Skurv og for meget besvær...
Fra : Mette G. A.

Dato : 12-10-03 14:08

Vores store gamle æbletræ i haven har skurv.
Jeg har indkøbt Gyldendals store havebog og læst mig til at måden at kurere
på, er at save alle blade og frugter af som er ramt. Træet har tabt en del
frugter allerede og de ligger jo i plænen.
Plæneklipper får vi først til næste år, så jeg har ladet græsset gro uden at
bekymre mig særligt om det.
MEN - nu står der at alle æbler skal væk og så låner jeg svigerfars rive og
går igang med at rive æbler sammen. Det er alt for besværligt, græsset er
alt for langt og der er alt for mange æbler.
Græsset kan vel ikke slås når der ligger æbler i det og æblerne kan ikke
fjernes nemt uden at græsset bliver slået.
På trods af solskinnet giver jeg op og sætter mig og skriver til jer - er
der andre/nemmere/smartere måder at gøre dette på?

På forhånd tak

Mette

--
Autosignatur (smart feature!)
- Fjern bindestregen fra min email adresse hvis du skal sende email til mig

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-03 14:55

On Sun, 12 Oct 2003 15:08:24 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

>Græsset kan vel ikke slås når der ligger æbler i det og æblerne kan ikke
>fjernes nemt uden at græsset bliver slået.

Med en fornuftigt græsslåmaskine kan du sagtens klippe både æbler og
græs i en omgang. En rotorklipper med opsamler vil være god.

Æbler er så bløde at klipperen ikke tager skade.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 12-10-03 15:37

> [...]
> græs i en omgang. En rotorklipper med opsamler vil være god.
>
> Æbler er så bløde at klipperen ikke tager skade.

SUPER! Tak - jeg vil straks køre hjem og låne svigerfars plæneklipper (dælme
godt jeg har svigerfar) og give plænen en tur!

Mette

Fra : Mette G. A.

Dato : 14-10-03 17:11

"Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
(dælme
> godt jeg har svigerfar) og give plænen en tur!

Nu har jeg slået plænen, men der ligger stadig en del hele og halve æbler
som har arbejdet sig ned i plænen. SKAL de fjernes hvis skurven skal væk
eller kan jeg lade dem ligge og rådne?

Tak

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-10-03 22:42

On Tue, 14 Oct 2003 18:11:07 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

>Nu har jeg slået plænen, men der ligger stadig en del hele og halve æbler
>som har arbejdet sig ned i plænen. SKAL de fjernes hvis skurven skal væk
>eller kan jeg lade dem ligge og rådne?

Det er en fordel at fjerne dem.

Men nu er det desværre ikke sådan et skurv helt sikkert forsvinder bare
fordi du fjerner alt vissent materiale fra i år......

Der vil sandsynligvis være en del orme i græsset som hjælper til med at
'fjerne' materialet fra jordens overflade, men der er også grænser for
hvor meget de kan æde.

Til gengæld er det nok noget nemmere at rive nu græsset er nyslået

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 17-10-03 17:13

Er der nogen sikker måde at få skurv væk på? Hvis der er, står den ikke i
Gyldendals Store Havebog *grin*

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-03 20:47

On Fri, 17 Oct 2003 18:13:21 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

>Er der nogen sikker måde at få skurv væk på? Hvis der er, står den ikke i
>Gyldendals Store Havebog *grin*

Der er ikke nogen 100% sikker måde.
Skurv er også meget afhængig af hvilke æblesorter det er og vejret i
sæsonen. Man kan få æbler som næsten ikke får skurv, sorten Redfree
f.eks.

Man kan jo også sprøjte mod skurv, men som almindelig haveejer kan man
ikke rigtig få nogle midler til det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 18-10-03 09:46

> [...]
> f.eks.
>
> Man kan jo også sprøjte mod skurv, men som almindelig haveejer kan man

Ok, tak for svaret
Jeg må jo bare igang og så krydse fingre!

Mette