Billig og god steg
Fra : anders

Dato : 30-10-03 11:13

Hej

Jeg er fuldstændig uerfaren når det gælder ovnstege, så jeg håber på lidt
hjælp herfra.

For det første... jeg er en fattig studerende, så jeg er interesseret i en
billig steg. Hvad skal man så gå efter? (Behøver ikke at være den aller
billigste steg. Den må også godt være lidt ok)

For det andet... Når jeg nu har fået fat i en eller anden steg, hvordan får
jeg det så til at se ud som om og smagde som om den koster flere hundrede
kroner kiloet?

Mvh.
Anders

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 30-10-03 12:42

"anders" <tox@xot.denmark> wrote in

> [...]
> i en billig steg. Hvad skal man så gå efter? (Behøver ikke at være den
> aller billigste steg. Den må også godt være lidt ok)

Roastbeef og culottesteg kan somregel fås på tilbud i diverse
supermarkeder.

> For det andet... Når jeg nu har fået fat i en eller anden steg,
> hvordan får jeg det så til at se ud som om og smagde som om den koster
> flere hundrede kroner kiloet?

Personligt koger jeg roastbeef 16-18 minutter pr. kilo. Derefter hviler
stegen i 10 minutter før den brunes godt på alle sider på en varm pande.
Herefter krydres den med salt og peber og hviler yderligere 20 minutter.

Som tilbehør er der næsten frit spil, men jeg er specielt glad for
råstegte kartofler. Vask mindre, ensartede kartofler og lad skindet blive
på. Varm en tykbundet gryde op, tilsæt 4-5 spsk. olie og groft havsalt og
kog/steg kartoflerne heri (under låg) i 45-60 minutter. De bliver dejlig
sprøde udenpå og møre indvendigt.

Som et strejf af efterår kan stegen endvidere serveres med rosenkål. Kog
kålen halvfærdig (5-10 minutter) i saltet vand. Herefter deles de i halve
og sauteres i smør på en pande sammen med valnøddekerner.

Saucen er et kapitel for sig, men en god rødvinssauce er altid et hit.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 01-11-03 14:16

anders wrote:

> For det første... jeg er en fattig studerende, så jeg er interesseret i en
> billig steg. Hvad skal man så gå efter? (Behøver ikke at være den aller
> billigste steg. Den må også godt være lidt ok)

Da jeg studerede gjorde jeg den meget i cuvettestege, culottestege og
lammekøller. Specielt lammekøller svinger meget i pris og på det rigtige
tidspunkt kan man få dem kastet i nakken - evt. rester er et godt
grundlag for en omgang biksemad.

> For det andet... Når jeg nu har fået fat i en eller anden steg, hvordan får
> jeg det så til at se ud som om og smagde som om den koster flere hundrede
> kroner kiloet?

Der skal i virkeligheden ikke så meget til. Gør dig fortrolig med nogle
krydderier og øv dig i at lave en god sovs (læs nogle opskrifter - lad
dig inspirere). Jeg tror jeg startede med culotte. Tag en culotte, gnid
fedtet ind i salt peber. Brun den i en stor gryde/pande (middel varme).
Kør den over i et ovnfast fad. Smid den ind i en ovn ved 175-200 grader.
Efter et kvarter smides en halv flaske sovserødvin i bunden af fadet.
Der tilføjes evt. nogle hakkede løg. Du kan evt. bruge stegetermometer
for at finde ud af hvornår den er færdig.

Fordelen ved stege er at når du har mokket dem ind og ud af ovnen skal
de trække (det vil sige pakkes ind i staniol og med et viskestykke
udenom). Om de så trækker 15 eller 35 minutter gør ikke så stor forskel
- med andre ord er der tid til at time tilbehøret, hvilket IMHO var det
mest bøvlede da jeg som studerende kastede mig ud i kødgryderne.

For cuvette og culottestege gælder det også at du skal være opmærksom på
at de "bøjer". Kød skal altid skæres på tværs af muskelen (stegen). Det
er nemmest og se når stegen er rå. Man skal skære muskelfibrene over (og
ikke på langs af muskelen). Det er lidt ligesom en træstammee. Derfor
kan det være en god ide i starten at markere, hvor du skal skære med en
kødnål eller en tandstik, før du smider det i ovnen.

Når du er fortrolig med at lave stegene kan du begynde at være mere
kreativ omkring tilbehøret.

Mvh.
Regnar (som skal til at kæmpe mod 2 kg oksemørbrad, som lå frosset til
70 kr/kg)