laser-vaterpas
Fra : Peter Malling

Dato : 19-10-03 09:59

Jeg har fået et laservaterpas i præmie fordi jeg tegnede abonnement på
et blad (vistnok gørdetselv). Men hvordan i alverden bruges sådan ét?
Det er altså meget primitivt, bare en metalklods som så udsender en
laserstråle. Der er også indlejret et alm. væskevaterpas i enheden. De
instruktioner, som følger med, er ikke meget bevendt.

Fra : Exit

Dato : 19-10-03 11:21

Det vaterpas har du vel "fået" i Gør det selv.?
Jeg mener du skal lægge det på en plan flade så luft boblen står mellem de 2
streger ( som et almindelig vaterpas )
Så tænder du for det den laser prik der kommer på emnet som du vil måle
skal du makkere med en prik (blyant) tag et målebånd og mål 20 mm under
prikken og marker der det skulle være i vater ud fra det sted hvor
laservaterpasset står.

Fra : Ivar

Dato : 19-10-03 12:23

Exit skrev:

> [...]
> skal du makkere med en prik (blyant) tag et målebånd og mål 20 mm under
> prikken og marker der det skulle være i vater ud fra det sted hvor

Jeg kender heller ikke et sådan apparat, men jeg kan regne ud at
det skal være i en god kvalitet, hvis man vil anvende det over
længere afstande. Hvis apparatet er fx 10 cm langt og man har lagt
det så det er 0,5 mm for højt eller lavt i den ene ende, vil det give
en fejl på 2,5 cm på 5 m afstand.

Ivar

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-10-03 13:14

Ivar wrote:

> [...]
> længere afstande. Hvis apparatet er fx 10 cm langt og man har lagt
> det så det er 0,5 mm for højt eller lavt i den ene ende, vil det give

Man retter det op efter den indbyggede libelle.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 19-10-03 14:29

Erik Olsen skrev:

> Man retter det op efter den indbyggede libelle.

Hvor nøjagtigt tror du den viser?

Ivar

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-10-03 15:40

Ivar wrote:

> Hvor nøjagtigt tror du den viser?

Som ethvert andet vaterpas: Afhængig af udførelsen og brugen.

Jeg har for eksempel et 600 mm alu-vaterpas købt i Bauhaus, ikke noget
særligt, men rimeligt til mange ting. Jeg kan sagtens skelne en
højdeforskel på 1 mm på 600 mm længde, og når jeg i oplejnet vandret
position vender vaterpasset, kan jeg ikke se nogen forskel på libellens
stilling. Så jeg vurderer nøjagtigheden af mit vaterpas til at være ca.
0,5 mm på 600 mm eller 1:1200.

Man kan da også købe et mere nøjagtigt vaterpas, f. eks. et
maskin-vaterpas til opretning af opmærkningsplaner og værktøjsmaskiner.
På sådan et kan man aflæse 0,05 mm pr. m eller 1:20000.

Fra : Ivar

Dato : 19-10-03 21:05

Erik Olsen skrev:

> Jeg har for eksempel et 600 mm alu-vaterpas

Jeg tror ikke det tilsendte laser-vaterpas er af aluminium
og 600 mm langt. Jeg gætter på 100-200 mm og af plastic.

Ivar

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-10-03 21:15

Ivar wrote:

> Jeg tror ikke det tilsendte laser-vaterpas er af aluminium
> og 600 mm langt. Jeg gætter på 100-200 mm og af plastic.

Ja, og?

Jeg beskrev i mit indlæg en måde at vurdere nøjagtigheden af et hvilket
som helst vaterpas på.

Fra : Peter Malling

Dato : 20-10-03 21:54

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message news:<bmtv6r$q5f$1@news.net.uni-c.dk>...

> Man retter det op efter den indbyggede libelle.

Hvor sidder sådan en libelle, hvordan ser den ud, og hvordan justeres den?

Mvh Peter.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-10-03 22:09

Peter Malling wrote:
> "Erik Olsen" wrote

> Hvor sidder sådan en libelle, hvordan ser den ud, og hvordan justeres
> den?

Et billede af et almindeligt vaterpas kan ses på
http://www.carlf.dk/Katalog/Menu/Velkomen.htm?ShowProduct=../Produkt.91/917280.HTM

Det viste vaterpas har tre libeller, et vandret og to lodrette. De
justeres ikke.