Snart klar til Discus?
Fra : Propellen

Dato : 19-10-03 17:25

200 liter tank aquastabil.
Eheim spandpumpe, alle mine "pynte"sten er fjernet, kun et par rødder
tilbage.
ca 20 rød neon + en enkelt sugemalle.
akvariet har kørt i ca 14 dage nu. og for en uges tid siden, købte jeg
lidt dyrt ind af planter. Men de ser egentlig ikke så godt ud mere.
(huller i bladene) Prøve med det C02 som så mange snakker om evt.?
Eller måske gødning? Hvis, hvad skal man så købe?
Har hævet temperaturen fra 26°C til 29°C. Det skulle være okay?
Har planer om at ploppe nogle discus i om en 2-3 uger.. SÃ¥ akvariet
har kørt 4-5 uger totalt. Hvilket er "de lette" discus at holde?.

PS: Er stadig lidt newbie til dette fiske halløj!

På forhånd tak for evt. svar.
--

/Prop

Fra : *XENA

Dato : 19-10-03 17:53

"Propellen" <Not@Valid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> har kørt 4-5 uger totalt. Hvilket er "de lette" discus at holde?.
>
> PS: Er stadig lidt newbie til dette fiske halløj!

Hvad dine planter angår vil jeg påstå at det skyldes snegle .. jeg har selv
lige købt dyrt ind i planter og nu vrimler mit akvarie med snegle som ikke
skal være der og ikke har været der før og de nye (alle mine planter er )
fra tropica så nu har jeg fået mig et seriøst snegle problem på halsen

Fra : Michael Edvardsen

Dato : 19-10-03 22:05

Hej Prop

Det lyder fint altsammen, dine fisk skal nok overleve men dine planter kan
nok ikke klare 29 grader i længden. Det har været mit problem og har valgt
at holde de to ting adskilt. Vil man have glæde af sine discos skal der
varme på. Hvis du får det til at virke, hører vi gerne fra dig.
Dansk opdrættede fisk er de nemmeste.

Held og lykke Michael

Fra : Ib Madsen

Dato : 23-10-03 21:48

Huller i bladene skyldes nok din sugemalle, jeg anbefaler at man venter ca.
14. dage med at komme maller i akvariet, fordi der ikke er foder nok til
dem. Du skal bruge gødning og der er flere gode mærker. Husk nogle er der
mere vand i en andre. Nogle siger 5 ml til 50 liter vand og andre siger 1 ml
til 50 liter vand, og prisen er næsten den samme!!!! Discus vil gerne have
en temperatur tæt på de 30 grader, husk at fodre den godt, da de plejer at
komme sidst til foderet. Mange discus dør af sult. Om du køber den ene eller
den anden discus er ligemeget, men køb gerne 6-10 cm, HUSK at se at de er i
god foderstand ( bred pande), og se på at de bliver fodret. Husk de vil
helst have frostfoder -og gerne det de er vant til at få. Co 2 til planter
er ok, men husk de andre forhold så som lys, vandkvalitet, filter,
gennemstrøm også er meget vigtige faktorer.
10- 14 timers lys.
Rigtige neonrør til akvarier 10000 lux/lumen.
Ikke for meget gennemluftning, da det fjerner den Co2 der er i vandet.
Brug gødning.
Maller til at rense bladene.
ALDRIG salt i akvariet.
Gerne blødt vand.
C02 tilsætning.
Held og lykke.
Hvis der er spørgsmål så ring til din akvarieforening eller til
dyrehandleren og ikke til supermarkedet.
Hilsen
Ib Madsen
Dyrehandler Odense
66124280