Opvarmning af værksted
Fra : Hans Lynnerup

Dato : 19-10-03 15:33

Hej

Jeg er igang med at bygge et værksted, som meget gerne skulle være en smule
varmt. Værkstedet er bygget i træ, med trykimprægneret brædder yderst,
dernæst vindpap, 100mm isolering, og endelig en dampspærre inden der
indvendigt er beklædt med plader. Det er på 20 m2 ialt.

Jeg har ikke behov for at der hele tiden er 20 grader inde i værkstedet, men
har alligevel et par krav til opvarmningen:
- Det skal være frostfrit.
- Der skal være mulighed for 'hurtig' opvarmning når jeg i ny og næ skal
lave noget derude.
- Opvarmning skal ske via el.
- Det skal ikke koste en mindre formue at holde det opvarmet. Hvis jeg ville
investere så meget, så skulle jeg have indlagt fjernvarme...

Min oprindelige plan for at holde det frostfrit var den simple at lade en
varmepære være tændt i de perioder hvor temperaturen er tæt på frysepunktet.
Evt. styret via en form for temperaturstyring der automatisk tænder når
temperaturen kommer under 5 grader. Når jeg så skulle lave noget derude
ville jeg bruge en ganske almindelig varmeblæser.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på at installere traditionelle
el-varmeradiatorer, eller hvad med disse oliefyldte el-varmepaneler. Nogle
kan endda fås med indbygget temperaturføler som automatisk holder
temperaturen på et fast niveau (mit krav om at det skal være frostfrit).

Min spørgsmål er 'simpelt'. Skal jeg holde fast i min oprindelige plan,
eller skal jeg installere en el-varmeradiator. Og hvis jeg skal installere
en el-varmeradiator skal den så være oliebaseret.

Hvad har I af gode råd, og hvad gør I selv?

Mange hilsner, og på forhånd tak for hjælpen.
Hans

Fra : bme

Dato : 19-10-03 19:13

snip

> [...]
> kan endda fås med indbygget temperaturføler som automatisk holder
> temperaturen på et fast niveau (mit krav om at det skal være frostfrit).

der er som regel en frostfri indstilling på elradiatorerne (i form af en
stjerne)

> Min spørgsmål er 'simpelt'. Skal jeg holde fast i min oprindelige plan,
> eller skal jeg installere en el-varmeradiator. Og hvis jeg skal installere
> en el-varmeradiator skal den så være oliebaseret.

Jeg har en elradiator i mit isolerede udhus, den står på froststilling til
daglig i vinteren, undtagen i længere perioder uden frost. Den kan varme de
ca 30 m2 op i løbet af en halv times tid (radiatoren er på 1200w). Som
supplerende har jeg en gammel kakkelovn, som jeg fyrer op i hvis jeg har
tid.

Det nemmeste ville være en elradiator eller to som stod i froststilling, og
så fyre op for dem når du skulle bruge udhuset, den med varmelampen tror jeg
er for dyr, da den ville stå hele tiden og køre, radiatoren styrer sig selv.

Jeg har hør noget om at oliebaserede radiatorer har en mindre
udnyttelsesgrad end en alm. radiator, og at man derfor skulle holde sig fra
dem.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 20:31

Uanset hvilken form for opvarmning du vælger, skal du huske på "dugpunktet"
omkring de 16 grader.
Hvis der til dagligt er koldere, og du lige vil tilbringe nogle timer i et
opvarmet værksted, vil du få kondens på alt i værkstedet når du passerer de
16 grader = der er risiko for rustent værktøj m.v.

M.v.h. Ole

Fra : Exit

Dato : 19-10-03 19:45

Jeg læse dit indlæg med hensyn til dit værksted
Pas på .Du skriver 100% isoleret og så kommer det "dampspærre"
Hvis du kikker på mit indlæg længere ned i NG
"Råd i garage" (mit indlæg) 18/10-2003.
Jeg har til min store fortvivelse konstateret råd i min garage's syd væg
Min garage er bygget af 20 cm lega der på er monteret en lægte (57x38)
derpå er der sat en forskallings brædt (100x20) der efter er der alukraft
(blank side ud af) og der på en 13 mm vådrumsgipsplade.
Alt hvad der var af træ er totalt sort af råd.
Garagen er 6 år.Fugten kommer ikke ude fra eller fra gulv
der er murepap mellem sokkel og mur
(min teori er at det er vores bil når den om vinteren kommer ind
så står den og driver med vand fra sne)

Mit spørgsmål er så hvad er der gået galt skulle jeg have ladet være med at
sætte alukraft op (garagen er ikke op varmet isoleringen er kun lavet for at
holde den frostfri)
-----
svar på mit indlæg :
Hvis garagen ikke er opvarmet, må man _ikke_ opsætte dampspærre. Det gælder
f.eks. for sommerhuse. Dampspærren hindrer fugt i at forsvinde (ved konstant
opvarmning af garage eksisterer problemet ikke).
Derfor har du ret! Dampspærren er skurken. Du er desværre nødt til at fjerne
denne (+ råddent træ) og så skulle du have en god garage igen.

/Thomas
-----

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 21-10-03 11:16

Hej

Hvad gør man i et fritidshus, som er periodisk opvarmet om
vinteren. Dvs varme nogle uger, og kun lige varme på
elradiatorerne til at holde det frostfrit i andre uger/dage ??

MVH Jon

Fra : Exit

Dato : 21-10-03 21:14

Hvis du har alm. dampspære så er der et problem.
Jeg har fundet ud af at Icopal laver en specil dampspære
Den hedder Hygrodiode.
Den virker på samme måde som en alm. dampspære når der er varme på
Men når der ikke er varme på vil der opstå kondens.
Når Hygrodiode bliver våd af kondens vil den suge fugten ind i dugen
og langsom transporterer fugten igennem og på den modsatte side
hvor det så vil fordampe.

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 22-10-03 09:19

Exit <tityve@herognu.dk> skrev:
>Hvis du har alm. dampspære så er der et problem.
>Jeg har fundet ud af at Icopal laver en specil dampspære
>Den hedder Hygrodiode.

Takker for oplysningen. Har bestilt brochure på:

www.icopal.dk

MVH Jon