document.lastModified giver kun "load time~
Fra : Michael Eriksen

Dato : 15-10-03 20:01

Hej

Narrøvene, der bestemmer her i firmaet, har i deres visdom besluttet at
*samtlige* websider skal udstyres med bl.a. en "Last updated"
information (uden tanke for vi har mange hundrede statiske sider...).

Dette vil jeg naturligvis helst automatisere... Jeg vil derfor gerne
tilføje flg. i bunden af alle sider:

<script>
var date = document.lastModified
--> her et længere kald, der åbner et lille pop-up vindue med "date" som
argument
</script>

Det fungerer i princippet, men desværre viser "date" kun sidens load-
tidspunkt og ikke tidsstemplingen af selve html-filen

Kan det fixes? Og hvordan?

På forhånd tak

Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-03 21:38

Michael Eriksen skrev:

> Narrøvene, der bestemmer her i firmaet, har i deres visdom
> besluttet at *samtlige* websider skal udstyres med bl.a. en
> "Last updated" information (uden tanke for vi har mange
> hundrede statiske sider...).

Det er da ikke noget problem. Med en fornuftig editor kan det vel
klares med søg- og erstat på jeres webkatalog.

> <script>
> var date = document.lastModified
> --> her et længere kald, der åbner et lille pop-up vindue med
> "date" som argument

Er pop op-vinduet ment som en test, eller vil du have det med i den
endelige udgave?

> Det fungerer i princippet, men desværre viser "date" kun
> sidens load- tidspunkt og ikke tidsstemplingen af selve
> html-filen

Måske er det fordi din variabel overfører referencen til
document.lastModified i stedet for værdien. Følgende script er
generet af en wizard i min editor - og det virker fint:

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
   // last modified script by Bernhard Friedrich; should work in
all browsers
   var a;
   a=new Date(document.lastModified);
   lm_year=a.getYear();lm_year=((lm_year<1000)?((lm_year<70)?2000
:1900):0)+lm_year;
   lm_month=a.getMonth()+1;lm_month=((lm_month<10)?'0':'')+lm_mon
th;
   lm_day=a.getDate();lm_day=((lm_day<10)?'0':'')+lm_day;
   lm_hour=a.getHours();lm_hour=((lm_hour<10)?'0':'')+lm_hour;
   lm_minute=a.getMinutes();lm_minute=((lm_minute<10)?'0':'')+lm_
minute;
   lm_second=a.getSeconds();lm_second=((lm_second<10)?'0':'')+lm_
second;
   document.write("Last Modified " +
lm_day+'.'+lm_month+'.'+lm_year+'
'+lm_hour+':'+lm_minute+':'+lm_second);
// -->
</script>

Det vil nok være formålstjentligt at lægge så meget som muligt ned
i et eksternt javascript. Jeg kan ikke afgøre om
document.lastModified vil gå på js-filen, hvis koden ligger i en
sådan - men du kan jo prøve.

NB: Er det o.k. med "narrøvene" at du omtaler dem på den måde?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-10-03 21:45

Jens Gyldenkærne Clausen jens@gyros.invalid skrev dette:

[ ... ]
> NB: Er det o.k. med "narrøvene" at du omtaler dem på den måde?

Han er nok slet ikke klar over at "narrøvene" nok læser med i dette
forum

Mojn, - Dres fra Tynne - ICQ 108 480 093
--
http://www.synnejysk.dk/
http://www.synnejyskambassade.dk/

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-10-03 09:54

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> wrote in

> [...]
>
> Han er nok slet ikke klar over at "narrøvene" nok læser med i dette
> forum
>
> Mojn, - Dres fra Tynne - ICQ 108 480 093

Nu overvurderer du dem ... reaktionen vil nok nærmere være:

"Forum? Hvorfor er webmaster taget ind til Forum? Er der seksdagesløb?"

:-/

Michael

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-10-03 09:50

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in

> [...]
> i et eksternt javascript. Jeg kan ikke afgøre om
> document.lastModified vil gå på js-filen, hvis koden ligger i en

Tak for dit script, men det har samme fejl - det giver load-tiden, ikke
tidsstemplingen af filen. Prøv f.eks. at pakke scriptet ind i et sæt
html, body og script tags og tryk "reload" nogle gange: tiden tikker
lystigt fremad. Det gælder både i MSIE og Mozilla.

Michael

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-10-03 11:04

Michael Eriksen <sorry@no.spam> wrote in

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in

[cut]

> [...]
> et sæt html, body og script tags og tryk "reload" nogle gange:
> tiden tikker lystigt fremad. Det gælder både i MSIE og Mozilla.

Det her må jeg æde i mig igen. Dit script virker faktisk i MSIE og det
virker også i Mozilla, hvis man henter html-filen fra en rigtig
webserver. Men jeg sad bare og testede med en lokal fil på
"skrivebordet" med Mozilla, og det virker som beskrevet ovenfor...

Undskyld ulejligheden.

Michael

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-10-03 11:05

Michael Eriksen wrote:
[snip]

> [...]
> html, body og script tags og tryk "reload" nogle gange: tiden tikker
> lystigt fremad. Det gælder både i MSIE og Mozilla.

Det skyldes at du skal teste det online, document.lastModified virker _ikke_ lokalt på din egen pc.
Se følgende som viker fint eftersom det ligger online på en server.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/js/lastmodified/index.html

Hintzmann c",)

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-10-03 11:51

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> wrote in

> [...]
> virker _ikke_ lokalt på din egen pc. Se følgende som viker fint
> eftersom det ligger online på en server.

Ja, du har ret. Tak.

Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-10-03 10:51

Michael Eriksen skrev:

> Tak for dit script, men det har samme fejl - det giver
> load-tiden, ikke tidsstemplingen af filen.

Hvilken filtype bruger du - og understøtter filtypen SSI?

Jeg prøvede først at lave en .shtml-fil (fordi jeg normalt bruger
SSI til mine eksempelsider). Her opdateres tiden ved reload -
bortset fra Opera 7.21, som viser "Last Modified 01.01.1970
01:00:00"

Se eksemplet her: <http://damu.dk/jc/usenet/sidst_opdateret.shtml>.

Så gemte jeg samme fil som html - og vupti:

<http://damu.dk/jc/usenet/sidst_opdateret.html>

Så virker det som det skal.

En googling afslører i øvrigt at man kan benytte SSI til at angive
sidst_opdateret-dato. Jeg har vist metoden i shtml-eksemplet
ovenfor.

NB: Klip gerne i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen