OS X og TiG4
Fra : Rasmus Storm

Dato : 12-04-01 07:44

Nu har jeg installeret X og i den forbindelse har jeg et par
spørgsmål

Hvorfor er skærmbilledei (ihvertfald skrivebordsbilledet) mere uklart
under X? Jeg har skiftet til forskellige også det jeg brugte før i
tiden, men det er ligesom om det er lidt "kornet". Farver er sat til
"millions"!

Jeg har en mappe der hedder "documents" som jeg oprettede under 9.1.
Hvis jeg prøver at flytte den til min mappe unde "users" får jeg noget
at vide om at det har jeg ikke autoritet til??

Ellers synes jeg det virker meget godt....stadig lidt sløvt, også efter
jeg har kørt det der med pre-binding. Men mon ikke det kommer hen ad
vejen

Rasmus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-01 14:04

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Jeg har en mappe der hedder "documents" som jeg oprettede under 9.1.
> Hvis jeg prøver at flytte den til min mappe unde "users" får jeg noget
> at vide om at det har jeg ikke autoritet til??

Du er nød til at logge ind som root for at slette eller flytte den.
(eller sudo fra terminalen)

> Ellers synes jeg det virker meget godt....stadig lidt sløvt, også efter
> jeg har kørt det der med pre-binding. Men mon ikke det kommer hen ad
> vejen

Hvis du ikke har instaleret eller rodet siden din installation burde
pre-binding ikke være nødvendig (endnu)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Rasmus Storm

Dato : 12-04-01 16:43

> Du er nød til at logge ind som root for at slette eller flytte den.
> (eller sudo fra terminalen)

Der er kun én bruger....er det så ikke "root"?? Eller skal jeg kalde mig
root? Og hvad er password for root for jeg har ikke oprettet andet end
mig selv som bruger!

Rasmus

Fra : Karl Antz

Dato : 12-04-01 19:20

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Der er kun én bruger....er det så ikke "root"?? Eller skal jeg kalde mig
> root? Og hvad er password for root for jeg har ikke oprettet andet end
> mig selv som bruger!

OS X har som default slået root-useren fra. Når du installerer, opretter
du dig selv som administrative - dermed har du tilgang til alle usere og
deres libraries, men IKKE til System.

Det er nok gjort - og jeg synes det er kloigt - for at forhindre
Unix-uvante Mac-brugere i at slette noget som computeren behøber for at
kunne arbejde. Det kan nemlig NEMT lade sig gøre under root - og har tit
samme virkning som at slette systemkufferten eller Finderen i OS 9))

Du kan dog åbne for root: gå i Applications/Utilities/NetInfo Manager.
Når du har åbnet den klik på låsen for at tillade ændringer. Du bliver
bedt om dit administrator-password. Når det er accepteret går du ind
under menu Security (? jeg skriver dette fra OS 9 og kan ikke huske
prævist havd det hedder). Her er der et punkt med et underpunkt som
tillader enabling af root.

Håber det hjælper,

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Rasmus Storm

Dato : 13-04-01 06:28

> [...]
> under menu Security (? jeg skriver dette fra OS 9 og kan ikke huske
> prævist havd det hedder). Her er der et punkt med et underpunkt som

Tak for hjælpen Men det venter jeg lidt med, til jeg er lidt mere
vant med X

Rasmus

Fra : Christian Flintrup

Dato : 12-04-01 20:37

> [...]

> under X? Jeg har skiftet til forskellige også det jeg brugte før i
> tiden, men det er ligesom om det er lidt "kornet". Farver er sat til

Prøv at sætte opløsningen til den højeste. Dette gør du i System
Preferences under "Display", hvor du kan vælge 1152x768.

--
Christian

Fra : Rasmus Storm

Dato : 13-04-01 06:28

> Prøv at sætte opløsningen til den højeste. Dette gør du i System
> Preferences under "Display", hvor du kan vælge 1152x768.

Det har jeg gjort Det var det samme med min iMac og PublicBeta!!

Rasmus

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 15-04-01 00:33

> [...]

> under X? Jeg har skiftet til forskellige også det jeg brugte før i
> tiden, men det er ligesom om det er lidt "kornet". Farver er sat til

Det er det bare! Tåbelig forklaring, men det er ikke et ret godt billede
(eller 'biddele' til evt. Sjællændere) Apple har lavet der.

Få et godt et, må jeg foreslå:

http://www.thomas.boelskifte.dk/pics/skullBIG.jpg

(stjålet fra ResExcellence tror jeg nok)

Mojn, Thomas :)

--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Fra : Rasmus Storm

Dato : 16-04-01 10:14

> Det er det bare! Tåbelig forklaring, men det er ikke et ret godt billede
> (eller 'biddele' til evt. Sjællændere) Apple har lavet der.

Men det er det samme billede.....altså HELT den samme fil, som under
9.1 er helt klar og skarp og under X er helt grynet?!?!?

Rasmus

Fra : Peter Gersmann

Dato : 16-04-01 10:25

In article <1erwsgn.18za5u58xr96aN%rasmus@mac.com>, rasmus@mac.com
(Rasmus Storm) wrote:

> Men det er det samme billede.....altså HELT den samme fil, som under
> 9.1 er helt klar og skarp og under X er helt grynet?!?!?

Quartz og Mac OS X kan udjævne kanterne på grafik og tekst, mens Mac OS
9.1 med QuickDraw kun håndterer udglatning af tekst. Hvis den pågældende
funktion er skrevet til Quartz kan det være forklaringen. På en CRT
skærm vil det sikkert se fantastisk godt ud.

Der burde være et sted at slå det fra. Så frem med XML bøgerne -
indstillingsfilerne til X er jo skrevet i XML.

//Peter