Bankende gulvvarme
Fra : THS NIEL

Dato : 24-10-03 15:12

Jeg har lidt problemer i mit hus med gulvvarme. Når en ventil åbner for at
få varme ind i et rum, kan der opstå bankelyde. Jeg kan høre, at det er når
den elektriske ventil er ved at åbne, at vandtrykket fra pumpen får lyden
frem. Jeg har justeret på pumpetrykket - og det hjælper noget, men ikke
helt. Pumben er en Grundfoss Alfa - der ellers skulle starte blødt op. Nogen
råd?

/Thomas

Fra : Finn

Dato : 24-10-03 22:26

> [...]
> frem. Jeg har justeret på pumpetrykket - og det hjælper noget, men ikke
> helt. Pumben er en Grundfoss Alfa - der ellers skulle starte blødt op.

Thomas for mig lyder det som om du har en forkert installeret ventil, hvis
dette er tilfældet får man ofte disse bankelyde. Strømningsretningen skal
være som anvist. I mange tilfælde er det vist på ventilen med en lille pil.
Generelt er det sådan at vandstrømmen skal løfte ventil keglen op mod
spindel altså væk fra sædet. Principielt er det sådan at ventilkeglen hænger
som et æble i sin stilk. I langt de fleste tilfælde er ventilkeglen dog ikke
helt løsthængende men kun har en 1 - 3mm tolerance. Hvis du forestiller dig
at vandstrømmen går den forkerte vej sker der det at når ventilen er ved at
lukke så bliver ventilkeglen trykket ned mod sædet men er stadig ikke lukket
og så begynder den at vibrere. Hvis der fx. er termostat på ventilen vil
dette opstå hver gang termostaten får besked på at du har tilstrækkeligt med
varme og forøvrigt også når der er for lidt varme. Hvis den er helt åben
eller helt lukket er der ingen problemer. Prøv at undersøge
vandstrømsretningen i forhold til dine ventiler.
Hvordan gøres det. For en handy man der ikke har alt værktøjet. Luk for
gulvvarmen og lad vandet køle ned. Luk så op igen gerne på fuldt åben og
grib om de to rør, fremløb og retur og mærk så hvilket rør der bliver først
varmt. Der er overvældende sandsynligt at det er der problemet ligger.

Cheers Finn
Canberra Australia

Fra : THS NIEL

Dato : 24-10-03 23:09

> [...]
først
> varmt. Der er overvældende sandsynligt at det er der problemet ligger.

Svar fra Down Under - OK, håber du nyder sommeren. Desværre tror jeg ikke at
pumpen går den forkerte vej. VVS-manden var godt nok lidt i tvivl, men der
er en pil i ved termostaten, der måler fremløbstemperaturen, der peger i
samme retning som pumpen pumper. Jeg tror at denne pil sidder på en
"ensretter", der hindrer, at jeg kan pumpe vand fra gulvvarmen op i
gasfyret.
Jeg har alligevel forsøgt at kontrollere vandretningen - og det ser ud til,
at vandet pumpes gennem ventilerne på anlægget og ud i rummene. D.v.s.
ventilerne sidder er indgangen til de gulvvarmestrenge, der er i huset. Det
er også her, at fremløbstemperaturen kontrolleres vian en sonde, så det
lyder vel OK?

Kan der være andre ting, der får bankelydene frem - eller kan hele anlægget
være samlet forkert? Så kontakter jeg selvfølgelig det vvs-firma, der
udførte opgaven.

/Thomas

Fra : Calle.

Dato : 25-10-03 09:03

THS NIEL wrote:
> Jeg tror at denne pil sidder på en "ensretter", der hindrer, at jeg
> kan pumpe vand fra gulvvarmen op i gasfyret.

Sådan en fætter kaldes en kontraventil

> [...]
> gulvvarmestrenge, der er i huset. Det er også her, at
> fremløbstemperaturen kontrolleres vian en sonde, så det lyder vel OK?

gulvvarme styres normalt på retursiden.

> Kan der være andre ting, der får bankelydene frem - eller kan hele
> anlægget være samlet forkert? Så kontakter jeg selvfølgelig det
> vvs-firma, der udførte opgaven.

Ja defekt expansionsbeholder

--
Calle

Fra : Finn

Dato : 25-10-03 22:03

Hej igen Thomas

> Svar fra Down Under - OK, håber du nyder sommeren.

Thomas der er ikke helt sommer endnu i Canberra regionen og gudskelov for
det. Sommeren er den tid på året man bryder sig mindst om. Efterår, vinter
og forår det er bare sager, men sommer jaaa jeg ved sku ikke rigtigt, det er
så som så med det. Når man er nød til at vade ud af et skygge område ind i
solen kan man næsten fysisk mærke man bliver nogle cm kortere pga.
sol-trykket, den kan være ganske vads hvis man er nød til at arbejde i
solen, nå men det er jo varme vi taler om, din varme!

>Desværre tror jeg ikke at
> pumpen går den forkerte vej.

Det var ikke pumperetningen jeg talte om det er strømningsretningen i
forhold til gennemstrømningen i dine "skal vi kalde dem radiatorventiler"
uanset om det er en manifold ventil eller en radiatorventil fungere de
principielt ens.

> [...]
> samme retning som pumpen pumper. Jeg tror at denne pil sidder på en
> "ensretter", der hindrer, at jeg kan pumpe vand fra gulvvarmen op i

Thomas nu begynder det at blive vanskeligt "ensretter" må vel være en
kontraventil men normalt bliver den slags ikke brugt i et varmesystem i
hvert fald ikke på varmesiden. På brugsvands siden, der er den ganske
relevant i op til flere situationer, men du bliver nød til at prøve at
skelne mellem varmt brugsvand og varme. Thomas jeg kender ikke meget til den
måde i behandler det på i Danmark længere men Danske VVSere er efter min
mening nogle af de højst uddannede i verden inden for deres fag. Dermed
menes ikke at en enkelt ikke kan lave noget kluns, eller rettere ikke har
forstået princippet bag varmesystemet. Thomas jeg får mange kedler her i
Australien fra Europa og jeg forstår ikke din terminologi når du beskriver
hvad der er galt (jeg har været her på øen i 23 år og mit Danske er måske
blevet lidt rustent (jeg føler da også at det Danske sprog har ændret sig
meget kraftigt siden jeg forlod dammen i 1980)) men jeg er stadig sikker på
at det har noget at gøre med strømningsretningen et eller andet sted i
systemet.
De gas kedler jeg modtager fra Europa er alle samlet med pumpe og det hele,
på den måde de skal være monteret på så derfor burde det ikke være muligt at
pumpen sidder forkert. Jeg vil næsten påstå at det ikke ville være muligt,
for så ville fyret ikke starte med at varme. Derfor bed din VVS mand om at
koncentrere sig om at finde det sted hvor han har monteret en ven til modsat
strømningsretningen, det er der fejlen ligger.

Cheers Finn
Canberra Australia