Pris på opførelse af garage?
Fra : Peter Sørensen

Dato : 12-10-03 19:08

Hej gruppe,

Jeg har i nogen tid gået og kikket på huse, men da jeg har et lidt
unormalt behov mht. garage, har jeg ikke rigtig kunne finde noget. Nu
har jeg så istedet overvejet en anden strategi: finde et hus uden garage
og bygge en garage selv.

Jeg regner med at garagen skal være noget ligende:
- ca. 75-100m2
- Muret og pudset udvendigt (lecablokke?)
- Støbt isoleret gulv
- Tag med (lav) rejsning+isolering, (f.eks. med stålplader der ligner
tagsten)
- Port + dør + et par vinduer.
- El + varme (vand baseret)
Ovnst. udført af håndværkere. Derudover regner jeg med selv at
isolere+beklæde indvendigt med gipsplader.

Hvad skal jeg regne med en garage som ovnst. løber op i, sådan ca., er
det 50, 100, 300k eller mere jeg skal regne med?

Hvordan med regler om bygning af sådan en, skal jeg have tegnet/beregnet
den af arkitektfirma? er der generelle regler for hvor stor en garage
man må bygge iforhold til grundens størrelse? (bebygningsgrad?)

Andet jeg skal være opmærksom på iforhold til opførelse af garage før
end jeg køber et hus?

Mvh,
--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 09:13

[...]

lyder lækkert. og ja, der er nok ikke så mange huse der har sådan en

Vigtig ting - du må kun bygge 50m2 uden at skulle have dispentation, så snak
med teknisk forvaltning i den kommune du overvejer at købe, og hør om de er
noget de er hys over. Der er stor forskel på stregheden at regler.
I min kommune (ude på å land) accepterede de en hjemmelavet tegning ifm.
udbygning af hus, og jeg fik en stribe dispentationer uden brok. Omvendt
kan storbyerne være noget mere krævende.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-10-03 16:49

"Skodbjarne" <brianSNABELskodbjarne.dk> skrev i en meddelelse

> Vigtig ting - du må kun bygge 50m2 uden at skulle have dispentation, så
snak
> med teknisk forvaltning i den kommune du overvejer at købe, og hør om de
er

Kun hvis du bygger nærmere end 2,5 meter til skel.

Alt over 35 m2 carport/garage/skur medregnes til etagearealet. Se i BR-S 98
kap. 11 for gældende regler, herunder brandforhold.

---

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 17:07

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
98
> kap. 11 for gældende regler, herunder brandforhold.

hvaffor nået ?!?! det har vel altid været ok op til 50kvm. Hvis din regel
gælder har vi da et problem, eftersom vi har dispentation på boligareal og
ønsker at udvide fra 35- ca 50-60 på garage.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-10-03 20:17

> [...]
> gælder har vi da et problem, eftersom vi har dispentation på boligareal og
> ønsker at udvide fra 35- ca 50-60 på garage.

Så har i et problem.

Læs bygningsregelmentet for småhuse bilag A.2.2.3 Beregning af bebyggelsens
etageareal - stk. 4.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

---

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-10-03 17:34

> [...]
er
> noget de er hys over. Der er stor forskel på stregheden at regler.

Næ, næ. Der skal en byggetilladelse til, hvis du bygger over 50 m2. Bygger
du under 50 m2, så skal det anmeldes, og byggeriet må ikke gå i gang før der
er gået 3 uger - kommunen har 2 ugers indsigelse.
Og bygger du under 10 kvm, skal det bare anmeldes. Dog skal byggeprocenter,
afstand til skel, lokalplaner mv overholdes i alle tilfælde.

Mvh Maria

Fra : //zigge

Dato : 13-10-03 09:15

"Peter Sørensen" <LookInMySigForAddress@IHate.Spam> skrev i en meddelelse

Hvad skal jeg regne med en garage som ovnst. løber op i, sådan ca., er
det 50, 100, 300k eller mere jeg skal regne med?

Et slag på tasken vil være imellem 60 og 80 tusind til materialer, dertil
kommer håndværkere, et meget løst bud vil være 100 til 200 tusind, det er
helt afhængigt af hvor meget der skal laves og hvor meget du selv vil stå
for. Normalt kan man sige som en tommelfingerregel at materialerne udgør 1/3
af omkostningen ved at bygge.

De ting du selv kan lave, selv med ringe erfaring og måske hjælp af en
bekendt er:

Støbning af sokkel og rågulv.
Isætning af vinduer og døre.
Hjælpe med ved tagdækning.
Isolere og opsætning af gibs.

De ting der lovmæssigt skal fagfolk til er; elektrikerarbejdet og kloak/VVS
arbejdet. Begge dele en udskrivning, som der ikke rigtigt er nogen vej uden
om.

Det er nogen af de tunge opgaver, hvor du kan spare en del ved selv at give
den en skalle.
Jeg vil foreslå dig at kikke på en "let" mur, hvor der laves et skelet af
regler inderst på sokkelen og skalmures yderst. Det er en forholdsvist
billig måde at bygge mure på, og man kan bygge meget hurtigt, da man hurtigt
kan samle rammer til vægge og sætte skelletet op. Når det er oppe kan der
beklædes med vindpap udvendigt og isoleres indvendigt, alt imens der
skalmurers og lægges tag. Murkonstruktionen er meget brugt, specielt til
beboelse, men vil være velegnet til din isolerede garage. Til taget vil jeg
foreslå at du ser på tagpap, det er nemt og billigt at lægge, de fleste
firmaer giver tyve års garanti og konstruktionen er meget kompakt, det er
ikke noget problem at lægge 250mm isoleringn i uden at det ser klodset ud på
et tag med 10-30 graders hældning.

Hvordan med regler om bygning af sådan en, skal jeg have tegnet/beregnet
den af arkitektfirma? er der generelle regler for hvor stor en garage
man må bygge iforhold til grundens størrelse? (bebygningsgrad?)

Hvis du ikke selv kan tegne/beregne, må du få enten tømmermesteren eller et
arkitektfirma til det. I dit tilfælde vil jeg anbefale mesteren, da de som
regel ved hvad der skal til for at lave en pæn traditionel bygning uden for
mange dikkedare, der koster en bondegård.

Bebyggelsesgraden afhænger af om det er i land eller byzone.

Andet jeg skal være opmærksom på iforhold til opførelse af garage før
end jeg køber et hus?

Der kan være noget fis med lokalplaner i byområder, du skal tage hensyn til
afstand til naboskel i byen osv. Du kan læse det hele i bygningsreglemanget
og småhusreglemanget. Det er ikke så uoverstigeligt at læse, som det lyder
og kan være med til at give dig ideer til bygningen.

Mvh
//zigge

Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 10:47

> Jeg har i nogen tid gået og kikket på huse, men da jeg har et lidt
> unormalt behov mht. garage, har jeg ikke rigtig kunne finde noget.

Det er da ikke unormalt at have behov for lidt udenoms plads - de fleste
opgiver vel bare på forhånd
Men hvor i landet kigger du på hus ?

Skal du finde noget med så meget plads skal det nok enten være nedlagt
landbrug eller erhverv. Inden vi købte havde jeg noget kig på et fint
lille hus med et "udhus" med 3 lastbil porte og grav

Vi endte med et nedlagt landbrug og har godt 200m2 udhus (heraf 40m2
garage) og det er ikke for meget

> [...]
> tegnet/beregnet den af arkitektfirma? er der generelle regler for
> hvor stor en garage man må bygge iforhold til grundens størrelse?

Ja bebgyggelsesprocenten bliver hurtigt et problem på en "villagrund" på
de typiske 800 til 1000m2. Mht til konstruktionen behøves ikke det helt
store. F.eks kan dimensionering af spær mm klares med et tabelopslag i
en af www.trae.dk foldere, og hvis du ellers bygger traditionelt er der
nok ingen problemer i at få godkendt det. Vær dog opmærksom på hvilke
brandkrav der skal være opfyldt - I en "stor" garage er kravene skærpet
noget. Jeg kan dog ikke huske hvor grænsen går.

God jagt efter et egnet hus med plads til en "ordentlig" garage

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-10-03 00:04

anders majland <see@sig.now> skrev:

> Vi endte med et nedlagt landbrug og har godt 200m2 udhus

Er det
http://www.ois.dk/ejendomme/ejendomme.asp?QSTRING=userinput=2;subreg=2;subre
gvalid=2;register=1;ejendomsid=3312996;bygningsid=1922117

... så siger den 230 - det er sgu dejligt med noget plads, ik'?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : anders majland

Dato : 15-10-03 12:21

> [...]
> gvalid=2;register=1;ejendomsid=3312996;bygningsid=1922117

> .. så siger den 230 - det er sgu dejligt med noget plads, ik'?

Lige præcis - så de godt 200 overdriver jo ikke .. Se også
www.majland.org/hvolris - hvor der også er lidt billeder på (der dog
ikke er opdateret siden april)

via http://gis.vibamt.dk er der også (gamle) luftfoto, regionalplaner
osv.

Eneste negative ved beliggenheden er at grusgraven kommer lidt tæt på i
løbet af de næste 5-10år (dog stadig mere end 500meter fra huset) og de
arbejder normalt kun i dagtimerne så vi regner ikke med de store gener.
Naboens gruser mærkervi heldigvis heller ikke meget til. Hans gylletank
ligger langt omme på den anden side af gården og vi kan kun svagt lugte
det når han skifter besætning.

Og bare til orientering er de 230m2 opført under "småbygninger"

Bare af nysgerrighed - hvad søgte du på for at finde mig ?
(eller snød du og gik ind via www.majland.org

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-10-03 17:09

anders majland <see@sig.now> skrev:

> Bare af nysgerrighed - hvad søgte du på for at finde mig ?

Jeg har søgt på din navn på Krak:
http://krak.dk/scripts/soegning/krakdk_soegning_resultatside.asp?pub_id=KVWW
&data=t&formnavn=normal&Map_left=&Map_right=&Map_top=&Map_bottom=&VIRK=&navn
=anders+majland&vej=&HUSNR=&POSTNR_FRA=&BY=&omraade=%280%29&kommuner=0&tlf=

Der er ikke så mange af din slags

Derfor er det nemt at gætte sig frem.

--
Allan