Køb af tvangsauktion?
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-10-03 10:30

Hej

Er der nogen der har prøvet at købe et hus på en tvangsauktion?

Hvad med den restgæld der ligger i huset fra sælger? Tvinges man til at
overtage den eller er det sælgers problem?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-10-03 11:12

Karsten Feddersen wrote:

> Er der nogen der har prøvet at købe et hus på en tvangsauktion?

Nej, men jeg overvejede det på et tidspunkt.

> Hvad med den restgæld der ligger i huset fra sælger? Tvinges man til
> at overtage den eller er det sælgers problem?

Tvangsauktionen er en mulighed for kreditorerne til at inddrive
restgælden med huset som pant. Er købssummen ikke tilstrækkelig til at
dække omkostninger og restgæld, hæfter den tidligere ejer mig bekendt.

Du bør være opmærksom på at huset købes som det er og forefindes, dvs.
helt uden muligheder for "at komme efter" sælger. Så vidt jeg ved skal
der som ved andre handler udarbejdes en tilstandsrapport. Men med mit
kendskab til sådanne vil jeg anbefale dig at få en bygningssagkyndig til
at foretage en gennemgang. Det er en god ide selv at deltage i
gennemgangen. Viser der sig væsentlige fejl og mangler som gør at du
beslutter dig for ikke at købe, er der ingen grund til at betale den
bygningssagkyndige for at udarbejde en rapport (bør aftales på forhånd).

Endelig vil jeg anbefale dig at inddrage egen advokat i handlen i god
tid inden auktionen, han kan fortælle dig helt præcist om køb på
tvangsauktion, og råde dig mht. konkrete forhold.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-10-03 11:24

Hej

Erik Olsen wrote:
> Tvangsauktionen er en mulighed for kreditorerne til at inddrive
> restgælden med huset som pant. Er købssummen ikke tilstrækkelig til at
> dække omkostninger og restgæld, hæfter den tidligere ejer mig bekendt.

Jeg har meldt mig til på tvangsauktioner.dk for at kunne læse
salgsopstillingerne og i nogle står der nemlig at lånene forfalder ved
salg. Men de forhold skal jeg måske over i jura gruppen for at høre
nærmere om.

> [...]
> der som ved andre handler udarbejdes en tilstandsrapport. Men med mit
> kendskab til sådanne vil jeg anbefale dig at få en bygningssagkyndig til

Hehe, sidst vi købte hus var vi ejendomsmæglerens mareridt, fordi vi
kunne spotte fejl og mangler på stor afstand. Vi fik os nemlig en
lærestreg da vi købte vores første hus som var et 100 år gammelt byhus
"som ikke fejlede noget" ifølge tilstandsrapporten.

Jeg er som sådan set heller ikke voldsomt interesseret i det eventuelle
hus. Jeg er på udkig efter en grund på 15000+kvm og et eventuelt hus
skal bruges til at beholde byggetilladelsen.

> Endelig vil jeg anbefale dig at inddrage egen advokat i handlen i god
> tid inden auktionen, han kan fortælle dig helt præcist om køb på
> tvangsauktion, og råde dig mht. konkrete forhold.

Det lyder ikke helt tosset.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Funky

Dato : 26-10-03 14:09

> Hvad med den restgæld der ligger i huset fra sælger? Tvinges man til at
> overtage den eller er det sælgers problem?

Ring til vedkommende som står for tvansauktionen og få en
"tvangsautionsnøgle". Deri står hvilke omkostninger der skal betales udover
budsummen.

MVH Frank

Fra : bme

Dato : 26-10-03 17:14

> Hvad med den restgæld der ligger i huset fra sælger? Tvinges man til at
> overtage den eller er det sælgers problem?

Den sum som kommer ind fra tvangsauktionen skal bruges til at betale de
gamle kreditorer ud med. Dette sker i prioriteret rækkefølge efter hvad der
er tinglyst. Eventuelt restkrav vil blive rettet mod de gamle ejere og
følger således ikke huset.

Du vil derfor ikke blive stillet overfor et krav fra de gamle kreditorer.

Bemærk dog at din retstilling er væsentligt svækket, når der snakkes om at
gøre krav om fejl og mangler gældende, så få huset gået grundigt igennem af
en fagmand (tømrer, murer mm.), udgiften til de par timer det tager kan vise
sige at være peanuts, hvis der er alvorlige fejl og mangler.

tjek iøvrigt på kommunen om der ligger nogle krav om f.eks optagning af
gamle olietanke mm.

/bo

Fra : Nicolaj Mejnert

Dato : 01-11-03 01:41

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er der nogen der har prøvet at købe et hus på en tvangsauktion?

Vi købte vores nuværende hus på tvang for 649.000,- selvom det var vuderet
til 1.3 mio (3 år gammelt da vi købte det)

> Hvad med den restgæld der ligger i huset fra sælger? Tvinges man til at
> overtage den eller er det sælgers problem?

Du kan hente en Tvangsautionsvilkær og salgsopstilling hos den advokat(eller
lign.) der står for tvangsauktionen, der er alle oplysninger om huset, og
gæld.
Du betaler kun det bud du vinder på, den resterende gæld hænger "sælger" på.
Men ud over budsummen er der en masse du kan komme til at betale for, f,eks.
Ejendomsskatterestancer, vandresistancer, brandforsikring o.s.v. ,men det er
meget sjælent, og du kan se hvilke gældsporter der er i salgsopstillingen,
og dommeren skal forstææle det ved autionens start. (se justitsministeriets
tvangsautionsvilkår, bekendtgørelse nr. 896 af 21.december 1990)

husk du skal have bevis for at du kan betale buddet "kontant" d.v.s.
købekontrakt fra bank eller lign. ellers bliver dit bud annulleret.

mvh
nicolaj