> Er det virkeligt så slemt? Er der noget specielt der gør MSH dårliger end
> andre rollespil.
Et eksempel: Clockwork Girl har Figthing Good. Hvad fortæller Good mig? Ikke
helt nok åbenbart, for jeg har også et tal i Figthing; 8.
Et tal som jeg ikke rigtigt bruger. For når jeg slår på nogen, ser jeg på en
stor tabel, der fortæller mig at for at ramme nogen skal jeg rulle 46 eller
derover med procent terninger.
Intet af dette er specielt indviklet. Men jeg har altså en beskrivelse
(Good), et tal (8) og en tabel der giver mig en chance på 54%. Og alt det
for uden at inkorporere nogen anden faktor end hvor god jeg er til at slås.
Et mere elegant ville altså havde været at beskrive min Figthing som 46%+,
direkte på mit sheet, slut prut.
Derudover virkede det som om at hver eneste Power havde sin egen lille
regel, frem for at der var en organiseret, universel, tilgang til hvordan
Powers fungere.
Gør det MSH værre end så mange andre spil? Næ. Dengang var der masser af den
slags, og den dag i dag bliver der udgivet systemer der gør simple ting på
barokke måder.
Hilsen Mads
"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@REMOVEpost4.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9579fc$0$27398$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:bn1kc7$3l1$1@sunsite.dk...
> > Her til aften har vi prøvespillet Marvel Super Heroes fra TSR i gratis
> > gruppen. En bladet oplevelse alt den stund min figur var bevidstløs det
> > meste af tiden.
>
> Gratis gruppen? Er det en gruppe der afprøver rollespil som er
tilgængelige
> gratis, eller er det en gruppe hvor det er gratis at deltage, eller...?
>
> > Det der var sjovt var at vi rullede vores figur helt tilfældig; jeg fik
> > f.eks. en robot med en ufattelig høj intuition. Det havde jeg aldrig
> fundet
> > på selv, og jeg måtte vride min hjerne for at finde på en forklaring.
Men
> > det lykkedes, og Clockwork Girl så dagens lys.
>
> Det er en af de få styrker ved rollespil hvor man ruller sin person, frem
> for at designe den. Uden dette ville jeg formentlig aldrig have spillet
den
> uintelligente (Str 18, Int 4) kriger Gro (næsten ikke noget at gøre med
> Groo), eller kronisk syge (Dex 19, Con 4) halfling Theodor Teapot.
>
> Jeg kender stadig rollespillere der får mærkelige trækninger hvis man
> foreslår at man jo også kunne slå tilfældigt for sin persons evner, men
jeg
> mener faktisk at det kan tilføre rollespillet visse dimensioner som man
> ellers ikke opnår.
>
> > Selve spillet var knap så interessant: et indviklet og forældet system
med
> > en del små problemer.
>
> Er det virkeligt så slemt? Er der noget specielt der gør MSH dårliger end
> andre rollespil.
>
> > Så alt i alt vil jeg ikke anbefale Marvel Super Heroes, til andet end at
> > lave figurer i: det er et sjovt spil i sig selv at rulle en figur og få
> den
> > til at give mening!
>
> Det var også sådan jeg brugte de første mange timer/dage/uger på det gamle
> danske rollespil Med Ild og Sværd. I det mindste fik man afprøvet noget,
og
> havde lettere ved at hjælpe spillerne med at designe personer da det kom
til
> noget rigtigt spil.
>
> > Marvel Super Heroes findes her:
> >
http://www.heroplay.com/features/rules/marvel.php
>
> Har været der over, men jeg har endnu ikke afsat tid til at læse reglerne,
> nok mest fordi superhelterollespil normalt ikke har været min kop te.
>
> Lars
>
>