Nye husejere med nogle spørgsmål (Elvarme ~
Fra : Allan Møller

Dato : 17-10-03 21:25

Hej gruppe.

Vi har netop købt vores første hus og her kan man ikke ringe efter
viceværten
når man ikke kan finde ud af tingene selv

Så her kommer et par ?

Vandvarmer, - Hvad er den bedste / økonomiske temperaturindstilling ?
Elvarme, - Kan det betale sig at få installeret noget automatik så det går
på nattesænkning og
evt være slukket om dagen og tændt igen inden vi kommer hjem fra arbejde ?
Eller er det økonomisk bedre bare at holde den på en konstant varme ?

Så ud i haven.

Hvordan fjerner man bedst et mindre stykke med græsplæne ? Ca. 5 kvm.
Der skal laves blomsterbede og stensætninger til foråret.

Mvh. Allan

Fra : //zigge

Dato : 18-10-03 08:59

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> Vandvarmer, - Hvad er den bedste / økonomiske temperaturindstilling ?

40-50 grader.

> Elvarme, - Kan det betale sig at få installeret noget automatik så det går
> på nattesænkning og
> evt være slukket om dagen og tændt igen inden vi kommer hjem fra arbejde ?

Ja.

> Hvordan fjerner man bedst et mindre stykke med græsplæne ? Ca. 5 kvm.
> Der skal laves blomsterbede og stensætninger til foråret.

Vend jorden med en spade uden at slå knoldene ud. Kong vinter vil sørge for
resten.

Mvh
//zigge

Fra : Mette G. A.

Dato : 18-10-03 09:10

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 40-50 grader.

> Ja.

> Vend jorden med en spade uden at slå knoldene ud. Kong vinter vil sørge

Gror græsset så ikke op igen fordi der ligger frø i jorden?
Jeg er nemlig også igang med at fjerne plæne for at gøre plads til
køkkenhave.

Mette

Fra : //zigge

Dato : 18-10-03 09:21

"Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Gror græsset så ikke op igen fordi der ligger frø i jorden?
> Jeg er nemlig også igang med at fjerne plæne for at gøre plads til

Nej græsset kan ikke tåle at vokse den forkerte vej i frostvejr, men de frø
der ligger kan man ikke gøre noget ved.hvis ikke du sprøjter med atrazin
eller ligendes dødsmiddel. Men vinteren tager en del af ukrudtsfrøene og så
må du bare luge lidt mere til sommer. Det kan hjælpe at lægge et lag
champingon-muld eller spagnum på efter at blomsterne er sat.

Mvh
//zigge

Fra : Allan Møller

Dato : 18-10-03 09:53

> 40-50 grader.

Ok vores er sat på 70 grader da vi flyttede ind - det ændrer jeg nu.

> Ja.

Som det er nu er alle elementerne sat på sine egne grupper i eltavlen så
det er adskilt
fra de andre installationer. På selv elementet er der en knap som nok svarer
til
nattesænkning.
Kan man lave noget centralt i eltavlen så de elementer går på nattesænkning
?
Det med tænd/sluk kan ikke være noget problem for en elektriker - et ur i
eltavlen.

Mvh. Allan

Fra : Calle.

Dato : 18-10-03 10:13

//zigge wrote:
> "Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
>
> 40-50 grader.

Så er du da helt sikker på at der kommer bakterier i den. Den skal over 55 grader for at undgå det

--
Calle

Fra : Allan Møller

Dato : 18-10-03 15:25

> 40-50 grader.

Så er du da helt sikker på at der kommer bakterier i den. Den skal over 55
grader for at undgå det

Ok og så kommer jeg i tvivl om hvem som af jer som har ret

Er der nogen andre som har et godt bud ?

Mvh. Allan

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-10-03 15:35

Allan Møller wrote:

> Er der nogen andre som har et godt bud ?

http://www.aakv.dk/Vand/legionella.html
Hans

Fra : Calle.

Dato : 18-10-03 16:25

Hans Paulin wrote:

> http://www.aakv.dk/Vand/legionella.html

de skriver at den skal være over 50, så derfor skrev jeg 55 grader.

--
Calle

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 17:04

de skriver at den skal være over 50, så derfor skrev jeg 55 grader.

Man skal jo så absolut også vurdere, hvor hurtigt en vv beholder bliver
tømt, hvis der ikke skal blandes koldt vand i det varme..
FP

Fra : Jørgen

Dato : 18-10-03 22:03

Tag det lidt med ro.
Hvor stor er familien der skal i bad, det har også noget med det varme vand
at gøre

Natsænkning her skal du passe lidt på, for når du sænker varmen , hæver du
luft fugtigheden, med risiko får råd. Husk i hver fald at lave gennemtræk i
et par minutter og det kan nok ikke gøres automatisk.

Legionella er i princippet kun farlig for mennesker med svækket med dårlig
lunger.

Hilsen Jørgen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-10-03 18:38

> Hej gruppe.
>
> Vi har netop købt vores første hus og her kan man ikke ringe efter
> viceværten
> når man ikke kan finde ud af tingene selv

Tillykke, og velkommen til en verden med konstant dårlig samvittighed, for
der er altid en lille ting man burde lave Men tricket er at vænne sig
til den og så forsvinder den til sidst...
Gid det samme var tilfældet med de kedelige pligter.

> Så her kommer et par ?
>
> Vandvarmer, - Hvad er den bedste / økonomiske temperaturindstilling ?

55 grader

> [...]
> evt være slukket om dagen og tændt igen inden vi kommer hjem fra arbejde ?
> Eller er det økonomisk bedre bare at holde den på en konstant varme ?

Det kan godt betale sig at sænke varmen, men ikke mere end ca. 4 grader. Så
bliver det for dyrt at varme rummet op igen. Men 4 grader giver også en
mærkbar besparelse, da det er de sidste grader der kræver mest strøm.

> Så ud i haven.
>
> Hvordan fjerner man bedst et mindre stykke med græsplæne ? Ca. 5 kvm.
> Der skal laves blomsterbede og stensætninger til foråret.
>
> Mvh. Allan

Fræs det op og læg sort palstic over, det forhindrer spirring. Evt kan du
tilsætte kalk når du fræser så rådner planterne hurtigere.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Allan Møller

Dato : 18-10-03 19:19

> 55 grader

Efter lidt læsning er jeg kommet frem til at vi sætter den på 55-60 grader.
Men det er jo også ca. 10 grader lavere end den var sat til.

På siden http://www.aakv.dk/Vand/legionella.html står der også at
for at forebygge skal man :

a.. jævnlig udslamning af varmtvandsbeholder ( f.eks. 1 gang ugentligt)

Er der nogen som lige ved hvad det vil sige ? Jeg kan ikke finde nogen
"bundprop" på vandvarmeren.

..Mvh Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-03 20:16

Allan Møller <allan@anllanm.dk> skrev:

> a.. jævnlig udslamning af varmtvandsbeholder ( f.eks.
> 1 gang ugentligt)

Jeg har været husejer i næsten 30 år - og jeg har aldrig
udslammet noget som helst. Mit varme vand har altid
stået på omkring 55 grader.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-10-03 20:25

Allan Vebel wrote:

> Jeg har været husejer i næsten 30 år - og jeg har aldrig
> udslammet noget som helst.

....der står osse:

"Ved varmtvandsanlæg, *hvor der er konstateret høje indhold af
legionellabakterier* (min fremhævning), kan det blive nødvendigt at
gentage den termiske behandling med jævne mellemrum. Samtidigt kan det
anbefales, at følge nedenstående forebyggende forholdsregler for disse
anlæg:
a.. generelt minimum 55°C i varmtvandsbeholderen
b.. efter 1 minuts tapning minimum 50°C ved tapsteder
c.. jævnlig udslamning af varmtvandsbeholder ( f.eks. 1 gang
ugentligt)"
Hans

Fra : Allan Møller

Dato : 18-10-03 21:09

> [...]
> b.. efter 1 minuts tapning minimum 50°C ved tapsteder
> c.. jævnlig udslamning af varmtvandsbeholder ( f.eks. 1 gang

Det er det med at læse det hele ...

> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Plejer der ikke at stå noget med en Kadet her ?

Mvh. Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-03 19:56

On Sat, 18 Oct 2003 19:38:24 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Tillykke, og velkommen til en verden med konstant dårlig samvittighed, for
>der er altid en lille ting man burde lave Men tricket er at vænne sig
>til den og så forsvinder den til sidst...

Den dårlige samvittighed eller tingen som burde være lavet?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-10-03 09:24

> Den dårlige samvittighed eller tingen som burde være lavet?

> http://www.gartneriet.dk
> Kig også ind på http://hjoerringnyplanteskole.dk/

Det kommer an på din kæreste/kone

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Niels Lyck

Dato : 24-10-03 14:54

> Vandvarmer, - Hvad er den bedste / økonomiske temperaturindstilling ?

Som det også er fremgået af de øvrige indlæg, er 55 grader i en mindre
varmtvandsbeholder sikkert nok til at holde legionella fra døren. En anden
god ting er, at der udfældes mindre kalk ved denne end ved højere
temperaturer. Den sidste "parameter", og sikkert grunden til at din
vandvarmer før stod på 70 grader er, om der er nok varmt vand til rådighed
ved den valgte temperatur. Jo lavere den er, jo mindre badevand kan der
"laves", inden beholderen er tom.

Mvh. Niels Lyck, www.varmtvandfrasolen.dk

PS: Sagt helt uden sarkasme, så forstår jeg i øvrigt ikke, hvordan man kan
besvare et spørgsmål som Allans med et simpelt "55 grader"... Jeg mener,
manden kender os jo ikke, og det er vel for meget forlangt at han skal regne
et sådant svar for brugbart, når det ikke er efterfulgt af en eller anden
form for begrundelse...?