Symptomer på gluten-allergi
Fra : Erna Andersen

Dato : 23-10-03 16:16

- Fra Frede Bräuners bog om kost adfærd og inlæringsevne:

Symptomer:
-diarre
-eksem i plamager, ofte med gule knopper
-forstoppelse
-mavesmerter
-uro
-træthed
-hurtig puls
-svimmelhed
-irritabilitet
-angst
-depression
-vitamin og mineralmangel

Regn med at bruge ½ år på at få kornprodukter med gluten (især hvede)ud af
dit liv, men det er trods alt under 1% af din forventede levealder. -og
skulle det vise sig at det alligevel ikke var det, der var problemet, er du
blevet en oplevelse rigere.
I stedet for et stykke brød kan man spise en tallerkenfuld grønsager, et par
kartofler, en håndfuld nødder eller en portion ærter, ris eller majs.
Rugbrød i mindre portioner.

Ved at undgå gluten er jeg selv sluppet af med tæthed i næsen, hård mave og
træthed. Desuden har jeg tabt mig en del, hvad der også var tiltrængt.
Det skyldes også en kostomlægning, som er nødvendig, når man ikke længere
har den nemme udvej med at spise brød når man er sulten.

Jeg er sikker på at mange af jer kan bruge det her, og forsøger selv om I
ikke rigtig orker det, jeg forsikrer for at det bliver nemmere undervejs,
og helt personligt kunne jeg godt tænke mig ikke at være i en så lille
minoritetsgruppe af "kræsne".
Hvis det blev mere almindeligt at man ikke altid spiser hvedebrød til, ville
det betyde mere velvære for mange. Hvedebrød er usundt til daglig brug!