
> Command-s og Command-v virker for mig.

Gud, er det cmd+s/v? det er længe siden jeg legede med betaen...

> > Og sidst men ikke mindst nogen der kender en "læs-let-bog" eller
> > "læs-let-webside" med introduktion til Darwin/BSD Unix-delen i MAc OS X
>
> www.darwinfo.org har nogle gode ting. Unix for dummies er een
> læs-og-smid-væk bog om introduktion til Unix.

Den må jeg prøve at opdrive, er det et af de små hæfter der fås i
kioskerne eller en rigtig bog?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Thomas Bjørn Anderse~ (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 12-04-01 15:57

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:
>
> > > Mail er god
> >
> > Nej.
>
> hvorfor synes du ikke det?

Som IMAP klient er den totalt ubruglig til alt andet end absolut det
mest primitive.

> > > Og sidst men ikke mindst nogen der kender en "læs-let-bog" eller
> > > "læs-let-webside" med introduktion til Darwin/BSD Unix-delen i MAc OS X
> >
> > www.darwinfo.org har nogle gode ting. Unix for dummies er een
> > læs-og-smid-væk bog om introduktion til Unix.
>
> Den må jeg prøve at opdrive, er det et af de små hæfter der fås i
> kioskerne eller en rigtig bog?

Det er en rigtig bog. Der er så mange, der har lånt min, at jeg ikke
er klar over hvem der har den (og jeg er egenligt også ligeglad), men
den burde kunne fåes billigt brugt et eller andet sted.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Morten Reippuert Knu~ (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 12-04-01 20:58

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> > > > Mail er god
> > >
> > > Nej.
> >
> > hvorfor synes du ikke det?
>
> Som IMAP klient er den totalt ubruglig til alt andet end absolut det
> mest primitive.

Apropos, fra min mac.com mailbox får jeg daglig besked om at jeg er over
de 5MB den må indholde på trods af at jeg slet ikke har mail liggende -
kan det være et index mail.app lægger der? I så fald hvordan katten får
jeg slettet det?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Thomas Boelskifte (13-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Boelskifte


Dato : 13-04-01 22:31

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> > Command-s og Command-v virker for mig.

> Gud, er det cmd+s/v? det er længe siden jeg legede med betaen...

Det blev ændret efter betaen, så du er ikke forkalket endnu


Mojn, Thomas



--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Jan Oksfeldt Jonasen (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 14-04-01 20:42

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> hmm, i sin tid da betaen kom prøvede jeg efter Jan's anvisninger, men
> enten fandt jeg aldrig rigtig ud af det og ellers var det bare
> ubrugervenligt. Jeg venter på Suppen...
>
Jeg venter selv på Cocoa MacSOUP eller xemacs, hvordan får man fat i
"menu'erne" i den "almindelige" emacs?

> Den må jeg prøve at opdrive, er det et af de små hæfter der fås i
> kioskerne eller en rigtig bog?

Stort set alle linux begynder bøger vil kunne bruges lige så vel. Kig
evt. forbi http://www.sslug.dk/linuxbog/, det er en flok venlige
mennesker som skriver gode bøger (om linux), men kommandoer og
indstillingsfiler til programmer, er stort set de samme.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Thomas Bjørn Anderse~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 14-04-01 20:54

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Jeg venter selv på Cocoa MacSOUP eller xemacs, hvordan får man fat i
> "menu'erne" i den "almindelige" emacs?

Normalt kan man trykke F10, men det virker bare ikke i terminal.app
(som så meget andet). I stedet kan du taste esc x tmm-menubar
<return>, og evt. binde funktionen tmm-menubar til noget lidt mere
fornuftigt. Allerbedst ville det selvfølgeligt være, at finde en
emacs der ikke kører i tty mode.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Jan Oksfeldt Jonasen (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 14-04-01 21:46

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Normalt kan man trykke F10, men det virker bare ikke i terminal.app
> (som så meget andet). I stedet kan du taste esc x tmm-menubar
> <return>, og evt. binde funktionen tmm-menubar til noget lidt mere
> fornuftigt. Allerbedst ville det selvfølgeligt være, at finde en
> emacs der ikke kører i tty mode.

Menuvalg af den vej kunne jeg desværre ikke få til at virke. Har du
iøvrigt fået XonX i funktion?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Thomas Bjørn Anderse~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 14-04-01 23:02

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Menuvalg af den vej kunne jeg desværre ikke få til at virke. Har du
> iøvrigt fået XonX i funktion?

Ja, det var bare et CVS'e seneste udgave af XFree86 og lave en make
World; make install

XonX er blevet lagt ned i Xfree86.

Herefter skal du blot skrive
startx -- -quartz
i en terminal.
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Jan Oksfeldt Jonasen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 15-04-01 01:55

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Ja, det var bare et CVS'e seneste udgave af XFree86 og lave en make
> World; make install
>
Jeg har virkeligt aldrig haft stort held med cvs versioner af noget som
helst. Heldigvis fik jeg de prekompilerede til at virke her til aften,
er netop nu igang med at få xemacs op at køre.

> Herefter skal du blot skrive
> startx -- -quartz

Det gærnser til unix nørdens våde drøm

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Morten Reippuert Knu~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-04-01 22:04

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> > hmm, i sin tid da betaen kom prøvede jeg efter Jan's anvisninger, men
> > enten fandt jeg aldrig rigtig ud af det og ellers var det bare
> > ubrugervenligt. Jeg venter på Suppen...
> >
> Jeg venter selv på Cocoa MacSOUP

suk... pt rebooter jeg for at henet/sende news, da jeg ikke kan få
Suppen til at at forbinde via Mac OS X's ppp.

Af samme årsag undlod jeg i går at komme i klammeri med Martins lille
A/V trold.

> eller xemacs, hvordan får man fat i
> "menu'erne" i den "almindelige" emacs?

hmm har prøvet, uden resultat kunne du eller Thomas i øvrigt ikke
tænke jer at skrive en lille vejledning i hvordan man får emacs op og
køre på en given newsserver, abonere på dk.edb.mac osv?

Da betaen kom, fik jeg rent faktsik emacs/gnus op og køre og hente
indlæg fra sunsite men jeg må ærlig talt indrømme, at jeg i dag slet
ikke husker hvordan.. og jeg synes ikke atkunne finde nget om gnus i
"man emacs"

> > Den må jeg prøve at opdrive, er det et af de små hæfter der fås i
> > kioskerne eller en rigtig bog?
>
> Stort set alle linux begynder bøger vil kunne bruges lige så vel. Kig
> evt. forbi http://www.sslug.dk/linuxbog/, det er en flok venlige
> mennesker som skriver gode bøger (om linux), men kommandoer og
> indstillingsfiler til programmer, er stort set de samme.

også tak til dig.

Jeg er dog så småt gået i gang med "man" i alfabetisk rækkefølge samt
søgning med "apropos" i én terminal og prøve skidtet af i en anden.
forløbig nøjes jeg med dette, da det på en eller anden måde synes mere
overskueligt end en hel bog.

Jeg er vitterligt overrasket over hvor god dokumentationen er i UNIX;
Jeg ender nok med at finde rundt i komandolinien i bedste The-Matrix
stil... De gang jeg har rodet med Linux, har jeg ikke gidet at sætte mig
ind hvorledes man arbejder med komandolinien, da min lyst til at hoppe
tilbage i Mac OS altid har været for stor, men nu hvor jeg noget nær er
tvunget til det går det overraskende godt... og jeg synes tilmed at det
er interessant.

Det er tungt men går man slavisk frem, kan man få undersøgt en stor del
at komandolinie programmerne - enkelte kan jeg endda allerede se er
megget lettere via komandolinien end via GUI, eks kill, top, wget
(feeeeeeeed), gnutar, gzip, vm_stat, netstat, ping osv. - også synes
disse langt mere stabile og mindre resucekrævende via komandolinien.
Filhåndtering og text-redigering er dog stadig for besværligt i forhold
til GUI.

NB. kunne egenlig ikke sætte en newsserver op i komandolinien, der
henter indlæg, når man er on-line og så tappe denne lokalt med MacSOUP
(classic) eller NewsWacher (carbon)?
Findes et sådan program allerede i Apples BSD distribution, eller kan
man hente det et eller andet sted (færdig komplieret!) og instalere det?

Jeg har fundet info om to afarter af newsreaderen "tin" til Darwin, men
begge synes at være døde links

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Martin Edlich (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 14-04-01 22:09

In article <1ervktk.wnwm6m1iuwb5sN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Af samme årsag undlod jeg i går at komme i klammeri med Martins lille
> A/V trold.

????

--
MVH
Martin Edlich (5)

Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Morten Reippuert Knu~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-04-01 22:30

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> > Af samme årsag undlod jeg i går at komme i klammeri med Martins lille
> > A/V trold.
>
> ????

Jesper Kollerup Jensen fra G4 733 i går...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Jesper Kollerup Jens~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kollerup Jens~


Dato : 14-04-01 23:06


"Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> wrote in message
news:1ervnrl.1i9kibo19dpye5N%reippuert@mac.com...
> Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:
>
> > > Af samme årsag undlod jeg i går at komme i klammeri med Martins
lille
> > > A/V trold.
> >
> > ????
>
> Jesper Kollerup Jensen fra G4 733 i går...

Hey, jeg er ikke nogen AV-tingest og for ung til at være en trold!

Jeg roder med noget grafik til Tv-produktioner og desuden
webdesign og tilhørende programmering (PHP/SQL) og lidt
DTP.

Iøvrigt er jeg ikke lille og bestemt heller ikke "Martins".

Skal vi slås?

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen



Martin Edlich (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 14-04-01 23:26

In article <9bahih$gif$1@sunsite.dk>,
"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Skal vi slås?

Har du stadigvæk den ene arm bundet på ryggen?

--
MVH
Martin Edlich (4)

Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jesper Kollerup Jens~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kollerup Jens~


Dato : 14-04-01 23:37

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote in message
news:newsspam2-CD6A9C.00261815042001@tnews.inet.tele.dk...
> In article <9bahih$gif$1@sunsite.dk>,
> "Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote:
>
> > Skal vi slås?
>
> Har du stadigvæk den ene arm bundet på ryggen?

Næh... jeg sidder med Windows lige nu udstyret med Wacom
dart-pile og et par løse Cd-rom drev og harddiske hvis det skal
føre til ballistisk krigsførsel.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen



Martin Edlich (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 14-04-01 23:25

In article <1ervnrl.1i9kibo19dpye5N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jesper Kollerup Jensen fra G4 733 i går...

Der var vel ikke ligefrem lagt op til klammeri, men bare en stakkel der
trængte til at se lyset

--
MVH
Martin Edlich (4)

Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Morten Reippuert Knu~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-04-01 03:44

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Der var vel ikke ligefrem lagt op til klammeri, men bare en stakkel der
> trængte til at se lyset

ok jeg glemete

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Thomas Bjørn Anderse~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 14-04-01 23:23

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> hmm har prøvet, uden resultat kunne du eller Thomas i øvrigt ikke
> tænke jer at skrive en lille vejledning i hvordan man får emacs op og
> køre på en given newsserver, abonere på dk.edb.mac osv?

Mest spændende er det, at starte emacs og taste
Control-H i m gnus <return>
og så gå i gang med at læse.

Ellers, lav en tekstfil i dit hjemmekatalog (hjemmemappe?), med navnet
..gnus

;----------------------- .gnus start------------------------
(setq gnus-select-method '(nntp "news.sunsite.dk"))
(setq
gnus-use-generic-from t
;; ask news server for new groups...
gnus-check-new-newsgroups 'ask-server

;; ...so don't keep a list of the killed ones...
gnus-save-killed-list nil

;; ...and kill the zombies generated because of this before we save
gnus-save-newsrc-hook 'gnus-group-kill-all-zombies

;; We want to be asked about subscribing to new groups
gnus-subscribe-newsgroup-method 'gnus-subscribe-interactivel
gnus-subscribe-options-newsgroup-method (function
gnus-subscribe-interactively)
;; prefetch articles
gnus-asynchronous t

;; probably doesn't work...
gnus-use-cross-reference t

;; that's big
gnus-large-newsgroup 200

;; where to get faqs
gnus-group-faq-directory "/ftp@sunsite.auc.dk:/pub/usenet/"
(add-hook 'gnus-group-mode-hook 'gnus-topic-mode)

(add-hook 'gnus-article-display-hook 'gnus-article-highlight-citation)

(add-hook 'message-send-news-hook 'gnus-score-followup-thread)
(defun my-cite-hook ()
"Removes signatures from citations.
Posted on gnus.emacs.help by Greg Kedge<gkedge@ycc.Kodak.COM>"
(save-excursion
(if (re-search-forward "^-- $" nil t)
(progn
(beginning-of-line)
(delete-region (point) (mark t))))))

(defun tms-strip-sigfile (start end)
;; From: Toby Speight <Toby.Speight@digitivity.com>
;; Subject: Re: Signature delimiter (dash dash space)
;; Newsgroups: gnu.emacs.gnus
;; Date: 16 Jan 1998 19:06:20 +0000
;; Sender: tms@plato.ansa.co.uk
;; Message-ID: <s8oh1cxmqb.fsf@plato.ansa.co.uk>
(interactive "r")
(goto-char end)
;; first remove trailing blank lines
(skip-syntax-backward "-")
(let ((sig-end (point))
(sig-start (re-search-backward "\n-- *\n" start t)))
(and sig-start
; 4-line sigblock + "\n-- \n"
(2 lines)
(<= (count-lines sig-start sig-end) 6)
(y-or-n-p "Strip signature? ")
(delete-region sig-start end))))

(defun tms-strip-sigfile-noninteractive-wrapper ()
""
(save-excursion
(let ((mark-active t))
(tms-strip-sigfile (point) (mark 'force)))))

(add-hook 'sc-pre-hook 'tms-strip-sigfile-noninteractive-wrapper)

;----------------------- .gnus slut ------------------------

Jeg ved godt, at det ser lidt voldsomt ud, men det er min egen .gnus
og jeg har ikke lige klippet i den

Start nu emacs og skriv <ESC>x gnus<return>

> Da betaen kom, fik jeg rent faktsik emacs/gnus op og køre og hente
> indlæg fra sunsite men jeg må ærlig talt indrømme, at jeg i dag slet
> ikke husker hvordan.. og jeg synes ikke atkunne finde nget om gnus i
> "man emacs"

Ja, emacs dokumentation ligger i texinfo format, som er synligt i
emacs. Normalt ville du kunne bladre rundt info siderne med musen,
men det er jo som bekendt ikke muligt med Apples standard
installation.

> NB. kunne egenlig ikke sætte en newsserver op i komandolinien, der
> henter indlæg, når man er on-line og så tappe denne lokalt med MacSOUP
> (classic) eller NewsWacher (carbon)?

Jo da. Der findes f.eks. leafnode, der henter grupper du er
interesseret i, og så leger nntp server for din lokale nyhedsklient.
Prøv at søge på nntp på http://freshmeat.net. Advarsel: Jeg ved ikke
hvor nemt det er at få til at køre på Darwin/Mac OS X.

> Findes et sådan program allerede i Apples BSD distribution, eller kan
> man hente det et eller andet sted (færdig komplieret!) og instalere det?

Hmmm

Jeg sidder lige og fedter lidt med emacs og XFree86 på Darwin. Der er
lidt bøvl med tastaturlayoutet, så tastetryk bliver ikke registreret i
X Serveren.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Morten Reippuert Knu~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-04-01 03:44

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> > hmm har prøvet, uden resultat kunne du eller Thomas i øvrigt ikke
> > tænke jer at skrive en lille vejledning i hvordan man får emacs op og
> > køre på en given newsserver, abonere på dk.edb.mac osv?
>
> Mest spændende er det, at starte emacs og taste
> Control-H i m gnus <return>
> og så gå i gang med at læse.

jeg må helere komme i gang...

> Ellers, lav en tekstfil i dit hjemmekatalog (hjemmemappe?), med navnet
> .gnus
>
> ;----------------------- .gnus start-- [klip]

> Jeg ved godt, at det ser lidt voldsomt ud, men det er min egen .gnus
> og jeg har ikke lige klippet i den
>
> Start nu emacs og skriv <ESC>x gnus<return>

tak, nu dæmrer det for mig. I sin tid var det noget lignende jeg fiflede
med - både i PB og på en afdanket 486 som linux router.

> > NB. kunne egenlig ikke sætte en newsserver op i komandolinien, der
> > henter indlæg, når man er on-line og så tappe denne lokalt med MacSOUP
> > (classic) eller NewsWacher (carbon)?
>
> Jo da. Der findes f.eks. leafnode, der henter grupper du er
> interesseret i, og så leger nntp server for din lokale nyhedsklient.
> Prøv at søge på nntp på http://freshmeat.net. Advarsel: Jeg ved ikke
> hvor nemt det er at få til at køre på Darwin/Mac OS X.

Det må jeg se på, det var vidst lige det jeg tænkte på.

> > Findes et sådan program allerede i Apples BSD distribution, eller kan
> > man hente det et eller andet sted (færdig komplieret!) og instalere det?

> Jeg sidder lige og fedter lidt med emacs og XFree86 på Darwin. Der er
> lidt bøvl med tastaturlayoutet, så tastetryk bliver ikke registreret i
> X Serveren.

det er godt - så har vi andre nogen til at lave det hårde arbejde
Bruger du egenlig Darwin eller Mac OS X?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Thomas Bjørn Anderse~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 15-04-01 12:19

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> > Jeg sidder lige og fedter lidt med emacs og XFree86 på Darwin. Der er
> > lidt bøvl med tastaturlayoutet, så tastetryk bliver ikke registreret i
> > X Serveren.
>
> det er godt - så har vi andre nogen til at lave det hårde arbejde


Det viste sig, at der er problemer med PowerBooks og iBooks. Man kan
genstarte sin computer, og så virker alting, og somme tider kan man
vare heldig at få xmodmap til at lave et nyt keymap. Fejlen står som
nummer 411000(ca) på XonXs sourceforge side :)

Jeg kan ikke få emacs til at virke under Xdarwin. Den dør i et kald
til X serveren. Det var i øvrigt nemmest at checke emacs ud fra
apples CVS repository, så det har muligvis noget med det at gøre.

> Bruger du egenlig Darwin eller Mac OS X?

Jeg bruger Mac OS X nu. Darwin er vældigt, og det er interessant at
kunne kigge koden igennem, men jeg er også nødt til at lave lidt
arbejde på iBook'en, så jeg bruger Mac OS X.
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Jan Oksfeldt Jonasen (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 16-04-01 00:52

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Jeg kan ikke få emacs til at virke under Xdarwin. Den dør i et kald
> til X serveren. Det var i øvrigt nemmest at checke emacs ud fra
> apples CVS repository, så det har muligvis noget med det at gøre.
>
Jeg fik endelig xfree op at køre, hentede derefter xemacs fra
http://www.stanford.edu/~parker42/xemacs.html. Efter læst instruktion
kompilerede den out-of-the-box. Jeg har dog endnu ikke fattet, hvordan
jeg får hentet nogle af de essentielle packages som gnus og rmail, der
er dog også kun brugt 10 minutter på det.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Thomas Boelskifte (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Boelskifte


Dato : 15-04-01 00:45

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg er dog så småt gået i gang med "man" i alfabetisk rækkefølge samt
> søgning med "apropos" i én terminal og prøve skidtet af i en anden.
> forløbig nøjes jeg med dette, da det på en eller anden måde synes mere
> overskueligt end en hel bog.

Ja, jeg er begyndt at lægge alle små Unix/OS X tips ind i en FileMaker
database, så jeg altid kan finde dem igen


> Det er tungt men går man slavisk frem, kan man få undersøgt en stor del
> at komandolinie programmerne - enkelte kan jeg endda allerede se er
> megget lettere via komandolinien end via GUI, eks kill, top, wget
> (feeeeeeeed), gnutar, gzip, vm_stat, netstat, ping osv. - også synes
> disse langt mere stabile og mindre resucekrævende via komandolinien.

wget, vm_stat og netstat ... er hermed arkiveret med "todo" status,
altså noget der skal prøves når jeg booter i X næste gang

Tak!

Forresten, online man pages:

<http://www.osxfaq.com/man/>

Mojn, Thomas

(tsk tsk og mig der tilbringer det meste af min arbejdsdag i et Unix
miljø kender ikke engang ret meget til det, kun SQL)


--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Thomas Bjørn Anderse~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 15-04-01 00:56

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> wget, vm_stat og netstat ... er hermed arkiveret med "todo" status,
> altså noget der skal prøves når jeg booter i X næste gang

Faktisk har Mac OS X som standard "network utility", som er et ret
pænt GUI til alle kommandolinierne om alt hvad der har med netværket
at gøre. Prøv det, prøv det!

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Thomas Boelskifte (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Boelskifte


Dato : 15-04-01 01:12

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:
>
> > wget, vm_stat og netstat ... er hermed arkiveret med "todo" status,
> > altså noget der skal prøves når jeg booter i X næste gang
>
> Faktisk har Mac OS X som standard "network utility", som er et ret
> pænt GUI til alle kommandolinierne om alt hvad der har med netværket
> at gøre. Prøv det, prøv det!

Well, jeg er nok lidt af en GUI-spasser for jeg bruger 'vi' en stor del
af dagen på arbejde, og er en stor fan af det. Så jeg har det med OS X
sådan at "hvis det KAN skrives i Terminal, så gør jeg det"

Men jeg er samtidig helt afsindig for at alt hvad der KAN laves i
Terminal, skal gøres muligt med en Mac brugerflade hurtigst muligt.
(Hvilket også sker)


Derfor har jeg også lidt delte tanker når jeg og andre poster
"prebind_what_the_fuck!" kommandoer, for jeg vil så gerne at alle får en
god start på OS X, uden at se Terminal. Men på den anden side vil jeg
selv gerne vide alle de nørdede ting ved Unix ... så


Mojn, Tomas

:g;Tomas;s;;Thomas;g


--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Morten Reippuert Knu~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-04-01 01:24

In article <1ervtwe.1oitrpn1ni0c74N%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Forresten, online man pages:
>
> <http://www.osxfaq.com/man/>

og tak her fra, tænk den er jeg ikke stødt på før i min søgen efter x
info, man siderne er lidt omsonst at læse online når de er adgang til dem
fra consollen, men hovedsiden, tak

Jan Oksfeldt Jonasen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 15-04-01 01:55

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> hmm har prøvet, uden resultat kunne du eller Thomas i øvrigt ikke
> tænke jer at skrive en lille vejledning i hvordan man får emacs op og
> køre på en given newsserver, abonere på dk.edb.mac osv?
>
Thomas virker hardcore =) Jeg har kun brugt det stakkels program i et
års tid, ingen lisp, suspekte M-x kombinationer eller noget, kun M-x
gnus og M-x rmail.

> Jeg er dog så småt gået i gang med "man" i alfabetisk rækkefølge samt
> søgning med "apropos" i én terminal og prøve skidtet af i en anden.
> forløbig nøjes jeg med dette, da det på en eller anden måde synes mere
> overskueligt end en hel bog.
>
man siderne mere overskuelige end en bog, det er sgu første gang jeg har
hørt det

> Jeg er vitterligt overrasket over hvor god dokumentationen er i UNIX;
> Jeg ender nok med at finde rundt i komandolinien i bedste The-Matrix
> stil... De gang jeg har rodet med Linux, har jeg ikke gidet at sætte mig
> ind hvorledes man arbejder med komandolinien, da min lyst til at hoppe
> tilbage i Mac OS altid har været for stor, men nu hvor jeg noget nær er
> tvunget til det går det overraskende godt... og jeg synes tilmed at det
> er interessant.
>
....men man siderne bliver hurtigt en god ven, vel at mærke når man har
en idé om hvad man leder efter. Ellers kan man jo prøve man -k
<søgeord>.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Thomas Bjørn Anderse~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 15-04-01 02:05

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> ...men man siderne bliver hurtigt en god ven, vel at mærke når man har
> en idé om hvad man leder efter. Ellers kan man jo prøve man -k
> <søgeord>.

man -k er det samme som apropos
Husk lige at kør
sudo /usr/libexec/makewhatis
for at få opbygget databasen (og gentag hver gang der der installeret
nyt software).

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Morten Reippuert Knu~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-04-01 03:44

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> > ...men man siderne bliver hurtigt en god ven, vel at mærke når man har
> > en idé om hvad man leder efter. Ellers kan man jo prøve man -k
> > <søgeord>.
>
> man -k er det samme som apropos
> Husk lige at kør
> sudo /usr/libexec/makewhatis
> for at få opbygget databasen (og gentag hver gang der der installeret
> nyt software).

guud, har jeg allerede overstrålet unix-jan på et enkelt felt?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Jan Oksfeldt Jonasen (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 16-04-01 00:52

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> guud, har jeg allerede overstrålet unix-jan på et enkelt felt?

Det er sgu ikke noget problem, har en meget indsnævret viden om det.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Morten Reippuert Knu~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-04-01 03:44

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:
>
> > hmm har prøvet, uden resultat kunne du eller Thomas i øvrigt ikke
> > tænke jer at skrive en lille vejledning i hvordan man får emacs op og
> > køre på en given newsserver, abonere på dk.edb.mac osv?
> >
> Thomas virker hardcore =) Jeg har kun brugt det stakkels program i et
> års tid, ingen lisp, suspekte M-x kombinationer eller noget, kun M-x
> gnus og M-x rmail.

ok, jeg ser at Thomas allerde har fulgt min opfordring, tak! - Vær
beredt på at jeg formegenlig vil tappe jeres unix kundskaber i de næste
par år. I kan måske opnå at blive ophøjet til Guder (farvel til Martin)

> > Jeg er dog så småt gået i gang med "man" i alfabetisk rækkefølge samt
> > søgning med "apropos" i én terminal og prøve skidtet af i en anden.
> > forløbig nøjes jeg med dette, da det på en eller anden måde synes mere
> > overskueligt end en hel bog.
> >
> man siderne mere overskuelige end en bog, det er sgu første gang jeg har
> hørt det

nu er jeg jo ikke nået så langt og en bog er endnu ikke anskaffet -
desuden har jeg det godt med lern-by-doing og det lægger man siderne jo
li'som op til Bogen kommer helt sikkert til senere.

> > Jeg er vitterligt overrasket over hvor god dokumentationen er i UNIX;
> > Jeg ender nok med at finde rundt i komandolinien i bedste The-Matrix
> > stil... De gang jeg har rodet med Linux, har jeg ikke gidet at sætte mig
> > ind hvorledes man arbejder med komandolinien, da min lyst til at hoppe
> > tilbage i Mac OS altid har været for stor, men nu hvor jeg noget nær er
> > tvunget til det går det overraskende godt... og jeg synes tilmed at det
> > er interessant.
> >
> ...men man siderne bliver hurtigt en god ven, vel at mærke når man har
> en idé om hvad man leder efter.

selvfølgelig, i først omgang skal jeg have lidt overblik - dvs undersøge
de processor som apple som standart har sat til at køre, nyttige tips,
ting jeg mangler osv. Man siderne om disse henviser ofte til andre man
sider, så man når på kort tid vidt omkring, idet man kan prøve det af
realtime - Hvis man sætter sig ned med en bog _og_ en computer bliver
man let hængende ved den ene

> Ellers kan man jo prøve man -k <søgeord>.

apropos

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Martin Edlich (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 15-04-01 09:50

In article <1erw0ql.17jm3536sgq5oN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> (farvel til Martin)

Jaja, vent du bare til du får problemer med hardwaren

--
MVH
Martin Edlich (4)

Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jan Oksfeldt Jonasen (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 16-04-01 00:52

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> apropos

man -k er hurtigere at skrive

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Janus Sandsgaard (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 12-04-01 14:27

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Web browsing er en fornøjelse i OmniWeb, den er lynhurtig (også i
> forhold til Wintel) og endelig blevet stabil.

og den åbner nye vinduer (æble) i baggrunden, og det er mam! Dog har jeg
nu præsteret at få den til at dø 3 - 4 gange inden for de første par
dages brug.


> Jeg mangler bare en kaldender og _ordenlig_ newsreader! MacSOUP går død
> efter et par indlæg, når den skal hente og sende under Classic.
> MtNewswacher og Tooth er ikke mig

Hvad går galt? Har du beholdt en meget stor base? Min MacSoup kører
fint-fint og er ikke død en eneste gang.

Hvad forventer du af en kalender? Noget der kan synke med Palm? Palm
skriver, at man arbejder på en OSX-udgave af deres desktop-software, men
lover ingen leveringsdato. Spændende at se om den kan leve op til deres
eget slogan om

"Soul mates [...] Macintosh and Palm
- a match made in heaven"!

hehe...

-j

--
Boligløs pr. 1.04.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Morten Reippuert Knu~ (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 12-04-01 15:46

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:
>
> > Web browsing er en fornøjelse i OmniWeb, den er lynhurtig (også i
> > forhold til Wintel) og endelig blevet stabil.
>
> og den åbner nye vinduer (æble) i baggrunden, og det er mam! Dog har jeg
> nu præsteret at få den til at dø 3 - 4 gange inden for de første par
> dages brug.

Bortset fra i går synes jeg at fc3 funker fint, den eneste funktion jeg
kunne ønske mig er en Offline mode. Og hastigheden... selv på et 56k
modem går det som lyn og torden at hente 20 sider fra politikken
samtidig.

> > Jeg mangler bare en kaldender og _ordenlig_ newsreader! MacSOUP går død
> > efter et par indlæg, når den skal hente og sende under Classic.
> > MtNewswacher og Tooth er ikke mig
>
> Hvad går galt? Har du beholdt en meget stor base? Min MacSoup kører
> fint-fint og er ikke død en eneste gang.

øh, for tiden er den +300MB så det er nok derfor jeg har dk.edb.mac
siden jeg skiftede til suppen, og i comps.sys.mac hirakiet er der for
tiden så mange interessante artikler af unix geeks som omhandler Mac OS
X at jeg ikke vil purge.
Jeg har i øvrigt også problemer med at sende indlæg, den går død midt i
det første.

> Hvad forventer du af en kalender? Noget der kan synke med Palm? Palm
> skriver, at man arbejder på en OSX-udgave af deres desktop-software, men
> lover ingen leveringsdato. Spændende at se om den kan leve op til deres
> eget slogan om

Jeg solgte min Palm da jeg skiftede min G3 ud med en iBook (og
anskaffede en mobil telefon), da den ikke længere var så nødvendig som
før jeg blev mobil, samt fordi jeg ikke var parrat til at betale +400kr
for at få den på USB.

Kalenderen må dog meget gerne kunne synke med Palm, men endnu vigtigere
skal den kunne arbejde sammen med henholdsvis Address Book.app og
Mail.app, linke til objekter i de to ovennævnte programmer, samt
almindelige dokumenter Og så skal den selvfølgelig kunne poppe
"reminders" op på skærmen.

Mon ikke Palm har noget i ærmet, jeg mener at det vil være tåbeligt ikke
at lade deres kommmende kalender kunne arbejde med Mail.app og Adress
Book.app, når disse nu engang er en del af Apples standart løsning.


--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Morten Reippuert Knu~ (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 12-04-01 20:58

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> > Hvad går galt? Har du beholdt en meget stor base? Min MacSoup kører
> > fint-fint og er ikke død en eneste gang.
>
> øh, for tiden er den +300MB så det er nok derfor jeg har dk.edb.mac
> siden jeg skiftede til suppen, og i comps.sys.mac hirakiet er der for
> tiden så mange interessante artikler af unix geeks som omhandler Mac OS
> X at jeg ikke vil purge.
> Jeg har i øvrigt også problemer med at sende indlæg, den går død midt i
> det første.

Det er det samme hele tiden jeg henter og sender med omkring 30 til 50
bytes i sekundet - det skulle være omkring 5 Kilobytes i sekundet

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Christian Flintrup (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 12-04-01 22:06

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> det er mam!

Agge?

--
Christian

Thomas Boelskifte (13-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Boelskifte


Dato : 13-04-01 22:31

Christian Flintrup <chr@mac.com> wrote:

> Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:
>
> > det er mam!
>
> Agge?

Det er jeg ret sikker på :)


Mojn, Thomas


--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Janus Sandsgaard (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 14-04-01 11:28

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> > Agge?
>
> Det er jeg ret sikker på :)

"Nej, det' en kondicykel".

-j


--
Boligløs pr. 1.04.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Morten Reippuert Knu~ (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-04-01 20:15

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> > Jeg mangler bare en kaldender og _ordenlig_ newsreader! MacSOUP går død
> > efter et par indlæg, når den skal hente og sende under Classic.
> > MtNewswacher og Tooth er ikke mig
>
> Hvad går galt? Har du beholdt en meget stor base? Min MacSoup kører
> fint-fint og er ikke død en eneste gang.

hvorledes er du koblet op? - via PPP eller ethernet.

Jeg har kigget på portreflector, og vejledningen til Newswacher men det
kan jeg slet ikke få det til at virke
Det irriterer mig, da der _er_ forbindelse via Mac OS X's ppp omend
meget sløv (max 100 byte/sec), men suppen taber den hele tiden. Pt kan
jeg være heldig at hente 3-2 inlæg fra dk.edb.mac og sende et enkelt på
10 minutter.

NB. jeg kobler op på news.ge2net.dk

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Janus Sandsgaard (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 16-04-01 13:38

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> hvorledes er du koblet op? - via PPP eller ethernet.

Begge dele: En PPP til World Online og Uni2, en 33.6 linje over
ethernet, samt en 2 Mbit linje til Uni2 over AirPort. Snakker sammen med
sunsite.auc.dk.

> Pt kan jeg være heldig at hente 3-2 inlæg fra dk.edb.mac og sende et
> enkelt på 10 minutter.

Stenet. Herfra virker MacSoup som under 9.1.

-j

--
Boligløs pr. 1.04.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Morten Reippuert Knu~ (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-04-01 21:21

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Begge dele: En PPP til World Online og Uni2, en 33.6 linje over
> ethernet, samt en 2 Mbit linje til Uni2 over AirPort. Snakker sammen med
> sunsite.auc.dk.

Dvs. via dit indbyggede modem og Mac OS X's PPP stak? Eller via Airport
(dvs Ethernet) til et andet modem?

> > Pt kan jeg være heldig at hente 3-2 inlæg fra dk.edb.mac og sende et
> > enkelt på 10 minutter.
>
> Stenet. Herfra virker MacSoup som under 9.1.

Jeg er ved at blive vanvittig, over det: Har du ændret den af Mac OS X
prekonfigurerede "Classic" TCP/IP konfiguration, har du ARA instaleret i
dit Classic miljø.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Janus Sandsgaard (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 17-04-01 01:19

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Dvs. via dit indbyggede modem og Mac OS X's PPP stak? Eller via Airport
> (dvs Ethernet) til et andet modem?

Det er noget tid siden, jeg sidst har brugt det indbyggede modem, men
det forekommer mig at spille OK - også med MacSoup under OSX. For tiden
er jeg koblet op med 1) Airport/ethernet via andet modem (33.6), samt 2)
ethernet via 2 Mbit fast linje.

> Jeg er ved at blive vanvittig, over det: Har du ændret den af Mac OS X
> prekonfigurerede "Classic" TCP/IP konfiguration, har du ARA instaleret i
> dit Classic miljø.

hmmm... ja, men husker ikke, hvordan min nuværende opsætning adskiller
sig fra den prekonfigurerede. Lige nu taler begge opsætninger (location
manager) DHCP over Airport hhv. indbygget ethernnet.

hmmm... var det svar?

-j
[som er lidt træt]

--
Boligløs pr. 1.04.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste