Kobber til at ire ?
Fra : P&H

Dato : 17-10-03 17:05

Hej gruppe.

Jeg har fået nye bedlamper af kobber men vil gerne have dem til at irer
noget hurtigere.
Er der nogen der har et tips.

Per

Fra : Calle.

Dato : 17-10-03 17:53

P&H wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg har fået nye bedlamper af kobber men vil gerne have dem til at
> irer noget hurtigere.
> Er der nogen der har et tips.

saltvand ell. saltsyre

--
Calle

Fra : Finn

Dato : 17-10-03 23:09

Per som du skriver er det en bed lampe så gå ud om natten og pis på den. Du
bør dog sørge for at der ikke er lys i lampen for tænk hvis der skulle være
overgang i den elektriske forbindelse, behøver jeg at sige mere.
Nå spøg til side det virker men det virker faktisk bedre hvis du blander
lige dele kærnemælk og urin og pensler den med over en tid fx. 3 mdr. en
gang om ugen. Jeg er ud af gammel kobberdækning familie og ved en del om den
slags. Du har dog et problem for din fine nye lamper er lavet af moderne
kobber og er derfor meget fin raffineret og det irer ikke så nemt og så flot
som den type der blev brugt i gamle dage på kirker og tårne rundt om i
Danmark. Af samme årsag bruger man nu om stunder en gammeldags raffineret
kobber der er specielt lavet til kobber dækning, og ja det koster næsten
dobbelt så meget som den gode moderne kobber.
Per den ir du får med "kærnemælk" vil dog regne af igen men hvis du gentager
processen kommer det tilbage og det vil under alle omstændigheder fremskynde
processen en del år, men den lampe vil aldrig få den fine grønne farve som
du ser på gamle kobbertage den vil blive noget mere afdæmper grågrøn.

Cheers Finn
Canberra Australia

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-10-03 00:46

Finn <elveNOSPAMplum@actonline.com.au> skrev i en
> Per som du skriver er det en bed lampe så gå ud om natten og pis på den.
Du
> bør dog sørge for at der ikke er lys i lampen for tænk hvis.....

Ja, for ikke at tale om det chok nabokonen får, eller risikoen for at få
smidt en lup over hækken

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 18-10-03 09:24

"Finn" <elveNOSPAMplum@actonline.com.au> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nå spøg til side det virker men det virker faktisk bedre hvis du blander
> lige dele kærnemælk og urin og pensler den med over en tid fx. 3 mdr. en

Jeg vil tro at salmijakspiritus (amonjakvand) virker lige så godt som urin
eller bedre. Det er nemlig det som pisset bliver til når det står.

Mvh
//zigge

Fra : //zigge

Dato : 18-10-03 09:00

"P&H" <nrhalne@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg har fået nye bedlamper af kobber men vil gerne have dem til at irer
> noget hurtigere.
> Er der nogen der har et tips.

Smør den ind i kærnemælk.

Mvh
//zigge

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 18-10-03 10:24

"> Jeg har fået nye bedlamper af kobber men vil gerne have dem til at irer
> noget hurtigere.
> Er der nogen der har et tips.

ir er kobberkarbonat mest, så brug noget vand med kulsyre i , sodavand
f.eks. Soda kan stadigvæk købes i pulverform eller brug en ramløsa eller
slig.
mvh
Vibeke