Foto er godt stof
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-10-03 11:40

Som vi så det i den(selvom den var god) lidt for tidligt uddøde gætteleg,
med planter der skal bestemmes, er det godt stof at sende billedlink her til
gruppen. Det kunne f.eks. også blot dreje sig om at man synes at den og den
plante er flot, et flot bed, et mærkeligt skadedyr, en syg tomat, osv. Jeg
opfordrer hermed til at der bliver sendt flere billedlink ind fremover. Om
ikke andet, så til foråret. Men lægger man hovedet i blød, skal der såmænd
nok være noget det meste af året. Så gør det!

I den forbindelse vil jeg lige nævne, at jeg selv har undladt at købe
digitalkamera, fordi dette ville koste kassen til en ny computer oveni.
Dette er imidlertid ikke tilfældet. Har du en aldrende computer uden USB,
kan den gøres uptodate ved at man indsætter et kort til 200 kr. Der er jo
heller ikke grund til at skifte noget der snurrer upåklageligt. Når jeg har
fået anskaffet og lært at bruge kameraet, skal jeg nok belemre jer med et og
andet i ny og næ. Bl.a. vil jeg gerne gøre reklame for visse planter, der
har udmærket sig med et eller andet, f.eks. en meget lang blomstring. Dette
kan man også gøre uden billeder. Hermed en opfordring mere....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mette G. A.

Dato : 18-10-03 12:14

> [...]
Dette
> kan man også gøre uden billeder. Hermed en opfordring mere....

Jeg skulle næsten tage et billede af plænen efter jeg har slået den for
første gang - i ville få jer en god griner siger jeg!
Det med de lige baner er en by i Rusland og den er heller ikke helt jævnt
klippet. Hele min svigerfamilie har været og se den og griner (de er søde og
jeg elsker dem, så det er fint - jeg kan grine med dem) og vi er enige om at
man nok lige skal lære at styre sådan en selvkørende rotorklipper og forstå
princippet i græsslåning!
hæhæ

Mette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-10-03 20:10

> [...]
at
> man nok lige skal lære at styre sådan en selvkørende rotorklipper og

Lad os få den!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-03 20:04

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:

> er det godt stof at sende billedlink her til gruppen.

Jamen, så vil jeg da starte med at fortælle om mine
morgenfruer: http://vebel.dk/have/mf1.jpg,
http://vebel.dk/have/mf2.jpg og
http://vebel.dk/have/mf3.jpg

Jeg flyttede ind i mit nye hjem med en enorm have på
næsten 3000m2 den 1. september 2002 - og her i
foråret væltede det op med noget der lignede lysegrønne
salatblade af en slags.

Det viste sig at være morgenfruer - og det er den mest
taknemmelige sommerblomst man kan have. Den bliver
bare ved og ved. Vi har plukket de visne hoveder af hele
sommeren - og her i sidste halvdel af oktober lyser de
gul-orange blomster fortsat op i morgensolen og står
meget frodigt hele dagen.

Om aftenen lukker blomsterne sig lidt sammen, men næste
morgen er de i fuldt flor igen. Forleden morgen så jeg dem
med rimfrost på, men det tog de tilsyneladende ikke skade
af.

> I den forbindelse vil jeg lige nævne, at jeg selv har undladt
> at købe digitalkamera

Når du først får sådan en aggregat i huset kan du slet ikke
forstå at du nogensinde har måttet undvære det. Lad være
med at købe de helt billige - og køb endelig genopladelige
batterier plus et ekstra sæt.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 18-10-03 21:08

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forstå at du nogensinde har måttet undvære det. Lad være
> med at købe de helt billige - og køb endelig genopladelige

Dejlige billeder - jeg får helt lyst til at få morgenfruer.

Jeg har en plan om at lave en lille bakke af jorden der ligger rundt om
huset (den skal fjernes næste år) med "vilde" blomster: valmuer,
kornblomster, magueritter, geranium og morgenfruer.

Og mht kamera, så er flere af de billige ved at komme med i kvalitet - har
set kameraer med 4,1 megapixel til omkring en tusse!

Mette

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-03 22:39

Mette G. A. <mgahave@hot-mail.com> skrev:

> Dejlige billeder - jeg får helt lyst til at få morgenfruer.

En gang morgenfruer - altid morgenfruer, for de spreder
millioner af frø hvis ikke du fjerner de visne blomster.

> med "vilde" blomster: valmuer, kornblomster, magueritter,
> geranium og morgenfruer.

Det lyder hyggeligt - gå bare i gang. Jeg har mange vilde
blomster (det andre kalder ukrudt).

I år har vi haft et stort parti cikorie i forhaven - det har givet
et utrolig flot blåt skær her i eftersommeren sammen med
en masse vilde græsser - og det hele er bare blæst ind fra
mark og grøft på den anden side af vejen.

> Og mht kamera, så er flere af de billige ved at komme
> med i kvalitet

Det er de dyre der er blevet billigere.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 19-10-03 06:39

> Det er de dyre der er blevet billigere.

Det var ikke det jeg mente - jeg mente at mange af de billige mærker har
fået en bedre kvalitet og for eksempel ser man flere ukendte mærker med
næste ligeså store muligheder som nogle af de dyre navne-kameraer.
Så ja, de dyre er da blevet billigere - det er jo en naturlov, men det
udelukker ikke at de billige er blevet bedre

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-03 08:36

On Sat, 18 Oct 2003 22:08:20 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

>Og mht kamera, så er flere af de billige ved at komme med i kvalitet - har
>set kameraer med 4,1 megapixel til omkring en tusse!

Megapixels er ikke alt. Langt fra.
Mit er på 2,1 det giver billeder som er større end min skærm kan vise -
så der er ikke behov for mere. Til gengæld er zoom uunværligt syntes jeg
- og en god macrofunktion så man kan tage nogle gode nærbilleder.

(Og når det så er sagt, så skal mit kamera alligevel udskiftes meget
snart til et med 6 eler 8 megapixels. Men ikke p.g.a. de den større
billedstørrelse, mere fordi jeg efterhånden mangler nogle flere måder at
stille på kameraet på.)

I øvrigt er der ret skægt hvor flot ens have pludselig kan blive når man
ser på de billeder man har taget. Kigger jeg ud på haven så er den
lettere rodet osv. Men på billederne er den rigtig flot.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-10-03 09:30

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> ser på de billeder man har taget. Kigger jeg ud på haven så er den
> lettere rodet osv. Men på billederne er den rigtig flot.

Jaaa, man kan jo få ryddet op på den måde....

Ang. pixler til brug i PC kan man klare sig med meget mindre, men så kan
man jo ikke senere få trykt gode papirtryk, endsige forstørrelser, men
problemerne med de små og billige ligger nok ligeså meget i
funktionaliteten. Jeg vil også nok have et kamera af dem der '6 for en
ti'er'. Nu sparede jeg jo pengene til en ny computer.

Angående opfordringen til at få nogle flere billedlinks med her i gruppen
vil jeg lige præcisere: Formuleringen brugte jeg for at undgå at nogen
skulle forfalde til at vedhæfte billederne. Men jeg synes at folks e g n e
fotos er de mest interessante. Hvis man ikke bruger sin hjemmeside, men
..dk.binaer, vil jeg også lige opfordre til at man finder uploadningens
adresse ved at højreklikke, trykke på 'svar til gruppe' og dér kopiere
adressen, medtaget ordet 'news:', og så sætte den i brevet. Det fritager
1000 andre for at skulle lede i timevis.

Hvad man også kan bruge kameraet til: Da der jo helt automatisk følger dato
med billederne, kan man bruge det til at rekapitulere årets gang i haven, og
se hvad der blomstrer hvornår og hvor længe. Man kunne gøre det til en vane
at lave en lille serie hver 14. dag, og lægge dem i en mappe sammen med en
kommentar om vejret (eller tage et foto af en seddel man har skrevet det på,
hvis det kan bruges bedre i et diasshow. Ja, mulighederne er utallige, det
er nok også spændende at lave makro af de små blomster, altså forstørrede
nærbilleder, og se skønheden er den samme som for de større blomster!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 19-10-03 11:50

<mgahave@hot-mail.com> wrote:

>Og mht kamera, så er flere af de billige ved at komme med i kvalitet - har
>set kameraer med 4,1 megapixel til omkring en tusse!

Hvor?

KS

Fra : Mette G. A.

Dato : 19-10-03 13:14

"kelds snabela ofir dot dk" <kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor?
>
> KS

A-Z og Føtex

Mette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-10-03 23:13

> Jamen, så vil jeg da starte med at fortælle om mine
> morgenfruer: http://vebel.dk/have/mf1.jpg,
> http://vebel.dk/have/mf2.jpg og
> http://vebel.dk/have/mf3.jpg

De er fine dine morgenfruer.
Men dine billeder er knap så fine at downloade... de fylder en krig,
desværre.

Har du ikke et billedbehandlingspram, så du kan gøre dem mindre?

I øvrigt tror jeg da jeg skal have morgenfruer i min nyanskaffede have *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-03 11:57

Lisbeth Jacobsen <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev:

> Men dine billeder er knap så fine at downloade... de fylder
> en krig, desværre.

De fylder omkring 400 kilobyte hver og er 1536x1024 - og det
er med fuldt overlæg at de kommer ud som kameraet har taget
dem.

Nogen kunne måske have lyst til at anvende dem som baggrund
på skrivebordet eller hvad ved jeg.

> Har du ikke et billedbehandlingspram, så du kan gøre dem
> mindre?

Jo, men så ville kvaliteten blive væsentligt forringet.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 19-10-03 12:07

On Sun, 19 Oct 2003 12:56:51 +0200, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:

> [...]
>dem.
>
>Nogen kunne måske have lyst til at anvende dem som baggrund

Det smarte er så, at lægge en version på sitet til visning (20-40 Kb
JPG) og en version til download, som skal hentes fra en server. Hvis
man skal loade en side med 10 billeder på 400 kb, så står mange
potentielle brugere af, hvis de kun et 56 K modem, som stadig er det
mest almindelige.
Du kan selvfølgelig være ligeglad, men den største fornøjelse ved at
lægge dem ud er vel, at så mange som muligt kan få glæde af dem?

KS

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-03 16:43

kelds snabela ofir dot dk <kelds@ofir.dk> skrev:

> at lægge en version på sitet til visning (20-40 Kb JPG)
> og en version til download, som skal hentes fra en server.

Jeg har ingen ambitioner om at lægge andet ud lige i
øjeblikket - men det kan da godt være at jeg laver en
haveside en dag - og så vil billederne naturligvis være
tilpasset til det.

> Hvis man skal loade en side med 10 billeder på 400 kb,
> så står mange potentielle brugere af

Enig! Jeg skal nok huske til næste gang at fortælle hvor
meget de enkelte billeder fylder.

> hvis de kun et 56 K modem, som stadig er det mest
> almindelige.

Er du sikker på at det er det mest almindelige? I min
omgangskreds er det kun min gamle mor der endnu ikke
har bredbånd.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-10-03 07:37

> Jeg opfordrer hermed til at der bliver sendt flere billedlink ind
fremover.

Jamen den opfordring vil jeg da gerne tage op.

Vi har en forholdsvis lille have og det der fylder mest, er vist drivhuset.

I år, har jeg således sat nogle gladiolusløg og det var rigtig dejligt med
lidt blomster. Jeg har altid holdt meget af disse "kongelige" blomster, men
lige netop i år, opdagede jeg, *hvor* smukke og kunstneriske de er.

Se blot her: http://www.fotokritik.dk/pics/44017.jpg
Der er en hel serie af denne smukke blomst på www.fotokritik.dk . Hvis i
gider at se reste, er det bare at søge på gladiolus og finde ovenstående...
Så kan i se dem alle seks.

Næste år, skal jeg have al min frie plads i haven plantet til med disse
herligheder, de er simpelthen for lækre.
Og dog - Lige som i år, skal jeg så pragtsalvie til min krukker. De kan
varmt anbefales. De blomstere hele sommeren. Først når nattefrosten sætter
ind, må de give op. Dem vil jeg se, om jeg kan finde et billed af og uplode
en af dagen...

Mvh. Renate

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-10-03 10:20

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er en hel serie af denne smukke blomst på www.fotokritik.dk . Hvis i
> gider at se reste, er det bare at søge på gladiolus og finde

Jeg citerer lige Preben:

Citat

Men jeg synes at folks e g n e fotos er de mest interessante.

/Citat

Det er mine *egne* billeder af *mine* gladiolus....for at der ikke skal
herske nogen tvivl.

Mvh. Renate

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-10-03 17:43

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev > Det er mine *egne* billeder af
*mine* gladiolus....for at der ikke skal
> herske nogen tvivl.

Hej, jeg håber ikke du fik en bule i nakken af mit vink med en vognstang! Du
er selv skyld i det, idet linket gik hen til en fotoside og det første foto
jeg fik var lidt over i det 'fotografkonkurrenceagtige'. Derved var jeg ret
sikker på, at du blot ville vise os 'nogen Gladiolus', og det er jo knap så
spændende. Så her da: det er nogen særprægede men flotte fotos du har taget!

Men er der noget, de kamera-ubemidlede vil vise os med et billedlink, skal
de da være velkomne. Det ville være synd andet, nu når de går hen og bliver
en minoritetsgruppe.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-10-03 17:59

> [...]
> *mine* gladiolus....for at der ikke skal
>
> Hej, jeg håber ikke du fik en bule i nakken af mit vink med en vognstang!

Hej Preben,

Jo da, for pokker... Tror bestemt jeg må sygmeldes hele ugen.

> Du er selv skyld i det, idet linket gik hen til en fotoside og det første
foto
> jeg fik var lidt over i det 'fotografkonkurrenceagtige'.

Nej, undskyld mig; Men du nævnte selv macro.... Mener du forresten, at
fordi, dette er en hus+have-gruppe, at man skal se stort på
billedkvaliteten? Jeg synes f.eks., at det er dejligt, at halvdelen af tante
Bertas hat ikke er kommet med på billedet.

> Derved var jeg ret
> sikker på, at du blot ville vise os 'nogen Gladiolus', og det er jo knap

> spændende. Så her da: det er nogen særprægede men flotte fotos du har
taget!

Ja - du har ret, derfor kom jeg også med min tilføjelse. Jeg kan godt se, at
det kan misforståes.
Man kunne nemt tro, at det bare var *nogle* Gladiolus....
Tak, jeg synes nu ikke de er så særprægede...nærmere lidt krukkede. *G*

Hehe...ja! *G*

Mvh. Renate