Hummerhaler
Fra : Heidi

Dato : 15-10-03 12:03

Jeg har fået mulighed for at købe 1 kg friske (frosne) hummerhaler
i skal, og har fået en meget løs vejledning om at de skal koges
i vand med sukker og eddike for at det ikke lugter i hele huset.
Er der nogen der har en mere nøjagtig "opskrift" på lagen, eller
er det bare på slump? Og hvor længe skal sådan nogen mon
koge?

Når de skal bruges engang bliver det højst sandsynligt noget med
at invitere et par gæster og sidde og spise dem "naturel" med
noget tilbehør - men hvad kan anbefales til?
Eller er der nogen nemme retter der yder dem mere retfærdighed?
Alle forslag modtages med kyshånd
(Det skal lige siges at jeg ikke har fået dem endnu, så jeg ved ikke
hvor store de er, hvis det har noget at sige...)
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-10-03 13:39

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> writes:

> [...]
> Er der nogen der har en mere nøjagtig "opskrift" på lagen, eller
> er det bare på slump? Og hvor længe skal sådan nogen mon

Sukker og eddike, det lyder altså synd. De skal bare smides ca. 2-3
minutter i spilkogende, letsaltet vand.

> Når de skal bruges engang bliver det højst sandsynligt noget med
> at invitere et par gæster og sidde og spise dem "naturel" med
> noget tilbehør - men hvad kan anbefales til?

Nu er jeg ikke til skaldyr, men mine forældre foretrækker dem med
franskbrød, citron og evt. mayonnaise.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Heidi

Dato : 15-10-03 17:08

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Sukker og eddike, det lyder altså synd. De skal bare smides ca. 2-3
> minutter i spilkogende, letsaltet vand.

Er det da noget de tager smag af? Jeg ved heller ikke hvorfor det
skulle hjælpe på lugten, men ellers må man jo bare lufte ordentligt
ud.

> Nu er jeg ikke til skaldyr, men mine forældre foretrækker dem med
> franskbrød, citron og evt. mayonnaise.

Dvs. egentlig ligesom en rejemad?
Kan man godt koge dem nogle timer i forvejen, og så putte dem
i køleskabet til senere? Eller er de bedst lige fra gryden?

Fra : Padmé Amidala

Dato : 15-10-03 19:03

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message

> Dvs. egentlig ligesom en rejemad?
> Kan man godt koge dem nogle timer i forvejen, og så putte dem
> i køleskabet til senere? Eller er de bedst lige fra gryden?

De bliver bedst, IMHO, hvis de er blevet kølet ned efter kogning. Og så
ellers spise dem, som du ville gøre det med rejer, ja.
Husk endelig at have en masse dild til at komme ovenpå.

VH
Padmé

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 15-10-03 19:44

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:
> [...]

>http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
>Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

-- Hej Trine!! Har du ellers været i Bilka for nylig??
Lisbeth

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-10-03 06:46

> [...]
> Er der nogen der har en mere nøjagtig "opskrift" på lagen, eller
> er det bare på slump? Og hvor længe skal sådan nogen mon

Ligegyldigt hvordan du tilbereder dem, er det et godt trick at klippe
skallen op i bugen. Stik en spids saks ind under skallen og klip. Det gør
dem meget nemmere at spise.

Den foretrukne tilberedning her i huset er at sautere hummerhalerne (med
skal) i smør/olie på en pande med høje sider. De sidste par minutter smider
vi et par finthakkede fed hvidløg ved. Godt brød til.

Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-10-03 10:01

> [...]
> Er der nogen der har en mere nøjagtig "opskrift" på lagen, eller
> er det bare på slump? Og hvor længe skal sådan nogen mon

Jeg plejer at lave en kogelage af ca: 3 l. vand, 3 spskf. middelhavssalt, en
8-10 peberkorn og et skvat eddike (vel 1/2) del.
Dette skal bulderkoge, hvorefter jeg smider de optøede hummerhaler i og
skruer helt ned for blusset.
Når hummerhalerne kommer op til overfladen (efter et par min. kogning) tager
jeg dem af ilden og lader dem trække i lagen nogle minutter, hvorefter jeg
skyller dem en gang i koldt vand for så at pille dem. Jeg synes ikke det er
særligt fedt at skulle kæmpe med at pille dem ved bordet - og har man
gæster, er det tit et problem, hvis ikke de har prøvet at pille hummere før.

> Når de skal bruges engang bliver det højst sandsynligt noget med
> at invitere et par gæster og sidde og spise dem "naturel" med
> noget tilbehør - men hvad kan anbefales til?

Franskbrød, ristet, citron og en dressing bestående af lidt creme fraise
rørt med salt og hvid peber og citronsaft. Evt. en smule paprika
(forsigtigt).

> Eller er der nogen nemme retter der yder dem mere retfærdighed?
> Alle forslag modtages med kyshånd

Denne har den fordel, at man slipper for at pille halerne.

http://groups.google.com/groups?q=hummerhaler+group:dk.kultur.*&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=7oeq3u%24bqs%241%40news.net.uni-c.dk&rnum=1

vh
Jan

Fra : Heidi

Dato : 16-10-03 17:22

Heidi wrote:
> Jeg har fået mulighed for at købe 1 kg friske (frosne) hummerhaler

Tak for forslagene - jeg glæder mig til at få noget af det afprøvet...