gummifuge i brusekabine ?
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-10-03 12:20

Jeg skal have lavet en tilstands rapport på mit hus på mandag og er ved at
lave de sidste små ting, men jeg er kommet lidt i tivl om der skal være
gummifuge i brusekabinen i stueetagen, jeg ved ikke hvornår badeværelst er
blevet lavet/opført, men der stod ikke noget om det sidste gang der blev
lavt rapport for 8 år siden

Mvh Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-10-03 12:42

"Jesper Pedersen" skrev...
> [...]
> blevet lavet/opført, men der stod ikke noget om det sidste gang der blev

Skal og skal...
Hvis der er et flisehjørne i din brusekabine er det normalt
hér man finder gummifugen. Fliser kan dog sagtens sættes
op i hjørner uden gummifuge, men det betragtes vist som
dårligt håndværk i dag. Gummifugen skal absorbere de
spændinger der opstår ved temperaturudsving.
Ligeledes bør der være en gummifuge mellem evt.
brusekabine og evt. brusekabine-kar (?) eller hvor
væg og gulv mødes i nichen.
En fast fuge kan gøre udmærket fyldest men vil normalt
ikke kunne tåle spændingerne der opstår hér.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-10-03 15:03

> [...]
> væg og gulv mødes i nichen.
> En fast fuge kan gøre udmærket fyldest men vil normalt
> ikke kunne tåle spændingerne der opstår hér.

den kabine har nok stået der i 10 - 12 år nu, og den har ikke slået revner i
samlinger endnu, så det behøver jeg nok ikke være bange for

dvs at jeg ikke får anmærking for det

Hvad med mellem fliser og afløb ? , idag er det også cement fuge

Mvh Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-10-03 15:17

"Jesper Pedersen" skrev
> Hvad med mellem fliser og afløb ? , idag er det også cement fuge

Det er normalt med alm. flisefuge dér.
Rammen som risten ligger i, skal være i
forbindelse med selve afløbet. Det er meget
almindeligt at riste er hævet ( f.eks. ved installation
af gulvvarme) ved at "mure op" i
cement. Men det må man altså ikke i dag.
Tjeck også fugen omkring vandrørene dér hvor de
kommer ud af væggen.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 30-10-03 15:16

> Hvad med mellem fliser og afløb ? , idag er det også cement fuge

Lige til en K3'er...

Har lige været med til at gøre et hus klar til salg - gulvafløbet i
badeværelset sad fast med en cementfuge (original, 30 år gammel), og kanten
af afløbet var begyndt at ruste lidt... Det blev takseret til en K3'er da
inspektøren mente det ville give mulighed for at vand kunne løbe ned til
gulvvarmerørne, som derved også ville ruste...

/Nygaard

Fra : tommy og tove

Dato : 30-10-03 23:50

hejsa jeg er murer ja det skal der være.
og den skal være mug fri fuge den bedste du kan købe er fra alfix i en tømre
handel. hilsen tommy