Radiatorer - størrelse
Fra : TKL p

Dato : 28-10-03 19:17

Jeg skal ud og nogle nye radiatorer ifm. ombygning af huset. Jeg har på en
hjemmeside fundet en tommelfingerregel som siger, at man skal beregne 75W/m2
til opvarmning - dvs. at radiatoren i et rum på 10 m2 skal kunne afgive 750W
ved "alm." fremløbstemperatur. Men det med antal W/m2 må da komme meget an
på, hvor gammelt/isoleret ens hus er. Vi har et hus fra 70'erne, der er
blevet efterisoleret, så der er ca. 300 mm. isolering på loftet. Tør nogen
komme med et bud på, hvor mange W jeg beregne pr. m2? Vi ønsker nemlig ikke
at sætte større radiatorer op end højest nødvendigt, da vi ikke synes, de er
pæne. På den anden side er det heller ikke sjovt at sidde og fryse, når det
er minus 20 grader en vinterdag.........

Thomas

Fra : Plett

Dato : 28-10-03 19:37

"TKL p" <SLETDETTEmono@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet efterisoleret, så der er ca. 300 mm. isolering på loftet. Tør nogen
> komme med et bud på, hvor mange W jeg beregne pr. m2?

Prøvede også selv at udregne - men faldt så for fristelsen til at lade en
VVS installetør give et overslag på at lave anlæget.
Jeg gjorde ikke brug af overslaget men fik radiatorstørrelser foræret.
mvh
Plett

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-10-03 06:51

TKL p wrote:
> [...]
> pæne. På den anden side er det heller ikke sjovt at sidde og fryse, når det
> er minus 20 grader en vinterdag.........

Nej derudover er de også mest effektive når de er dimensioneret rigtigt

Her: www.olt.dk under radiatorer har de også en tommelfingerregel ift.
hvor gammelt/isoleret huset er: Nybyggeri: 25-30 Watt pr. m³ rum.
Ældre byggeri: 45-50 Watt pr. m³ rum.

Mvh

Jesper

Fra : Peter C.

Dato : 29-10-03 13:05

> [...]
det
> er minus 20 grader en vinterdag.........

Hehe....det vil du - pr. def. - komme til hvis de er dimensioneret "korrekt"

Man regner nemlig med en udetemp. på -12 grader og en stuetemp. på +20
grader når man beregner bygningsdeles varmetab.

........at man så - i praksis - ikke kommer til at fryse alligevel, skyldes
at der dels er mange andre ting der bidrager til opvarmningen af et rum,
samt det faktum at man "altid lige ganger med faktor 1,25" for at være på
den sikre side.

Så ender man måske med en radiator der er 800mm i bredden, og så vælger man
en 1000mm da det passer bedre under vinduet

MVH Peter C:\