Rensning af oliemaleri
Fra : rvp

Dato : 25-10-03 12:33

Hej gruppe!

Jeg fandt i dag et oliemaleri, jeg har arvet efter min farfar. Det har
affektionsværdi for mig, men er blevet udsat for 40 år med tobaksrøg.
Hvordan rengør jeg det uden at ødelægge det?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-03 13:20

rvp <ccc86675@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> affektionsværdi for mig, men er blevet udsat for 40 år med tobaksrøg.
> Hvordan rengør jeg det uden at ødelægge det?

Hvis der ingen revner er i det, kan du vaske med en børste og svag sæbe på
èn gang, ellers må du pensle et lille felt med så lidt vand som muligt, og
tørre af efterhånden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mari

Dato : 25-10-03 19:04

"rvp" <ccc86675@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fandt i dag et oliemaleri, jeg har arvet efter min farfar. Det har
> affektionsværdi for mig, men er blevet udsat for 40 år med tobaksrøg.
> Hvordan rengør jeg det uden at ødelægge det?

http://www.fi.dk/hjemmet/rengoering/materialer_inventar/malerier/

Ingen vand - ingen sæbe........

Vil du ikke ofre en konservator, så kan du forsøge med
"det hvide" indeni franskbrød.

Pil indmaden ud ad brødet og lav en klump - som bruges
i MEGET LETTE, BLØDE bevægelser.

Prøv et usynligt sted først - for at checke om det kan lade sig gøre.

/Mari

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-03 20:07

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev > Ingen vand - ingen sæbe........

> [...]
> i MEGET LETTE, BLØDE bevægelser.
>
> Prøv et usynligt sted først - for at checke om det kan lade sig gøre.

Prøv lige at tænke dig om: kan det tåle 40 år med fedt, flueklatter og
tjære, kan det selvfølgelig også holde til lidt mild sæbe der straks tørres
af igen. Overfladen er at sammenligne med en malet vindueskarm, den ville du
vel ikke være bekymret over at tørre af med en sæbeklud hver 14.dag, igen og
igen, år ud og år ind? Her er tale om en meget sjælden gang, der ingen skade
gør. Men konservatorer vil gerne opretholde rygterne om at man skal passe
meget meget på osv., hvordan skulle de ellers kunne score kassen på det
lille job det altså er?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 26-10-03 22:14

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:

> [...]

>tåle 40 år med fedt, flueklatter og
>tjære, kan det selvfølgelig også
>holde til lidt mild sæbe der straks tørres

--Nej hvor nedladende: prøv lige at tænke dig om.....skriver du.
Jeg har også for nylig et sted læst om brugen af franskbrød
som "viskelæder" det lyder mere skånsomt end vand og sæbe. Der er
da forskel på et maleri og en vindueskarm, hvis malingen bliver
slidt af vindueskarmen, kan den jo bare males igen. Har ikke
personlig gjort erfaringer med afrensning af malerier, men den dag
vi arver nogle, vil jeg gå skånsomt til værks og sikre mig
med "livrem og seler".
M.V.H.
Lisbeth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-03 22:39

> [...]
> personlig gjort erfaringer med afrensning af malerier, men den dag
> vi arver nogle, vil jeg gå skånsomt til værks og sikre mig

Det er ikke nedladende at tænke en sag grundigt igennem, det er derimod
fornuftigt. Så ville du også have indset at en ugentlig aftørring er noget
andet end en forsigtig afvaskning hver 40. år. Men lidt ret skal du da have,
man kan gå skånsomt til værks og starte med det mildeste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nette

Dato : 25-10-03 19:11

"rvp" skrev i en meddelelse news:bndmld$30hc$1@news.cybercity.dk...
> Hvordan rengør jeg det uden at ødelægge det?

Hejsa

Jeg har ingen løsning, men vil bare sige, at uanset hvilke råd og ideer du
får, så prøv endelig kun med et lille felt til at starte med.
Jeg har desværre bittert erfaret, at det der virker fint for nogle, virker
ikke nødvendigvis fik for mig. Dette resulterede i at jeg ødelagde et
arvestykke for nogle år siden.
Jeg husker desværre ikke, hvad jeg forsøgte med,

Nette.

Fra : Emil

Dato : 25-10-03 21:10

rvp skrev:

>Jeg fandt i dag et oliemaleri, jeg har arvet efter min farfar. Det har
>affektionsværdi for mig, men er blevet udsat for 40 år med tobaksrøg.
>Hvordan rengør jeg det uden at ødelægge det?

Det afhænger af maleriets tilstand.
   Er det malet på lærred eller noget andet (hvad)?
   Er det stramt opspændt på blindrammen eller buler det en smule?
   Er der krakkeleringer? (kig nøje efter v.hj.a. en lup).
   Er der fine farveovergange (som hud i portrætter)?
   Eller er det stærke kontrastrige farver?
   Har billedet fået fernis?
   Er den også krakkeleret?

Det afhænger også af, hvilken kvallitet billedet skal have after
afrensningen.
   Skal det være 'som nyt'?
   Kan du leve med at nogle farvenuancer (staferinger) forsvinder?
   Er det OK at der opstår tydelige krakkeleringer?

Først når jeg kender svarene på ovenstående, vil det være muligt
at lede dig videre på fornuftig vis.

Kast dig ikke ud i en 'hovedrengøring' før du kender
konsekvenserne. Du kan ødelægge maleriet på under 1 min.

Belav dig på, at det snildt kan tage 1 time pr. cm2, hvis alle
ting er imod dig. Omvendt kan hele maleriet rengøres på 1 time
hvis alt er i orden. Så fortæl mere om tilstanden. Det er meget
vigtigt.

m.v.h. Emil