Græsk menu
Fra : Jesper

Dato : 22-10-03 17:10

Hej´sa

Jeg planlægger en græsk aften, med mad og drikke, men jeg mangler lidt ideer
til hvad jeg kan servere udover mousaka, tzatziki (skal vi dog have til
forret/sideret) og lammeretter (en af gæsten spiser ikke lam).
Alle konstruktive ideer er velkomne, evt. med tilhørende opskrifter. Særlig
en græsk inspireret dessert vil jeg sætte pris på, da den indtil videre står
på græsk youghurt med honning (smager godt men er lidt kedeligt).

På forhånd tak
Jesper

Fra : Kai Andersen

Dato : 22-10-03 17:16

Hej Jesper
Kig her. Der er lidt af hvert, dog ingen dessert, desværre.

http://www.maduniverset.dk/show_land.phtml?katnavn=Grækenland

Kai

Fra : Dorte Klerke

Dato : 22-10-03 17:44

> [...]
står
> på græsk youghurt med honning (smager godt men er lidt kedeligt).

Forretter:

Den græske salat er jo en klassiker og smager godt. Sig til hvis du ønsker
opskrift på denne.

Filopakker med feta og spinat. (lidt længere beskrivelse, sig til hvis du
overvejer det)

Min egen kreation inspireret efter en tur på kreta - ovngrillet feta:

(2 pers)
200-250 g feta, helst fra blok
2 tomater
oregano, lidt olivenolie.

Feta smuldres evt. med gaffel. Tomater hakkes fint og blandes med feta og
oregano og den lille sjat olivenolie. Kommes i et ildfast fad midt i ovn i
ca 15 min på 225 grader, til feta er meget blød.

Serveres med noget brød. Og f.eks. sorte oliven.

Eller en anden version, hvor man har en skive feta med lidt olivenolie og
oregano pakket ind i et stykke sølvpapir og så i ovn, men synes den anden er
mere spændende.

Kigger lige i min græske kogebog efter mere inspiration:

F.eks. er der noget der hedder Htipiti: stærk fetaost:

Til 4 pers.
250 g fetaost
1 chili eller 3 piri-piri
6-8 spsk olivenolie

Flæk chili og fjern kerner. Kom alle ingredienser i en skål og bland dem
sammen med en stavblender.

Meget lækker til friskbagt, hvidtbrød

(Prøv f.eks. de der basilikumsflute de har i bilka, de smager godt til noget
feta)

Desserter
(har ikke rigtig prøvet noget af dem endnu, men de lyder gode)

Der er f.eks. slags kager, semuljekage med valnødder, appelsinkage eller
risbudding, karamelbudding.

De har en simpel dessert, der kræves ikke ret meget.
Æble- og appelsinskiver med sukker og kanel.

(4pers.)
4 mellemstore æbler (Cox Orange/Belle Boskop)
3 appelsiner
2-3 spsk sukker
rigeligt kanel

Appelsiner og æbler skrælles, æblernes kernehus udstikkes, og de skæres alle
i 1 cm tykke skiver. De arrangeres taglagt, skiftevis en æble-og en
appelsinskive, på et fad. Drysses med kanel og sukker og serveres.

Desserten kan tilberedes 1-2 timer i forvejen, dækkes med husholdningsfilm
og trækker i køleskab.

Noget der hedder Barbara, som spises den 4. december på den Hellige Barbaras
dag. Husmødre der skal koge denne ret og dele den ud i nabolaget, står der.

Barabara
(4 pers.)
250 g hele hvedekerner
1½ liter vand
80 g sukker
75 g figner, 75 g rosiner
2 spsk hvedemel
2 æbler
80 g valnøddekerner
1 tsk kanel
2 spsk sukker

Hæld hvedekerner i en gryde med det kolde vand og udblød dem natten over.
Næste dag koges de, til de er helt møre. Tilsæt figner, skåret i fire
stykker, rosiner og sukker og lad det simre yderligere 15 min.
I en anden gryde ristes melet let, gryden tages af varmen, og en øseskefuld
af kogelagen røres i melet, så der dannes en tyk creme. Rør debbe i gryden
med kernerne, Fyld det hele i små portionsskåle.
Bland de hakkede valdnøddekerne, kanel og sukker. Skræl æblerne, skær dem i
skiver og fordel dem dekorativt i skålene. Drys
valdnødde-kanel-sukker-blandingen over. Lad det bliev koldt og server.

Dorte

Fra : Dorte Klerke

Dato : 22-10-03 17:46

> [...]
står
> på græsk youghurt med honning (smager godt men er lidt kedeligt).

Der er også mange opskrifter her (to sider):
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/land-2.php?id=78

Dorte

Fra : raski@dbmail.dk

Dato : 22-10-03 22:42

> [...]
>evt. med tilhørende opskrifter. Særlig
>en græsk inspireret dessert vil jeg
>sætte pris på, da den indtil videre står

Hej Jesper
Her er forskellige græske retter og deserter

http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=3
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=102
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=87
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=33