/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Puch maxi tun
Fra : Claus Lihme


Dato : 12-10-03 17:32

Hej NG, jeg har en Puch Maxi K, og har lige fået et 7,5HK tun fra Protuna.
Jeg har sat nye lejer og simmerringe i motoren og ringe og lejer ER rigtigt
monteret!! :)
Problemet er at når knallerten er varm er den så godt som umulig at starte
og har problemer med at gå i tomgang.
Når den er kold er der ingen problemer og den trækker rigtig godt og kan
køre ca de 70.
Jeg ved ikke hvor lang tid før top den skal tænde med tun på, men som
standard er det 1mm før top, og det har jeg sat den til med et
tændingsmicrometer, og platin afstand er sat til standard 0.35-0.45mm...hvad
kan årsagen være til den smøre?? Kom glad gerne med flere løsninger :)

Mvh.
Claus Lihme



 
 
Tonny Poulsen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Tonny Poulsen


Dato : 12-10-03 18:21

"Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
Kom glad gerne med flere løsninger :)

Vi er nok inde på noget med tændingen, kondensatoren kan være defekt det
passer meget godt med at den ter sig når motoren er varm. Hvis ellers jeg
husker rigtigt
Tændspolen kan også være def. men jeg hælder mest til kondensatoren.
mvh Tonny



H-J M (12-10-2003)
Kommentar
Fra : H-J M


Dato : 12-10-03 21:29


"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev i en meddelelse
news:3f898d6e$0$27464$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Vi er nok inde på noget med tændingen, kondensatoren kan være defekt det
> passer meget godt med at den ter sig når motoren er varm. Hvis ellers jeg
> husker rigtigt
> Tændspolen kan også være def. men jeg hælder mest til kondensatoren.

Jep Tonny!
Din kondensator er ved at være død.
Den tager næsten altid platinerne med sig så udskift platinerne og
kondensatoren til org. bosch. Tjek om der står bosch på "lortet" har før
været udsat for at en forhandler prøvede at sælge mig t-hansen pis. Der er
et lille boschlogo på platinerne mener det sidder på "siden" af armen og på
bunden af kondensatoren.
Knald det i og indstil tændingen igen så burde den være i vinkel.


--
Mvh.
Hans-Jacob



Claus Lihme (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Lihme


Dato : 14-10-03 17:01

Nå....nu har jeg skiftet kondensator, platiner og tændspole, men resultatet
er det samme :(

Jeg har også prøvet at ændre svømmerstand og nålen i karburatoren, også uden
resultat.

Så hvis der er andre forslag så bare kom med dem :)

Mvh
Claus Lihme



Tonny Poulsen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Tonny Poulsen


Dato : 14-10-03 20:01

"Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
> Nå....nu har jeg skiftet kondensator, platiner og tændspole, men
resultatet
> er det samme :(

Sur røv, nu har du vel skiftet til kvalitets dele, og er du sikker på at
dine simmerringe er tætte, en motor der ikke er tæt i krumtaphuset kan godt
te sig mærkeligt, kan du beskrive fejlen lidt mere, det er svært med remote
fejlfinding, er det en cylinder med membran indsugning?
Håber det kommer til at virke, tp



Claus Lihme (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Lihme


Dato : 15-10-03 09:20


"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev i en meddelelse
news:3f8c47db$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
> > Nå....nu har jeg skiftet kondensator, platiner og tændspole, men
> resultatet
> > er det samme :(
>
> Sur røv, nu har du vel skiftet til kvalitets dele, og er du sikker på
at
> dine simmerringe er tætte, en motor der ikke er tæt i krumtaphuset kan
godt
> te sig mærkeligt, kan du beskrive fejlen lidt mere, det er svært med
remote
> fejlfinding, er det en cylinder med membran indsugning?
> Håber det kommer til at virke, tp
>
>

Nej...det er ikke membran indsugning, det er almindelig studs og karburator
21mm.

Jeg har lige hovedrenoveret motoren med nye lejer og simmerringe, og har
haft den skilt ad 3 gange for at tjekke at ringe og lejer sidder rigtigt og
er tætte, og det er 100% iorden.

Knallerten kører kanon når den er kold, men lige så snart den er varm kan
den ikke gå i tomgang og går selvfølgelig så istå, og så er den umulig at
starte før den igen er kold.
Men hvis man bare kører almindeligt når den er varm kan den sagtens køre og
trækker også fint, men slip gashåndtaget når du holder stille, og den dør.

Jeg har prøvet alle indstillinger på nålen i karburatoren uden den store
effekt :( også prøvet at køre både med og uden luftfilter.

Tændrøret har en brunlig farve, og det siges der at det er pga den får en
for mager blanding, altså for lidt benzin og for meget luft, men det kan jeg
ikke få til at passe, for den har jo kørt godt med det tun, inden den gamle
motor døde..

Men kom bare med nogle løsninger....Jeg er klar til at prøve ALT :)

Mvh
Claus Lihme



Tonny Poulsen (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Tonny Poulsen


Dato : 15-10-03 11:46


"Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse

> Knallerten kører kanon når den er kold, men lige så snart den er varm kan
> den ikke gå i tomgang og går selvfølgelig så istå, og så er den umulig at
> starte før den igen er kold.
> Men hvis man bare kører almindeligt når den er varm kan den sagtens køre
og
> trækker også fint, men slip gashåndtaget når du holder stille, og den dør.
>
> Tændrøret har en brunlig farve, og det siges der at det er pga den får en
> for mager blanding, altså for lidt benzin og for meget luft, men det kan
jeg
> ikke få til at passe, for den har jo kørt godt med det tun, inden den
gamle
> motor døde..
>

Har du prøvet at justere på tomgangsskruen når maskinen er varm?
min voldtunede monza går heller ikke ret godt i tomgang men sådan er det
vist med puch der er tunet.
du skriver den ikke er til at starte når den er varm,
har du prøvet at gi lidt gas når du sparker til den?
fordi hvis den ikke kan køre i tomgang kan du heller ikke få liv i svinet
uden at gi lidt gas.
det med tændrøret lyder da ok, der er først problemmer hvis det smelter
eller er hvidt, fra brunt til sort er meget normalt.
mvh tp



Claus Lihme (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Lihme


Dato : 15-10-03 17:04

Ja, jeg har prøvet at skrue den helt ind og ud....ingen effekt, anden end
når den er kole, så tager den selvfølgelig mange rpm´s når den er inde.

Jeg har også prøvet at give gas, choker og holde for indsugningen når den er
var, uden resultat :(

Mvh
Claus Lihme

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev i en meddelelse
news:3f8d252f$0$27415$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
>
> > Knallerten kører kanon når den er kold, men lige så snart den er varm
kan
> > den ikke gå i tomgang og går selvfølgelig så istå, og så er den umulig
at
> > starte før den igen er kold.
> > Men hvis man bare kører almindeligt når den er varm kan den sagtens køre
> og
> > trækker også fint, men slip gashåndtaget når du holder stille, og den
dør.
> >
> > Tændrøret har en brunlig farve, og det siges der at det er pga den får
en
> > for mager blanding, altså for lidt benzin og for meget luft, men det kan
> jeg
> > ikke få til at passe, for den har jo kørt godt med det tun, inden den
> gamle
> > motor døde..
> >
>
> Har du prøvet at justere på tomgangsskruen når maskinen er varm?
> min voldtunede monza går heller ikke ret godt i tomgang men sådan er det
> vist med puch der er tunet.
> du skriver den ikke er til at starte når den er varm,
> har du prøvet at gi lidt gas når du sparker til den?
> fordi hvis den ikke kan køre i tomgang kan du heller ikke få liv i svinet
> uden at gi lidt gas.
> det med tændrøret lyder da ok, der er først problemmer hvis det smelter
> eller er hvidt, fra brunt til sort er meget normalt.
> mvh tp
>
>



Preuthun (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 16-10-03 17:53

Hej Claus.

Det du beskriver dér plejer at være tegn på at underkompressionen
forsvinder. Det kan der være mange årsager til, mem mest almindeligt skyldes
det gamle og stive / slidte pakdåser (zimmerringe).
Check også:
krumtaphus for revner - pakningen mellem motorblokdelene - bundpakningen -
indsugningsstudsen/pakningen

Hvad med selve cylinderen? Den kan der jo også være en revne i et uheldigt
sted, fx. fra en skyllekanal og ud i det fri.

Du skriver at du har skiftet hovedlejer. Har du så sørget for at få dem, der
er beregnet til højtydende totaktsmotorer? Hvis det er SKF lejer skal de
slutte med C3. Dem er der lidt større slup i, så de ikke brænder af når
motoren bliver rigtig varm. Hvis dine lejer bliver meget varme, gør
pakdåserne det også. Mon sidstnævnte er beregnet til formålet?

Jeg er klar over det er en træls omgang at komme igennem, men
underkompression skal der til hvis motoren skal være startvillig.

mvh.
Jan Preuthun


"Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
news:3f8981cf$0$45342$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG, jeg har en Puch Maxi K, og har lige fået et 7,5HK tun fra Protuna.
> Jeg har sat nye lejer og simmerringe i motoren og ringe og lejer ER
rigtigt
> monteret!! :)
> Problemet er at når knallerten er varm er den så godt som umulig at starte
> og har problemer med at gå i tomgang.
> Når den er kold er der ingen problemer og den trækker rigtig godt og kan
> køre ca de 70.
> Jeg ved ikke hvor lang tid før top den skal tænde med tun på, men som
> standard er det 1mm før top, og det har jeg sat den til med et
> tændingsmicrometer, og platin afstand er sat til standard
0.35-0.45mm...hvad
> kan årsagen være til den smøre?? Kom glad gerne med flere løsninger :)
>
> Mvh.
> Claus Lihme
>
>



Claus Lihme (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Lihme


Dato : 16-10-03 19:10

Nå....så lykkedes det sq...og fejlen var...."tromme hvirvel".....




Revne i krumtapshuset....Grrrr...

Nå men mange tak for tippet Jan :)

Og naturligvis også til alle jer andre der har prøvet at hjælpe med jeres
guldkorn :) Hjalp de ikke, så var de da nyttige til en anden gang.

Nu kører den bare som en drøm :)

Mvh
Claus Lihme



Preuthun (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 19-10-03 13:45

Hej Claus.

Godt du fandt fejlen. Hvordan kører den så nu? Kan du ikke sende mig et par
linjer om, hvad du har lavet ved Puch'en, og hvordan det virker, og hvad det
koster. Jeg har selv en gammel Maxi med pedaler som jeg skal have gang i til
foråret, derfor vil jeg gerne høre lidt erfaringer fra real life.

mvh.
Jan Preuthun

"Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
news:3f8eded9$0$45325$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nå....så lykkedes det sq...og fejlen var...."tromme hvirvel".....
>
>
>
>
> Revne i krumtapshuset....Grrrr...
>
> Nå men mange tak for tippet Jan :)
>
> Og naturligvis også til alle jer andre der har prøvet at hjælpe med jeres
> guldkorn :) Hjalp de ikke, så var de da nyttige til en anden gang.
>
> Nu kører den bare som en drøm :)
>
> Mvh
> Claus Lihme
>
>



Claus Lihme (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Lihme


Dato : 20-10-03 15:10

Davs Jan

Lign nu kører den som en drøm...

Jeg har sat et 7,5hk tun på fra protuna
http://www.protuna.dk/product.asp?c=10358716&n=19067303&pn=19067390 til
1995,- og komplet renoveret motoren med sættet fra Thansen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=177260793&n=282536634&pn=282536796 til
399,- Det er godt nok en K model jeg har, men jeg har hørt at P modellen
bedre kan klare de mange rpm´s som den tager med tun på, så der har du nok
en fordel.
Det eneste fra tunsættet jeg ikke har brugt er det 16 tands fortandhjul, der
har jeg brugt standard 13 tands, for at få bedre træk.
Alt ialt har det ca kostet mig ca. 3000,- Det er godt nok lidt dyrt, men
sjovt er det jo ......trods alt :)

God fornøjelse Jan.....håber dog ikke du skal skille din motor ad lige så
mange gange som jeg har gjort...hehe.

Mvh

Claus Lihme


"Preuthun" <preuthun@email.dk> skrev i en meddelelse
news:bmu0vu$290f$1@news.cybercity.dk...
> Hej Claus.
>
> Godt du fandt fejlen. Hvordan kører den så nu? Kan du ikke sende mig et
par
> linjer om, hvad du har lavet ved Puch'en, og hvordan det virker, og hvad
det
> koster. Jeg har selv en gammel Maxi med pedaler som jeg skal have gang i
til
> foråret, derfor vil jeg gerne høre lidt erfaringer fra real life.
>
> mvh.
> Jan Preuthun
>
> "Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
> news:3f8eded9$0$45325$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nå....så lykkedes det sq...og fejlen var...."tromme hvirvel".....
> >
> >
> >
> >
> > Revne i krumtapshuset....Grrrr...
> >
> > Nå men mange tak for tippet Jan :)
> >
> > Og naturligvis også til alle jer andre der har prøvet at hjælpe med
jeres
> > guldkorn :) Hjalp de ikke, så var de da nyttige til en anden gang.
> >
> > Nu kører den bare som en drøm :)
> >
> > Mvh
> > Claus Lihme
> >
> >
>
>



Preuthun (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 26-10-03 10:56

Hej Claus.
Det lyder jo rigtigt dejligt. Jeg takker.
Teoretisk ang. gearingen: Jo mindre det lille tandhjul er, jo mere slid på
kæden og øget transmissionstab, fordi kæden skal bukkes mere. Kan man få
mindre kædehjul til baghjulet til en Maxi, så vil det faktisk kunne give en
lille smule ekstra i hele arbejdsområdet. Men i praksis er det selvfølgeligt
kædesmøringen der betyder allermest.

mvh.
Jan Preuthun



"Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
news:3f93ec9f$0$45361$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Davs Jan
>
> Lign nu kører den som en drøm...
>
> Jeg har sat et 7,5hk tun på fra protuna
> http://www.protuna.dk/product.asp?c=10358716&n=19067303&pn=19067390 til
> 1995,- og komplet renoveret motoren med sættet fra Thansen
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=177260793&n=282536634&pn=282536796
til
> 399,- Det er godt nok en K model jeg har, men jeg har hørt at P modellen
> bedre kan klare de mange rpm´s som den tager med tun på, så der har du nok
> en fordel.
> Det eneste fra tunsættet jeg ikke har brugt er det 16 tands fortandhjul,
der
> har jeg brugt standard 13 tands, for at få bedre træk.
> Alt ialt har det ca kostet mig ca. 3000,- Det er godt nok lidt dyrt, men
> sjovt er det jo ......trods alt :)
>
> God fornøjelse Jan.....håber dog ikke du skal skille din motor ad lige så
> mange gange som jeg har gjort...hehe.
>
> Mvh
>
> Claus Lihme
>
>
> "Preuthun" <preuthun@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:bmu0vu$290f$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Claus.
> >
> > Godt du fandt fejlen. Hvordan kører den så nu? Kan du ikke sende mig et
> par
> > linjer om, hvad du har lavet ved Puch'en, og hvordan det virker, og hvad
> det
> > koster. Jeg har selv en gammel Maxi med pedaler som jeg skal have gang i
> til
> > foråret, derfor vil jeg gerne høre lidt erfaringer fra real life.
> >
> > mvh.
> > Jan Preuthun
> >
> > "Claus Lihme" <Claus@Lihme.com> skrev i en meddelelse
> > news:3f8eded9$0$45325$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Nå....så lykkedes det sq...og fejlen var...."tromme hvirvel".....
> > >
> > >
> > >
> > >
> > > Revne i krumtapshuset....Grrrr...
> > >
> > > Nå men mange tak for tippet Jan :)
> > >
> > > Og naturligvis også til alle jer andre der har prøvet at hjælpe med
> jeres
> > > guldkorn :) Hjalp de ikke, så var de da nyttige til en anden gang.
> > >
> > > Nu kører den bare som en drøm :)
> > >
> > > Mvh
> > > Claus Lihme
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408803
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste