Lugen soder til
Fra : Mette G. A.

Dato : 21-10-03 08:29

Hej igen!

Vores brændeovns luge soder til =/
Jeg renser den med en våd avis med lidt aske på, det tager alt soden, men
første gang jeg tænder brændeovnen efter rengøring soder lugen til igen.
Det giver jo ikke rigtig plads til at jeg kan sidde en kold vinteraften og
se ind i ilden.
Er der noget jeg kan gøre ved det?

På forhånd tak

Mette

--
Autosignatur (smart feature!)
- Fjern bindestregen fra min email adresse hvis du skal sende email til mig

Fra : Thïngmand

Dato : 21-10-03 08:34

> [...]
> første gang jeg tænder brændeovnen efter rengøring soder lugen til igen.

Fyr med mere luft...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 08:45

Mette G. A. wrote:
> [...]
> men første gang jeg tænder brændeovnen efter rengøring soder lugen
> til igen. Det giver jo ikke rigtig plads til at jeg kan sidde en kold

1) Undgå at bruge papir til optænding - brug oprændingsblokke, -poser eller
aske fugtet med lampeolie.
2) Soden opstår, når forbrændingen er dårlig, d.v.s. når ovnen er kold
og/eller der ikke kommer luft nok til. Evt. kan du lade ovndøren stå lidt
åben det første kvarters tid indtil ovnen er varm i brændkammeret og
derefter "lege" lid med over- og under luft, til du opnår den rigtige
forbrænding (= en klar gul, rolig flamme).

Tomas

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-10-03 15:51

"Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com> wrote in message
> [...]
> Det giver jo ikke rigtig plads til at jeg kan sidde en kold vinteraften og

Fyre rigtigt
Hvis du fyrer med brænde, skal du tænde op med små stykker, så du sikrer
dig, at der hurtigt kommer ild. Lad evt. ovnlågen stå på klem indtil der er
ordentlig ild. Med brænde skal du IKKE bruge primær luft (luft fra bunden),
kun sekundær luft, som gerne skulle komme ind fra huller over lågen.
Når de klare flammer er brændt ud, kan du lukke ned for den sekundære luft,
for at holde temperaturen lidt nede. Når du fyrer nyt træ på, skal du igen
lukke op for den sekundære luft indtil flammerne er væk osv.
Hvis du derimod fyrer med koks/kul er du nødt til også at give primær luft
for at holde ild i koksene.

mvh
Preben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-10-03 16:02

Hej

Mette G. A. wrote:
> Er der noget jeg kan gøre ved det?

Som de andre også er inde på så fyre rigtigt uden brug af affald (inkl.
træ med limrester).

Men som tilføjelse: Træet må ikke være for vådt. Du kan også opleve det
hvis dit træ er meget olieholdigt (hårdttræ).

Der er også noget der kunne tyde på, at du måske ikke varmer nok op.
Inden det blev rigtig koldt lavede vi kun en "lunken" optænding. Det
betød at lågen sodede helt til. Når der så for alvor blev varmet igennem
forsvandt det af sig selv. Så prøv at fyre godt og grundigt igennem
selvom det måske bliver lidt lunt.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 25-10-03 13:56

Ok, det virkede fint med vådt avispapir med aske på. Men nu ville jeg gøre
det igen og nu virker det som om soden sidder i glasset, det er ikke til at
få bare en lille smule af det af =/
Hvad gør jeg?

Mette

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-10-03 14:25

Hej

Mette G. A. wrote:

> [...]
> det igen og nu virker det som om soden sidder i glasset, det er ikke til at

Har du prøvet med en rigtig god gang gennemfyring med rent og tørt træ -
eventuelt briketter?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jette Mogensen

Dato : 25-10-03 14:41

> [...]
> eventuelt briketter?
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Jeg bruger 3-dobbelt salmiakspiritus på et stykke køkkenrulle og polerer
derefter med et rent stykke køkkenrulle. Det er yderst effektivt og billigt
men det lugter forfærdeligt.

mvh Jette

Fra : Mette G. A.

Dato : 25-10-03 17:02

Prøver lige med salmiakken - ellers må jeg købe nogen briketter :)

Tak

Mette

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-10-03 18:56

> Prøver lige med salmiakken - ellers må jeg købe nogen briketter :)

Noget fint ståluld virker også.

mvh
Bendt

Fra : Husum

Dato : 27-10-03 08:51

Ganske almindeligt ovnrens virker perfekt.
Der er intet snask tilbage, når det bruges.