Tætning af akvarie?
Fra : Louise & Jesper

Dato : 19-10-03 13:16

Hej Ng

Jeg har et 325 l akvastabil akvarie som jeg lige har opdaget er en lille
smule utæt i den ene side. Det er ved silikonesamlingen det er læk.
Hvad gør jeg? kan man tætne det og med hvad?

Foreløbig har jeg taget halvdelen af vandet af, til ned under det utætte
sted. Skal jeg tømme det helt? Det er jo et problem da der jo er fisk i.
Hvad gør man?

Vh Louise

Fra : Ole

Dato : 19-10-03 15:08

Øh enhver akvarist har da et karantæne akvarium så man ikke får
sygdomme ind i sin gamle bestand
Dette kan bruges når fiskene skal ud af et utæt akvarium, en stor
spand kan måske også bruges alt efter hvor store fisk der går i
akvariet. Obs pas på gamle sæberester det kan fisk ikke li.
Når jeg mener, at fiskene skal ud er det fordi du skal rense med
acetone!!!
Du prøver forsigtigt at undersøge hvor meget der er løst, hvis dert
kun er meget lidt kan du nøjes med at rense kalk af rude og siliocne,
der efter afrense i acetone som før sagt.
Du har før dette indkøbt noget dyrt silicone i en tube hos
akvariehandleren eller en knab så dyr tube i det lokale byggemarked.
dette trykker du ud i lækken og på glas og gammel silikone, former det
pænt og venter.(Det formes med en finger dyppet i vand med lidt
opvaskemiddel) der er flere typer silicone du skal se efter om den er
til glas og den skal lugte arf eddike syre når du bruger den.
Hvis det er meget der er løst er processen den samme du skal blot
fjerne den gamle silicone og rense omhyggeligt både for kalk og fedt.
Hvis det er uforståeligt må du spørge igen
Hilsen Ole

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 19-10-03 20:43

"Ole" <vejr@hansen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Du har før dette indkøbt noget dyrt silicone i en tube hos
> akvariehandleren eller en knab så dyr tube i det lokale byggemarked.

Bemærk, at der IKKE må være tilsat anti mug middel, da fiskene ikke kan tåle
dette. Så gå udenom silikone der er beregnet til sanitet. Den billige til 20
kr. hos Harald Nyborg er ganske fortrinlig. Mener den koster 20 kr.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Ole

Dato : 19-10-03 21:38

Tak for tippet, du vil kunne møde mig hoa Harald imorgen

Fra : Louise & Jesper

Dato : 21-10-03 10:53

Tak for svaret jeg vil staks gå igang med projektet! ;)

Vh Louise

Fra : ru1

Dato : 23-10-03 17:43

"Louise & Jesper" skrev d. 19-10-03 13:16 dette indlæg :
> [...]
utætte
> sted. Skal jeg tømme det helt? Det er jo et problem da der jo er fisk

pas på med den billige silicone den er ikke så elastisk det vil sige at
ved flere vandskift eller flytninger kan det blive utæt, harald nyborg
har en rigtig akvariesilicone den koster 49,50 jeg taler af egne
erfaringer,det er skide ergeligt når det bliver utæt.held og lykke mvh
leif

http://www.kandu.dk/

Fra : Ib Madsen

Dato : 23-10-03 21:12

Hvorfor køber Akvastabil og Tropeakvarier ikke silikone i Harald Nyborg når
det er billigere en deres indkøbspris ??? Tænk lige på dette. Der er meget
forskel på silikone. Jeg bruger kun silikone købt ved enten Akvastabil eller
Tropeakvarier. Det holder og koster mere. Er akvariet utæt, limer jer altid
hele akvariet om. Dvs. gammel silikone skal væk, herefter renses med
acetone, og herefter kommes akvariesilikonen på i passende mængde dvs. ca. 1
tube til 325 liters akvarie.
Husk hvis der bruges forkert silikone holder det ikke så længe og så er det
om igen.
Hvis der er tvivl så ring til silikoneproducenterne, de må vide hvad der er
i, og hvorfor akvarieproducenterne for en anden kvalitet.
Held og lykke.
Ib Madsen Dyrehandler Odense
66124280

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-03 21:35

"Ib Madsen" <aqua@firma.tele.dk> wrote in message
> Hvorfor køber Akvastabil og Tropeakvarier ikke silikone i Harald
> Nyborg når det er billigere en deres indkøbspris ??? Tænk lige på

Er den da det?
Det skulle undre mig meget om disse producenter oplyser deres reelle
indkøbspris. Jeg fik engang min silicone fra et stort skibsværft, der købte
store portioner. Og deres priser (og det var topkvalitets mærkevarer) ver
meget, meget lave i fht. til dem jeg kunne få silicone fra leverandørerne
til akvariebranchen (Jeg havde en akvarieforretning den gang).

> dette. Der er meget forskel på silikone. Jeg bruger kun silikone købt
> ved enten Akvastabil eller Tropeakvarier. Det holder og koster mere.

Hvad hedder produktet? Der er vel i virkeligheden ikke så forfærdeligt
producenter. Og de to firmaer producerer jo ikke selv deres silicone.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-10-03 23:05

"Ib Madsen" <aqua@firma.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> Tropeakvarier. Det holder og koster mere. Er akvariet utæt, limer jer

Hvem ved om de ikke gør det?? Har du set deres fakturer?
Det har også noget med mængden at gøre og ikke mindst grådighed.
Eldorado er kendt for at have nogle af branchens kraftigste avancer.
Tropeakvarier, var ihvertfald ikke særlig heldig med den serie akvarier
de laved til Carsten's dyrehandel
i Ålborg! Alle akvarierne blev i løbet at kort tid utætte.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-10-03 16:05

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> wrote in message

> avancer. Tropeakvarier, var ihvertfald ikke særlig heldig med den
> serie akvarier
> de laved til Carsten's dyrehandel
> i Ålborg! Alle akvarierne blev i løbet at kort tid utætte.

Nej, det så godt nok deprimerende ud. Vand overalt i hans fine nye reoler.

vh
Jan

Fra : Lene Sørensen

Dato : 24-10-03 08:17

> [...]
> hele akvariet om. Dvs. gammel silikone skal væk, herefter renses med
> acetone, og herefter kommes akvariesilikonen på i passende mængde dvs. ca.

Ups..Jeg har for 4 uger siden forsøgt mig med at lime et akvarium på 128L
der var blevet utæt, jeg fjernede al gammel silicone og rensede af med
acetone, så langt så godt, men så har jeg altså brugt en hel tube (300ml)
silicone, jeg syntes simpelthen også at der var silicone overalt, jeg brugte
derudover 3 ruller køkkenrulle, for at fjerne alt det silicone jeg fik på
finger, tøj, glas osv. Derefter lod jeg akvariet stå og tørre i 5 dage, og
det er nu 3 uger siden at jeg har fyldt vand og fisk i og det er helt tæt.
Kan der ske noget ved at jeg brugte så meget silicone?

Den silicone jeg brugte hedder Dana lim akvariesilicone, og jeg tror at den
kostede omkring 50kr.

Lene

http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider.htm