Brændeovn og tør luft
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-10-03 05:45

Hej

Hvad gør i andre for, at luften ikke bliver for tør?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-10-03 07:13

Karsten Feddersen wrote:
> Hej
>
> Hvad gør i andre for, at luften ikke bliver for tør?

Ikke noget, vi fyrer ikke så tit (et par gange om ugen) så det bliver et problem.
Man kan jo sætte en potte vand over oven på ovnen, så dannes der lidt damp, eller vande potteplanterne.
Men nu der er frost ude er luften jo i forvejen meget tør, mon ikke det også spiller lidt ind?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-10-03 07:30

Hej

Roberto Saldo wrote:

> Ikke noget, vi fyrer ikke så tit (et par gange om ugen) så det bliver et
> problem.

Jeg har nu også fundet frem til at jeg slet ikke skal gøre noget. Ifølge
artikler på www.sundhed.dk og www.astma-allergi.dk er lav luftfugtighed
kun godt mod allergi og astma. Da konen allerede har astma og vi ikke
har nogen ønsker om, at børnene skal have det, så tror jeg ikke at vi
vil gøre noget for at undgå den lave luftfugtighed.

Det kan lige oplyses, at vi bruger brændeovnen som primær varmekilde til
hele huset. Kun på badeværelser og i det fjerneste børneværelse, som
ligger mod vest og tager imod alt den kolde luft, er der sat varme på.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-10-03 08:12

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> har nogen ønsker om, at børnene skal have det, så tror jeg ikke at vi
> vil gøre noget for at undgå den lave luftfugtighed.

Skimmelsvampe osv har det heller ikke godt hvis luftfugtigheden er lav så
det er kun et ekstra plus.

Fra : Biker Mike

Dato : 26-10-03 14:16

> Det kan lige oplyses, at vi bruger brændeovnen som primær varmekilde til
> hele huset. Kun på badeværelser og i det fjerneste børneværelse, som
> ligger mod vest og tager imod alt den kolde luft, er der sat varme på.

Hvis ovnen er den primære varmekilde i huset ,vil jeg anbefale dig at bygge
en masseovn.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-10-03 18:57

Hej

Biker Mike wrote:

> Hvis ovnen er den primære varmekilde i huset ,vil jeg anbefale dig at bygge
> en masseovn.

Ser du. 1) Ovnen er nyindstalleret. 2) Sådan en masseovn pynter ikke
just inde i stuen

Men ellers tak for rådet

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Biker Mike

Dato : 27-10-03 20:38

> Ser du. 1) Ovnen er nyindstalleret. 2) Sådan en masseovn pynter ikke
> just inde i stuen
>
> Men ellers tak for rådet

Mnnæeee , Nu ved jeg så heller ikke lige hvordan jeres hus og stue ser ud,
men en masseovn behøver ikke at være 260 x 250 x 150 cm og bygget af
kampesten, meget mindre kan også gøre det, der kan faktisk bygges ovne ned
til ca 200 x 80 x 50 og bygges op i alt hvad man syntes er pænt, bare det er
sten, bla kan man bruge granit plader, marmor plader, m,m. Det kan blive
utroligt smukt og tilpasser enhvert hjem.

kik på nettet under masonry stove, eller gør som jeg, byg en Svensk
porcelæns kakkelovn de er også meget, meget effektive sammenlignet med en
traditionel Dansk brændeovn i stål.

Med lidt snilde og armene skruget rigtigt på kan man godt bygge dem selv,
der findes også udmærkede bøger om emnet, bla.

Finnish fireplace Construction Manual 1984 , af Albert A. Barden, III
Finnish Fireplaces, Heart of the home, af Albert Barden - Heikki
Hyytiäinen. ISBN, 951 - 682 - 168 - 5

The Fireplace book , ISBN, 0 - 924659 - 49 -1
The Fireplace book , Vol2, ISBN, 0 - 924659 - 58 - 0

De 2 første viser i detaljer hvorledes en ovn bør bygges op, med tegninger
og det hele, mens de 2 sidste viser mange desing og ideer.
Jeg har selv alle bøgerne og kan anbefale dem.

Her er lidt links, men pas på man får hurtigt mange ideer
http://www.masseovn.dk/
http://www.askyggdrasil.dk/stenovne/sten.htm
http://www.stationnord.se/kaminer&kakelugnar/kakelugnar/a_rektvit.htm
http://mha-net.org/msb/html/gallery.htm
http://www.stenovne.dk/

Og så har vi ikke engang talt om hvor effektiv sådan en ovn er og hvor godt
indeklima de giver, men det er jo en helt anden sag

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : TB

Dato : 24-10-03 08:23

Tja, vores har en plads til en kedel. Vi laver the på den. Mon ikke det
afgiver en hel del fugt til rummet at stå der og småkoge i lang tid....

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 24-10-03 12:44

Jeg har et stuespringvand kørende på 10. år. Med regnvand i. Bare hyggeligt
og godt for klimaet.
mvh
Vibeke