Kartofler, Kartoffelmos, Verdens bedste
Fra : Emil

Dato : 13-10-03 16:34

Hej igen

Programmet på Discovery viste nogle ret utraditionelle
fremgangsmåder angående kartoffelmos.

For de som ikke har kunnet se programmet, kommer her et kort
referat:
De skrællede kartofler opvarmes (i vand) til kun 62 grader C. i
mindst en halv time, og afkøles.
Herefter koges de i saltet vand til de er møre. Kartoflerne
presses i en grøntsagspresser (Brugsen kr. 50,-) og blandes med
50% (Ugh!) smør. Massen sigtes gennem en fin si, og afkøles igen.
Holdbarheden i køleskab er "længe".
Herefter kan massen røres op med varm mælk, og serveres direkte.

Har nogen her i NG prøvet det?
Hvorfor er det lige 62 grader i en halv time, som anbefales?

Lignende løsning forekom også for Pomme Frites, som blev fremført
som verdens bedste (130 grader C., afkøling, 190 grader C.,
serveres)

m.v.h. Emil

Fra : Gerner

Dato : 13-10-03 18:30

On Mon, 13 Oct 2003 17:34:03 +0200, Emil <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Hej igen
>
>Programmet på Discovery viste nogle ret utraditionelle
>fremgangsmåder angående kartoffelmos.

Hmm, jeg synes udsendelsen generelt handlede om geleer.

> [...]
>presses i en grøntsagspresser (Brugsen kr. 50,-) og blandes med
>50% (Ugh!) smør. Massen sigtes gennem en fin si, og afkøles igen.

Resultatet bliver en gele.

>Herefter kan massen røres op med varm mælk, og serveres direkte.
>
>Har nogen her i NG prøvet det?

Næ, sikke da et arbejde når mosen skal bruges med det samme.

Kartofler koges møre, igennem pressen, mases ydeligere og røres op med varmet
mælk. Færdig på ca. 25 min. Og pølserne har stået og småsimret imens.

>Hvorfor er det lige 62 grader i en halv time, som anbefales?

På grund af stivelsen. Kan ikke lige huske om det var godt eller skidt at den
blev bibeholdt/fjernet ved den temperatur.

>Lignende løsning forekom også for Pomme Frites, som blev fremført
>som verdens bedste (130 grader C., afkøling, 190 grader C.,
>serveres)

Også på grund af stivelsen.

--
Gerner
134WU/618hrs

Fra : .Kody

Dato : 13-10-03 21:59

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej igen
>
> Programmet på Discovery viste nogle ret utraditionelle
> fremgangsmåder angående kartoffelmos.

Det der gør en kartoffelmos god, er sukker... prøv det.

Lav den som du normal ville gøre, men tilsæt ca. 3 skefulde sukker til en
grydefuld.
Med sukker, smager selv pulvermos ganske udemærket.

..Kody

Fra : Padmé Amidala

Dato : 14-10-03 06:28

".Kody" <kody@despammed.com> wrote in message

> [...]
> grydefuld.
> Med sukker, smager selv pulvermos ganske udemærket.

Sukker..? Nej, vel? Umiddelbart kan jeg ikke rigtig sætte mig ind i
kartofler med sukker....men derimod mener jeg, at det er en god stor klat
smør der gør kartoffelmosen rigtig god.

VH
Padmé

Fra : .Kody

Dato : 14-10-03 09:38

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse

> Sukker..? Nej, vel? Umiddelbart kan jeg ikke rigtig sætte mig ind i
> kartofler med sukker....men derimod mener jeg, at det er en god stor klat
> [...]

Jeg kan kun sige en ting... prøv det

..Kody

Fra : Thomas

Dato : 14-10-03 11:57

Hej

Er det spise eller Te ske?

Mvh

Thomas

Fra : .Kody

Dato : 14-10-03 13:24

"Thomas" <a@a.a> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er det spise eller Te ske?
>
> Mvh

Spiseske

..Kody

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-10-03 00:28

Emil wrote:
> Programmet på Discovery viste nogle ret utraditionelle
> fremgangsmåder angående kartoffelmos.

http://www.fatduck.co.uk/
Heston Blumenthal's hjemmeside.

Der er i en af udsendelserne en fysiker i køkkenet som
havde skrevet en bog om kemi og kogekunst. Er der
nogen der fik fat i hvad forfatteren hed og hvad bogen hed?

mvh
Henning

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-10-03 00:35

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> writes:

> Der er i en af udsendelserne en fysiker i køkkenet som
> havde skrevet en bog om kemi og kogekunst.

Det kunne lyde som Thorvald Pedersens "Kemien bag gastronomien",
ISBN: 8717069955

--
Stefan Holm
"She's sick and hurting and alone! And she might have candy!"

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-10-03 23:52

Stefan Holm wrote:
> ISBN: 8717069955

Njaa. Det var en amerikaner eller englænder der var med på Discovery.
Men jeg vil da tage dit forslag til eftersyn.

mvh
Henning