Pumpe til gulvvarme der hyler:
Fra : Bo

Dato : 25-10-03 11:23

Hej med jer,

Een der kan hjælpe?

Vores pumpe til gulvvarmen hyler når jeg jeg kan høre at gasfyret tænder op.
Det er specielt om natten, sikkert fordi der er mest brug for varme der
(koldest)

Jeg har prøvet at løsne skruen og få lidt vand ud af pumpen så det er nok
ikke det!

Nogle gode ideer?

Med venlig hilsen

Bo

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-10-03 18:32

"Bo"skrev
> [...]
tænder op.
> Det er specielt om natten, sikkert fordi der er mest brug for varme

Idet jeg antager at der er tale om en almindelig cirkulationspumpe:
Prøv at lirke lidt med hastigheden, måske rammer den bare en uheldig
resonans.

> Jeg har prøvet at løsne skruen og få lidt vand ud af pumpen så det er
nok
> ikke det!

Dt plejer det ellers at være. Luft altså. Er du helt sikker
på at der ikke er luft i? Der er ikke en udluftningsskrue lidt
over pumpeniveau?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Bo

Dato : 26-10-03 20:00

> [...]
>
> Idet jeg antager at der er tale om en almindelig cirkulationspumpe:
> Prøv at lirke lidt med hastigheden, måske rammer den bare en uheldig

Jeg har også prøvet at ændre hastighed. Der er 3 trin og den kører i højeste
"gear". Ved du iøvrigt om det er for højt? Når der ikke er behov for varme
så varmer pumpen hele området omkring den op til 60 C!!!! Er det OK??

> [...]
>
> Dt plejer det ellers at være. Luft altså. Er du helt sikker
> på at der ikke er luft i? Der er ikke en udluftningsskrue lidt
Der er 2 skruer ovenover pumpen men det er til en reserveradiator! Jeg har
dog lige luftet disse 2 ud.

Hvormeget vand skal jeg lukke ud når jeg lufter ud?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-10-03 08:29

"Bo" skrev
> [...]
> "gear". Ved du iøvrigt om det er for højt? Når der ikke er behov for varme
> så varmer pumpen hele området omkring den op til 60 C!!!! Er det OK??

Der skal være så meget fart på pumpen, at varmen
når ud til den sidste radiator. Hverken mere eller
mindre. Der må gerne være et lille temperaturfald
på den sidste radiator.
De 60 grader er kedeltemperaturen. Det kan pumpen godt tåle.

> Hvormeget vand skal jeg lukke ud når jeg lufter ud?

Ikke noget
Det er kun luft du skal lukke ud. Hvis der er luft i systemer
sprutter vandet. Luft i cirkulationspumpen fornemmes nærmest
som en klirrerende lyd. Har du vand nok på fyret?

Fra : Bo

Dato : 27-10-03 17:09

> højeste
>
> Der skal være så meget fart på pumpen, at varmen
> når ud til den sidste radiator. Hverken mere eller
> mindre.

OK, men nu er det altså gulvvarme men det betyder nok ikke noget i den
forbindelse

> Der må gerne være et lille temperaturfald på den sidste radiator.
> De 60 grader er kedeltemperaturen. Det kan pumpen godt tåle.

Nej det er selve pumpen der får temp. op på 60 C for i sommers hvor kedlen
var slukket ned til 0 C kom temp. ved pumpen også op på 60 C hvis ikke jeg
"kaldte" på varme i et rum (gulvvarme). Men OK at pumpen kan klare det.

> Ikke noget
> Det er kun luft du skal lukke ud. Hvis der er luft i systemer
> sprutter vandet. Luft i cirkulationspumpen fornemmes nærmest
> som en klirrerende lyd. Har du vand nok på fyret?

Ja der er vand nok på. Jeg efterfylder dog lidt engang i mellem.

MVH

Bo

Fra : Bo

Dato : 26-10-03 20:01

Mig igen!!

Er det ikke muligt at lave en pumpestying så pumpen KUN kører når der bliver
kaldt på varmt vand til gulvvarmeanlægget?

MVH

Bo

Fra : Calle.

Dato : 26-10-03 22:06

Bo wrote:
> [...]
>
> Er det ikke muligt at lave en pumpestying så pumpen KUN kører når der
> bliver kaldt på varmt vand til gulvvarmeanlægget?

du kan sætte en timer på, så pumpen kører i intervaller. Den skal så
justeres, så der ikke når at blive koldt imellem startene
--
Calle

Fra : Niels Lyck

Dato : 27-10-03 21:27

"Bo" <ejsmb@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Mig igen!!
>
> Er det ikke muligt at lave en pumpestying så pumpen KUN kører når der
bliver
> kaldt på varmt vand til gulvvarmeanlægget?

Det smarteste er nok at montere en pumpe af "alfa"-typen, (Grundfos) som
selv regulerer ydelsen efter hvor stort aftaget er. Derudover kan du jo
sætte en timer før pumpen, så den f.eks. ikke kører om natten, eller kun i
kortere tid.

Mvh. Niels Lyck, www.varmtvandfrasolen.dk