Må jeg udvide på 1. sal?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 30-10-03 22:19

Jeg er den lykkelige ejer af et ældre hus fra 1923. Det er på 100 kvm
fordelt på 75 kvm i stueplan og 25kvm på 1. sal (ifølge BBR).

Jeg har selv opmålt 1. sal og de 2 rum giver tilsammen 25 kvm, men skal gang
og repos ikke regnes med, for her er yderligere ca. 5 kvm?

Jeg vil til at bygge noget om på 1. sal og har bl.a. planer om at udvide det
ene rum, så man får skråvæge og derved 7-8 kvm mere.
Desuden vil jeg lave repos´et om til et lille toilet.

Alt i alt vil jeg nok kunne lave 35-40 kvm mod de ca. 30 kvm der er nu hvis
jeg måler det hele med.

Skal jeg have nogle godkendelser eller andet officielt før jeg går igang?
Grunden er kun på 305 kvm. Er der noget med en maks. udnyttelses procent
eller er det kun husets grundareal man snakker om her?

Hilsen Ole Frederiksen.

Fra : THS NIEL

Dato : 31-10-03 08:45

> Skal jeg have nogle godkendelser eller andet officielt før jeg går igang?
> Grunden er kun på 305 kvm. Er der noget med en maks. udnyttelses procent
> eller er det kun husets grundareal man snakker om her?

Det nemmeste er faktisk at tage kontakt med teknisk forvaltning i din
kommune. Her sidder sagsbehandlere, der på nul-komma-fem kan vejlede dig.
Især da der kan være forskellige regler fra kommune til kommune.

/Thomas

Fra : anders majland

Dato : 31-10-03 09:54

> Alt i alt vil jeg nok kunne lave 35-40 kvm mod de ca. 30 kvm der er
> nu hvis jeg måler det hele med.

Du skal måle til yderside tag i 1,50meters højde. Så jeg vil tro at dit
areal ikke ændrer sig. På www.ois.dk kan du se dine bbr oplysnigner -
Ifølge dem er størrelsen af din 1.sal sikkert lig størrelsen af
tagrummet - Altså ingen udvidelse selvom du tager de sidste m2 i brug.

Det har så også den "fordel" at du ikke skal leve op til gældende lov
ved "småændringer". Men snak bare med kommunen. De bider ikke og kan med
måde bruges som gratis rådgivere

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 31-10-03 09:59

Hej

Du skal bemærke, at kun boligarealet som ligger inde for en lodret linie med
højde på over 150, målt fra gulv til ydersiden af tag medregnes i BBR. Så
hvis du laver skunke som ligger uden for denne linie, ja så laver du ingen
ændringer i forhold til det beboede areal.

Mvh
Henk

Fra : Jens Juul

Dato : 31-10-03 10:23

>Skal jeg have nogle godkendelser eller andet officielt før jeg går igang?
>Grunden er kun på 305 kvm. Er der noget med en maks. udnyttelses procent
>eller er det kun husets grundareal man snakker om her?
førstesalen indgår i bebyggelsesprocenten med det der overholder gældende
regler for beboelse. Dvs at du kun kan få godkendt et boligareal indtil du
når max. bebyggelsesprocent. Men derfor kan du jo godt benytte arealet
alligevel.

Mvh Jens

Fra : bme

Dato : 31-10-03 11:07

> [...]
> regler for beboelse. Dvs at du kun kan få godkendt et boligareal indtil du
> når max. bebyggelsesprocent. Men derfor kan du jo godt benytte arealet

men som jeg tolker det, så er 1.sals arealet godkendt til beboelse ifølge
Oles beskrivelse, og så må du gerne lave om på rumindretningen mm. uden
byggetilladelse. Lige så snart du udvider arealet (hvilket du tilsyneladende
ikke gør ved at udnytte skunken i dit tilfælde ) skal der ansøges om
byggetilladelse.

Normalt er bebyggelsesprocenten på 25% af grundarealet (byggeloven) men
lokalplanen kan fastsætte andre bestemmelser og derved underkende der
generelle niveau efter byggeloven. Tjeck med din kommune.

/bo

Fra : Peder

Dato : 01-11-03 23:52

"Ole Frederiksen" <olebaltzer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> ene rum, så man får skråvæge og derved 7-8 kvm mere.

Husk, at der skal være en vis afstand mellem isolering på skråvæggen og
tagbelægning, så luft kan passere frit, ellers risikerer du at
tagkonstruktionen rådner væk.

> Desuden vil jeg lave repos´et om til et lille toilet.

Der skal byggetilladelse til for at indrette nyt toiletrum lovligt.
Lav en tegning over den forventede indretning med bærende konstruktioner,
vand til- og afledning, faldstamme, redningsåbninger (flugtveje) etc.
påtegnet og gå på Teknisk Forvaltning med den. De skal nok fortælle dig,
hvis der er noget galt eller, der er mangler.

> Alt i alt vil jeg nok kunne lave 35-40 kvm mod de ca. 30 kvm der er nu
hvis
> jeg måler det hele med.

I den kommune, hvor jeg bor er følgende gældende vedr. boligareal:
Garage under 50 m2 medregnes ikke.
I rum med skråvæg medregnes kun det areal, der ligger indenfor en loftshøjde
på 125 cm fra skråvæg til gulv.
Kældre med mindre end 125 cm fra grundniveau til loft i kælder medregnes
ikke.

> Skal jeg have nogle godkendelser eller andet officielt før jeg går igang?

Ja. Også af hensyn til din forsikring i tilfælde af uheld, hvor ulovligt
udførte bygningsdele kan blive et problem i forhold til forsikringen.

> Grunden er kun på 305 kvm. Er der noget med en maks. udnyttelses procent
> eller er det kun husets grundareal man snakker om her?

Normalt er det 25% af grundens størrelse, der er gældende.

--
Hilsen
Peder

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-11-03 17:36

"Peder" <penybist@penybist.dk> skrev i en meddelelse

> I den kommune, hvor jeg bor er følgende gældende vedr. boligareal:
> Garage under 50 m2 medregnes ikke.

Normalt ved eenfamiliehuse er det kun arealet under 35 m2 der ikke
medregnes.

> I rum med skråvæg medregnes kun det areal, der ligger indenfor en
loftshøjde
> på 125 cm fra skråvæg til gulv.

Normalt regnes der i et vandret plan 1,5 m over færdigt gulv som ligger
inden for planets skæring med tagbeklædningens udvendige side

> Kældre med mindre end 125 cm fra grundniveau til loft i kælder medregnes
> ikke.

Korrekt.

Reglerne fremgår af Bygningsregelmentet for småhuse 1998, og kommunerne
dispenserer ikke fra disse, medmindre at der er meget særlige forhold som
går sig gældende.

---