Vinterklart kolonihavehus
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-10-03 20:40

Jeg har købt et kolonihavehus og en Zibro-brænder til opvarmning. Er
tilfreds med begge dele *S*

Men... Når der er tændt for varmen, dannes der naturligt nok en del fugt
inde i huset, som i øvrigt virker helt tørt og sundt og ikke lugter det
mindste af hverken svamp, mug eller lignende.

Men hvad er egentlig bedst/værst? Kulde eller fugt? Er temperaturen helt
ligegyldig for huset sundhed. Og møblernes? Skal jeg med andre ord bare lade
være med at opvarme huset, når jeg ikke er der. Eller er det godt - trods
den fugt der dannes - at sørge for, at temperaturen ikke bliver FOR lav?
Zibro-brænderen kan indstilles til at tænde, hvis temperaturen falder til
under en bestemt grad.

Hvis jeg vælger at sætte ventilation i huset, hvor simpelt kan det da gøres?
Silvan har p.t. tilbud på diverse ventilatorer. Fra simple og billige til
avancerede og dyre modeller. Men hvad er nok? Hvad er fornuftigt?

Hvor meget skal man fjerne, når man lukker for vinteren. Er det bedst at
tage fjernsyn etc. med hjem. Kan madrasser og dyner klare en vinter uden at
blive dårlige/mugne? Kan bøger stå der uden at bule af fugt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-03 21:02

Lisbeth Jacobsen <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
> [...]
at
> blive dårlige/mugne? Kan bøger stå der uden at bule af fugt?

Hvis din brænder er en gasbrænder uden skorsten, vil der komme mere og mere
fugt, jo mere du fyrer. Forbrændingen afgiver fugt. En lille svag elvarmer
vil tørre rummet, selvom der ikke bliver ret varmt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-10-03 21:09

> [...]
> fugt, jo mere du fyrer. Forbrændingen afgiver fugt. En lille svag elvarmer
> vil tørre rummet, selvom der ikke bliver ret varmt.

Det er en petroleumsbrænder uden skorsten. Og jeg har erfaret det, du
beskriver - hvorfor jeg netop spørger, om det så er bedre at lade
temperaturen være lav og dermed undgå fugten.

Er Zibro'en med andre ord kun velegnet til når vi opholder os i huset. Den
er en god varmekilde - ingen tvivl om det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 20-10-03 23:05

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9441cf$0$25986$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Er Zibro'en med andre ord kun velegnet til når vi opholder os i huset. Den
> er en god varmekilde - ingen tvivl om det.

Når et koldt rum opvarmes vil det naturlige indhold af fugtighed i den kolde
luft blive til synlig fugt. Derfor skal du sørge for at have en trækkanal
åben. En i hver ende af huset vil være rigtig godt.
Når kold luft opvarmes udvider luften sig og da den ikke kan komme ud af
huset, vil fugtigheden vise sig. En åben trækkanal vil udligne trykket i
huset og når der er nok varme, vil fugten forsvinde.
En brændeovn giver ikke disse problemer, da den har en skorsten som trækker
luft fra rummet og derved udligner trykket.
Dette var et forenklet svar på dit problem.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-10-03 06:54

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> Dette var et forenklet svar på dit problem.

Naaahh ... jeg spurgte ikke til, HVORFOR fugten opstår. Det ved jeg. Ved
også, at ventilation vil hjælpe. *S* Vidste dog ikke, at en trækkanal i
hver ende vil være nok, så tusinde tak!

Men jeg er dog også stadig interesseret i at høre, om det er bedre at lade
huset være koldt. Er det uden betydning for møbler etc. at jeg lader være
med at opvarme, så der eksempelvis ikke bliver under 6 grader. Det er vel
fugt og ikke kulde, der er afgørende?

Varmer jeg op, opstår der fugt af de årsager du forklarer. Ergo er det måske
bedre at lade være med at opvarme?

Alternativt skal jeg bruge penge på ventilation. Og en trækkanal i hver ende
af huset, som du foreslår, burde jo ikke koste en herregård. Helt fint ville
det jo være med en af de solnergidrevne ventilatorer.... men jeg har ikke
lige 6-7000 kr her og nu til den slags.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Lyck

Dato : 24-10-03 14:36

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f94cb0d$0$21492$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> med at opvarme, så der eksempelvis ikke bliver under 6 grader. Det er vel

Vi opvarmer ikke vores kolonihavehus udenfor sæsonen og har ingen problemer
med fugt, så det kan godt lade sig gøre. Oplever du så, at dit hus kommer
til at lugte "muggent", kan du jo altid overveje en "fugtpose", (flere)
ventilationsåbninger eller en soldrevet ventilator, som så vidt jeg ved fås
i en mindre udgave til under 4.000,-

Mvh. Niels Lyck, www.varmtvandfrasolen.dk

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 21-10-03 17:07

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skriver:
> [...]
>med at opvarme, så der eksempelvis ikke bliver under 6 grader. Det er vel

Jeg har også kolonihavehus - og har det _ikke_ opvarmet om vinteren. I
stedet kan du hænge nogle fugtsamleposer op i loftet i et par af rummene
og så en spand under hver. Spanden skal så tømmes for vand en gang
imellem. De kan vist købes i Matas.

Når du så starter forårssæssonen næste år, så opvarmer du huset med fuldt
blus den første gang du er der, så der bliver gennemvarmt. Derefter
udluftning med gennemtræk - og så er du klar til at nyde endnu en sæsson i
haven. Møblerne tager ikke skade.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : S.A

Dato : 22-10-03 17:39

Som opfølgning på jeres debat vil jeg i den forbindelse godt vide, om man
kan lade sin Zibro Laser kamin indstille på eks. 2 gr. for at frostsikre sit
hus i vinterperioden.
Er dette tilrådeligt som "frostsikring".
Undskyld min indblanden......
Venligst
S.A

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-03 17:51

S.A <s.a@e-mail.dk> skrev i en news:bn6brv$1bi$1@sunsite.dk...
> [...]
sit
> hus i vinterperioden.
> Er dette tilrådeligt som "frostsikring".

Vi kan så lige slå fast at også en petroleumsovn uden skorsten producerer
fugt. Det er ikke frost, huset ikke kan tåle (her ses bort fra vandrør, Wc),
men fugt. Brug lille elvarmer og let ventilation, eller affugtningsposer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-10-03 18:43

Preben Riis Sørensen wrote:
> S.A <s.a@e-mail.dk> skrev i en news:bn6brv$1bi$1@sunsite.dk...
>>

> Vi kan så lige slå fast at også en petroleumsovn uden skorsten
> producerer fugt.

Hej Preben
Du skriver "Vi kan så lige". Hvem er vi, er du i flertal?
Og den smule fugt en Zibro Laser producerer, behøver man vist ikke bekymre
sig om. Men hvis den skal bruges som frostsikring, skal det være en af de
modeller der selv kan slukke og tænde.
På den Zibro Laser jeg har, kan temperaturen forøvrigt ikke stille lavere
end 6 gr.

Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-03 22:04

Ebbe Rasmussen <mia-ebbe@stofanet.dk> skrev > Hej Preben
> [...]
> modeller der selv kan slukke og tænde.
> På den Zibro Laser jeg har, kan temperaturen forøvrigt ikke stille lavere

Ja, vi er mange, undtagen Ebbe, der ikke er ligeglade med råd og mug.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-10-03 04:34

Preben Riis Sørensen wrote:
> Ebbe Rasmussen <mia-ebbe@stofanet.dk> skrev > Hej Preben

> Ja, vi er mange, undtagen Ebbe, der ikke er ligeglade med råd og mug.

Hej igen

Dit svar tyder mest på at du ikke forstår dansk og ikke kender noget til
mængden af vand/fugt en Zibro producerer ved brug.
Mit lidt skarpe svar skyldes din sarkasme, som er aldeles ubegrundet.
Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-10-03 19:07

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Dit svar tyder mest på at du ikke forstår dansk og ikke kender noget til
> mængden af vand/fugt en Zibro producerer ved brug.

Min Zibro producerer faktisk særdeles meget vand/fugt, så jeg er ikke enig
med dig i, at det kun er en smule! Måske mit hus er mere tæt end dit, så
fugten ganske enkelt ikke slipper ud af mit hus uden videre???

Jeg havde indstillet min Zibro til at gå i gang, hvis temperaturen faldt til
under 6 grader. Det medførte - på et enkelt døgn - at flere nyindkøbte bøger
begyndte at bule.
Og ruderne var godt dugget til, da vi kom derud dagen efter den første nat
med frost. Hvor meget Zibro'en havde kørt det pågældende døgn, ved vi ikke.
Men den var som nævnt sat til kun at varme, når temperaturen er UNDER 6
grader.

Vi luftede grundigt ud. Slukkede for Zibroen. Placerede nogle gamle bøger,
der gerne måtte begynde at bule.

Flere døgn senere er der ingen fugt at spore. Og bøgerne er ikke begyndt at
bule.

Men for hulan, hvor er der koldt

Så min erfaring er modsat din: En Zibro producerer ganske meget fugt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 26-10-03 19:30

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f981a21$0$29576> Min Zibro producerer > Jeg havde
> [...]
> bule.
>
> Men for hulan, hvor er der koldt
>
> Så min erfaring er modsat din: En Zibro producerer ganske meget fugt.

Hej.

Det har ikke noget direkte at gøre med Zibroovnen.
Dugpunktet er ca. 16 grader og opvarmning vil fortætte fugten i den kolde
luft. Det er ligegyldigt hvilken opvarmningsfor du bruger, hvis der ikke er
ventilation.
I min campingvogn kommer der også fugt, hvis der ikke er ventilation. Og det
er både med en elblæser og Trumavarmeovnen (gas) som har forbrændingen
udenfor. Der kommer altså ikke fugt fra afbrændingen af gassen, men alene
fra luftens indhold af fugt som fortættes.
1 liter lampeolie (petroleum) afgiver 1 liter vand, dels fra forbrændingen
og dels fra fortætningen af fugten i luften.
Prøv at sætte en elblæser til at varme op på samme måde som zibroen og se
hvad der sker. Derefter prøv med ventilation, f.eks. vindue på klem. Men
husk stadig på dugpunktet. Alt under dette vil afstedkomme kondens.

Mvh.
Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-10-03 07:25

> [...]
> luft. Det er ligegyldigt hvilken opvarmningsfor du bruger, hvis der ikke

Ja.. det er jeg godt klar over *S*

Men det er også være forkert at påstå, at man IKKE oplever fugtproblemet,
hvis man har en Zibro - for det vil man, medmindre man finder andre måder at
løse fugtproblemet på. Som du har beskrevet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 27-10-03 17:49

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9cbb74$1$28974> Men det er også være forkert at påstå, at
man IKKE oplever fugtproblemet,
> hvis man har en Zibro - for det vil man, medmindre man finder andre måder
at
> løse fugtproblemet på. Som du har beskrevet *S*

Det er synd at Zibroovnen skal have det hæftet på sig, at den giver
fugtproblemer. Det passer ikke. Du oplever fugtproblemer og har tilfældigvis
en Zibroovn.
Ville det ikke være en god ide at researche lidt omkring dette emne inden du
kommer med en sådan udmelding? *S*
Kig lige her http://www.campingland.dk/nyheder/shownews.asp?ID=109 og så må
du prøve at overbevise Campingland om at de tager fejl i deres test.

Mvh.
Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-03 17:08

> Det er synd at Zibroovnen skal have det hæftet på sig, at den giver
> fugtproblemer. Det passer ikke. Du oplever fugtproblemer og har
> tilfældigvis en Zibroovn.

At jeg har en Zibro fritager mig ikke for fugtproblemet *S*

Men jeg vil gerne give dig ret i, at man ikke skal give mærket Zibro
skylden. En anden ovn af andet mærke vil også give fugt under de
omstændigheder jeg har beskrevet.

> Ville det ikke være en god ide at researche lidt omkring dette emne inden
> du kommer med en sådan udmelding? *S*

Ikke nødvendigt. Jeg ved godt, hvad problemet er. Beskrev det i mit første
indlæg. *S*

> Kig lige her http://www.campingland.dk/nyheder/shownews.asp?ID=109
> og så må du prøve at overbevise Campingland om at de tager fejl i deres
> test.

Jeg tror gerne de har ret i deres test. Men det rokker ikke ved, at det at
have en Zibro til at varme et koldt hus op IKKE er en garanti for, at der
ikke dannes en hulens masse fugt *S*

Jeg har valgt at lade være med at bruge min Zibro (når huset er tomt) for at
undgå de fugtproblemer, jeg ellers må døje med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-10-03 18:28

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har valgt at lade være med at bruge min Zibro (når huset er tomt)
> for at undgå de fugtproblemer, jeg ellers må døje med.

Og nu må I så være klar over, at I ikke skal lære Lisbeth noget. Hun blander
sig kun for at vise hvor klog hun er. Kom ikke og lær mig noget. Føj.
--

Ebbe

Fra : Torbenth

Dato : 28-10-03 19:20

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Og nu må I så være klar over, at I ikke skal lære Lisbeth noget. Hun
blander
> sig kun for at vise hvor klog hun er. Kom ikke og lær mig noget. Føj.
> --

Ja det ser sådan ud.
Hun finder nok ud af at andre opvarmningsformer ved samme temperatur giver
samme resultat.
Hun kender nok heller ikke til at kolde brilleglas dugger, når de kommer ind
i varmen og at opvarmning i et vinterkoldt lokale faktisk er det samme.
For øvrigt kunne jeg ikke finde på at have ting i et sommerhus som ikke
kunne holde til kulde/varme. Man kan vel bruge hovedet.
Har selv beskæftiget mig med energi/opvarmning/alternativ opvarmning siden
1980 og har selv opfundet og fået patenteret et forbrændingssystem til
brændeovne.
Gør det ikke mere pga. dødsfald o.a. forhold.

Mvh.
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-03 19:48

Torbenth <torbenth@it.dk> skrev
> Hun finder nok ud af at andre opvarmningsformer ved samme temperatur giver
> samme resultat.

Vil du dermed påstå at der vil være fugtproblemer i et hus man varmer op
til, lad os sige 40 grader, f.eks. med elvarme?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torbenth

Dato : 28-10-03 22:07

> Vil du dermed påstå at der vil være fugtproblemer i et hus man varmer op
> til, lad os sige 40 grader, f.eks. med elvarme?

Nej da.
Men hvem har råd til den temperatur i et ubenyttet sommerhus om vinteren.
Har tidligere skrevet at dugpunktet ligger ved ca. 16 grader.
Hvis man kun holder en temperatur deromkring eller lavere og ikke har
ventilation, vil fugtproblemerne bestå.
Derfor gav jeg også det råd at have ventilation i huset, gerne i hver ende.
Uanset om man varmer op eller ej.
Om ikke andet vil ventilation fjerne noget af den indeklemte "fugtige" lugt.
Som jeg omtalte m.h.t. min CV vil der være problemer uden ventilation.
Derfor får varmeren en på hatten og taglugen åbnes.
Efter nogle timer er der totalt fugtfrit og varmt.

Mvh.
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-03 02:17

Torbenth <torbenth@it.dk> skrev i en news:bnmlq1$1pac$1@news.cybercity.dk...

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>

> Nej da.
> Men hvem har råd til den temperatur i et ubenyttet sommerhus om vinteren.

Jeg ville blot(ved overdrivelsens eksempel) beskrive at situationen ved en
lille opvarmning er nøjagtig den samme, det går blot langsommere.

> Har tidligere skrevet at dugpunktet ligger ved ca. 16 grader.

Jeg refererer lige lidt googlesøgning: Ved 0 grader og 80% luftfugtighed er
dugpunktet -3 grader. Der vil altså kun afsættes vand (is) på ting der er
under 3 graders frost. Da luftfugtigheden normalt er lavere om vinteren vil
situationen altså generelt være endnu gunstigere.

> Hvis man kun holder en temperatur deromkring eller lavere og ikke har
> ventilation, vil fugtproblemerne bestå.

Det er hermed manet i jorden. Der behøver absolut ikke være 16 grader.

> Derfor gav jeg også det råd at have ventilation i huset, gerne i hver
ende.
> Uanset om man varmer op eller ej.

Et godt råd, der er ligeså godt som det, at jeg sagde, at en lille elektrisk
opvarmning var det bedste. Der forudsatte jeg at huset næppe er så tæt at
yderligere ventilation er påkrævet, men en mulighed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torbenth

Dato : 29-10-03 05:24

> [...]
> situationen altså generelt være endnu gunstigere.

> Det er hermed manet i jorden. Der behøver absolut ikke være 16 grader.

Det er jeg ikke helt enig i. Eksemplet med brilleglas som dugger gælder også
for den indvendige side af et koldt hus.
Jeg ser det hveranden week-end i campingvognen i opvarmningsfasen.
Desuden har vi ikke eller jeg har ikke observeret det, en luftfugtighed på
80% om vinteren.
Huset trækker luft ind når det har været opvarmet lidt af solen og bliver
derefter bliver afkølet (luften trækker sig sammen). Er der en stor
luftfugtighed udenfor, får man det også indendøre og fugten kondenserer
under opvarmningen og sætter sig overalt.
Hjemme dugger mine termoruder meget ofte. Vi har rullegardiner for
vinduerne.
Har du lagt mærke til energiselskaberne som reklamerer med luftvarmepumper?
De skriver at man kan holde 16 grader hele vinteren igennem så der er
tempereret når man vil benytte det. 1 kr. strøm giver for 3 kr. varme.
Det er ikke tilfældigt at de skriver 16 grader.
Nå, men det ved du nok. Det er også for at give andre et indblik, ifald de
ikke ved det. Så det er ikke for at belære dig.

Mvh.
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-03 18:11

Torben skrev:

> Det er ikke tilfældigt at de skriver 16 grader.
> Nå, men det ved du nok. Det er også for at give andre et indblik, ifald de
> ikke ved det. Så det er ikke for at belære dig.
>
> Mvh.

Det er da muligt at der skal 16 grader til at gardere (helt) mod
fugtproblemer. Det har bare ikke noget at gøre med et fast dugpunkt, for det
findes ikke.

Jeg nyder at blive belært, men du belærer med nogen ikke-korrekte/relevante
ting, og det 'er jeg nødt til' at reagere på. Tak for kampen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torbenth

Dato : 29-10-03 22:46

> Jeg nyder at blive belært, men du belærer med nogen
ikke-korrekte/relevante
> ting, og det 'er jeg nødt til' at reagere på. Tak for kampen.
> --

Min pointe er bare at et er teori og andet praksis.
Hvis teorien holdt stik, ville der ikke være så mange der havde
fugtproblemer. Men igen, ventilation er alfa og omega.
Men det hele handlede fra min side om, at det var uretfærdigt at skyde
skylden på Zibroovnen.
Og selv tak.

Mvh.
Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-03 20:32

Som hun skrev i sit første indlæg:

"Når der er tændt for varmen, dannes der naturligt nok en del fugt
inde i huset"

Så det gjorde hun såmænd klart allerede fra første færd, at hun er klar over
*S*

Hvad hun spurgte om, var da heller ikke, hvad konsekvensen er af at varme
op.

Mvh. Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 28-10-03 22:09

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9ec637$0$4381> Hvad hun spurgte om, var da heller ikke,
hvad konsekvensen er af at varme
> op.
>
> Mvh. Lisbeth

Det er da en underlig metode at spørge om hjælp til et konkret problem blot
for at svare, at det vidste man da godt.
Du gør grin med os som forsøger at hjælpe, så nul mere hjælp fra min side.

Mvh.
Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-10-03 07:55

> Det er da en underlig metode at spørge om hjælp til et konkret problem
> blot for at svare, at det vidste man da godt.

Jeg har fået svar jeg ikke kendte i forvejen! Dine råd om ventilation er
guld værd for mig! Så tusinde tak for det.

At der også er forklaret noget, jeg i forvejen vidste besked om, er helt OK
med mig - jeg har bestemt ikke brokket mig over, at folk forklarer andet og
mere end lige præcis JEG har brug for. Det øger jo blot chancen for, at
andre kan bruge tråden til noget.

Men da jeg på et tidspunkt fornemmede, at der var uklarhed om, hvad jeg
egentlig var uvidende om og spurgte om, tillod jeg mig at forklare, hvad jeg
vidste allerede for at gøre det nemmere at hjælpe mig. Beklager, at det har
generet dig.

> Du gør grin med os som forsøger at hjælpe, så nul mere hjælp fra min
> side.

Det er sørme da ikke min hensigt at gøre grin med folk, der hjælper mig.
Og jeg kan heller ikke få øje på, at det er tilfældet. På hvilken måde,
føler du, at jeg gør grin med folk?

Mvh. Lisbeth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-03 19:34

> [...]
blander
> sig kun for at vise hvor klog hun er. Kom ikke og lær mig noget. Føj.

Det er sørgeligt med dig Ebbe. Vi plejer at have en god tone her i gruppen.
At du ikke har ret og bliver sat på plads, er ikke ensbetydende med at du
skal kaste med mudder. For du har ikke ret, enhver indendørs forbrænding
uden aftræk, vil føre til masser af fugt og deraf følgende råd m.m. Og det
har intet med ovnens navn at gøre, hvis det kan gøre dig glad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-03 20:35

> [...]

> Og nu må I så være klar over, at I ikke skal lære Lisbeth noget. Hun
> blander sig kun for at vise hvor klog hun er. Kom ikke og lær mig noget.

Jamen dog... hvad skyldes din tone mon? Du synes ikke at have bemærket alle
de spørgsmål jeg stiller af ren og skær uvidenhed. Kan det ikke trøste dig
en smule?

Mvh. Lisbeth